زلزله 7.5 ریشتری سراوان در سیستان و بلوچستان یک کشته و 12 مصدوم بر جا گذاشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ساعت 15:14 امروز سه شنبه 27 فروردین 92، زلزله ای به قدرت 7.5 ریشتر سراوان در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.
مرکز این زمین لرزه در فاصله 81 کیلومتری سراوان، 83 کیلومتری خاش و 1314 کیلومتری تهران و در حوالی مرز ایران و پاکستان است.
کانون این زمین لرزه در عمق 95 کیلومتری سطح زمین ثبت شده است.
این درحالی است که مرکز زمین شناسی آمریکا، قدرت این زلزله را 7.8 ریشتر و عمق 82 کیلومتری سطح زمین اعلام کرده است.

نکته اینکه از ساعت 15:14 امروز که زلزله 7.5 ریشتری در سراوان سیستان و بلوچستان ثبت شده، تا سه ساعت پس از زمین لرزه، (18:24 سه شنبه 27 فروردین) هیچ پس لرزه ای نداشت. اما از آن پس و تا نیمه شب سه پس لرزه بزرگتر از 4 ریشتر در این منطقه حس شد.

 

یک کشته در خاش

با وجود اینکه عمق زیاد زلزله موجب شد تلفات آن با وجود شدت زمین لرزه، کم باشد، اما ریزش کوه در خاش موجب مرگ یک زن شد. حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش این خبر را اعلام کرده است.

او همچنین به خبرآنلاین گفت که میزان خرابی ها رد منطاق شهری 30 درصد و در مناطق روستایی 40 درصد است.

 

عمق زلزله 63 کیلومتر بود

مهدی زارع، معاون پژوهشگاه زلزله شناسی درباره زلزله امروز سراوان به خبرآنلاین گفت: بزرگای گشتاوری زلزله ١٥:١٤ امروز ٢٧-١-٩٢ به ٧.٧ اصلاح شد و ژرفای زلزله گشت (سیستان و بلوچستان) بر پایه محاسبات ما در پژوهشگاه زلزله ٦٣ کیلومتر بوده و با توجه به سازوکار کششی این زلزله و روند گسلش تقریبا شرقی-غربی (بر پایه براورد های زلزله شناختی) احتمالا با پهنه فرورانش مکران (فرورانش صفحه اقیانوسی اقیانوس هند به زیر صفحه قاره ای مکران در جنوب شرق ایران) مربوط بوده است.

اودلیل گسترده بودن زلزله را چنین گفت: زلزله به دلیل بزرگای بیش از ٧.٥ و ژرفای نسبتا زیاد در گستره وسیعی در تقریبا تمام نواحی جنوب ایران،‬ ‫غرب پاکستان و جنوب غرب افغانستان تا کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج فارس حس شده است، و تکانهای شدید به ویژه در برج ها و ساختمانهای بلند حتی در فاصله حدود ١٠٠٠ کیلومتری در امارات موجب ‫وحشت مردم شده است.
 

زلزله سراوان یک کشته و ۱۲ مجروح بر جا گذاشت

استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: بر اثر زلزله و ریزش کوه در شهرستان‌های خاش و سراوان، یک نفر جان باخت و ۱۲ نفر نیز مجروح شدند.
حاتم نارویی، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اعلام این خبر افزود: زلزله فقط یک کشته داشت که یک خانم بود که در دامنه کوه برای جمع آوری گیاه دارویی رفته بود و به علت افتادن تکه های سنگ کوه جان خود را از دست داد.

وی گفت: زلزله سراوان کشته دیگری نداشت و فقط 12 نفر مجروح شدند، هیچ نگرانی و کمبود دیگری وجود ندارد و نیروهای استان امکان مدیریت حادثه را دارند با این حال اگر نیاز به کمک و کمبودی بود اعلام خواهیم کرد.

مرتضی اکبرپور، معاون سازمان مدیریت بحران کشور نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره تلفات زلزله 7.7 ریشتری امروز در شهرستان‌های سراوان و خاش اظهار داشت: خبر وقوع زلزله به دلیل وسعت آن نگران‌کننده بود و به دلیل اینکه عمق زلزله بالا بود در سطح زمین خسارت قابل توجهی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه یک نفر در اثر این زلزله و ریزش کوه جان باخت، اظهار داشت: 12 نفر مجروح شدند که 8 نفر تاکنون از بیمارستان مرخص شده‌اند و 4 نفر دیگر نیز تحت درمان هستند.

اکبرپور به اعزام نیرو به مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: با توجه به شدت زلزله نیروهای پیش‌رو اعزام شدند و دو بالگرد از سیستان و بلوچستان و کرمان نیز به مناطق اعزام شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای امداد و نجات به تمامی روستاهای منطقه زلزله‌زده اعزام شده‌اند و سازمان مدیریت بحران از دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست کرده است تا نیروهای خود را در مناطق حادثه‌دیده مستقر کند.

نارویی درباره اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان اظهار داشت: با توجه به پس‌لرزه‌های احتمالی که ممکن است خسارات بیشتری را به وجود بیاورد چادرهایی برای اسکان موقت در نظر گرفته شده است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در دو ساعت اخیر پس‌لرزه‌هایی با کمتر از 5 ریشتر در سیستان و بلوچستان رخ داده است و از مردم این منطقه تقاضا شده است که امشب را بیرون از منازل خود به سر ببرند.

اکبرپور درباره پیش‌گیری از خسارت‌های زلزله اظهار داشت: باید باور کنیم که زلزله یکی از پدیده‌هایی است که تأثیرات و خسارات جانی و مالی بسیاری خواهد داشت.

وی گفت: قانون مدیریت بحران الزام کرده است که در دورافتاده‌ترین نقطه کشور نیز مدیریت و شورای بحران تشکیل شده باشد تا در حوادث طبیعی و پیشگیری از حوادث در منطقه اقدام کند.

وی گفت: با توجه به این زلزله مردم منطقه به دنبال این خواهند رفت که خانه‌های خود را مقاوم سازی و بازسازی کنند و بنیاد مسکن و شهرسازی نیز در این خصوص کمک‌ لازم را انجام می‌دهد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: مقاو‌م‌سازی و بازسازی بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های غیرمقاوم باید در تمامی نقاط کشور اتفاق بیفتد و این موضوع علاوه بر کمک‌های دولتی به عزم و اراده مردم نیز نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه زلزله در صورتی که پیشگیری شود کشنده نیست، گفت: از دو روز آینده دستگاه‌های تخصصی وارد مناطق زلزله‌زده می‌شوند و نقاط آسیب‌دیده را بازسازی می‌کنند.

 

مردم سیستان و بلوچستان امشب بیرون از خانه باشند
فارس نوشت: معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تا به این لحظه 5 نفر مجروح شدند. با توجه به پس لرزه‌های احتمالی چادر تهیه شده است تا مردم امشب بیرون از خانه باشند.
مرتضی اکبرپور درباره آخرین اقدامات و تلفات ناشی از زلزله 7.7 ریشتری در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تا به این لحظه 5 نفر مجروح شدند و خوشبختانه گزارشی از کشته شدن تا این لحظه نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خسارات مالی نیز اندک گزارش شده است، گفت: دو شهرستان سراوان و خاش نزدیک‌ترین شهرستان‌ها به زلزله‌ بوده‌اند که در 84 کیلومتری شهرستان خاش زلزله به وقوع پیوسته است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور افزود: روستاهایی که در اطراف کانون زلزله است روستای گشت و کوه‌سفید است که حدود 100 خانوار جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه امداد و نجات در شهرستان‌های زلزله‌زده تا 2 ساعت دیگر به اتمام می‌رسد، گفت: 19 تیم به محل اعزام شده و استان‌های هرمزگان و کرمان نیز ضمن آماده‌باش بخشی از نیروهای امدادونجات خود را به منطقه اعزام کردند.

اکبرپور با بیان اینکه پس‌لرزه زلزله 7.7 ریشتری مطمئناً خسارات بیشتری خواهد داشت، گفت: چادرهایی برای مردم منطقه تهیه شده است تا امشب را بیرون از خانه‌های خود باشند.

 

اگر کانون زمین لرزه داخل دریا بود سونامی بزرگی رخ می داد
ایرنا نوشت:
یک کارشناس زمین شناسی گفت: اگر کانون زمین لرزه سیستان و بلوچستان داخل دریا بود بدون شک سونامی بزرگی رخ می داد.
ˈعبداله عباسیˈ در باره وقوع زلزله سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زلزله سیستان و بلوچستان بسیار قوی بود و اگر در دریا رخ می داد، می توانست موج های بزرگی در دریای عمان ایجاد کند.
وی با بیان این که تاکنون خسارات زیادی در منطقه گزارش نشده، افزود: تعداد آبادی ها و جمعیت در منطقه زلزله زده زیاد نیست و بیشتر اهالی چادرنشین و کپر نشین هستند بنابراین امیدواریم شاهد خسارات زیاد در منطقه نباشیم.
عباسی گفت: تاکنون گسل مسبب زلزله سیستان و بلوچستان مشخص نشده، اما با توجه به ساز و کار زمین لرزه و فرو رانش گسل مکران در دریای عمان، بدون شک سیستم کششی بوده است.
وی در باره پس لرزه ها اظهار داشت: معمولا بعد از وقوع یک زلزله بزرگ، شاهد وقوع پس لرزه هایی خواهیم بود که امیدواریم پس لرزه ها با شدت کمی همراه باشند.
عباسی اظهار داشت: به طور کلی ایران از لحاظ زمین شناسی در جایی قرار گرفته که از اطراف تحت تاثیر تغییرات زمین شناسی و جنبایی زمین قرار می گیرد؛ از این رو پوسته زمین تا حدی می تواند فشارهای اطراف را تحمل کند که بعد از مدتی این فشارها در قالب انرژی آزاد می شود که پیامد آن مانند زلزله قابل رویت است.

وقوع زلزله در عمق ۹۵ کیلومتری زمین از خسارات زلزله کاست
فارس نوشت:
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: به دلیل اینکه زلزله در عمق 95 کیلومتری زمین رخ داده خسارت چندانی در پی نداشته است.
مرتضی مرادی‌پور اظهار داشت: با توجه به اینکه شدت زلزله 7.5 ریشتر گزارش شده توقع داشتیم تا مناطق مسکونی و بافت فرسوده خسارت زیادی دیده باشد اما چون زلزله در عمق 95 کیلومتری زمین رخ داده خسارت در حد زلزله‌های 4 ریشتری است.
وی ادامه داد: لحظه به لحظه تیم‌های امدادی برای بررسی و ارائه خدمات اسکان و تغذیه و اضطراری افزایش یافته و تا این لحظه 32 تیم از هشت استان اطراف و 17 تیم سگ زنده‌یاب به محل اعزام شده‌اند.

منطقه زلزله‌زده سر‌اوان خالی از سکنه زلزله بوده
فاستاندار سیستان و بلوچستان گفت: زلزله سراوان تاکنون هیچگونه خسارت جانی نداشته و تنها ۳ نفر در سراوان و ۲ نفر در گشت مجروح شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
حاتم نارویی اظهار داشت: ستاد بحران استان تشکیل جلسه داده و در حال آماده‌باش است، همچنین در شهرستان‌های زلزله‌زده نیز این ستاد تشکیل جلسه داده است.
وی گفت: در شهرستان سراوان تعدادی از دیوارها و خانه‌هایی که بافت قدیمی داشته‌اند تخریب شده است.
نارویی بیان کرد: زلزله به مرکزیت گُشت بوده و با توجه به اینکه آن منطقه خالی از سکنه می‌باشد خوشبختانه خساراتی به دنبال نداشته است. آب و برق مناطق زلزله‌زده به مدت 20 دقیقه قطع شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته مشکل آب و برق در این مناطق برطرف شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای هلال‌احمر، بسیج و سپاه در شهرستان سراوان مستقر شده‌اند و مدیران استانی نیز در صورت ضرورت آمادگی دارند تا به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.
همچنین رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان از خسارات اندک زلزله در روستای تاریخی ˈگشتˈ واقع در مسیر خاش - سراوان خبر داد.
دکتر راشدی اعلام کرد که در یکی از مراکز درمانی روستای ˈگشتˈ در حدود هفتاد کلیومتری شمال سراوان مستقر شده و تنها تعدادی مجروح به این درمانگاه مراجعه و به صورت سرپایی درمان شده اند.
در همین حال گزارش های تایید نشده از کشته شدن تعدادی از اهالی منطقه در این زمینه لرزه خبر می دهد.

 

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: خطر سونامی در چابهار وجود ندارد
ایسنا نوشت: نخعی، معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران گفت: در پی زمین‌لرزه سراوان و با توجه به احساس شدن این زمین لرزه در دیگر مناطق سیستان و بلوچستان، از جمله شهرستان چابهار خطر وقوع سونامی در سواحل چابهار وجود ندارد.

وی گفت: محور گسل زمین لرزه رخ داده، خلاف جهت شهرستان چابهار است.

نخعی تاکید کرد: احتمال بروز پس لرزه در شهرستان سراوان وجود دارد و با توجه به این، مردم باید در این زمینه آگاه باشند و آمادگی داشته باشند.

 

مجروحیت 12 نفر در زلزله سراوان
فارس نوشت: سرپرست مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر زلزله امروز سراوان تاکنون 12 نفر مجروح شده‌اند که 8 نفر به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

رضا اربابی اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های امدادی، پزشکی و اورژانس در مناطق زلزله زده مستقر شده‌اند و تاکنون خسارات جانی در منطقه گزارش نشده است.

وی افزود: تاکنون براثر این حادثه 12 نفر مجروح شده‌اند که از این تعداد 8 نفر مداوا و 4 نفر در بیمارستان بستری هستند.

اربابی خاطرنشان کرد: برآورد خسارات مادی زلزله نیاز به زمان دارد که در اسرع وقت خسارات بررسی و اعلام می‌شوند.


پس لرزه‌های زلزله سراوان زیر ۵ ریشتر خواهد بود
فارس نوشت:
رئیس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران علت اصلی وقوع زلزله امروز سیستان و بلوچستان را فشار صفحه عربستان بر فلات ایران دانست.

محمدرضا قیطانچی در مورد علت وقوع زلزله در منطقه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این منطقه در کوه‌های زاگرس واقع شده که ناحیه‌ای گسل‌خورده و مرز بین صفحه فلات ایران و صفحه عربستان است.

وی با تأکید بر اینکه زلزله امروز ناشی از فشار صفحه عربستان به فلات ایران بوده افزود: با نزدیک شدن این دو صفحه به هم زلزله‌های زیادی در منطقه رخ می‌دهد که شدت آن طبق داده‌های ما چندان زیاد نیست.

قیطانچی خاطرنشان کرد: معمولاً در طی سال، زلزله‌های زیادی در این منطقه با شدت کم ثبت می‌شود ولی زلزله‌ای با شدت 7.5 ریشتر غیر منتظره بود.

رئیس بخش زلزله‌‌شناسی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه چقدر احتمال وقوع مجدد پس‌لرزه‌‌های این چنینی در منطقه وجود دارد گفت: بعید به نظر می‌رسد که پس لرزه‌ای با شدت بیش از 5 ریشتر در منطقه مجدداً رخ دهد چرا که خصوصیات ژئوفیزیکی منطقه متوسط و متوسط رو به پایین است.

وی با بیان اینکه نباید مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را در برابر زلزله نفی کرد افزود: امیدواریم حداقل‌ها را در ساختمان‌سازی‌ها لحاظ کنیم تا با اتفاقات شبیه این زلزله دچار آسیب‌های گسترده نشویم.

 

تیم جستجوی سگهای تجسس جمعیت هلال احمر فارس به سراوان اعزام شدند
مهر نوشت: در پی وقوع زمین لرزه استان سیستان و بلوچستان تیم جستجوی سگهای تجسس جمعیت هلال احمر فارس به مناطق زلزله زده اعزام شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در پی وقوع زمین لرزه 7.7 درجه در مقیاس امواج درونی زمین ( ریشتر ) شهر سروان استان سیستان و بلوچستان، تیم جستجوی سگ های تجسس جمعیت هلال احمر فارس و پنج تیم عملیاتی از جمعیت هلال احمر شهرستانهای فسا، دارب، استهبان، نی ریز و لار به این استان اعزام شدند.

در پی وقوع این زمین لرزه استانهای فارس، بوشهر و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به لرزه درآمدند.

این زمین لرزه در 95 کیلومتری اعماق زمین رخ داده که مرکز آن در فاصله 81 کیلومتری شهر سراوان، 83 کیلومتری شهر خاش و 85 کیلومتری شهر سوران گزارش شده است.

  
7 استان دیگر هم نامحسوس لرزید
مهر نوشت: روز سه شنبه 8 استان کشور لرزید که مهمترین آن زلزله 7/7 دهم ریشتری سیستان و بلوچستان بوده است که بر اساس آخرین هنوز تلفات و خسارات این حادثه به طور رسمی اعلام نشده ولی خبرها از 5 مجروح و ویرانی 10 روستا حکایت دارد. این اخبار تا ساعت 18 و 30 دقیقه گزارش شده است.

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران بر اساس آخرین گزارشات خود اعلام کرد: از بامداد روز سه شنبه تا ساعت 18 بیش از 7 استان کشور بر اثر وقوع زمین لرزه لرزید.

بر اساس این گزارش آمار استانهای قربانی حادثه زلزله عبارتند از:

منطقه کاکی بوشهر: 3 و 6 دهم ریشتر
منطقه مجن سمنان: 2 و نیم دهم ریشتر
مشهد: 1 و 7 دهم ریشتر
منطقه پاریز کرمان: 2 و 3 دهم ریشتر
منطقه فریدون شهراصفهان: 2 و 9 دهم ریشتر
منطقه شهرری تهران: 2 ریشتر
منطقه بافق یزد: 2 و 2 دهم ریشتر
منطقه سراوان بوشهر: 7/7 دهم ریشتر
هر چند زلزله ها در 7 استان نامحسوس بوده ولی زلزله 7/7 دهم ریشتری در استان سیستان و بلوچستان تمامی کارشناسان، زمین شناسان و تیمهای بحران و امدادی کشور و حاشیه خلیج فارس و مرزهای شرقی کشور را متحیر کرد.

بر اساس این گزارش، ساعت 15 و 14 دقیقه و 17 ثانیه روز سه شنبه 27 فروردین ماه زلزله ای به بزرگی 7/7 دهم ریشتر در 16 ایستگاه زلزله نگاری ثبت شد. این زلزله در عمق 95 کیلومتری زمین و نزدیک مرزهای شرقی کشور رخ داد. وقوع این زلزله در 50 سال اخیر بی سابقه بوده و مدت آن 40 ثانیه ثبت شده است. ولی مرتضی مرادی‌پور معاون عملیاتی سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور می گوید: با توجه به اینکه شدت زلزله 7.7 دهم ریشتر گزارش شده توقع داشتیم تا مناطق مسکونی و بافت فرسوده خسارت زیادی دیده باشد اما چون زلزله در عمق 95 کیلومتری زمین رخ داده خسارت در حد زلزله‌های 4 ریشتری است.

همچنین مسئولان استانی گزارش داده اند وقوع این زلزله در منطقه خالی از سکنه بوده و مرکز دقیق وقوع زلزله منطقه ما بین گشت و سراوان بوده است.


افغانستان هم لرزید

همچنین منابع خبری افغانستان اعلام کردند این زمین لرزه شهرهای قندهار و نیمروز را لرزانده و موجب وحشت شهروندان افغان در این مناطق شهری شده است و تیمهای امدادی افغانستان آماده باش هستند.

 

اعزام 40 دستگاه آمبولانس به شهرستان سراوان
فارس نوشت: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در پی زلزله 7.7 ریشتری سراوان 40 دستگاه آمبولانس برای امداد‌رسانی به شهرستان سراوان اعزام شدند.

مصطفی ده‌مرده‌ای عصر امروز در جلسه ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: تمامی نیروهای درمانی بیمارستان سراوان و بیمارستان‌های زاهدان و خاش و مراکز درمان روستایی برای امداد‌رسانی به مجروحان احتمالی آماده باش هستند.

وی افزود: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس ICU دار دارای امکانات اطاق عمل و در مجموع 40 آمبولانس برای امداد‌رسانی به مجروحان به شهرستان سراوان اعزام و در حال آماده‌باش هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اعزام اعضای ستاد بحران دانشگاه از جمله رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و رئیس ستاد بحران دانشگاه به منطقه گفت: این افراد به همراه تعدادی از اعضای ستاد بحران دانشگاه و گروه‌های ارزیاب مشغول بررسی مناطق زلزله‌زده حد‌فاصل شهرستان‌های خاش و سراوان هستند.

ده‌مرده‌ای بیان داشت: خوشبختانه کمبود نیرو و امکانات برای امداد‌رسانی به مجروحان وجود ندارد.

وی افزود: آمار رسمی مبنی بر تعداد تلفات احتمالی این زلزله دردست نیست.

 

نیروگاه بوشهر از استاندارد کافی برخوردار است
معاون سازمان انرژی اتمی کشور گفت: نیروگاه بوشهر از استاندارد کافی برای مقابله با زلزله برخوردار است.

احمدیان معاون سازمان انرژی اتمی ایران، عصر امروز در همایش فناوری هسته‌ای هزینه یا فرصت در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: تأسیسات حساسی مانند نیروگاه‌های هسته‌ای با مطالعات کافی انجام می‌شود و نیروگاه بوشهر نیز برای مقاومت در برابر زلزله‌های بالاتر از 8 ریشتر طراحی شده است.

وی افزود: زلزله بوشهر تاثیری بر تاسیسات نیروگاه بوشهر نداشته است.

احمدیان در رابطه با اینکه تولید انرژی برق یکی از دوشاخه صنعت هسته‌ای محسوب می‌شو، گفت: بحث تولید انرژی در رأکتورها بعد از جنگ جهانی دوم برای کاربرد زیردریایی مطرح شد و درحال حاضر 440 رأکتور برای تولید برق در دنیا فعالیت دارند و 384 هزار و 500 مگاوات برق نیز از این طریق تولید می‌شود.

وی گفت: در کشور ما هم پیش از انقلاب بحث برق هسته‌ای مطرح شد و برای توزیع 23 هزار مگاوات برق هسته‌ای برنامه داشتیم که در زمان انقلاب نیروگاه بوشهر پیشرفت کرد ولی به دلایلی ساختار رأکتورها متوقف شد.

وی افزود: درحال حاضر مسیر پروژه ساخت رأکتور 360 مگاواتی را با اتکاء به توانمندی داخلی پیگیری می‌کنیم و پروژه‌ای را نیز با همکاری کارشناسان خارجی در دست داریم.

احمدیان افزود: در حال حاضر در مرحله شناسایی ظرفیت‌های داخلی هستیم تا برای دستیابی کشور به اهداف مورد نیاز در حوزه برق هسته‌ای از این ظرفیت‌ها بهره‌گیری کنیم.

وی اظهارداشت: در رابطه با بحث انرژی هسته‌ای یکی از مسائل، وضعیت منابع سوخت برای استفاده از رأکتورها است.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا می‌شود بجای انرژی هسته‌ای از انرژی پاک‌تری استفاده کرد، گفت: بازنگری در استانداردها و تأمین ایمنی نیروگاه‌ها توسط کارشناسان انجام می‌شود ولی اینطور نیست که انرژی هسته‌ای به طور کامل کنار گذاشته شود.


فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان در زلزله امروز هیچ آسیبی ندیدند
مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان گفت: به دنبال وقوع زلزله 7.5 ریشتری عصر امروز در شهرستان‌های سراوان و خاش، هیچ آسیبی به فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان وارد نشده است.

حسن اعرابی‌مقدم با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر همه پرسنل فرودگاه زاهدان با حضور در بخش‌های مختلف در آماده‌باش به‌سر می‌برند.

وی ادامه داد: فرودگاه سراوان آمادگی انجام هرگونه عملیات و پروازهای امدادی را دارد.

بنابراین گزارش به دنبال وقوع این زلزله محمد نخعی مدیرکل فرودگاه‌های کرمان نیز از آماده‌باش همه فرودگاه‌های این استان جهت پذیرش هواپیما و امدادرسانی به زلزله‌زدگان خبر داد.

به گفته نخعی فرودگاه‌های کرمان، بم، سیرجان، جیرفت و رفسنجان در آماده‌باش به سر می‌برند.

بنابراین گزارش بعد از ظهر امروز زمین لرزه‌‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر حوالی سراوان در استان سیستان و بلوچستان را تکان داد.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت این زمین لرزه را 15 و 14دقیقه و 17 ثانیه اعلام کرد.

گفته می شود، این زمین لرزه در منطقه خلیج فارس و دهلی نو نیز احساس شده است.

این زلزله در عمق 18 کیلومتری زمین روی داده است.

کانون زلزله در فاصله 81 کیلومتری شهر سراوان، 83 کیلومتری شهر خاش و 85 کیلومتری شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان روی داده است؛ این بزرگترین زلزله در 40 سال گذشته است.

 

آسمان مناطق زلزله‌زده سیستان و بلوچستان فردا و پس‌فردا نیمه ابری است

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در دو روز آینده آسمانی نیمه ابری همراه با وزش باد و بارش پراکنده برای مناطق سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود.

سازمان هواشناسی کشور در مورد وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده (سراوان)، اعلام کرد که آسمان مناطق زلزله‌زده نیمه ابری همراه با وزش باد و بارش پراکنده در روز چهارشنبه پیش‌بینی شده است.
بر اساس اعلام این سازمان، در روز پنجشنبه آسمان سیستان و بلوچستان نیمه ابری، در پاره‌ای نقاط رگبار و رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی شده است.
بر اساس این گزارش، نوسانات دمایی در این مناطق حدود 21 تا 31 درجه خواهد بود و روز پنجشنبه نیز مردم مناطق زلزله‌زده دمایی حدود 23 تا 29 درجه را خواهند داشت.

همچنین وزش باد نسبتا شدیدی در مناطق زلزله‌زده انتظار نمی‌رود و بالگردهای امدادی می‌توانند نسبت به انجام ماموریت خود اقدام کنند.

 

عکاشه: منطقه سراوان استعداد زلزله 8 ریشتری هم دارد

ایسنا نوشت: استاد پیش‌کسوت زلزله شناسی کشور گفت: با وجود این که زمین لرزه در جنوب شرق کشور در مقایسه با منطقه زاگرس کم اتفاق می‌افتد ولی این منطقه استعداد وقوع زلزله تا مرز هشت ریشتر را هم دارد.
دکتر بهرام عکاشه در گفت‌وگو بیان این‌که زلزله خیزی منطقه مکران متفاوت از زلزله خیزی منطقه زاگرس است افزود: به عقیده من مسبب زلزله 7.5 ریشتری گسل سراوان است که طول آن بیش از 200 کیلومتر است که تقریبا 80 سال پیش زمین لرزه‌ای به بزرگی حدود هشت ریشتر در این منطقه اتفاق افتاده است.
این استاد پیشکسوت زلزله شناسی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که منطقه در زلزله خیزی کم سابقه نیست و جای تعجب ندارد که زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر در منطقه بین خاش و سراوان رخ دهد.
به گفته عکاشه، به دلیل این‌که پایگاه لرزه نگاری در طول دهه‌های گذشته در این منطقه نبوده است اطلاعات ریز زمین لرزه‌ای از آن نداریم.
وی تصریح کرد: منطقه سراوان، خاش و زاهدان از جمله مناطق زلزله خیز کشور هستند و عموما گسل‌های آن به شکل شمال غرب و جنوب شرقی است که بسیار گسل‌های توانمندی هستند.
این استاد پیشکسوت زلزله شناسی خاطرنشان کرد: شعاع احساس زمین لرزه سراوان بسیار زیاد است البته چون این منطقه دارای دانسیته جمعیت کمی است خسارات جانی آن در مقایسه با زلزله به مراتب کمتر خواهد بود اما از سوی دیگر با توجه به این‌که اکثر منازل این منطقه روستایی است فوق العاده کم مقاومت هستند.
عکاشه در خصوص علت عدم احساس زمین لرزه سراوان در شهرهایی منثل تهران با وجود احساس شدن آن در هند و پاکستان خاطرنشان کرد: گسل های این زلزله به سمت شمال غرب و جنوب شرق گسترش یافته اند و چون انرژی در امتداد گسل حرکت می کند بنابراین کشورهای مانند افغانستان و پاکستان و شمال منطقه مانند خراسان زمین لرزه را احساس کرده اند.

وی گفت: عامل این زلزله حرکت شبه قاره هند است که به سمت شمال غرب فشار وارد می کند در حالی که عامل زلزله های بوشهر و منطقه حرکت شبه جزیره عربستان به سمت شمال شرق است از سوی دیگر حدفاصل بین شرق و غرب بندرعباس، کرمان و بم است که این خط را جدا می کند. به همین دلیل زلزله خیزی این سه منطقه به سمت غرب کاملا متفاوت از منطقه شرق مانند سراوان، زاهدان و چابهار است.

عکاشه درباره زلزله های اخیر جنوب کشور گفت: این منطقه تحت فشارهای زمین ساختی است و زمانیکه نیروهای تجمع یافته، بیش از مقاومت گسلها باشند دوباره فعال خواهند شد.

 

آماده‌باش مراکز درمانی خاش و سراوان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با تکذیب خبر فوت شماری از هموطنان بر اثر زلزله سراوان، گفت: 40 دستگاه آمبولانس به منظور امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده مستقر است.

ده‌مرده با بیان اینکه فعلا مجروح شدن چند نفر از هموطنان قطعی شده است که به بیمارستان‌های سراوان و خاش مراجعه کرده‌اند، گفت: تمامی درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی در منطقه در حالت آماده‌باش قرار دارند.
وی ادامه داد: شدت زلزله در شهرستان «گشت» که خالی از سکنه است، بالا بوده و آمار مجروحانی که تاکنون به ما رسیده، اندک است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امکانات درمانی استان کافی است، در عین حال گفت: بسیج جامعه پزشکی و هلال‌احمر نیز برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند و فعلا مشکل خاصی در منطقه وجود ندارد.
ده‌مرده خاطرنشان کرد: حداکثر ظرف دو ساعت آینده می‌توان آمار کامل‌تری از آسیب‌دیدگان زلزله سراوان را اعلام کرد.

 

ترک برداشتن دیوار منازل مسکونی
ایرنا نوشت: بر اساس آخرین گزارش های گروه های ارزیاب جمعیت هلال احمر از زمین لرزه 5/7 ریشتری شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان، تا کنون 6نفر بر اثر این زمین لرزه مصدوم شده و دیوار منازل مسکونی این شهرستان ترک برداشته است.

هم اکنون 10 گروه ارزیاب شامل 50 نیروی عملیاتی در منطقه زلزله زده استان سیستان و بلوچستان حضور دارند.

گروه های یاد شده خسارت های زمین لرزه به وقوع پیوسته در 25 روستا را ارزیابی کرده اند که از این تعداد 15 روستا مربوط به منطقه گشت و 10 روستا نیز مربوط به شهرستان سراوان بوده است.

 

زلزله 7.5 ریشتری سیستان و بلوچستان دور از انتظار نبود
ایرنا نوشت: رییس اسبق ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت : از آنجا که زمین لرزه امروز سیستان و بلوچستان جزء گسل های شناخته شده منطقه شرق است وقوع زلزله 5 / 7 ریشتری در این منطقه دور از انتظار نبود.

بنابر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری، ساعت 15 و 14 دقیقه و 17 ثانیه عصر سه شنبه زمین لرزه ای به بزرگی 5/7 ریشتر در عرض شمالی 04/28 و طول شرقی 03/62 شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.

دکتر ˈنصرالله کمالیانˈ روزسه شنبه درگفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود : تقریبا هر 10 سال یکبار زلزله ای بالای هفت ریشتر را در کشور داریم.

وی با اشاره به زلزله امروز سیستان و بلوچستان گفت: این زلزله یا بر اثر فشار صفحات زمین ساختی است که از شبه قاره هند به ایران وارد شده است و یا احتمالا زیر راندگی از صفحه اقیانوس هند به طرف ایران است و به عنوان یکی از زمین لرزه های شدید چند 10 سال اخیر ایران به شمار می آید.

این استاد زلزله شناسی دانشگاه تهران گفت: از آنجا که این زمین لرزه شدید است می تواند تا شعاع 500 کیلومتری را تحت تاثیر خود قرار داده و آن مناطق را بلرزاند . به همین دلیل ساکنین پاکستان ، افغانستان و برخی کشورهای خلیج فارس نیز این زمین لرزه را حس کرده اند.

وی در خصوص پس لرزه های این زمین لرزه اظهارداشت که قطعا زمین لرزه یاد شده پس لرزه های زیادی ، احتمالا به قدرت شش ریشتری را در پی خواهد داشت و تعداد پس لرزه ها به 300 تا 400 پس لرزه نیز خواهد رسید.

 

خطوط ارتباطی، آب و برق منطقه وصل است
ایسنا نوشت: مرعشی مدیرکل امنیتی استان سیستان و بلوچستان نیز با اعلام اینکه آرامش به طور کامل در مناطق زلزله‌زده برقرار است، در عین حال به مردم توصیه کرد که با توجه به احتمال وقوع پس‌لرزه، امشب را در خانه‌هایی که احتمال ریزش دیوار ندارد، ساکن باشند.

وی با بیان اینکه در 20 کیلومتری منطقه «گشت» عشایر و مردم چادرنشین مستقر هستند، گفت: در شهر سراوان نیز به عنوان نزدیک‌ترین شهر به کانون زلزله، صرفا تعدادی مسکن دچار آسیب جزئی شده است. بنابراین اوضاع در این مناطق آرام است.

وی ادامه داد: از طریق امکانات هلال‌احمر شهرستان و استان، شرایطی فراهم شده که مردم بتوانند امشب در آرامش کامل به سر ببرند.

مرعشی با بیان اینکه فعلا ترافیک جاده‌ای در مسیرهای منتهی به مناطق زلزله‌زده وجود ندارد، درباره آمار مصدومان، اظهار کرد: آمار مصدومان بیش از تعدادی که استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده، نیست و احتمالا آمار زخمی‌ها باید همان پنج نفری که پیشتر اعلام شده، باشد.

وی با بیان اینکه امدادگران استان خراسان جنوبی به مناطق زلزله‌زده رسیده‌اند، گفت: استاندار سیستان و بلوچستان نیز با هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شده است.

مدیرکل امنیتی استان سیستان و بلوچستان افزود: تمام خطوط ارتباطی مناطق زلزله‌زده برقرار و آب و برق این مناطق وصل است و تنها در 20 دقیقه اول حادثه ارتباط مخابراتی قطع شده بود که مشکل رفع شده است.

 

اسکان ساکنان مناطق زلزله‌زده در چادر
ایسنا نوشت:
مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان از اتخاذ تمهیدات لازم برای اسکان ساکنان مناطق زلزله‌زده در چادرها خبر داد.

اربابی در این باره گفت: هم‌اکنون نیروهای ارزیاب در محل حادثه هستند و امدادرسانی اولیه به حادثه‌دیدگان نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای اسکان ساکنان شهرهای حادثه‌دیده در فضاهای امن اتخاذ شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه احتمال وقوع لرزه‌های دیگر وجود دارد و همچنین ممکن است منازل برخی از ساکنان این مناطق دچار خسارت شده باشد، این افراد در چادرها اسکان داده خواهند شد.

مدیر کل بحران استان سیستان و بلوچستان در خصوص میزان خسارت وارده به روستاهای مناطق زلزله‌زده و میزان تخریب ناشی از زلزله نیز گفت: در حال حاضر نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر قطعی کرد و باید منتظر اعلام نتایج تیم‌های ارزیاب ماند.  

 

تخریب تعدادی از خانه‌های خشتی و گلی روستایی در زلزله سراوان
ایسنا نوشت: معاون استاندار سیستان و بلوچستان از اعزام 4 فروند بالگرد به مناطق زلزله‌زده و اختصاص مکان‌های امن برای اسکان ساکنان مناطق زلزله زده سراوان و خاش خبر داد.

میری با بیان اینکه خوشبختانه زلزله امروز به دلیل عمق بالا، خسارت چندانی برجای نگذاشته است، افزود:‌ اکیپ‌های امدادی در محل مستقرند و در حال حاضر نیز زندگی در مناطق زلزله‌زده عادی است.

وی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد بحران به ریاست استاندار، اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه احتمال دارد پس‌لرزه‌هایی در ساعات آتی رخ دهد، مکان‌هایی امن از سوی فرمانداری‌های سراوان و خاش برای اسکان ساکنان این مناطق درنظر گرفته‌ شده است.

میری با اشاره به خسارات مالی رخ داده در این مناطق، ادامه داد: در این زلزله تعدادی از خانه‌های خشتی و گلی واقع در مناطق روستایی فرو ریخته که در آینده پس از جمع بندی گزارشهای تیم های ارزیاب اطلاعات و میزان خسارات اعلام می‌شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان در خاتمه از اعزام 4 فروند بالگرد به مناطق زلزله زده سراوان و خاش خبر داد و گفت:‌ همچنین یک فروند بالگرد در زاهدان در حالت آماده باش قرار دارد.

 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 111
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهديه IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    خدا را شکر که خبر 40 نفر کشته درست نبوده از وقتی که شنيدم اشک از چشمانم خشک نمی شد. خداوند حافظ همه بندگان باشد.
    • بدون نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      30 30
      امکان نداره کسی کشته نشده باشه ما که باور نمیکنیم
    • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      16 26
      من اینو نمی فهمم که چرا بعضی ها منفی میدن!!!!!
    • سيد مجتبي IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      57 8
      خدا را هزاران مرتبه شكر بلكه ميليون ها و بلكه بينهايت مرتبه شكر كه تلفات جاني به برادران اهل سنت نرسيده است
  • محمدرضا IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    سلام الحمدلله که به خیر گذشت... خدایا از سرتقصیرات ما بگذر خدایا می دونیم که بندگان گناه کاری هستیم ولی تو ارحم الراحمینی...
    • بدون نام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      7 40
      خدا رو شاکری که زلزله اومد!
    • الناز IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      37 20
      آقا محمد رضا گناهکاریم که زلزله میاد؟ پس کشورای اروپایی و آمریکایی چه اتفاقاتی باید بیافته؟ نخیر برادر من خدا اینقدر به مردم عذاب نمیده رحمان ترو رحیم تر از این حرفاست اینا همه آزمایش هسته ای که به قیمت جون مردم داره تموم میشه
    • امیر IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      13 8
      سلام حمد وسپاس خدا را باید در همه حال بجا آورد چه در خوشی وچه در حال نا خوشی ومصیبت )هر چه از طرف الله بیاد حکمتی در کار بوده وما تسلیم اراده وخواست خداوند هستیم پس همیشه شکر خدا را بجا آرویم تا مصیبتهای بدتر ازاینها هم سرمان نیاید به این دلیل که اگر ما سپاس خداوند بجا آوردیم خشم خداوند تبدیل به رحمت الله میشود.
    • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      9 14
      سلام خدا راشاکریم که زلزله بدتر از این نیومد. خداراشاکریم که به ما وهموطنان عزیزمون رحم کرد. زلزله بلاییه که به خاطر گناهان مردم نازل میشه. اگر در کشورهای اروپایی که اکثرا غیرمسلمان هستند زلزله نمیاد دلیل براین نیست که خدابیشتر اونارودوست داره.همین که مسلمون نیستن بدترین عذابه براشون.البته قیامت احساس خواهند کرد.
    • کتایون EU ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      5 2
      الناز جون توفکر کنم اصلا حالت خوب نیست ازمایش هسته ای ازمایش هم باشه 7/8 ریشتر نیست اگه از چیزی سررشته نداری بهتره اظهار نظرنکنی مشکل ما جهان سومیها همینه که افرادکه سوادندارند در هر رشته ای اظهارنظرمیکنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • me IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
      0 1
      از همیشه باید شکرگزار بود هم بگذریم, این زلزله انرژی زیادی از زمین را تخلیه کرد, که از شدت زلزله های احتمالی در آینده می کاهد
  • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    82 5
    قابل توجه نمایند محترم و خبرنگار عزیز!
  • عبدالرئوف بلوچزهی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    153 8
    خدا رو شکر هزاران هزار مرتبه که بخیر گذشت خبر امیدوار کننده ای بود
  • لیلا جعفری IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    34 80
    زلزله های شدیدتری در راه است اواخر سال گذشته , سایت های خبری با تیتر بسیار مهمی نسبت به وقوع زلزله شدیدی هشدار دادند : " یک زلزله ۷ ریشتری در راه است" تا اینکه بعدازظهر امروز این زلزله با شدت حدود ۸ ریشتری بوقوع پیوست. چند روز پیش نیز وقوع زلزله حدود ۷ ریشتری در بوشهر , انتظارها برای امروز را تکمیل نمود. اما آنچه که در بین , بسیار نگران کننده است اعلام علت زمین لرزه در بوشهر می باشد چرا که " برخورد قاره ای " علت آن زلزله بیان شده است. رئیس سازمان زمین شناسی کشور در گفتگوی امروز با شبکه خبر تاکید کرد : براساس گزارش مشاهدات و تحقیقات متقن از آنجا که صفحه گسلی عربستان صفحات زیربستر خلیج فارس و دریای عمان را به طرف ایران تحت فشار قرار میدهد لذا این برخورد و نزدیک شدن قاره ای
    • علی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      25 3
      خانم جعفری. ببخشید میشه بگین کدوم رسانه ها این پیش بینی رو کرده بودن؟ بزرگترین زمین شناس ها هم ادعای پیش بینی ندارن، شما چطور اینو میگین؟
    • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      1 0
      خانم جعفری درست میگن . جناب آقای عکاشه از کارشناسان محترم این رشته اینو گفتن منم شنیدم. جناب علی آقا شما بهتره بری یکخورده مطالعه کنی و اخبار علمی ببینی یا سایت های مختلف صحت این حرفو چک کنی و بی مطالعه حرف نزنی
  • بدون نام CA ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    من نمیدونم، ما چرا اینقدر خرج تهران میکنیم. خدای نخواسته زلزله بیاد، چقدر تلفات جانی و چقدر ثروت کشور زیر زمین مدفون خواهد شد. اینهمه، مترو، تونل، مال. آیا بهتر نیست تسهیلات پخش بشه، تا تراکم جمعیت هم کمتر بشه. هم تلفات کمتر میدیم، هم از لحاظ مادی کمتر ضرر میبینیم. ما هی داریم، توی تهران جا باز میکنیم، در صورتی که مهاجر به همون نسبتم سرازیر میشه. اگر شهرهای کوچیک مدرن بشن، مردم میرن، بقیه شهرها.
    • \پرایدو IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      55 34
      خودت میری
    • نازی IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      14 16
      اینکه برای سایر مناطق خرج بشه حتما باید از بودجه تهران کم شه؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!1
    • مرتضي IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      1 0
      اونايي که مثه من اگه شرايط کاري و امکانات تو شهرشون بهتر بشه بر ميگردن بدن.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    122 7
    خدارو شکر که به مردم آسیب نرسیده. خدا رو صد هزار مرتبه شکر من اونجا رفتم واقعا مردم ساده و فقیری داره
  • محسن IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    91 6
    در این روزگاری که خبرها اکثرا نا امید کننده، درد آور است، خدا رو شکر که این خبر خیر کمی التیام بخش ما بود.
  • بدون نام AE ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    90 6
    خداوند را شاكريم كه به بندكانش رحم كرد خدايا شكرتو بجا مى يارم
  • ahmad IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    38 62
    پروژه هارپ دارم یواش یواش شک میکنم
    • بدون نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      9 2
      گسل و حرکت لایه ها در عمق باعث زلزله میشه ایران هم زلزه خیزه ممکنه ده سال زلزله چندانی نیاد ولی چند تا پشت سر هم بیاد این بحث هارپ هم جوکه این حرفهای تئوری توطئه مثل اینکه با هارپ میزنن داغون میکنن و یا امریکا رو ماه ادم پیاده نکرده رو خدا وکیلی کنار بذارین باور کنید با این حرفها ما قدمی جلو نمیریم گسلها باعث زلزله میشن مثل زلزله 8.9 ژاپن اگه ساختمونهات محکم باشن طوریت نمیشه دلیل هم نداشت مثلا توی بیابون توی روز بیان زلزله راه بندازن قبل ابداع هارپ هم زلزله داشتیم
    • بدون نام NL ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      7 5
      یواش یواش تازه؟!
    • بدون نام IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      8 9
      دقیقا همینه - در ژاپن هم این طور شد متنها صداش رو در نیاوردند. پروژه هااااااااااااااااااااارپ.
  • درنا IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    84 3
    واقعا خدارو شکر که همه سالمند
  • عهابد GB ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    73 33
    خدا را شکر که عمق زلزله در زمین بود وگرنه سراوان هم میشد بم دوم.نظر خداوند به مردم منطقه خصوصاً گشت (از مراکز بزرگ دینی )میباشد نیک بوده است.
    • بدون نام US ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      20 14
      لابد اروپا که هیچوقت زلزله نمیاد همش مرکز خیلییی بزرگ دینیه...
  • بدون نام AE ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    91 7
    خداوند راشاكريم از لطف رحمتش كه بندكانش مى كنه خدايا شكرت
  • مقيمي IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    16 1
    خداوند در قرآن مي فرمايند در هنگام سختيها و بلايا نام مرا صدا مي كنيد و هنگامي كه سختي از شما برداشته شد دوباره مرا فراموش مي كنيد. ياد بگيريم هميشه خدا را در نظر داشته باشيم و به همنوع خود كمك كنيم هرچند خودمان مشكلات زيادي داشته باشيم كه خدا بزرگ مي فرمايد سرنوشت هيچ قومي را عوض نمي كنم مگر خود نصميم به تغير آن گرفته باشند.
  • ماندانا US ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    8 9
    یعنی نماینده به اون گندگی سیروان دروغ گفته؟ سایت زلزله نگاری اول عمق ۱۸ زد بعد عوض کرد ۵۹ شما میگی ۶۳ بعد یه سایت دیگه میگه ۸۲ دروغ چقدر http://khabaronline.ir/detail/287134/society/events
    • اسلام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      1 2
      سلام خوب احتمال اشتباه وجود د اره
  • حسین بر IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    13 5
    خداوند را هزاران مرتبه شکر... این زلزله اختار خداوند بود که کسانی که مرا فراموش کرده اند بدانند و اگاه باشند که من هستم...
  • رسول IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    9 2
    خدایا واقعا صد هزار مرتبه شکرت . هر چقدر هم که شکرگزار خدا باشیم کمه . واقعا خدا به مردم رحم کرد .انشالله که به خیر گذشت و دیگه تموم شد ...
  • فرهود NO ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    16 4
    کشته نشدن مردم در سراوان لطف خدا نیست، اگر هم باشد درک آن از توان ما خارج است. چرا که اگر این موضوع را بپذیریم باید قبول کنیم کشته شدن مردم در بوشهر و یا بم بی لطفی خداست. ما باید بپذیریم تفسیر این موضوع از توان و سواد ما خارج است و باید به جای استدلال های بی پایه به یاری بندگان خدا بشتابیم و بقیه ی مسایل را به خود خودا واگذار کنیم. ما وظیفه ی خودمان را داریم و خدا هم کار خودش را انجام می دهد. خواهش می کنم مطلب من را هم در کنار سایر مطالب به احترام آزادی بیان منتشر کنید.
  • ندا IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    12 13
    واقعا شما چه ملتی هستین حالیتون نمیشه که 6.5 ریشتر ورزقان اهر 1500 تا کشته داشته 8 ریشتر سرپایی مداوم شدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    • رسول IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      18 4
      عصر ارتباطاته. دست همه هم موبايله. اگه واقعا كشته اي باشه كه نميشه پنهانش كرد. انقدر هم سياه ديدن خوب نيست. برا خودت ضرر داره.
    • میری IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      14 5
      منطقه سرواون از کم تراکم ترین مناطق کشور هست،درست عکس مناطق شمال غربی کشور.(محض اطلاع). پس اصلا جای تعجب نیست که تلفات نداده باشه . ضمن اینکه کانون زلزله در عمق زیادی از زمین بوده و تا مناطق مسکونی فاصله قابل توجهی داشته. یک کم اطلاعات جغرافیاییتون رو قبل از نظر دادن بالا ببرید بد نیست.
    • جمال IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      2 3
      خواهر گرامی سلام. منم مثله شما اول باور نکردم که تلفاتی نداشته اما بعداز اینکه از چندتا کارشناس این رشته سوال کردم گفتن دقیقا اگر زلزله در عمق خیلی زیادی رخ بده میزان خسارت کم میشه . خوده شماهم میتونید با یک آزمایش کوچیک صحت حرف منو ببینید . یک چراغ قوه رو زیره یک کاغذ بگیرید هر چقدر که چراغ رو به دایره نزدیک کنید دایره نورانی تر میشه ولی اگر دور بکنید تقریبا مرکز دایره کمنور تر از کناره های اون میشه . با این آزمایش شما متوجه میشید نیروی این زلزله پخش شده در نتیجه تو کانون زلزله خسارت آنچنانی نداشته شکرخدا
  • فرهاد IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    7 4
    خدا رو شکر به خیر گذشت به فکر مقاوم سازی منازل باشید
  • مینا IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    8 5
    اگه این زلزله تو عمق کم بود مثه بم که فکر کنم عمق 8 متری بود یه فاجعه به وقوع میپیوست ....ولی خدا رو شکر عمق 95 متری خیلی انرژیش رو کمش کرد ...
    • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      1 1
      95 متری نه آبجی ! 95کیلو متری. ok؟
    • مینا IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      0 1
      ok داداش حالا چرا میزنی!!! باور کن خودم میدونستم که کیلومتری هست(اخه متر که مسخره است ) اما چون سریع تایپ کردم و عجله داشتم اشتباه شد...شرمنده ...
  • احمد یاراحمدزایی EU ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    9 11
    خدا بنده های خود را امتحان می کند هر چند که در منطقه محروم باشند خداوند دوست دارد که همه مردم به فکر هم باشند .کانون زلزله یکی از مراکز مهم دینی با دانشمند ان متعد ومذهبی و دوست دار کشور ورهبری می باشد.
  • سوزایی IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    9 9
    سلام. اول خدا را شکر که همه سالم هستند .این میتونه نشانه عذاب خداوند و زنگ خطر خدا جهت آگاهی ما از این همه گناهی که می کنیم باشه، و ما همه باید به خود بیایم و کمی فکر کنیم شاید همین زلزله تو شهر و روستای ما هم بیاد!...خدا رو چه دیدی..پس هر لحظه مواظب اعمالمون باشیم و گرنه منتظر عذاب خداوند.
  • نصرت زهی IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    11 7
    خدارو هزاران مرتبه شکر این هشداری بود برای ما بندگان در اعمالمان تجدیدنظرکنیم.
  • بی نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    3 9
    سالی که نکوست از بهارش پیداست ابتدای سال دو زلزله سنگین خدا تا اخر سال را رحم کنه
  • بدون نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    28 3
    خدا رو شکر اکثر مردم اون ناحیه چادر نشین و کپر نشینن!!!!!!!!!!!!!!!! خدا رو شکر که خونه ندارند رو سرشون خراب شه خدا رو شکر بدبخت و بیچاره اند دیگه چیزی واسه از دست دادن ندارند
  • ایرانی IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    5 8
    خداروشکرکه هیچ کشته ای نداشته ولی خیلیم عجیبه که بااین قدرت هیچ کشته ای نداشته فک کنم اونطرافااصلا روستایاشهری نبوده
  • بدون نام US ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    5 2
    علی الظاهر با توجه به اینکه زلزله امروز سراوان در عمق 95 کیلومتری زمین رخ داده، علی رغم شدت 7.8 ریشتری که یکی از شدیدترین زلزله های رخ داده در فلات ایران است؛ خوشبختانه خسارت جانی چندانی ( طبق اخبار واصله) در پی نداشته است. یکی از دلایلی که این زمین لرزه تا کیلومترها دور از کانون رخداد آن احساس شده است نیز همان عمق بیش از 90 کیلومتری آن بوده که انرژی آزادشده زمین نقاط پیرامونی را نیز لرزانده است.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    8 11
    دوستان عزیز بیاییم همیشه به یاد خداوند باشیم. این یه اخطار بزرگی بود ارحم الراحمین به ما داد که دست از گناه برداریم.
  • علیرضا A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    6 2
    من تو خوابگاه دانشگاه بودم که این اتفاق افتاد واقعا بد بود خدا رحم کرد به امید سلامتی هنه هموطنان
  • حم شادكام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    12 1
    هيچ چيز ساكنی وجود ندارد. بلكه همه در سير و حركتند. اگر اين پديده ها به شكل بلا در می آيند به خاطر عدم اعتنای به خاصيت آنهاست. الغرض بايد طبيعت را شناخت و به مقتضای آن عمل كرد. در مورد اين زلزله خالی از سكنه بودن منطقه تلفات و خسارت مادّی را تقليل داده است وگرنه همچون بم و امثالش فاجعه بار می آمد. بی مبالاتی و عدم مديريت صحيح است كه هر اتفاقی را نبديل به بلايی خانمانسوز می نمايد . جايی مثل ژاپن هر روز و ساعت زلزله و سونامی می آيد وليكن خساراتش شايد صد ها برابر كمتر از ماست. زيرا آنجا به علم اهميّت داده می شود و ما عين خيالمان هم نيست. تحولات اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سياسي نيز برای ما حكم مصايب ويرانگر دارد ؛ حال آنكه برای اهل دانش آزمونی جهت كسب تجربه و نيل به موفقيّت است. ای دل غافل !
  • میرکی دلگانی از دانشگاه زابل IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    8 5
    سلام خداروشکر ک به خیر گذشت
  • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    5 8
    خدایا ببخش به بزرگیت ببخش
  • تبریز IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    13 2
    خدا رو شکر .اما باید به فکر استاندارد کردن بناها باشیم فقط تسلیت گفتن کافی نیست اما حیف که باید منتظرزلزله بعدی تسلیتهای بعدی باشیم............
  • بدون نام IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    13 0
    زلزله 7/5 گوشزدی بود به مسولین و مردم که بدانند در این اب و خاک ممکن است زلزله با هر قدرتی رخ دهد لطفا وزارت مسکن و شهرسازی به صاحبان بافت های فرسوده در شهر ها و روستاها هشدارهای لازم را تک تک خانه به خانه گوشزد نماید چون بعضی از مردم نمیدانند بافت خانه انها در زلزله ممکن است چه بر سر آنها اورد.در صورت امکان هم دولت تسهیلات های لازم را در اختیار مردم قرار دهد. به خدا مجموع هزینه های مقاوم سازی قبل از زلزله کمتر از بعد آن است با این وجه تمایز که قبل از زلزله تلفات جانی که جبران ناپذیر است نداریم
    • بدون نام US ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      2 3
      ایران و پیشگیری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا خیال پردازی نکنید!
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    7 4
    خداوند را شکر گذاریم که به بندگانش رحم کرد خدایا شکرت و به عظمتت
  • ابو یاسر IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    9 3
    خدا را شکرت باز قدرتت را در حفاظت از بندگان خوبت نشان دادی مردم خداجو ی سراوان را حفظ نمودی
    • بدون نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      2 4
      خدایا چرا به مردم بوشهر و ورزقان لطف نکردی؟؟؟!!!!!!
  • بهروز IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    15 13
    این است حفاظت الهی که کارشناسان را متحیر می کند می دانید چرا کسی به آنصورت اسیب ندیده چون مردم این دیار بسیار دیندار هستند و خداوند اهل ایمان را حفاظت می فرماید. الحمدلله خدایا تو قدرتمندی و ماضعیفیم بله تو توانایی هرچه بخواهی می کنی ما را ببخش و از سر تقصیر و گناهمان بگذر آمین خداوند همه ی ملت عزیز ایران را از هر بلای زمین و آسمان حفظ گرداند به خصوص بزرگمنشان بلوچ دیندار با خدای بی ادعا را
  • بدون نام IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    19 0
    در زلزله ژاپن شاهد بودم که برخی کاربرا نوشته بودن حقشون بوده این عذاب خداست و... برام خیلی ناراحت کننده بود. خیلی
  • بدون نام CA ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    6 2
    خدایا تو را شاکریم که صدمه زیادی وارد نشد ولی به انصافت قسم ما که دیگه چیزی برامون نمونده زلزله نازل می کنی
  • یاسی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    10 7
    میتونیم بیشتر از این گناه کنیم تا خدا بلای بیشتری برامون بفرسته.نمیدونم ما آدما چرا درس عبرت نمی گیریم؟معلوم نیست مردم خوب سراوان چه کارهای نیکی کرده بودن که خدا جونشون رو نجات داد.کاش ما هم به خودمون بیایم اگه خدا بخواد در ثانیه ای چشم از دنیا میبندیم
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    10 10
    مگه میشه فقط 1 نفر کشته شده باشه ؟!!!!!
    • بدون نام EU ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      4 1
      خداراشکر که تعدادتلفات کم بود نه اینکه اظهارتعجب کنی !!!!!!!!!!این هم از لطف خداست ..
  • فرزانه شه بخش IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    13 0
    خداراهزاربار شاکریم که هم استانیهای عزیزما در سراوان از این زلزله بزرگ جان سالم بردند هرچی خواست حق باشد
  • حمید شهنوازی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    16 9
    اولاخداروشکر جواب دوستان که میگن چرا یه کشته در زلزله 8ریشتری دوست عزیز اگه خدا بخواد زلزله 20ریشتری هم بیاد کسی هیچ چیزی نمیشه زلزله که به اختیار خودش نیس سراوان مردمان ساده باخدا داره عذاب خدا به کوها زده شد و مردم چیزیشون نشد پس از کار های خداوند شک نکنید برید شکر گذار باشید خدایا به عظمتت شکر
  • سبحان IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    6 2
    خدا را شکر که این زلزله مثل زلزله بم خرابی و کشته نداد
  • حمید ش خاش IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    3 9
    باسلام خدایا صدهزارمرتبه شکر خداهم قهار است هم ارحمه راحمین چرا بیخودی تعجب میکنیم خواست خدا بوده که این زلزله خرابی به بار نیاره برید به گذشته که چه کارهایی انجام دادیم که خداوند تذکر شدیدی داد از کارهایتان توبه کنید استغفرالله
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    7 11
    براي يك نفر كشته و12 نفر مجروح 40 عدد آمبولانس از زاهدان فرستادند؟؟؟!!!!!! پس معلومه وضعيت حاد تر از اين حرفها است.
  • ali IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    22 5
    من موندم چرا این زلزله بزرگ قرن از دیروز تا حالا هیچ گزارش تصویری در صدا و سیما نداشته است . به نظر من علت این هست که مردم محروم منطقه بجای خانه در کپر زندگی میکنند و به همین خاطر هست که هیچ تلفاتی نداشته است.
    • niki IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      15 2
      منم با نظر علی موافقم .واسه منم خیلی عجیبه که هیچ تصویری نشون ندادن ؟؟الله اعلم
  • ایران DE ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    10 2
    خدارو شکر؟؟؟؟ایشالا...ماشالا....تنها چیزی که بلدیم بگیم...
  • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    7 1
    خدا را هزاران در هزار مرته شكر
  • بلوچ IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    11 15
    خیلی ها میگن این به دین و مذهب ربطی نداره ولی مثل این که یادشان رفته تو سونامی اندونزی اون مسجد کوچک چطور حتی خیس هم نشد ایجا هم به برکت حوزه علمیه گشت این طور شده
    • ساسان دهانی IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      3 1
      سلام داداش شمادرست میگید بازم خدارو هزاران مرتبه شاکریم منم بچه سراوانم واقعا خدارحم کرد درضمن اینو بدونید که گشت عد از زاهدا دومین حوزضه علمیه رو دراستان داره که به بچه ها قران یاد میدن الله من ندره پتو چونه قدرت والای زاتیه
  • اقبال شهنوازی IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    9 4
    با سلام دوستان عزیز زلزله امده اونم 8ریشتری تلفات نداده رحم خداوند بوده به بندگانش اونم اون بنده هایی که شبا نماز شون اصلا قضا نمیشه و این زلزله از خودش اختیاری نداشته خواست خدا بوده که هیچ اسیبی به هیچکی نرسه باید شکرگذار باشیم
  • ستاره IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    8 3
    از مسولان سایت خواهشمندم اخبار را به روزرسانی کنند باباااااااااااااااااااااا 40 نفر کشته تکذییییییییب شد خبر هاتون رو درست اعلام کنید یک نفر کشته و 27 زخمی ای ن آمار دقیق است من خودم زاهدان ام الانف خدایا شکرت که مرکز زلزله تو مناطق بیابانی و عشایری بود وتراکم جمعیت پایین و عمقش هم زیاد
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    5 3
    بنده از اهالی زلزله زده دشتی بوشهرم و از نزدیک شاهد امدادرسانی مسولین و کمک های خیر خواهانه مردو هستیم من خودم نمیدونم چطور باید از این همه محبت تشکر کرد کمک ها خیلی زیاده اما یه کم بی نظمی هست که این روزا داره نظم پیدا میکنه خداد خیرشان بده بازم میگم فقط باید ببینید چقد مسولین زحمت میکشن فک نمیکنم در هیچ جای دنیا اینطور باشه اجرشون با فاطمه زهرا س. من که شرمنده شدم البته باید به فکر ساخت مسکن مردم باشن چون گرما امان ما رو بریده من به شخصه دیگه خسته شدم ولی چون دانشجو هستم الان اومدم خوابگاه یکی از استان های دیگه هستم ولی نگران خانواده ام هستم.
  • علی د IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    4 4
    واقعا متاسفم...
  • حسام از سراوان IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    11 3
    نمیدونم خدا از این ملت چی دیدخ که اینجوری بهشون رحم کرد خدایا شکرت
  • بدون نام EU ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    8 0
    سلام در این مواقع اول باید بر خدا توکل کرد بعد هر کسی که وظیفه یا مسئولیتی داره باید با تمام توان به کمک اسیب دیدگان بشتابد .معلوم نیست ممکنه نفر بعدی ما باشیم!؟
  • دهقانی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    14 4
    قابل توجه دوستانی که می گند ما توی گپر نشستیم فکرشون اشتباهه سراوان پر از خانه های مجلله ولی واقعا وحشتناک بود خدایا باز با معجزاتت به ما نشان دادی خدایا شکرت معجزه کردی
    • سیستان IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      1 2
      خدا رو شکر که عمق زلزله زیاد بود اگه عمقش کم بود مثه بم اونوقت میدیدین که 7.5 چه بلایی سر خونه مجلل میاره!! کارشناسی میگفت که به خاطر عمق زیاد شدت زلزله در حد 5 ریشتر بوده...
  • علی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    2 3
    نظرات مردم جالب تره همه دنبال خرافات و شایعه هستن بقیه هم که به جای اینکه با ساخت منازل مقاوم و پیشرفت شکرگزار خدا باشن زبانی از خجالتش در میان !!!! ملت گل و بلبل همینه تازه اینا اونایی هستن که تو اینترنت می چرخن آدم میگه یه سوادی دارن وای به حال .....
  • عدنان IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    3 3
    خداوند یکی دیگه از معجزاتش رو به ما نشون داد!!!!!!
  • فتاح شهنوازی از خاش IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    2 1
    باسلام فراوان به دوستان از خداشاکریم که در این زلزله وحشت ناک به هیچکس اسیبی نرسید باید به خود اییم و از خدای متعال سپاسگذار باشیم انسان طاقت ازمایشهای خداوند رو نداره
  • چابهار IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    1 1
    واقعا با توجه به اینکه زلزله 7.7 ریشتری که در نیم قرن اخیر در کشوربی سابقه بوده، می توان گفت یک معجزه بوده ک خسارتی ب اون صورت نداشته. خدا معمولا بنده های مومن و مسلمانش رو بیشتر آزمایش و مورد امتحان قرار میده تا به قول شما اروپایی ها و...چون مسلمونا بیشتر در این موارد یادش می کنند اگه ایمانشون قوی باشه که محک میخورن ولی اگه نباشه که همون کفرگوییه!!خداروهزارمرتبه شکرکه ایمان و اعتقادات مردم بلوچستان قویه و انشاا..بیشتر هم خواهد شد.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    3 1
    بله عزیزان من نظریات شما مورد قبول ولی: این قدرت بیکران الهی بود که خسارات جانی ومالی زیادی به مردم واردنشه اما با همین زلزله کوههای زیادی ریزش کرده اند واین یک هشدار عمومی بود که خدای عزوجل رانباید فراموش کردومرگ وقیامتی درکاراست
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    2 1
    دل ای غافل بکن توبه که مرگ اندر کمین داری مشو از حال خود غافل که جایی زی زمین داری
  • نوید IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    3 3
    من خودم تو سراوان هستم.واقعا باورم نمیشه که الان زنده هستم.به نظر من این یک معجزه است.شاید ایمان مردم سراوان بود که چنین معجزه ای اتفاق افتاد.شما که نبودید اما من که خودم شاهد زلزله بودم الان هیچ دلیل عقلی نمی بینم که با چنین زلزله ای که اتفاق افتاد خسارات جانی زیادی نداشته باشد.
    • بدون نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      2 2
      دوست من عمق زیاد زمین لرزه باعث شده که خیلی از انرژیش و قدرتش گرفته بشه و هیچ خسارتی وارد نشه...اینقدر همه چیز رو پیچیده نکنین...
  • عرفان IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    1 1
    خدا رو شکر که به خير گذشت. واقعا خيلي شديد بود.اون لحظه در دفتر مدرسه بودم که يه هو زمين لرزيد سريع به اتفاق همکاران و دانش آموزان رفتيم بيرون. شدت زلزله همونطور که اطلاع رساني شده به قدري بود که از دوردست گردوخاک زيادي بلند شد و کوه شروع کرد به ريزش. بازم خداروشکر که تلفات جاني زيادي نداشت.
  • سیاوش IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    5 1
    سلام.من اهل سراوان هستم. خونمون دقیقا توو مرکز زلزله هستش. این که میگن خونه ها از کپره دروغه.اتفاقا اینجا خونه های سنتی و بافت ساخته شده از خشت و گل زیاده و احتمال آسیب توو زلزله زیاد هستش.گرچه جمعیت کمه ولی رحمت الهی منجر به تلفات کم شد. شهر سراوان که نزدیکترین شهر به مرکز بود هیچ تلفاتی نداد . این درحالی که شهر پنجگور وایالات پاکستان که خیلی دورتراز مرکز زلزله هستند بیشترین تلفات رو دادند.
  • نیما جوشنی A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    3 4
    این زلزله (سراوان) با عمق زیاد ناشی از برخورد صفحه اقیانوسی هند و فرورانش آن به زیر صفحه ایران (زون مکران) است که توانسته گسل سراوان و همچنین گسل سرباز را تحت شعاع لرزه ای خود در بیاره. همچنین زمین لرزه بوشهر هم به دلیل برخورد صفحه عربستان به زیر ایران است (فرورانش). از دوستانه خرافاتی و بی عقل خواهشمندم با این الفاظ (ما گناهکاریم) جو کشور رو خراب نکنن. به عنوان تحصیل کرده در رشته تکتونیک صفحه ای (زمین ساخت) متاسفم برای این جور تصورات
  • مسعود ق EU ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    5 3
    زلزله سراوان يك هشدار جدي به مسئولين بود
  • امیر معز سراوان IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    2 3
    خدا را شکر که بلا را دفع کردی 1نفر کشته و16 نفر مجروح
  • فاطمه IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    2 2
    سلام واقعا الله را شاکریم
  • بهزاد سراوان US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    3 4
    خدا راشكر بااين حساب معلوم شد خداوند چقدر مارا دوست دارد واين زلزله باعث شود بر ايمان مومنان افزوده شود ودرس عبرتي بر غافلان ونادانان از خداوند بزرگ وقادر توانا باشد
  • سمیر IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    3 4
    سلام من خونم تو زاهدانه با وجود فاصله زاهدان تا سراوان که بالای 200کیلومتر هستش ولی تو زاهدان زمین لرزه شدید بود و و تا 15 ثانیه ظول کشید البته اینو ذکر کنم زمانی که اعمال مردم خراب بشه {مثل زنا ربا و قتل} سنت خداوند متعال هستش که زلزله رو بر سر مردم گنهکار میفرسته و اینهم اگه یکم تلاوت قران مجید داشته باشی اینو متوجه میشی که سر قومهای گذشته چی اومده
  • مجیدزاهدان IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    5 4
    خداروشکرفقط همینو میتونم بگم که بیایم از خدابترسیم
  • امید IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 1
    خداروزقیامت بدادهممون برسه تصورش هم وحشتناکه به خاطرزمین لرزه های شدیدکوههای ریزش کنن وآب دریاها احتمالا به خاطرموادمذاب به جوش بیادوآسمان قرمزبشه شیرازه آسمان ازهم بپاشه اون روزافرادی ایمن میشوندتنهادلخوشیمون مهربونی خداست البته پشت این قیامت مهیب قراره یک پدیده زیبا اتفاق بیفته همیشه آخرکارهای خدازیباست
  • پسكوه IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    0 1
    خدايادهن زمين رابازكن تاماراببلعدبهترازاينكه دختران وزنهاي مازيراوارباشندوديگران بيرونشان كنند.خداياشكرت حتي يه ريال ضررنكرديم.درراه تومافرمول جماعت تبليغ راگسترش ميدهيم
  • پسكوه IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    0 1
    خدايازمين ماراببلعدبهتراست كه زنان ودختران مازيراواربميرندونامحرم انهارابيرون بكشد.سراوان .حميد
  • مریم IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    2 1
    آیا مردم بم گناهکار بودن که اون همه تلفات داشتن؟؟؟؟؟؟؟آیا مردم آذاربایجان بی دین و ایمان بودن که اون همه کشته دادن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا نمیخواید از خواب غفلت بیدار شید و از خرافات دست بردارید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ع ن از سراوان IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    1 1
    خدا را هزار مرتبه شكر كه بخير گذشت دعا ميكنيم كه هميشه از بلا بدور باشند كل مسلمين جهان
  • احمد ریگی A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    1 0
    الحمدلله رب العالمین که به خیر گذشت.