سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر این شب‌ها میزبان اجرای نمایش «قرارداد با مرگ» با کارگردانی داریوش مودبیان است.

در این نمایش که از نوشته‌های اسلاومیر مروژک، نویسنده مشهور لهستانی است، داریوش مودبیان و کوروش سلیمانی بازی می‌کنند.


«قرارداد با مرگ» اثری گروتسک است که طنزی تلخ را در فضایی اغراق شده به تماشاگر عرضه می‌کند.

این نمایش، داستان یک نویسنده‌ سالخورده آمریکایی است که به دلیل بیماری قلبی پیشرفته، تصمیم گرفته تمام دارایی‌اش را یک کاسه کرده و دو سه سال آخر عمرش را در هتلی با شکوه در یک کشور اروپایی مقیم شود، اما مشکل اینجاست که عمر این نویسنده بیش از آن‌ چه می‌اندیشیده به درازا کشیده و بعد از 15 سال هنوز مرگ به سراغش نیامده است.


او که اینک از نظر مالی کفگیرش به ته دیگ خورده، راهی جز این ندارد که خودش به استقبال مرگ برود. از این رو نویسنده نا‌امید دست به دامان مهماندار شیفت شب هتل می‌شود و بعد از مذاکره، قرار دادی برای به قتل رسیدن خودش می‌بندد. مهماندار جوان هتل قبول می‌کند در ازای دریافتِ باقیمانده دارایی‌ پیرمرد، او را به شکلی مخملی و بدون درد بکشد، اما در ادامه با حضور دلالان بین‌المللی اسلحه و شیوخ عرب در هتل، داستان به شکلی دیگر ادامه پیدا می‌کند و....


اسلاومیر مروژک در این نمایشنامه مثل دیگر آثارش، با بهره گیری از طنزی گزنده و تلخ، معضلات و مشکلات زندگی مدرن را عریان می‌کند. خنده‌ای که این نمایشنامه بر لبان تماشاگران می‌نشاند، خیلی زود می‌ماسد و در خدمت آشکار کردن و نکوهیدن کژی‌ها، بی‌مایگی‌ها، مسخ شدگی‌ها و... قرار می‌گیرد.


داریوش مودبیان که سابقه‌ای طولانی و درخشان در کارگردانی متن‌های طنز، عبث نما و گروتسک دارد، این بار هم به مدد آشنایی کامل و دقیقش بر نمایشنامه‌های مروژک، اجرایی سرزنده و جذاب را روی صحنه آورده است.


برای مخاطبانی که شاید آشنایی چندانی با اجراهای صحنه‌ای داریوش مودبیان ندارند، می‌توان کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی «محله بروبیا»، «محله بهداشت» و تله تئاترهای «باجناق‌ها»، «سوزنبانان» و... را یادآوری کرد که همه آثاری ماندگار و خاطره انگیز به شمار می‌آیند.


عکس‌ها: رضا معطریان
 

58245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =