نتایج یک تحقیق ده ساله نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از بیماری‌های خطرناک قلبی و یک‌چهارم بیماری‌های قلبی نه چندان خطرناک به واسطه داشتن وزن زیاد و شکم‌های بزرگ به وجود می‌آید.

دانشمندان هلندی اعلام کردند با اندازه گیری دور کمر و شاخص جرمی بدن که از تقسیم وزن انسان بر مجذور قد او به دست می‌آید ، می‌توان به طور دقیق خطر بروز بیماری‌های قلبی را در افراد چاق پیش‌بینی کرد.

نتایج یک تحقیق ده ساله نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از بیماری‌های خطرناک قلبی و یک‌چهارم بیماری‌های قلبی نه چندان خطرناک به واسطه داشتن وزن زیاد و شکم‌های بزرگ به وجود می‌آید.

در حقیقت از قبل نیز شاخص جرمی و اندازه دور شکم به عنوان فاکتورهای مهم در بروز بیماری‌های قلبی شناخته شده بودند ، اما دانشمندان هلندی متوجه شدند با استفاده از این دو عامل می‌توان به طور دقیق خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را پیش‌بینی کرد.

اینکه فان دیس از مرکز قلب هلند که این تحقیق را انجام داده است در این باره گفت : این بررسی‌ها نشان می‌دهد اضافه وزن و چاقی مفرط می‌تواند به طور قابل توجهی در بروز بیماری‌های قلبی نقش داشته باشد.حتی در آینده نزدیک اثر چاقی در بروز بیماری‌های قلبی باز هم بیش‌تر خواهد شد و به این ترتیب زنگ خطر افزایش تعداد افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و سکته به صدا در آمده است.

این محققان این دو فاکتور خطرزا در بروز بیماری‌های مزمن قلبی را در مرکز ملی سلامت هلند و روی بیش از 20 هزار و 500 زن در بین سال‌های 1993 و 1997 بررسی کردند و به نتایج جالبی رسیدند.

زمانی که میزان شاخص جرمی و اندازه دور کمر افرادی که به دلیل بیماری‌های قلبی و منجر به مرگ در بیمارستان‌ها ارزیابی شد دانشمندان متوجه شدند نزدیک به 53 درصد از همه بیماری‌های خطرناک قلبی و بین 25 تا 30 درصد از بیماری‌های نه چندان خطرناک قلبی به دلیل داشتن اضافه وزن و چاقی به وجود می‌آید.

سازمان بهداشت جهانی افرادی را که دارای شاخص جرمی بین 25 تا 30 هستند در دسته افراد چاق و آن‌هایی را که درای شاخص جرمی بیش از 30 هستند در دسته افراد خیلی چاق طبقه بندی کرده است.

برای محاسبه شاخص جرمی بدن شما می‌توانید وزن خود را به کیلوگرم تقسیم بر قد خود به متر کنید.

اندازه دور کمر در مردان در صورتی که بین 94 تا 101.9 سانتی‌متر باشد نشان‌دهنده اضافه وزن و در صورتی که بیش از 102 سانتی‌متر باشد نشان دهنده چاقی بیش از حد است.در مورد زنان نیز داشتن دور کمر بین 80 تا 87.9 نشان دهنده اضافه وزن است و در صورتی که دور کمر یک خانم بالاتر از 88 سانتی‌متر باشد او در دسته افراد خیلی چاق قرار می‌گیرد.

چاقی به شدت در سطح جهان در حال گسترش است و در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامت در سطح جهان طبقه‌بندی می‌شود.

رویترز ، 7 دسامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۷
    1 0
    با سلام متن را اشتباه ترجمه كرده ايد. شاخص جرمي با تقسيم وزن به كيلوگرم بر مربع قد به متر محاسبه مي گردد. يعني بايد قد را به توان 2 رساند. خواهشمندم اصلاح بفرمائيد.