ایسنا نوشت:

منوچهر متکی گفت: تصمیم ائتلاف اکثریت اصولگرایان در مورد انتخاب نامزد نهایی این ائتلاف برای انتخابات ریاست‌جمهوری، «حادثه اتفاقیه» است.

این عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان شب گذشته در مسجد جامع نارمک تهران، در پاسخ به این پرسش که "نظر شما درباره تصمیم ائتلاف اکثریت چیست؟" اظهار کرد: این تصمیم جای سوال دارد و من ناگزیرم در قبال تصمیم ائتلاف اکثریت که حادثه اتفاقیه‌ بود این شعر را بخوانم که "جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت".

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه "امام خمینی (ره) بزرگترین دستاورد سیاسی و اجتماعی ایران را دستیابی مردم به حق تعیین سرنوشت خود می‌دانست"، افزود: حضور دولت‌هایی که گاه 180 درجه با هم تفاوت دارند، نشانه آزادی انتخابات در ایران است. در ایران دولت‌ها نتیجه انتخابات را تعیین نمی‌کنند بلکه این مردم هستند که انتخاب می‌کنند.

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه با اشاره به اینکه "باید بدانیم که ما اگر انتخاب نکنیم، برای ما انتخاب می‌کنند"، تصریح کرد: حماسه سیاسی یعنی اینکه مردم در نقاط عطف و مکان‌هایی که دشمن کمین کرده است نقش‌آفرینی می‌کند.

وی افزود: مردم دچار مشکلات متعددی هستند ولی برای حفظ انقلاب و ارزش‌های اسلامی همیشه به میدان می‌آیند. رهبری هم امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامیدند تا بدین وسیله مردم را تشویق کنند تا موانع و توطئه‌های خس و خاشاک را خنثی کنند.

متکی در ادامه با بیان اینکه "حضور گسترده مردم در انتخابات این پیام را می‌دهد که آمریکا به خانه آخر رسیده است"، تصریح کرد: شاید عقلای آمریکا به آنها کمک کنند تا سیاست‌های عملی خود را در قبال ایران تغییر دهند. اگر این اتفاق بیفتد مردم ایران سهم اصلی را در رساندن آمریکا به نقطه واقعیات ایفا کرده‌اند.

به گفته وی، در میان نخبگان آمریکایی این بحث مطرح وجود دارد که دولت آمریکا تا چه وقت می‌خواهد با ایران دشمنی کند و از این بابت آسیب ببیند.

وزیر پیشین امور خارجه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: اقتصاد یک بحث علمی و تخصصی است و هیچ رییس‌جمهوری پیدا نمی‌شود که بگوید من همه چیز را می‌دانم. امروز زمان تخصص‌ها و ریزتخصص‌هاست. اتفاقی که در شهریور و مهر سال گذشته درباره ارز افتاد یک کودتای قیمتی بود، اقتصاد را نمی‌توان دستوری اداره کرد.

متکی همچنین با انتقاد از طرح هدفمندی یارانه‌ها یادآور شد: رهبری چهار سال پیش گفته بودند این دهه، دهه پیشرفت و عدالت است. ما تا تولید و ثروت نداشته باشیم، چه چیزی را می‌خواهیم عادلانه بین مردم تقسیم کنیم؟

به گفته وی، باید در زمینه مدیریت اقتصادی از تجربیات کشورهایی مثل ترکیه و مالزی استفاده کنیم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه "بیکاری و گرانی دو مشکل اصلی کشور است"، تصریح کرد: تولید، نسخه شفابخش بیکاری و گرانی است. ما باید به تولید اهمیت بدهیم. در سه دوره دولت‌های گذشته شعارها حمایت از تولید بوده اما تولیدکنندگان در ایران مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. بانک‌ها در دنیا در اختیار تولیدکنندگان هستند اما سیستم بانکی کشور ما بیمار است و از تولیدکننده حمایت نمی‌کند.

متکی همچنین گفت: زمانی که وزیر امور خارجه بودم، در حوزه سیاست خارجی کشور اگر با مشکلاتی مواجه می‌شدیم در درون دولت و با رییس‌جمهور این مشکلات را مطرح می‌کردم. من معاونت اقتصادی را در وزارت امور خارجه ایجاد کردم و دیپلماسی اقتصادی را فعال کردم و اولین وزیر امور خارجه‌ای بودم که در سفرهای خارجی، تجار و پیمانکاران ایرانی را با خود می‌بردم.

وزیر پیشین امور خارجه در ادامه با بیان اینکه "به نظر من زمان و شرایط فعلی برای ورود جدی به بحث هسته‌یی آماده است"، اظهار کرد: ‌اکنون زمان گفت‌وگو برای حل مساله هسته‌یی است. ما مخالف مذاکره و رابطه با آمریکا نیستیم اما رابطه آمریکا و ایران به معنای عبور از سه پرونده آمریکا مابین سال‌های 1332 تا 57، 57 تا 12 آبان 58 و از 14 آبان 58 تا امروز است. به نظر من امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد اما آمریکا باید در عمل نشان دهد که به دنبال مذاکره است.

وی با اشاره به اینکه "نقاط ضعف دولت، عدم حمایت جدی از تولید و رفتن به حوزه‌هایی است که دولت در آن صلاحیت ندارد"، اظهار کرد: اگر ولوله تولید در کشور ایجاد و اقتصاد، مردمی شود، می‌توان از این وضعیت عبور کرد.

متکی در مورد دریافت خسارت‌های جنگی از عراق نیز خاطرنشان کرد: شورای امنیت سازمان ملل هیچ قراردادی برای تعیین پرداخت خسارت به ایران تصویب نکرده اما در مورد کویت چنین قراردادی را تصویب کرده و تلاش‌های وزارت خارجه در این زمینه به نتیجه نرسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه "وزارت خارجه جایی نیست که وزیرش به میل خود از آنجا خارج شود"، تصریح کرد: سیاست خارجی تفسیر این دو حرف است؛ «حرف خوب زدن با دنیا» و «خوب حرف زدن با دنیا». به نظر من نباید در محیط بین‌المللی مواضع چندگانه داشت. زمانی ما در قبال آمریکا موضع خصمانه داشتیم و بعد در سازمان ملل چندین بار حرف از مذاکره با آمریکا زدیم.

این فعال سیاسی همچنین با بیان این اعتقاد که "نظام با موسوی و کروبی با تساهل و تواضع برخورد کرد"، گفت: ما می‌توانستیم مشارکت بالای 80 درصد انتخابات سال 88 را به رخ جهانیان بکشانیم اما با ظلمی که این دو به نظام کردند، موفق به این کار نشدیم.

متکی در ادامه درباره هزینه‌های انتخاباتی خود نیز اظهار کرد: من معتقدم دولت‌ها باید در بحث انتخابات به نامزدها کمک کنند و هر نامزدی با توجه به رای خود باید دولت برای او ضریبی تعریف کند تا نامزدها به سمت کسانی نروند که خواهان حمایت مشروط از نامزدها باشند. اگر کسی در زمینه انتخابات به من کمک کرد، کمک او را می‌پذیرم.

وی در ادامه به مسایل مربوط به زنان در جامعه اشاره کرد و به گفته وی، امروز زنان در جامعه جای خود را باز کرده‌اند و باید از ظرفیت زنان در جامعه استفاده شود.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه "دولت وارد حوزه‌هایی شد که در آن حوزه‌ها صلاحیت نداشت"، اظهار کرد: شاخصه انحراف این است که دولت قرائتی از دین انجام داد و خود را بیتی در کنار بیوت قرار داد. دولت جای این بحث‌ها نیست زیرا دولت مسئول معیشت مردم است.

متکی مردم، رهبری و مکتب را سه ضلع انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: در طول انقلاب، مردم و رهبری انحرافی نداشته‌اند ولی عد‌ه‌ای سعی کردند در مکتب، انحراف ایجاد کنند و این انحراف از دولت هفتم و هشتم شروع شد.

وی در پایان با بیان اینکه "تکنوکرات به دو معنا به کار می‌رود"، اظهار کرد: یک معنای تکنوکرات، استفاده از متخصصان برای اداره کشور است که من با این معنای تکنوکرات موافقم اما معنای دیگر این است که کشور بر اساس تفکر سکولاریسم مدیریت شود که من این معنا از تکنوکراسی را قبول ندارم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =