آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به مسئولیت خانواده‌ها و دولت در تکثیر نسل گفت: اگر دولت در تکثیر نسل مسئول است، باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله جوادی آملی در دیدار مدیر و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در تربیت فرزند آنچه به خورد ما دادند و یا به دنبال آن رفتیم، علوم تجربی صرف بود و چه بسیار همایش‌ها که به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اختصاص یافت،‌ اما باید بدانیم که ما به دنبال انسان‌پروری هستیم.

انسان پروری در تربیت فرزندان فراموش شده

این مرجع تقلید ادامه داد: موضوع بحث انسان‌پروری، خلیفة‌اللهی است؛ حرمتی که قرآن برای انسان قائل شد این بود که فرمود می‌خواهم «خلیفه» تعیین کنم و نفرمود می‌خواهم «خلیف» تعیین کنم؛ «ه» در کلمه«خلیفه» مربوط به تانیث نیست، «ه» مبالغه است، مانند علامه؛ یعنی باید خیلی جانشین باشد،‌ البته انبیا و اولیا قله خلافت را دارند و سایر انسان‌ها سایر مراحل خلافت را کسب می‌کنند.حالا در انسان‌پروری، طرح و برنامه در درجه اول اهمیت است و بعد اجرائیات. با وجودی که این موضوع فراموش شده است. باید دنبال انسان پروری باسیم نه دام پروری.

مسئولیت مادر شدن برای زنان

وی با اشاره به این که نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: مردان جامعه همان احتیاجاتی را دارند که زنان دارند و به منظور پرهیز از اختلاط، باید خانم‌ها اداره امور مربوط به خود را به دست گیرند و تمام نیازهای مربوط به زن‌ها را خود زن‌ها انجام دهند. خانم‌ها باید مطالبات خود را بفهمند و زنان باید این واجب مطلق را که مقدمات آن تحصیلی است، به دست آورند و این مطالبه رسمی جامعه زنان شود.

این مفسر  قرآن کریم خاطرنشان کرد: مادر شدن مسئولیتی بر عهده زنان است و دولت باید در این راه گام بردارد. آباد کردن زمین به داشتن فرزند صالح و سالم است،‌ این مطالبه خدا از ما است که راه آن نیز برای ما مشخص است.

این مرجع تقلید با اشاره به وعده قرآن به حضرت نوح، یادآور شد: قرآن می‌فرماید "اگر راه راست را پیش گرفتید و به بیراهه نرفتید، خداوند شما را با اولاد یاری می‌کند"؛ طریقه استفاده از این مدد استغفار است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان این که سکینت و آرامش روحی جامعه بر عهده زنان است، ادامه داد: اگر زن نتواند سکینت جامعه را تامین کند، رسالت الهی خود را انجام نداده است.

معنای حدیثی از حضرت زهرا(س) درباره برخورد زنان با نامحرم

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا(س) که زینت زن را در دیده نشدن او از سوی مرد نامحرم و او از سوی هیچ مرد نامحرمی بیان کرده است، گفت: معنای این سخن آن نیست که زن از منافع جامعه محروم شود، بلکه آن است که همه کارهای خود را به وسیله خود انجام دهد و کارها در شان او باشد. یعنی به منظور پرهیز از اختلاط، باید خانم‌ها اداره امور مربوط به خود را به دست گیرند و تمام نیازهای مربوط به زن‌ها را خود زن‌ها انجام دهند.

آیت‌الله جوادی آ‌ملی کلمه «استعمار» را یکی از مقدس‌ترین واژه‌های قرآنی دانست که اکنون به صورت نحس‌ترین کلمات درآمده است، افزود: استعمار قرآنی به این معنا است که خداوند همه امکانات و هوش و خرد را به انسان عطا کرد و سفره‌ای را برای انسان چید، تا انسان زمین را آباد کند، بیگانه‌ای را در این سفره راه ندهد و خود آقا و سرور خود باشد.

ایشان با اشاره به حدیثی از امیر مومنان علی(ع) گفت: مال و ثروت،‌ نعمت خوبی است، اما داشتن آن کمال نیست.همراه با داشتن مال دو کار باید کرد؛ تلاش در تولید و قناعت در مصرف.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =