جمشید پژویان، رییس شورای رقابت درباره نهایی شدن قیمت خودرو و همچنین شایعاتی که درباره بدهی خودروسازان به بانک ها وجود دارد توضیح می دهد.

محمد هیراد حاتمی:
« قیمت نهایی 4 خودرو » تیتر خبر به ظاهر کوتاه بود اما متن آن حکایت از پایانی دراماتیک برای موضوعی داشت که حدود 6 ماه در راس اخبار اقتصادی جا خوش کرده بود. بر این اساس در واپسین ساعت های نهمین روز اردیبهشت خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای رقابت تصمیم نهایی برای « قیمت خودرو » را گرفته است و به این ترتیب دیگر پرونده خاک خورده تعیین قیمت خودرو بسته شده است. در جزییات بیشتر خبر آن نیز آمده بود که مرکز ملی رقابت بر اساس دستورالعمل شورای رقابت، قیمت نهایی 4 خودروی پرتیراژ پراید 131 فرمان هیدرولیک، تیبا، سمند ال ایکس بنزینی و پژو 405 اس ال ایکس را اعلام کرد. تا اینجای داستان همه چیز حکایت از روشن شدن تکلیف قیمت خودرو دارد اما آنچه باقی می ماند این است که قیمت خودرو در روزهای آینده بر اساس آنچه شورای رقابت تعیین تکلیف کرده اعمال خواهد شد یا خیر. در همین رابطه معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفته است که خودروسازها برای فروش محصولات خود براساس دستورالعمل جدید ملزم شدند. خودرو سازان در حالی ملزم شدند تا محصولات خود را بر اساس دستورالعمل جدید به فروش برسانند که رییس شورای رقابت می گوید یک سری سوال هایی خودرو سازان مطرح کرده اند که آنها را در اختیار کارگروه گذاشته ایم تا پاسخ آنها تهیه شود. از سوی دیگر موضوع دیگری که در رابطه با قیمت خودرو مطرح است بدهی خودروسازان به بانک ها است. برخی کارشناسان صنعت خودرو روایت می کنند که تمام جدالی که بر سر تعیین قیمت خودرو وجود داشت به همین نکته بر می گردد که خودرو سازان وام هایی از بانک ها گرفته اند و  در بخش های دیگر سرمایه گذاری کردند و بر همین اساس بدهی هایی به بانک های کشور دارند و از آنجا که ملزم هستند این بدهی ها را پرداخت کنند قاعدتا بخشی از آن را بنا داشتند تا از طریق فروش گران تر قیمت خودرو تامین کنند. اینکه این داستان تا چه اندازه صحت دارد یا خیر را می توان در پاسخ های جمشید پژویان، رییس شورای رقابت در ادامه خواند:

 

در نهایت قیمت خودرو معین شد. موضوعی که مطرح است به این نکته باز می گردد که گفته می شود خودرو سازان بدهی هایی به بانک ها دارند و برای تامین آن مجبور هستند تا قیمت خودرو را بیشتر به فروش برسانند. در این رابطه توضیح می دهید؟
من در این رابطه هیچ اطلاعی ندارم.
به هر حال آقای پژویان این موضوعی است که گفته می شود در شورای رقابت مطرح شده است. اگر بپذیریم خودرو سازان بدهی هایی به بانک ها داشته باشند و بنا، بر این بوده که آن را از طریق فروش خودرو با قیمت بیشتر تامین کنند تا از سود شان رقم قابل توجهی کم نشود نمی توان به سادگی از کنار آن گذر کرد. تحلیل شما چیست؟
اینکه خودرو سازان به بانک ها رقمی بدهکار هستند به شورای رقابت و مشتری هایی که می خواهند خودروی مورد نیاز شان را از بازار تهیه کنند هیچ ارتباطی ندارد. هزینه های مالی را به همین دلیل کسر کردیم. آنچه در این رابطه مورد توجه است و باید برای آن اهمیت قائل شد این است که خودروسازان اگر به بانک ها بدهی دارند باید خودشان آن را پرداخت کنند و اصلا این موضوع ارتباطی به شورای رقابت ندارد.
ولی خبری منتشر شد و بر اساس آن در پی درج قیمت 2 خودرو گروه خودروسازی سایپا در سایت مرکز ملی رقابت، به دلیل اشتباه محاسباتی در قیمت نهائی خودروهای این شرکت، قیمت این محصولات از سوی سایپا، نادرست و فاقد ارزش قانونی خوانده شد. شما از آن خبر دارید؟
هر دو مدیر خودروسازی ایران خودرو و سایپا بعد از ظهر روز سه شنبه با من دیدار کردند. در این نشستی که داشتیم اصلا در این رابطه صحبت نشد که قیمت ها را افزایش دهند. یعنی اصلا از این موضوع صحبت نکردند.
پس صحبت های تان درباره چه موضوعی بود؟
یک سری سوال مطرح کردند که آنها را به کارگروه دادیم تا پاسخ های آن را در بیاورند. باید درباره سوال های مطرح شده بررسی های لازم شود.
یعنی این امکان وجود دارد که بار دیگر قیمت خودرو تغییر پیدا کند یا خیر؟
آنچه شورای رقابت در رابطه با قیمت خودرو اعمال کرد و درباره آن تصمیم گیری شد تحت هیچ شرایطی تغییر پیدا نخواهد کرد. به عبارت ساده تر تصمیم گیری شورای رقابت تحت هیچ شرایطی عوض نخواهد شد.
الان موضوع دیگری که مطرح است به اعتراض قطعه سازان بر می گردد. اینکه مدام شنیده می شود این تصمیم گیری هایی که شده است موجب ورشکست شدن خودرو سازان و قطعه سازان خواهد شد. تحلیل شما از این داستان چیست؟
آن ربطی به ما ندارد که ورشکست می شوند. این موضوع ها که مطرح می شود به نظر من یک سری تبلیغات است. اصول را از نظر علمی برای مشخص شدن قیمت خودرو رعایت کردیم. مساله قطعه سازان مساله دیگری است و نباید آن را با این موضوع ربط داد.
3939

