رضا مهدوی اعتقاد دارد اگر آلبوم «من خود آن سیزدهم» به وقت خودش در پنچ سال پیش منتشر می‌شد، جریان موسیقی پاپ ایران را تغییر می‌داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این پژوهشگر، هنرمند، نویسنده و مدیر عرصه موسیقی که در نشست نقد و بررسی تازه‌ترین آلبوم محسن چاووشی شرکت کرده بود، تاکید کرد سیاست‌گذاری‌های اشتباه و ایجاد محدودیت‌ها، نفس خواننده های پاپ ایران را گرفته است.


مهدوی در همین ارتباط با اشاره به تاخیر پنج ساله در انتشار آلبوم «من خود آن سیزدهم» گفت: «سال 85 به عنوان مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری به سراغ چاووشی رفتم تا کاری متفاوت در حوزه موسیقی پاپ انجام دهیم. آن زمان به او انگ می‌زدند که سیاه و تلخ می‌خواند و من از او خواستم اشعاری در قالب‌های کهن فارسی را انتخاب کند و بخواند تا این برچسب نادرست برداشته شود.»


او ادامه داد: «شعرهای آلبوم را خود چاووشی انتخاب کرد، روی آن‌ها آهنگ ساخت و خواند و قرار همه چیز گذاشته شد تا اسفند 86 منتشر شود، اما وقتی من بهمن آن سال از مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری برکنار شدم، مسئولان جدید تولید کار را از برنامه‌هایشان خارج کردند.»

 

رضا مهدوی اعتقاد دارد «من خود آن سیزدهم»، نمونه یک آلبوم فاخر موسیقی پاپ وطنی است

 

این نویسنده و پژوهشگر افزود: «بعدش که قرار شد بخش خصوصی این آلبوم را درآورد، اعمال نظرهای شخصی و کج سلیقگی های مدیران اداره کل موسیقی وزارت ارشاد اسلامی، برای 5 سال انتشار» من خود آن سیزدهم را عقب انداخت تا این که با تغییراتی که در این دفتر بوجود آمد، چند ماه پیش کار مجوز گرفت.»


رضا مهدوی، اعمال سلیقه های شخصی، نداشتن برنامه بلند مدت و تغییر مداوم سیاست‌های فرهنگی را مانع اصلی سر راه موسیقی پاپ ایران دانست و توضیح داد: «ببینید، اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 خورشیدی، جریانی با خواننده‌هایی مثل عباس بهادری، مهرداد کاظمی، مهدی سپهر و ... در موسیقی پاپ راه افتاد که خیلی زود توسط مسئولان متوقف شد.»


مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: «سال 75 با آمدن علی معلم به تلویزیون، حرکتی در موسیقی پاپ شروع شد که سال بعد با تشکیل دولت خاتمی، گسترده تر شد و موجی بزرگ را پدید آورد. اما متاسفانه این جریان هم خیلی زود حمایت مسئولان را از دست داد و آنان یک باره از موسیقی فاخر پاپ دم زدند که باید ریشه های محتوایی و تکنیکی ایرانی داشته باشد.»


او با اشاره به این که در سال 86، انتشار آلبوم «من خود آن سیزدهم» می‌توانست پایه گذار موسیقی پاپ وطنی باشد، تاکید کرد: «این کار که هم نظر اهل فن و هم نگاه مخاطب عام را جذب کرده است، محتوایش برآمده از سروده های شاعران بلند پایه فارسی و تعدادی از ملودی‌ها و آهنگ‌هایش وام دار نغمه‌ها و الحان موسیقی نواحی مختلف ایران است. همچنین سازهای سنتی و غربی در آن خوب کنار هم نشسته‌اند و از نطر تنظیم بسیار شسته رفته است. این کار کمال همان چیزی است که آقایان مسوول از آن با عنوان موسیقی فاخر دم می‌زنند و اما خودشان 5 سال جلویش مانع گذاشتند.»


مهدوی در باره نقش پر رنگ چاووشی در شکل گیری آلبوم «من خود آن سیزدهم» گفت: «انتخاب شعر، ساخت ملودی‌ها، آهنگسازی و خوانندگی این 9 قطعه را خود چاووشی انجام داده است که نشان از تسلط و آگاهی او دارد. شاید اگر این کار همان سال 86 بیرون می‌آمد، کارنامه هنری این خواننده جور دیگری رقم می‌خورد و برای مثال آلبوم» ژاکت به شکل و با تنظیم دیگری منتشر می‌شد.»

