تسنیم نوشت:

نامزد جبهه پایداری گفت: جریانی که در حاشیه دولت شکل گرفته است، به دنبال این هستند که مشایی کاندیدا شود، اما آقای مشایی اگر ثبت‌نام کند، تأیید صلاحیت نخواهد شد.
کامران باقری لنکرانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع ستادهای مردمی با بیان اینکه انسان در هر کاری که وارد می‌شود اگر به ابعاد آن کار توجه نکند، ممکن است که در میانه کار گاهی دچار تحلیل‌های اشتباه شود، گفت: مثلا در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که فرموده‌اند که مومن، مومن نمی شود مگر اینکه اگر سنگی در دستش باشد و همه دنیا جمع شوند و بگویند که این جواهر چیست که در دست توست، وی در دلش هم خطور نکند که این‌ها درست می گویند و بر عکس اگر جواهری در دستش باشد و همه دنیا جمع شوند و بگویند که این سنگ ریزه چیست که در دستت گرفته‌ای و دور بینداز، در دلش خطور نکند که چنین چیزی هست. معنی این روایت این است که حضور مومنانه در هر صحنه‌ای باید با بصیرت و شناخت کافی باشد که حرف و حدیث دیگران قدم‌ها را سست یا استوار نکند، بلکه بر اساس مبانی، سستی و استواری شکل گرفته باشد.
وی در مورد آمدن یا نیامدن هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در انتخابات پیش روی ما آنچه که معلوم هست این است که این انتخابات پیچیدگی‌اش نسبت به انتخابات‌های گذشته بیشتر است. در انتخابات‌ گذشته به طور مثال ما یک کاندیدای اصلاح‌طلب داشتیم و یک کاندیدای اصولگرا و تا حدود زیادی ماجرا روشن بود، اما در این دوره با لایه‌های پنهان روبرو هستیم.
وی افزود: مثلا یک سناریوی جریانی که از وقایع سال هشتاد و هشت بسیار دلخور و ناراحت و به دنبال انتقام‌گیری است، این است که آقای هاشمی را به صحنه بیاورند، عده‌ای می‌خواهند با به صحنه آمدن آقای هاشمی فتنه 88 را دوباره تکرار کنند، اما بنده به این افراد می‌گویم که در تحلیلتان بسیار اشتباه کرده‌اید. و یا از حضور هاشمی با همراهی آقای خاتمی برای ثبت‌نام استفاده کنند. این جریان برای حضور آقای هاشمی بسیار دودل است. به دلیل این که می‌دانند رأی منفی آقای هاشمی خیلی زیاد است و اگر اطمینان داشتند که آقای هاشمی دور اول رأی می‌آورد، حتی یک لحظه هم درنگ نمی‌کردند و می‌رفتند و ثبت‌نام می‌کردند. آن تردیدها به خاطر این است که نگرانی از رأی منفی هاشمی دارند.
لنکرانی با بیان اینکه برخی می‌گویند که اگر آقای هاشمی نباید کاندیدای این افراد کسانی همچون آقای جهانگیری، روحانی، عارف و امثال این‌ها است، تصریح کرد: این افراد خودشان بهتر می‌دانند که امثال جهانگیری و روحانی در مجامع عمومی کشور هیچ گونه اقبالی ندارند. طبیعی است که این جریان اگر آقای هاشمی به صحنه نیاید در بین اصولگرایان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. یعنی دنبال این هستند که بگردند در جریان اصولگرایی ببینند که چه کسی می‌تواند نمایندگی آن تفکر را داشته باشد و به همین دلیل شرایط در این دوره پیچیده‌تر است.
وزیر بهداشت دولت نهم تصریح کرد: جریانی که در حاشیه دولت شکل گرفته است به دنبال این هستند که کاندیدایی مانند مشایی داشته باشند. آقای مشایی اگر ثبت‌نام کند تأیید صلاحیت نخواهد شد، حالا اگرهم تأیید صلاحیت شد ما به وظیفه‌مان عمل می‌کنیم، اما اگر تأیید صلاحیت نشد جریان حاشیه‌ساز دولت دست‌روی‌دست نمی‌گذارد که در این صحنه انتخابات فقط با یک مدل بازی کند. آنها هم سناریوهای پیچیده و پنهانی دارند. آنها هم در بین جریان اصولگرایی رفته‌اند و برای لایه‌های پنهان‌شان یار گیری کرده‌اند. به خاطر همین مانند گذشته با یک فضای بسیط که افراد خیلی صریح آنچه که در دلشان هست را بگویند روبرو نیستیم و ما با یک فضای پیچیده‌تری روبرو هستیم. البته یک قاعده‌ای خداوند دارد که هیچ کسی نمی‌تواند آن حرف پنهان دلش را آن طور بیان کند که به زبانش نیاید.
وی با رد نقد شخصیتی و تأیید نقد برنامه‌ها و سیاست‌ها اظهار داشت: در انتخابات اصل این است که ما نقد شخصیت افراد را نداشته باشیم، یعنی این که نگوییم که فلانی آدم بدی است و یا آدم نامناسبی است. این حرف‌ها حرف‌های درستی نیست. هر کس که به تأیید شورای محترم نگهبان می‌رسد حتما صلاحیت‌های حداقلی را داشته است و از این جهت کسی نمی‌تواند متعرض کاندیداها شود. نکته‌ای که وجود دارد نقد روش است، نقد سیاست‌ها است، نقد برنامه‌ها است و این دو را نباید با هم مخلوط کنیم، نقد شخص و این که شخصیت آن فرد را زیر سؤال ببریم و دشمنی با آن بکنیم، کار درستی نیست، اما اگر نقد برنامه ها اتفاق نیفتد، تمایز روشن نمی‌شود و متوجه نمی‌شویم که هر کسی دارد نمایندگی چه برنامه و تفکری را انجام می دهد. این کار ظریف و سختی است که شخصی نقد برنامه را انجام دهد و به شخص توهین و ناروایی انجام ندهد.
لنکرانی سپس به تبیین معیار عدالت در فضای انتخابات پرداخت و گفت: در این دوره به دلیل پیچیدگی توجه به ریشه‌های برنامه‌ها و نوع نگاه‌ها مهم است و این موضوع با توجه به پیچیدگی‌هایی که وجود دارد، برای افرادی که بصیر هستند و خودشان جریانات را متوجه می‌شوند، کار را یک مقداری سنگین‌تر می‌کند که بتوانند روشنگری کنند و نشان دهند که تمایز برنامه‌ها در چیست. با توجه به این مسائلی که عرض شد، ما یک تمایز بین گفتمانی که جبهه پایداری دنبال می کند با دیگران قائل هستیم و این تمایز این است که در این گفتمان ما نگاهمان این است که واقع‌گرایی ما نباید در مقابل مقابل آرمان‌گرایی تعریف شود.
وی افزود: ما نمی‌خواهیم مشکلات فعلی کشور را منکر شویم. اما این موضوع را منکر هستیم که راه حل مشکلات فعلی کشور جدای از آرمان‌ها باشد و تلاش ما در جبهه پایداری این است که این تأکید بر اصول و آرمان‌ها را تبدیل به برنامه اجرایی و عملیاتی برای پاسخگویی به مشکلات کشور کنیم. خیلی از دوستانی که در صحنه انتخابات حاضر هستند در خصوص پاسخگویی به مشکلات صحبت کرده‌اند و جهت‌گیری‌هایی را معین کرده‌اند. مهم این است که مبنای این جهت‌گیری‌ها و ریشه آن راه‌حل‌هایی که ارائه می‌شود را باید بشناسیم.

عضو جبهه پایداری ادامه داد: ما امروز در فضای انتخاباتی شعار عدالت را کم می شنویم. در حالی که از تعالیم اساسی اسلامی که امام (ره) به عنوان اسلام ناب معرفی کرده‌اند، این است که عدالت نقش محوری در تعیین برنامه‌ها باید داشته باشد و این گریز از واژه عدالت نگران کننده است. از طرف دیگر اینکه واژه عدالت را یک عده‌ای بگویند، اما بهانه در بیاورند و بگویند که نگذاشتند که ما کار کنیم و نگذاشتند که ما کارها را پیش ببریم، اگر که گذاشته بودند ما چه کارها که نمی‌کردیم و ... این هم یک آفت و چالشی است و اوضاع در این دوره پیچیده‌تر از گذشته است.
لنکرانی ادامه داد: در سال 84 بلندگوی عدالت یک فرد بود، به همین دلیل هم با اقبال مردمی روبرو شد. سال 88 هم به نحوی همین ماجرا اتفاق افتاد، اما امروز از همان کسی که باید پرچم‌دار عدالت باشد، رفتارهایی سر می‌زند که با عدالت سازگار نیست، مثلا در عرصه اخلاق مدیریتی، مثلا آن فضایی که در جلسه مجلس در آن یکشنبه کذایی رخ داد، حوادث ناگواری بود. چه آنهایی که استیضاح را طراحی کردند و چه آنهایی که پیگیر استضیاح بودند و چه صحبت‌هایی که در مخالفت با وزیر شد و حتی دفاعی که آقای رئیس جمهور از وزیر انجام دادند و مطالبی را مطرح کردند که بالاخره به نوعی خلاف تقوای سیاسی محسوب می‌شد و بعد هم دفاعی که رئیس مجلس از خودشان انجام دادند و همه این‌ها امتیازات منفی در فضای سیاسی کشور گرفتند و مورد نقد مقام معظم رهبری قرار گرفتند. این مسائل به ما هشدار می‌دهد که در این دوره ما به صرف حرف‌ها و شعارها نمی‌توانیم بسنده کنیم و باید رویکردها و برنامه‌ها و ریشه این رویکردها و برنامه‌ها را هم تحلیل کنیم.
نامزد جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری به مغالطه برخی مبنی بر اهمیت دادن به پیشرفت، منهای تأکید بر عدالت اشاره کرد و ادامه داد: آن کسی که از پیشرفت صحبت می‌کند و درخصوص عدالت ساکت است، این موضوع خیلی برای ما مفهوم نیست که این پیشرفت با آن پیشرفتی که مبنایش الگوی اسلامی است چه رابطه ای دارد.
لنکرانی افزود: در پیشرفت اسلامی عدالت نقش محوری دارد و برخی هم از عدالت صحبت می‌کنند و اخلاق و مصلحت کشور و آرامش کشور را مخدوش می‌کند. این فرد هم نمی‌تواند عدالت را رعایت کند. در شرایط پیچیده لازم است که دوستانی که می‌خواهند زحمت بکشند برای ادای تکلیفشان و برای حماسه‌سازی در این عرصه و می‌خواهند در این صحنه حضور داشته باشند، خودشان باید بر روی این موضوعات بیشتر دقت داشته باشند و مراقبتشان این باشد که هر کاری که می‌کنیم، بر روی مبانی به هیچ وجه معامله نکنیم و معامله که هیچ حتی از مبانی کوتاه هم نیاییم. حتی این مبانی مورد کم توجهی و بی‌توجهی هم قرار نگیرد، چون که مبانی برای ما اصل است.
وی افزود: ما اگر در انتخابات به قیمت اینکه تشنجی به وجود آید، پیروز شویم، این پیروزی هیچ ارزشی ندارد و دچار عاقبت بدی خواهیم شد. ما نمی‌توانیم با روش‌های دیگران وارد عرصه انتخابات شویم. اگر ما در انتخابات با هزینه‌های میلیاردی پیروز شویم، ارزشی ندارد.
لنکرانی اضافه کرد: یک آقایی اخیرا گفته‌اند که من در سال 84 سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان هزینه کردم. این رقم به ارزش امروز می‌دانید که چه رقم کلانی می‌شود؟ ما این کار را درست نمی‌دانیم. ما خودمان هم اگر چنین کاری کنیم، این پیروزی عین شکست است. پیروزی که با این طور ول‌خرجی ‌ها بدست بیاید چه ارزشی دارد، پیروزی که با تخریب دیگران به دست بیاید چه ارزشی دارد، پیروزی که با زیر پا گذاشتن اصول به دست بیاید، چه ارزشی دارد؟

وی تصریح کرد: امام (ره) فرمودند که انتخابات یک آزمون الهی است و واقعا هم همین طور است، آزمون الهی است برای آن کسی که کاندیدا می‌شود، آزمون الهی برای آن کسی است که می‌خواهد از کاندیدایی دفاع کند، آزمون الهی است برای کسی که ‌می‌خواهد انتخابات را برگزار کند و افرادی که می‌خواهند رأی دهند. ما الان در این آزمون قرار گرفته‌ایم و یباید تلاش کنیم که در این آزمون الهی به شکلی رفتار کنیم که ان‌شاء‌الله در این امتحان قبول شویم.
وی رضایت امام زمان را ملاک عمل دانست و گفت: آیت الله مصباح در یک جلسه‌‌ای که برای معرفی حقیر برگزار شد، فرمودند که یک کاری کنید و به یک شکلی برخورد کنید که وقتی گزارش کارتان را خدمت امام زمان(عج) بردند و امام زمان (عج) کارهای شما را دیدند، بفرمایند که چقدر خوب توانستی به وظیفه‌ات عمل کنی! اگر ما مطلوبمان را این قرار دهیم و با این طراز خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم و نه با پیروزی و شکست و نه با خوشحال و ناراحت شدن دیگران، و خوشحالی و ناراحتی ما این باشد که امام زمام(عج) و نائب بر حقش رهبر عزیزمان باشد، آن موقع می‌توانیم مطمئن شویم که تلاشمان در یک مسیر درستی بوده است.
لنکرانی ادامه داد: اگر ما بخواهیم کسی به ما توهینی کرد و چیزی گفت ما هم بخواهیم در جوابش چند برابر آن توهین ها را در جواب آن شخص بگوییم و اگر بخواهیم کارهایی که می‌کنیم برای خدا نباشد و بگوییم برویم در فلان ستاد شاید حالا رأی آورد یک چیزی هم به ما برسد؛ اگر اینگونه بخواهیم باشیم خودمان را ارزان فروخته‌ایم و حیف است که عمر انسان اینگونه تلف شود.
وی افزود: چند ماه پیش بود خدمت آیت الله مصباح رسیدم و در خدمت ایشان که بودیم یک نفر می‌گفت که آن نظرسنجی فلان طور است، فلان شخص اول است، دیگری دوم است، بعد آیت الله مصباح گفتند حیف است که وقتتان را برای این کارها تلف می‌کنید، بروید و به تکلیفتان عمل کنید و این مسائل و نظرسنجی‌ها بازیچه است، وقتتان را برای این مسائل هدر ندهید.ان‌شاء‌الله خداوند این توفیق را به همه ما بدهد که درست به وظیفه‌مان عمل کنیم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    67 29
    بخاطر همین جو گیر شدی ثبت نام کردی ؟
  • بدون نام US ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    45 30
    لنکرانی مهره اصلی دولته. باز هم آقای مصباح داره از احمدی‌نژاد رو دست می‌خوره. کنار گذاشته شدن لنکرانی از ابتدا برنامه تیم دولت بود.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
      32 18
      و حمایت محصولی از ایشون هم همینطور
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    60 25
    این آقا طوری حرف میزنه که انگار از الان برنده انتخاباته!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    39 21
    تو كه به امور انتخابات اينقدر واقف هستى چرا رفتى كانديد شدى .خودت هم راى انچنانى ندارى
  • ايراني IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    30 19
    خيلي به خودش مطمئنه حتما كسي به او قولي داده
  • ریزعلی CZ ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    45 18
    آقای دکتر از شما بعیده! شما فوق تخصص کبد و از افراد باسواد کشور هستید و حتما در طول تحصیلتون حداقل هفت هشت واحد آمار و احتمال پاس کردید، چطور ممکنه نظر سنجی رو یک بازیچه قلمداد کنید ؟ لطفا علمی تر و منطقی تر صحبت کنید!
  • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    45 9
    آيت الله مصباح احمدي نژاد را هم ذخيره الهي و امام زمان مي دانستند
  • محمد TN ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    11 1
    قسمت اول حرفاش یعنی مشورت هیچ ارزشی ندارد . نظر مردم ارزشی ندارد. پس چرا خودت را در معرض انتخاب مردم قرار دادی؟ کلا مردم و جمهوریت واسه شما معنی داره؟ فکر نکنم
  • سمیه IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    0 0
    نظر سنجی ها کشکه چون بعد از اینکه جلیلی امد ...!! چطور قبلش جلیلی جلیلی میکردی حالا حاظر نیستی به نفعش کنار بری!!!
  • بدون نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    0 0
    نظرسنجی ها رو قبول ندارید چون میبینید رای جلیلی بالاتره و نمیخواید که زبونم لال خدایی نکرده یه موقع حرفتون 2 تا بشه !! ناسلامتی پایداری هستید دیگه !!!!!! تا قبل اینکه بیاید چون فکر نمیکردید که بیاد جلیلی جلیلی میکردید که به نفع خودتون خرجش کنید. حالا که اومده موندید چیکار کنید!