آیت‌الله نوری همدانی بیکاری را یکی از ریشه‌های گرایش به مواد مخدر دانست و گفت: دولت باید برای ایجاد کار برای جوانان تلاش کند و برطرف ساختن مشکلاتی نظیر بیکاری، فقر، محرومیت و گرانی سبب کاهش تمایل آنان نسبت به مواد مخدر می‌شود.

هادی نیلی: در حالی که چندهفته پیش سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد ایران بالاترین آمار مصرف سرانه مواد مخدر را در جهان دارد، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی گفت: تولید، حمل و نقل و مصرف مواد مخدر حرام است.

این مرجع تقلید شیعه در دیدار با طه طاهری، قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مبارزه مواد مخدر را بزرگ‌ترین و بالاترین خدمت به جامعه اسلامی برشمرد و گفت: این مبارزه نوعی جهاد است و از ارزش عظیم معنوی برخوردار است و برای مبارزه با مواد مخدر در کشور باید علل آن را بررسی و از ریشه با آن مقابله کرد و نباید با سطحی‌نگری با آن برخورد کرد.

این مرجع تقلید، بیکاری را یکی از ریشه‌های جذب جوانان و افراد به مواد مخدر دانست و افزود: دولت باید برای ایجاد کار برای جوانان تلاش کند و برطرف ساختن مشکلاتی نظیر بیکاری، فقر، محرومیت و گرانی سبب کاهش تمایل آنان نسبت به مواد مخدر می‌شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: دشمنان ما و در رأس آنها آمریکا از راه‌های مختلفی برای تضعیف میهن و نظام اسلامی وارد شده و سعی در تضعیف نظام و انقلاب را دارند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ورود مواد مخدر از طریق کشور افغانستان به میهن اسلامی افزود: کشت، تولید و صادرات مواد مخدر از کشور افغانستان پس از ورود نیروهای آمریکایی بیش از قبل شده است و آنها قصد دارند با صدور این محصولات به کشورهای اسلامی، آنها را معتاد و ضعیف کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرهنگ‌سازی در زمینه مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: مردم باید با مفاسد و انحراف‌های مواد مخدر آشنا شوند، حکم اسلام در زمینه تولید، حمل و نقل و مصرف مواد مخدر حرام است و مسئولان باید با شدت عمل بیشتر در این زمینه خدمت کنند تا آسیب‌های ناشی از این مسئله در جامعه کاهش یابد.

گرایش نخبگان به موادمخدر
طاها طاهری، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین در دیدارش با این مرجع تقلید شیعه، گفت: 2 میلیون معتاد حرفه‌ای و تفننی در کشور وجود دارد. او تایید کرد: بررسی تلاش‌های 30 سال گذشته نشان می‌دهد باید در استراتژی مبارزه با مواد مخدر تجدید نظر کنیم.

او همچنین با اشاره به این‌که سالانه 120 تا 160 هزار نفر در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند، گفت: اعتیاد بیماری سختی‌ است و درمان آن نیز سخت است اما با مهار آن از بسیاری از معضلات اجتماعی همچون طلاق، فروپاشی خانواده‌ها و بزهکاری‌ها جلوگیری می‌شود.

طاهری با بیان اینکه تهدیدی که کشور با آن مواجه است گرایش نخبگان به مواد مخدر است، تصریح کرد: گرایش این قشر به مواد مخدر شیمیایی و صنعتی‌ است که در بیشتر موارد جنایات و آسیب‌های روانی و روحی شدیدی را به همراه دارد و جوانان و تحصیلکرده‌ها برای لذت‌جویی و برطرف کردن مسائل استرس‌زا و آسیب‌های اجتماعی موجود به این مواد پناه می‌برند.

مصرف مواد مخدر در ایران؛ به اندازه اروپا و کمتر از آمریکا
دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، در گزارشش درباره میزان مصرف موادمخدر در جهان، ایران را اصلی‌ترین مصرف‌کننده مواد مخدر دنیا معرفی کرد و از آن زمان تاکنون مسئولان این حوزه نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

همچنین با توجه به دیدار قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با آنتونیو ماریو کاستا، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وین، و سکوت او و دیگر مسئولان درباره این گزارش سازمان ملل، می توان این ادعای دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل را جدی گرفت.

در این گزارش، قاره اروپا مشتری ۱۹درصد موادمخدر تولیده شده در جهان اعلام شده است و ایران و روسیه هر کدام سهم ۱۵درصدی مصرف را در این بازار دارند. علاوه بر این چین ۱۲درصد، هند ۷ درصد و در پاکستان، آفریقا و آمریکا هرکدام 6درصد موادمخدر جهان مصرف می‌شود.

در بخشی از این گزارش تاکید شده است: «این میزان مصرف مواد مخدر، ایران را به یکی از کشورهایی که با جدی ترین مشکل اعتیاد در جهان رو به رو هستند بدل کرده است.»

کشورهایی که در کنار ایران درصدر جدول مصرف مواد مخدر قرار گرفته اند، به لحاظ جمعیتی تفاوت‌های چشمگیری با کشور 70 میلیونی ما دارند. مثلا اروپا بیش از 500 میلیون نفر جمعیت دارد و روسیه نیز در حدود 280 میلیون نفر. چین و هند نیز هم که بالای یک میلیارد نفر جمعیت دارند. حتی پاکستان، آفریقا و آمریکا که در این رده بندی، رتبه های پایین‌تری نسبت به ایران دارند نیز جمعیت‌شان به مراتب بیشتر از کشور ماست.

در آبان‌ماه گذشته نیز لطف‌الله محسنی، مدیر کانون اصلاح و تربیت، با اشاره به افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها در بین نوجوانان و جوانان ایرانی، از کاهش سن مصرف اینگونه مواد مخدر به 12 سال خبر داد.

هم‌زمان با اعلام خبر این فتوای آیت‌الله نوری همدانی، مدیرکل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز خبر از تغییر روند مصرف مواد مخدر در کشور و میان جوانان داد. او افزود: گرایش به سمت مصرف کراک و مواد روان‌گردان صنعتی در میان نسل جوان شدت گرفته که این معضل می‌تواند تهدید جدی برای جامعه جوان کشور باشد.

فتاوای مراجع شیعه در حرمت استعمال و خرید و فروش مواد مخدر
آیت‌الله نوری همدانی اولین مرجع شیعه نیست که حکم به حرمت استعمال و خرید و فروش مواد مخدر داده است. پیش از او مراجع دیگر نیز در پاسخ به این سوال که «استعمال موادمخدر از قبیل بنگ، حشیش، تریاک، هروئین، مرفین، ماری جوانا و ... به صورت‌های گوناگون (خوردن، آشامیدن،‌ دود کردن، تزریق، شیاف) چه حکمی دارد؟»، این‌طور پاسخ داده بودند.
آیت‌الله محمد علی اراکی: استعمال به نحو مذکور اضرار به نفس است و حرام می‌باشد.
آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی: با فرض اعتیاد حرام است.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: به هر صورت حرام است.
آیت‌الله علی خامنه‌ای: هر نحو استعمال هرگونه موادمخدر و استفاده از آن به ملاحظة مضرات معتنابهی فردی و اجتماعی که بر آن مترتب است شرعاً حرام است مگر در موارد استثنایی.
آیت‌الله حسینعلی منتظری: اعتیاد به مواد مخدر - از هر نوعی که باشد - اگر برای بدن ضرر قابل توجه داشته باشد جایز نیست.
آیت‌الله یوسف صانعی: استعمال آن‌ها به هر قسم حرام زیرا آنچه سکرآور است مانند بنگ به عنوان مسکر، حرام و غیر آن به عنوان چیزی که نزد عرف و عقلا ضررزننده و مضر محسوب می‌شود حرام می‌باشد.
آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی: جایز نیست.
آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی: حرام است و جایز نیست.
آیت‌الله حسین مظاهری: حرام است.
آیت‌الله احمد آذری قمی: صور‌ت‌های گوناگون به دلیل ضرر قطعی به سلامت استعمال کننده و مست‌کنندگی قطعی بعضی از آن‌ها و مفسدة اجتماعی آن‌ها در صورت اعتیاد حرام است.
آیت‌الله میرزا جواد تبریزی: اعتیاد به موادمخدره مزبوره که نوعاً افت اجتماعی دارند جایز نیست.
آیت‌الله جعفر سبحانی: استعمال این مواد در غیر صورت ضرورت و انحصار درمان حرام است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناهید IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۹
    0 0
    اگر حرام هست ،قوانین راحتری برای طلاق بگذارید تا ما هم به پای شوهران معتادمان نسوزیم.