 

در این کافه خبر بحث های کلان عرصه موسیقی نیز پیش کشیده شد


این کارشناس و منتقد افزود: «چاووشی به طور مرموزی شعرشناس است و برای همین از نظر حسی بسیار خوب و قوی با اشعار این آلبوم ارتباط برقرار کرده و بر اساس آن‌ها آهنگ ساخته است. همچنین چیدمان قطعات آلبوم نشان می‌دهد او اشعار انتخابی را به خوبی درک کرده و آن‌ها را در یک کلیت دیده است.»


او درباره ویژگی‌های صدای چاووشی هم توضیح داد: «این صدا چون خس‌دار، خسته و گرم است، خیلی خوب به دل می‌نشیند و غم نهفته در آن به هیچ وجه سوگورانه و منفعلانه نیست. صدای محسن خدادادی است و اصلاً ساختگی و آمیخته با ادا نیست.»


این مدیر با سابقه عرصه موسیقی با تاکید بر این که محسن چاووشی در حال حاضر مردمی‌ترین خواننده پاپ ایران است، ادامه داد: «چون او غم مردم را می‌خورد، فرهنگ عامه را خوب می فهمد، بسیار با احساس می‌خواند، خودش زخم خورده است، مشکلات جامعه را می شناسد و ... کارهایش با طیف‌های وسیع مردم از راننده تریلی گرفته تا استاد دانشگاه ارتباط برقرار می‌کند. البته خواننده های خوب دیگری هم داریم که مخاطبان خاصی دارند و اقشار معینی را جلب می کنند و برای همین نمی توان صفت مردمی را برایشان به کار برد.»


رضا مهدوی در واکنش به این پرسش که آیا فکر می‌کند بعد از موفقیت آلبوم «من خود آن سیزدهم» نزد خواص و توده مردم، چاووشی همین سبک را ادامه دهد، پاسخ داد: «این که هنرمندی یک شیوه را دنبال کند، خوب نیست و موفقیت کارش هم لوث می‌شود. البته چاووشی نشان داده اهل کپی کردن از خودش هم نیست و همیشه در کارهایش نوآوری می‌کند و افق‌های جدیدی را می‌گشاید.»

گزارش کافه نشست رضا مهدوی در کافه خبر به زودی منتشر می‌شود.

 

عکس ها: لیلا افشار
 

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صبا IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    انگار چاوشی با من حرف میزنه در مورد شعر از من نظر می خواد ملودی و آهنگش رو طوری که من دوست دارم انتخاب میکنه و دقیقا ترانه ای که من دوست دارم و باهاش ارتباط میگیرم رو میخونه.اینجوری میشه که من در تمام طول سال دیگه هیچ آهنگی غیر از چاوشی رو نمی تونم گوش کنم
    • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      همچین تعریف کردی که هر کی ندونه میگه داری از استاد بنان تعریف میکنی !
  • مریم IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    134 9
    خداروشکر که بالاخره یکی پیدا شد که چاووشی رو همونطور که هست تعریف کنه.
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      18 0
      مرسی واقعا چاووشی رو به معنای واقعی تعریف کردید...
  • کسری IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    123 9
    بهترین جواب برای منتقدان صدای چاوشی عزیز: «این صدا چون خس‌دار، خسته و گرم است، خیلی خوب به دل می‌نشیند و غم نهفته در آن به هیچ وجه سوگورانه و منفعلانه نیست. صدای محسن خدادادی است و اصلاً ساختگی و آمیخته با ادا نیست.» درود بر اقای خاص موسیقی پاپ
  • عباس جودکی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    98 8
    خدا حفظ کنه محسنه عزیزو واسه هممون... من که دیوانه ی چاووشی هستم....
  • علی حنیفه IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    90 7
    متاسفم برای مسئولان که جلوی این البوم زیبا و تک و خاص رو برای مدت5سال گرفته بودن ...همین کارها رو می کنن که باعث میشه خواننده دل سرد بشه و سر از لوس انجلس درارن دیگه.............. محسنچاووشی خیلی دوستت دارم واقعا یکی یکدونه ای و حرف نداری به سلطان عرب وخیلی ممنون که شعر هم شهری من باباطاهر رو به این زیبایی خوندی... دمت گرم
  • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    اصلا از سبکش خوشم نمیاد
    • دیوید IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      84 12
      چون داداش اصلا میدونی سبک یعنی چی؟
    • محمد IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
      26 6
      ديويد خان پاپ و راك و ترنس و .... مدت ها موسيقي اول جهان بودن و هر كدوم هم طرفدار خودش رو داره. طرفدار هر سبك هم از سبك ديگه خوشش نمياد . لطفاً يه كم ظرفيت خودت رو بالا ببر و به سليقه بقيه احترام بذار. دوستاني كه از سبك چاووشي خوششون نمياد لطفاً آْبوم آخر رو تهيه كنن . چون تقريباً بلوغ اين سبك فوق العاده رو ميبينن.
    • محمد IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
      39 3
      به نظرم تنها آلبوم چند سال اخير بود كه ارزش نقد و بررسي داشت آلبوم فاخري بود و محسن چاووشي توي اين آلبوم به بلوغ كامل در سبك خود رسيده بود. بي انصافي هست كه چاووشي رو جزو 10 خواننده برتر ايران در قرن چهاردهم ندونيم. ---------------------------------- راستي كاش آلبوم عصر ها به ياد تو از كيان مقدم رو هم نقد ميكرديد . متن هاي زيبايي داشت.
  • محسن13 IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    90 9
    با سپاس از اقای مهدوی بابت صحبت های دقیقشان در مورد محسن چاووشی باید بگم که من هم با ایشان موافقم ؛ به اعتقاد من محسن چاووشی محبوبترین خواننده ی ایران است
  • دانیال IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    98 10
    من جزو طرفداران ایشون نیستم ولی واقعا به من یکی ثابت شده که خلاقیت ایشون رو هیچ خواننده ای نداره.. اصلا نمیتونم حدس بزنم روند کاریشون در اینده چطور خواهد بود
  • امیرحسین IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    63 6
    ممنون از حمایت های آقای مهدوی از چاوشی. واقعاً ممنون. اگه یک نفر در سطح بالا باشد که هنر را بشناسد شما هستید جناب مهدوی.
  • امین IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    64 9
    آخیش بلاخره یکی پیدا شد حرف دل ما رو بزنه درود بر رفیق روزهای خوب محسن چاوشی عزیز
  • امیر US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    16 60
    من خودم یکی از عاشق های محسن چاووشی هستم و از صدا و سبک خوندنش بی نهایت لذت میبرم ، ولی متاسفانه هفته پیش آهنک شیرمردا را به طور خیلی اتفاقی توی موزیک متن یه سریال خارجی شنیدم و از محسن دلگیر شدم که این آهنگ به نام خودش زده
    • valamini IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      52 13
      کار شیرمردا و یا هر قطعه دیگر از آلبوم 13 کاور نیست... اگر احیانا این کار رو جایی شنیدید ، مطمین باشید که موسیقی چاووشی هست که در موسیقی متن یک فیلم گذاشته شده یا شباهت داشته... تک تک ملودی های آلبوم 13 متعلق به محسن چاووشی است...
    • valamini IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      48 9
      تمامی ملودی های استفاده شده در آلبوم من خودآن سیزدهم ، توسط شخص محسن چاووشی ساخته شده... اگر جایی این ملودی رو شنیدید بدونین بدون اجازه محسن چاووشی ، ازین موسیقی استفاده شده یا اینکه فقط یک شباهت تصادفی بوده... تاکید میکنم که تمامی ملودی های این اثر توسط محسن چاووشی ساخته شده اند... اطمینان میدم... ممنون..
    • احسان IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      50 8
      شما وقتی همچین ادعایی می کنی باید نام و آدرس سریال روبدی وگرنه متهم به تخریب یک هنر مند میشی کما این که ملودی شیرمردا کاملا شرقیه و این گفته شما رو به شدت تحت تاثیر قرار می ده
    • حميد رضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
      24 3
      سلام متاسفانه دوستان شباهت سمپلهاي بكار رفته رو كپي كردن ميدونن !
  • محمودمقدس IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    57 5
    من فقط میخوام کارشناسایی مثل آقای مهدوی که درک خوبی ازموسیقی دارن چاوشی روبیشتربه مردم بشناسونن دوسش دارم عاشق صدای گرم ودلنشینشم چاوشی تکرارنیست بلکه مسیرروبه والایی نسبت به موسیقی رودرپیش گرفته که یقین دارم اتفاقایی درخورموسیقی ایران به وجودمیاره که انگشت به دهان بشیم همگی
  • هادی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    59 9
    درود برمحبوب ترین خواننده پاپ ایران
  • علیرضا نائینی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    48 4
    آقا احسنت به شما که حرف دل ما رو زدی
  • یاسین US ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    52 7
    من عاشق صای ایشون شدم واز سال 84 تا الان نتونستم چیزی غیر از صدای آقا محسن گوش بدم . من با چمدونم آخر این جاده منتظرت میشم تو هم اگه دیدی تنهایی سخته برات بیا بمون پیشم....................
  • ali IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    46 7
    زنده باد چاوشی
  • امیر IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    9 25
    من متوجه نمیشم کجای حرف من شخصیت محسن چاوشی را تخریب کرد من عاشق محسن چاوشی بودم و هستم و خواهم بود ولی آهنگ شیرمردا را من دقیقا تو سریال آمریکایی 90210 که حداقل 5-6 سال پیش ضبط شده شنیدم ريال هیچ شباهتی هم نیس دقیقا خود آهنگه ، هرکس شک داره بره ببینه من تو نظر بعدی فصل و قسمت و دقیقه ای که آهنگ پخش میشه را هم مینویسم تا خودتون برید ببینید
  • بدون نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    21 5
    مضامین ترانه ها و شعرهای محسن چاووشی تا پیش از این آلبوم خیلی واپس گرا و محزون بود . ای کاش این آلبوم زودتر منتشر می شد و کارهای بعدی هم بهتر از کار در می آمد
  • نسترن IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    38 3
    محسن چاوشی فوق‌العاده است...واقعا از خودش هم کپی نمیکنه/مممنون از آقای مهدوی عزیز برای حرف های زیبا و منصفانشون...ط کاش که این همه محدودیت برای خواننده های بزرگی مثل محسن چاوشی و دیگر خواننده‌ها قائل نشن تا انشا الله موسیقی ایران پیشرفت کنه و از این بحران خارج بشه. فق
  • nima IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    31 4
    عالی بوود
  • نیما IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    35 6
    افرین انگار چاوشی شناسه. چاووشی به طور مرموزی شعرشناس است چیدمان قطعات آلبوم نشان می‌دهد او اشعار انتخابی را به خوبی درک کرده و آن‌ها را در یک کلیت دیده است صدای محسن خدادادی است و اصلاً ساختگی و آمیخته با ادا نیست چاووشی نشان داده اهل کپی کردن از خودش هم نیست و همیشه در کارهایش نوآوری می‌کند و افق‌های جدیدی را می‌گشاید
  • نیما IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    38 9
    دوست عزیزی که ادعا میکنی شیرمردا کاوره..انگار متوجه نشدید که کار و اهنگها برای سال 86 هستش..
  • mahmood IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    36 4
    میشه نکات خیلی خوبی رو از حرفهای آقای مهدوی برداشت و اینکه خیلی خوبه که از یه هنر مند سطح بالا تمجید بشه و حمایت بشه اما محسن چاوشی باید با این اوصاف حواسشو بیشتر از همیشه جمع کنه و از دوستای بسیار خوب و سطح اولش مثل کوشان حداد بهروزصفاریان و عزیزان دیگه مثل پدرام کشتکار شهاب اکبری آرون حسینی مهران عباسی برادران حجت مهران خالصی استفاده کنن و در زمینه شعروترانه با بزرگانی مثل یغما عبدالجبارکاکایی روزبه افشین یدالهی بهره ببرن تابیش از پیش شاهد فضاهای جدید و بدون نقص باشیم از ایشون
  • صدرا IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    29 5
    ای کاش خود محسن عزیز رو هم دعوت می کردید تا ما سوالامونو بپرسیم ولی تا همین حدهم خیلی ممنونیم خبرآنلاین
  • Adib IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    25 3
    سلام و درود و سپاس. اكاهانه و متين گفتيد. حق مطلب براي موسيقي پاب ايراني تا حد زيادي أدا شد. ممنون إز شمايان خبرانلاين. اساسا اقاي مهدوي كارشناس اند و سابقه خوبى ازخود بجا گذاشته اند چه در راديو و تلويزيون وچه در محيطهاي دانشكاهى.
  • علی قنبری IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    33 3
    "محسن چاووشی در حال حاضر مردمی‌ترین خواننده پاپ ایران است" درود بر محسن چاوشی درود بر جناب مهدوی
  • احمد محمدی IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    24 3
    البوم 13 بینظیر بود صد رحمت و صد افرین بر دست و بر بازوی او...آفرین بر چاوشی و طرفداران خاصه آقای خاص
  • قاسم IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    19 2
    محسن همه کارهاش معرکه است و سیزده یه کار فوق العاده.اما نکته حرفها همین که آقای مهدوی گفت : این کار کمال همان چیزی است که آقایان مسوول از آن با عنوان موسیقی فاخر دم می‌زنند و اما خودشان 5 سال جلویش مانع گذاشتند.
  • احمدی IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    16 4
    چاوشی همتا ندارد در موسیقی ایران...این یک موضوع بدیهی است در موسیقی ایران و میتونه در سطح جهانی هم پیش بره...
  • حميد بهنام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    8 26
    صداي چاووشي مال خودش نيست!!!من يقين دارم وگرنه تا حالا 100 تا كنسرت داده بود...
    • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
      17 1
      خدایا، کمک کن تا وقتی می خواهم درباره راه رفتن کسی قضاوت کنم، کمی با کفش های او راه بروم.