کد خبر 290218

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جگوار US ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    ما هم نمیخریم. در اصل پراید 5 میلیون تومن هم ارزش نداره اما با شرایط فعلی بازار پراید بیشتر از 11 تومن ارزش خرید نداره نخرید اتومات میاد پایین فقط چند ماه همت لازمه که برای همیشه این مونتاژ کار های بنجول ساز بشینن سر جاشون
    • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      وقتی خودروساز زیان میدهد چطور قیمت کم می شود؟ خودروسازان ما دولتی هستند نه خصوصی. در حقیقت همه طرف دولت است غیر از قطعه سازان.
    • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      226 6
      مسئول زیان دهی اونها مردم نیستند!! اقایون وام گرفتن و در کشورهای ونزوئلا و اینور اونور کارخونه زدن که هیچ مشتری هم ندارن (یه نیگا به تصاویر ارسالی از کاراکاس بندازین و ماشینا رو ببینین) اونوقت ما باید بازپرداخت وامشون رو بدیم؟ چه طور واسه تویوتا می ارزه ماشینی به کیفیت یاریس رو از 6500 دلار به بالا بفروشه اونوقت ما واسه پراید باید اونقدر پول بدیم؟
    • بدون نام IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      0 1
      الکی شعار نده آقاجان...یاریس تو دبی 50 هزار درهم یعنی 13600 دلاره..از دبی ارزونتر هم هیچ جا ماشین نداره.....
  • سامان IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    209 3
    اگر قیمتهای اعلامی قطعی است چرا قیمتها در سایت www.124.ir اعلام نمشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    تكليف ما بيچاره هايي كه 7-8ماه پيش با پرداخت 80درصد قيمت ،ماشين ثبت نام كرديم چي ميشه؟؟
    • هموطن همدرد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      60 7
      منم مثل شما بلاتکلیفم ، آبان ماه از ایران خودرو ال90 با موعد فروردین 92 پیش خرید کردم و تا 11 بهمن 72 درصد پول ماشین رو واریز کردم ، شب عید دعوتنامه با قیمت بالا صادر شد و تا الان 2 مرحله تمدید شده ، آخرین موعد هم 5 اردیبهشت بوده و نمی دونیم تکلیف ما چیه ؟ آقای پژویان چند روز پیش گفته بودن خودرو سازها حق ندارن افزایش قیمت ها رو به کل قرارداد ارتباط بدن و پس از تعیین دستورالعمل و مشخص شدن قیمتها ، این قیمتها به الباقی قرارداد تعلق میگیره ، حالا نمی دونیم این موضوع از سوی خودرو سازها اجرا میشه یا نه ، مسئولین هم که توجهی به خیل عظیم پیش خریدیا ندارن و اونا فراموش شده اند ....
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    220 5
    بابا چرا کسی به فکر مردم نیست؟فقط به فکر خودروساز و قطعه ساز هستید؟تو صدا سیما هم فقط اعتراض خودروسازها رو نشون میدن.تورو خدا اگه میخواید بازم قیمتهارو ببرید بالا.آخه ماشینی که 4میلیون ارزش نداره چطور روتون میشه 18 میلیون بفروشید؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    267 3
    شما قیمت رو پائین نیار و مردم هم نمیخرند"ببینیم کی شکست میخوره؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    "آن ربطی به ما ندارد که ورشکست می شوند. این موضوع ها که مطرح می شود به نظر من یک سری تبلیغات است. اصول را از نظر علمی برای مشخص شدن قیمت خودرو رعایت کردیم. مساله قطعه سازان مساله دیگری است و نباید آن را با این موضوع ربط داد. " ورشکستگی قطعه ساز و اخراج و بیکاری فرزندان جوان من به چه کسی ربط دارد؟
    • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      173 1
      اکثر قطعه سازان ما واردکنندگان قطعه هستند نه تولید کننده. اگر تولید کننده بودند قیمت ها اینقدر افزایش پیدا نمی کرد. مشکل اینجا بود که می دیدند با دلار ارزون به جای اینکه کارگر بگیرند و دستگاه بهتره که مستقیم وارد کنند و به کارخانه ها بفروشند!! اگر از اول به جای اینکه برن در سوریه و ونزوئلا کارخونه تولید پراید و سمند بزنن تو همین مملکت چند تا قطعه سازی واقعی زده بودند هم الان قیمت ها پایین تر بود چون تولید داخل بود هم تعداد بیشتری از همین جوونا می رفتن سر کار هم تولیدمون واقعا ملی می شد. تا همین پریروز می گفتن که تیبا بالای 80 درصدا داخلیه و پراید 100 درصد داخلی از دیروز که دیدن قیمتا می خواد بیاد پایین می گن بالای 80% هر دو خارجیه!!!!
  • رضا IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    208 3
    تنها چاره کم کردن میزان گمرکی خودروهای ارزان قیمت وارداتی است. ببینید چه اتفاقی می افتد. تمام این خودروسازان اونوقت دنبال بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و رقابت با محصولات خارجی می افتن. در ضمن با اینکار درآمد حاصل از صرفه جویی بنزین و آلودگی کمتر هوا هم اضافه می شود. اگر نمی صرفه در این کارخانجات را ببندید. اگر بازار پویا و بسیار پر رقابت باشد یک یا چند شرکت نمی توانند برای یک ملت تصمیم بگیرند. گمرکی واردات خودرو کم شود. همه چیز حل می شود.
    • شريفي IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
      18 0
      تركيه رادر نظر بگيريد درمقابل واردات ماشين درمقابلش صادرات خودرو دارند باكيفيت روز .نفت هم ندارندبفروشنددراختيار خودروسازان قرار بدهند.آنها پرايدراماشين نميدانند
    • بدون نام IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      0 3
      مرز را باز کنند شما با حدود 4200 دلار ( قیمت پراید ) چه ماشینی می خرید؟ بگید ما بدانیم.
  • احمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    110 6
    بخاطر رضاي خدا تكليف ما كه با فروش خودروي خود مبلغ 10 ميليون بمدت 11 ماه براي رانا اسم نوشته ام حال با تاخير 3 ماهه باپرداخت اعلام شده 19 ميليون ديگر چه كنيم .
  • علي IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    آقاي پژويان برخلاف تبليغات و اظهار نظر هايي كه در مورد كار شما ميشود به نظر من تصميم شما كاملا منطقي و عادلانه بود. ايشون راهكار رو بخوبي مشخص كردند. اگر با قرار دادن پارامترها قيمت بالا درمياد مقصر بانك مركزيه
  • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    146 1
    رقابت آزاد خودرو راه حل صحيح اين معضل است
    • حمید IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
      4 0
      لطفا ، در خصوص امثال من که آبان سال گذشته ثبت نام خودروکردیم ، بگید تکلیف چیه بعد بیان برای کسی که تازه قصد خرید خودرو داره تصمیم بگیرند
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    149 1
    ای کاش برای کیفیت تولیداتون هم اینقدر چونه میزدید"تا اونجا که میتونید قیمت رو پائین نیارید و گرون کنید مردم هم نمیخرند"امتحانش مجانیه.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    79 1
    خودروسازا وام میگیرن و معلوم نیست چیکارش کردن!
    • بدون نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
      13 0
      با وام سهام بانک پارسیان رو میخرن!!
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    54 6
    آیا در کشوری که تورم بخش خودروسازی بالای 50 درصد است نرخ بهره وری خودروساز بایستی فقط دو درصد باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کجای این کار کارشناسی و علمی است؟ سالهای بعد همین خودروسازان از این فرمول سوء استفاده خواهند کرد.
  • hdvhkd IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    12 0
    آقا به مردم چه ربطی داره که اینا بدهکارن یانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینا باید خودشون تاوان کاراشون رو بدن نه منه بیچاره و امثالهم اگه واقعا دارن ضرر میکنن جمعش کنن بره دیگه
  • مالباخته IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    6 0
    پس تکلیف رانا ثبت نامی من چی میشه که تیر 91 10 تومان پول دادم! اون موقع 80% پول ماشین بود.حالا میگن 19 بده!هرگز هرگز هرگز این کارو نمیکنم
  • بدون نام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    9 0
    چرا یکی به این رئیس انجمن خود رو سازان حالی نمی کند که تورم برای حقوق کارمند و کارگر 25درصد اعمال شده اما برای خودرو 60 درصد و این اجحاف به مصرف کننده است ؟
  • امیر IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    10 0
    چرا قیمت خودروهای خارجی روز به روز بالاتر میره!قبلا 15 میلیون میذاشتی روی پول یه ماشینی مثل 206 یه ماشین در حد مزدا میتونستی بگیری ! اما حالا 40 میلیون هم بذاری هیچ ...
  • بی نام EU ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    19 0
    هموطن همدرد عزیز که حالا زدی زیر زجه و ناله اگه اونروز که قیمتا بالا رفت پیش خرید نمیکردی باد میکرد رو دستشون حالا وضع این نبود ما هم چوب شما رو میخوریم والا
  • احمد IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    4 0
    با سلام ایا قیمت خودروهای چینی هم پایین می اید.