اولین روز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری با حضور چهره​هایی چون روحانی، واعظ زاده، کواکبیان و سعیدی کیا همراه بود.

فاطمه استیری: زنگ یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران امروز صبح به صدا در آمد (اینجا) و وزیر کشور طی نشستی با خبرنگاران فرمان آغاز رسمی پروسه ثبت‌نام در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری را اعلام کرد  تا ساختمان بلند فاطمی بعد از 4 سال باردیگر محل عبور مردانی باشد که خود را در قد و قامت یک رییس جمهور می بینند.
انتخاباتی که تعدد و تکثر کاندیداها، ائتلاف های شکل گرفته دورن جناحی و ورود ضلع جدید «دولتی» ها در کنار  رقبای همیشگی «اصولگرا» و «اصلاح طلب» را باید وجه ممیزه آن دانست. البته هستند نامزدهای مستقیلن اصولگرا و اصلاح طلب نیز که بعضی از آنها به عنوان «ضلع جدید»ی نام می برند.
اولین روز ثبت نام کاندیداها نیز با کاندیداهایی از هر ضلع همراه بود. صادق واعظ زاده ، کامران باقری لنکرانی ، محمد سعیدی‌کیا ، حسن روحانی، مصطفی کواکبیان و احمدزاده کرمانی از کاندیداهایی بودند که تا این ساعت در محل وزارت کشور حضور یافته اند.
صادق واعظ زاده؛ اولین نامزد ریاست جمهوری در وزارت کشور
صادق واعظ‌زاده که شعار «پیشرفت و عدالت برای هر ایرانی» را برای خود برگزیده است اولین کاندیدایی بود که در نخستین ساعات از ثبت نام در ساختمان وزارت کشور حضور یافت.(اینجا)
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تکمیل پروسه ثبت‌نام خود در یک نشست خبری در ستاد انتخابات کشور، گفت: ما آمده‌ایم تا نیازهای اساسی مردم به خصوص نسل جوان را محقق کنیم و معتقدیم که وضعیت موجود مطلوب نیست و نمی‌توان به گذشته هم بازگشت.
وی با بیان این‌که ما برای تورم یک برنامه جامع طراحی کرده‌ایم، گفت: برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برنامه داریم و ایجاد کار در روستاها را مورد توجه قرار داده‌ایم.
جبهه پایداری با ثبت نام باقری لنکرانی حضور خود در انتخابات را رسمی کرد

کامران باقری لنکرانی گزینه نهایی جبهه پایداری از دیگر کاندیداهایی بود که در اولین روز از ثبت نام کاندیداها، نام خود را در میان کاندیداها رسمی کرد. 
او حضور خود در عرصه انتخابات را حضور فردی ندانست و با تأکید بر حضور گفتمان در انتخابات، اعتقاد دارد: در انتخابات مهم است که افراد را از نظر گفتمانی نقد کنیم، نقد گفتمان ها با اخلاق اسلامی منافات ندارد اتفاقاً عدم شفافیت با اخلاق اسلامی منافات دارد.

 پرویز داوودی، محمد سلیمانی، آیت‌الله رجبی، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، سید‌محمدرضا حسینی، زهره طبیب‌زاده، حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی، علی‌اصغر زارعی، امیرحسین قاضی‌زاده، سیدمسعود میرکاظمی، علی خطیبی، ابولقاسم جراره، صادق محصولی، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان و سیم‌فروش، کاندیدای جبهه پایداری را برای ثبت‌نام همراهی کردند. در همین حال قاسم روانبخش از دیگر چهره های شاخص جبهه پایداری در نشستی انتخاباتی در مشهد از نحوه به اجماع رسیدن بر سر کاندیداتوری لنکرانی در جبهه متبوعش سخن گفت و اظهار داشت: «قطعا جلیلی نسبت به لنکرانی محبوب‌تر است». وی در عین حال در پاسخ به این سوال که اگر جلیلی بیاید، آقای لنکرانی کنار خواهند کشید؟ افزود: «خیر، زیرا جبهه پایداری دو بار تصمیم نمی‌گیرد و ستادها تشکیل شده و بعید می‌دانم جلیلی بیاید و احتمال آمدن وی خیلی کم است. ولی اگر بیاید مستقل کاندیدا خواهد شد.»(اینجا)
وزیر سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد؛ کاندیدای ریاست جمهوری
محمد سعیدی کیا، وزیر سابق مسکن و شهرسازی، نیز با حضور در وزارت کشور، کاندیداتوری خود را برای ریاست جمهوری یازدهم رسماً ثبت کرد.
ویکه  اعلام کرده بود برای انتخابات ریاست جمهوری منتظر نظرسنجی های سفارشی نخواهد ماند و تا آخر مستقل عمل خواهد کرد، با ثبت نام در آغازین ساعات امروز عزم جدی خود برای انتخابات را نشان داد.
سعیدی‌کیا در پاسخ به این سوال که چرا در ساعات اولیه ثبت‌نام کاندیداها به وزارت کشور مراجعه کردید؟، افزود: زمانی که فردی تصمیم می‌گیرد ‌به میدان بیاید، بالاخره در اولین فرصت اقدام می‌کند و دلیلی برای تأخیر وجود ندارد.(اینجا)
حسن روحانی؛  منتظر تصمیم نهایی آیت الله هاشمی نماند
حسن روحانی؛ که این روزها از او به عنوان کاندیدای احتمالی آیت الله هاشمی نام برده می شود و حضور پررنگ یاسر هاشمی فرزند آیت الله در کنار او این شائبه را قوی تر کرده است نیز مهمان دیگر امروز ساختمان فاطمی بود تا اولین گام رسمی برای تشکیل دولت «تدبیر و امیدی» که از او سخن می گوید را بردارد.(اینجا)
حاشیه های آمدن نیامدن هاشمی و کنار کشیدن روحانی به نفع رییس دولت سازندگی در روز ثبت نام روحانی نیز ادامه داشت. آنجا که دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا آیت الله کاندیدا خواهد شد یا نه؟، اظهار کرد «چند روزصبر کنید، معلوم خواهد شد.»

این در حالی بود که علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در سخنانی از ملاقات شب گذشته خود با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد که طی آن هاشمی رفسنجانی بر عدم حضور خود تاکید داشته است.(اینجا)
کاندیدایی با رنگ قرمز و نزدیک به دولت
روح الله احمدزاده کرمانی استاندار سابق فارس که از او به عنوان یکی از گزینه های نزدیک به دولت نام برده می شود نیز با حضور در وزارت کشور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
احمدزاده کرمانی در جریان اعلام رسمی کاندیداتوری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به این که یکی از فقهای شورای نگهبان عنوان کرده است که حتی اگر کسی بوی انحراف بدهد تایید صلاحیت نمی شود فکر می کنید صلاحیت تان از سوی این شورا تایید شود تاکید کرد: من بوی انحرافی نمی دهم و به فضل الهی وارد این عرصه شده ام.
همچنبن احمدزاده کرمانی "دولت جوان، عدالت قانوگرایی و وفاق ملی" را شعار و "قرمز" را رنگ انتخاباتی خود اعلام کرده است. (اینجا)

کواکبیان! با شعار و رنگ نامزدهای پیشین اصلاح طلب

مصطفی کواکبیان اما تنها کاندیدای اصلاح طلبی بود که تا این ساعات از ثبت نام در وزارت کشور حضور یافته است. وی که تا پیش از این اعلام کرده بود در صورت اجماع اصلاح طلبان بر خاتمی و ورود رسمی رییس دولت اصلاحات حاضر به کناره گیری از صحنه است اولین روز ثبت نام را برای رسمی کردن حضورش انتخاب کرد تا در شرایطی که اصلاح طلبان به دنبال رسیدن به اجماع هستند، اینگونه راه خود را از دوستان اصلاح طلب خود جدا کند.
کواکبیان اما به مشابه یکی از کاندیداهای دوره قبل رنگ سبز را رنگ انتخاباتی خود و شعار «زنده باد اصلاح‌طلب» را شعار رسمی خود اعلام کرد(اینجا).

خسرو نصیری‌زاده دبیرکل مجمع متخصصین ایران نیز پیش از ظهر امروز سه شنبه پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری، طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خودم را رجل سیاسی می‌دانم، گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی دبیرکل احزاب رجل سیاسی به شمار می‌روند.

/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عاصي IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    6 0
    رنگهاي انتخاب شده خيلي جالبند ولي اميدوارم باتوجه به رنگ دلشان رنگ انتخابي خودشان را انتخاب كنند . صادق باشند اگه دلشان سياه است رنگ سياه را انتخاب كنند .اينقدر با رنگهاي مختلف چهره خود را پشت رنگهاي زيبا پنهان نكنند