۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰

سید محسن فرجادی

رقابت های ریاست جمهوری یازدهم بر خلاف چهار دوره اخیر که معمولا در اسفند ماه تکلیف نامزدهایش مشخص می شد یک روز مانده تا ثبت نام نامزدها هنوز بلاتکلیف مانده است.
اگر از «نامزدهای حرفه ای» که تجربه حداقل سه دوره نامزدی دارند، «بازارگرم کن های انتخابات»، «انصرافی های دقیقه نود» بگذریم چند چهره می مانند که در قد و قواره ریاست جمهوری قرار دارند و شاید اقبالی نسبی در جامعه نسبت به آنها وجود داشته باشد. اسمی از هیچ کدام از این بزگواران نمی برم تا محکوم به قضاوت عجولانه درباره آنها نشوم و نکند به خاطر این چند سطر در نظرسنجی ها فرو بیافتند!
در این شرایط آنچه می توان گفت درباره سه چهره در مظان کاندیداتوری است.
به نظر می رسد سیدمحمد خاتمی با همه اصرارهایی که در چند ماه اخیر برای آمدنش وجود داشته به یک دلیل وارد رقابت های ریاست جمهوری یازدهم نخواهد شد. خاتمی نشان داده در نظر و عمل قصد منازعه با جمهوری اسلامی ندارد. او در دوره ای که از او انتظار می رفت اعتراض خود را با شرکت نکردن در انتخابات مجلس نهم نشان دهد حضوری نمادین داشت.
او یا باید با نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باب منازعه های بی سرانجام 88 را دوباره بگشاید و به جای عرضه ایده های اصلاح طلبان در لاک دفاعی فرو رود یا اینکه برای پس از انتخابات 92 اصلاح طلبان را مهیا کند.
هاشمی رفسنجانی با تجربه انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری نهم همراهی اصلاح طلبان و اصولگرایان را آزموده است. اگر از سخنان روز گذشته او در جمع داشنجویان بگذریم که در تحلیلی بدبینانه خط و نشان کشیدن تصور می شود او نیز قصد نامزد شدن ندارد و احتمالا در آخرین روز ثبت نام یکی از نامزدهای ریاست جمهوری که احتمالا در لباس روحانیون است را به عنوان نامزد مورد نظر خود معرفی می کند.
او که در دور نهم ریاست جمهوری به مرحله دوم راه یافته بود در عین پرآوازگی به رقیبی گمنام رقابت را واگذار کرد. هاشی رفسنجانی در سال 84 سفری تبلیغاتی - انتخاباتی نداشت چرا که روزهای جوانی را سپری کرده بود. او این روزها که شاید کمترین نگرانی پزشکی اش دیابت است چگونه می تواند وارد رقابت های ریاست جمهوری شود؟ اینگونه است که خود او و رقبای حرفه ای اش دغدغه آمدن او را ندارند. آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع دانشجویان گفته بود اگر من بخواهم وارد عرصه شوم به این معنا است که ما در این 30 سال نیرویی را برای انقلاب تربیت نکرده ایم. این طور نیست که ما نیرویی را تربیت نکرده باشیم....
اسفندیار رحیم مشایی سومین چهره ای است که در چند ماه اخیر در مظان کاندیداتوری قرار گرفته است. با نگاهی به عملکرد احمدی نژاد – مشایی در چهار سال اخیر شاهد حرکت های ایذایی این دو چهره سیاسی برای اجرای اهداف سیاسی شان هستیم. مشایی با همراهی احمدی نژاد در دور چهارم سفرهای استانی موجی از انتقادات به دولت را به جان خرید و متهم به سوء استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ خود شد. این دقیقا چشمه اول ترفندی است که به نمایش در آمد. اینگونه همان طور که تلاش شد هم‌آیش 100هزارنفری به ضد تبلیغ بدل نشود مشایی نیز با نیامدن و نامزد نشدن سعی می کند مظلومیت دولت احمدی نژاد را به نمایش بگذارد.
رسانه ها و چهره های اصولگرا در چند ماه اخیر با اصرار بر اینکه مشایی قصد آمدن دارد راه را بر نیامدن او و حسن استفاده از این تکنیک هموار کردند تا ناخواسته تاکتیک مظلوم سازی مشایی-احمدی نژاد را پیاده کنند. این تاکتیکی است که در دولت نهم و دهم به کرات اجرا شده است. حالا نوبت آن است که در تحیر اصولگرایان از کلاه دولت یک یا چند نامزد دیگر بیرون بیاید. تردستی یعنی همین؛ وقتی تماشاگران حواسشان پرت می شود باید حرکت نهایی را انجام داد.
