۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۵

سید محسن فرجادی

نتیجه ائتلاف اکثریت اصولگرایان برای خیلی های غیرمنتظره بود.
روز پنجشنبه حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد به عنوان نامزدی که از میان اعضای ائتلاف جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات ثبت نام می کند معرفی شد.
ائتلاف اکثریت اصولگرایان متشکل از محمد حسن ابوترابی فرد، منوچهر متکی، محمدرضاباهنر، مصطفی پورمحمدی و یحیی آل اسحاق بود. هر کدام از این چهره های سیاسی نمایندگی بخشی از تشکل های اصولگرا را می کردند.
یحیی آل اسحاق به عنوان نامزد حزب موتلفه اسلامی در این ائتلاف حضور یافت، مصطفی پورمحمدی که مسئولیت کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز را بر عهده دارد و محمد حسن ابوترابی فرد عضو هیات اجرایی جامعه روحانیت مبارز تلویحا از سوی این تشکل وارد مرحله اول رقابت شدند، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و منوچهر متکی عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز از اعضای این ائتلاف بودند.
تعهد اولیه اعضای ائتلاف پایبندی به نتیجه نهایی آن بود. اینگونه تجربه اصولگرایی برای رسیدن به نامزدی واحد بی نتیجه نمی ماند و راه بر تکروی و مسئولیت ناپذیری بسته می شد. این تعهد و روش در سال 84 با نپذیرفتن نتیجه تصمیم از سوی محمود احمدی نژاد ابتر شد.
به نظر می رسد جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعتین در فاز اول ابتکارعملی که در این دور از انتخابات با صبوری در پیش گرفته شد موفق بوده اند.
انتخاب حجت السلام سید محمد حسن ابوترابی فرد گام دوم در پروژه رسیدن به نامزد واحد است. هنوز یک مرحله دیگر تا رسیدن اصولگرایان به نامزد واحد مانده است.
در وضعیتی که ائتلاف 2+1 متشکل از غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی هنوز به توافق نرسیده اند و احتمال ردصلاحیت کامران باقری لنکرانی نامزد جبهه پایداری وجود دارد ابوترابی فرد چهره ای مرضی الطرفین به نظر می رسد. حتی اگر یکی از اعضای ائتلاف 2+1 در نظرسنجی های روزهای آینده گوی را از ابوترابی فرد برباید ایشان با توجه به صبغه اخلاقی و سیاسی حق پذیرانه رفتار خواهد کرد.
ائتلاف اکثریت اصولگرایان تا کنون تجربه منحصر به فردی را برای رسیدن به نامزد نهایی ورود به رقابت انتخابات یازدهم ریاست جمهوری پشت سر گذاشته است. اصولگرایان خود را برای انتخاباتی رقابتی مهیا می کنند و با پشت سر گذاشتن مراحل «مطرح شدن نامزدهای بالقوه» و «بیان نظرات نامزدهای عضو ائتلاف در قالب سفرهای استانی و مصاحبه» شیوه ای جدید را در فضای سیاسی کشور برای انتخاب نامزد اصلح آزمودند. رویه ای که با نظارت و مشورت دو تشکل معتبر روحانیون یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام می شود و اینگونه هم مدرن است و هم سنتی؛ علاوه بر این فرایند انتخاب نامزد نهایی از دالان تشکل های شناسنامه دار و شناخته شده سیاسی می گذرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    2 0
    جان!!؟ یک گام؟ ده گام به پیش! همه رقبا رو قبل از انتخابات حذف کردن
  • نصیری IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    4 0
    در سال 84 اولین نفری که زیر تعهدات زد، ولایتی بود. به اخبار آن سال مراجعه کنید متوجه می‌شوید.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    5 0
    چرا به نظر مخاطب خود احترام نمی‌گذارید؟ بارها در سایت شما (طبق قوانین‌تان) پیام گذاشته‌ام ولی منتشر نکرده‌اید اولین کسی که از ائتلاف سال 84 خارج شد، آقای ولایتی بود.