/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    تحلیل اشتباهی نیست. به نظر من آمدن هاشمی و خاتمی یعنی زدن آخرین میخ بر تابوت صالاح طلبی. این دو مرد نباید اصلاحات را زمین گیر کنند.
  • نوری US ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    خاتمی و هاشمی نامزد می شوند و اصولگرایان هم می روند پشت سر مشایی
    • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      6 0
      با این بخش سخنان نویسنده در مورد کاندید نشدن مشایی به شدت موافقم و این دقیقا همون حرفیه که من مدتهاست در بحثهای سیاسی روش تاکید دارم..احمدی نژاد اقای مشایی رو صرفا برای برانگیختن حساسیت سیاسیون و خورد کردن اعصاب اونها و وانمود کردن اینکه ایشون رو میخواد کاندید کنه همراه خودش از این استان به اون استان میبره ولی خودش خوب میدونه که امکان تایید صلاحیت اون اصلا وجود نداره و فقط با این کار میخواد به هوادارنش ثابت کنه که دیدید مشایی کاندید نشد و این سیاسیون باز هم به شما دروغ گفتند و مظلومانه به ما تاختند!!اصلا احمدی نژاد نیازی به معرفی مشایی به عنوان کاندید نداره چون چیزی که دور و برش زیاده ادمه که دوست داره کاندید بشه!اگر هم نامزدش رای بیاره خودش و مشایی در دولت او خواهند بود و باز هم همه کاره!!
  • حسین کریمی GB ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    نیامدن مشایی خاتمی و هاشمی یعنی رقابتی میان افراد بدون حاشیه و دارای آینده نه تجربه پس داده
    • بدون نام IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
      5 42
      مثل محسن رضایی
  • بدون نام GB ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    خاتمی رای ندارد پس بهتر است نیاید
    • بدون نام IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      90 5
      :)))))) به منفیات یه نگاهی بنداز حاجی
    • بدون نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
      47 3
      عجب!!!
    • بدون نام US ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
      65 3
      یه نگاهی به مثبت و منفیت بنداز
    • نامدار IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
      99 8
      درجواب اقای بی نام! بدان وآگاه باش که 80درصد مردم ایران رویکردی اصلاحطلبانه دارند یعنی خاتمی بیاید بی شک برنده بی رقیب است اون هم با اختلاف فاحش.برتمام ایرانیان پک سرشت درود
  • بدون نام GB ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    24 4
    رقایت مشایی با هاشمی نشان می دهد که این مرد جایگاهی در میان مردم ندارد
    • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
      17 1
      کدام مرد؟ هاشمی یا مشایی؟ یا هر دو؟!!
  • بی نام IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    81 4
    کاندید نشدن خاتمی و رفسنجانی یعنی کشور را به دست بی تجربگان سپردن و آینده ای بدتر از این روزها را در پیش رو داشتن.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    4 50
    درمورد کاندیدا نشدم آقای خاتمی موافق ام ولی باقی اش را نه.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    36 5
    کی بشماگفته هاشمی دیابت داره
  • انصاف IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    4 32
    تحلیل بسیار منطقی ارائه گردید احسنت
  • بدون نام US ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    34 4
    یک کلام هم از مادر عروس!
  • reza US ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    27 2
    مگه رفسنجانی دیابت دارد؟ جناب فرجادی لطف فرموده جواب بدهید.
  • بدون نام NL ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    31 3
    خواهش میکنم تحلیل های بی سرو تهتون رو به عنوان خبر به خورد مخاطب ندید!!!
  • بدون نام IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    50 8
    خاتمی قطعا و قطعا می آید !!! دردود بر سید
  • بدون نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    36 1
    اين تحليل معنايش اين است كه همه بازنمده انتخاباتند جز احمدي نژاد. در واقع نويسنده سنگ احمدي نژاد را به سينه مي زند.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    44 9
    آمدن هاشمی و خاتمی یعنی نفس تازه به نظام
  • حسینی IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    15 2
    اصلاح طلبان با آمدن خاتمی دوباره باید تجربه پس از 76 را تکرار کنند. مگر فراموش کرده اید آقای حجاریان می گفت ما برای ریاست جمهوری آماده نبودیم. اصلاحات در 8 سال اخیر با در حاشیه قرار گرفتن و انفعال و بعضا تعارض نیروهای زیادی را از دست داده و دست به بازساری هم نزده است. چهره های تازه واردی چون کواکبیان هم که بدلی شده اند.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    2 3
    تحلیل درستی است.از شواهد و قرائن همین برمی آید.واگر یکی از این دو نفر نیایندقطعا انتخابات به دور دوم کشیده میشود و یک طرف قالیباف خواهد بود و طرف دوم کسی که دولت از او حمایت کرده باشد.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    3 2
    حسینی وزیر فعلی وزارت ارشاد رو معرفی میکنند در آخرین روز :)