محققان تل‌سنگی باستانی در زیر آب‌های شمال فلسطین کشف کرده‌اند که مشخص نیست به چه کاری می‌آمده است. شاید اثر تازه کشف شده تاییدی بر ادعاهای نظریه‌پردازان توطئه بیگانگان باستانی باشد.

محمود حاج‌زمان: شاید بهتر باشد کلاه‌های آلومینیومی ضد موجودات فضایی خود را بر سر بگذارید. به تازگی سازه صخره‌ای باستانی مرموزی در زیر آب‌های دریای گالیله (دریایی در شمال فلسطین) کشف شده که احتمالا تاریخ ساخت آن به عصر ساخت استون‌هنج انگلستان باز می‌گردد؛ کشفی که باعث گیج شدن باستان‌شناسان شده است. از نظر گروهی از مردم جهان، هر ستون صخره‌ای دست‌ساز بشر که توضیح قابل قبولی برای آن وجود ندارد، مدرکی از ملاقات موجودات فرازمینی از سیاره ما است. اما پیش از آنکه هیجان‌زده شوید، بهتر است نگاهی به داده‌های واقعی داشته باشیم.
محققان دانشگاه بن‌گورین، دانشگاه حیفا، دانشگاه تل‌آویو و سازمان تحقیقات اقیانوس‌شناسی و دریاچه‌شناسی، این تل‌سنگ (Cairn) را مخروطی ناتمام از سنگ بازالت توصیف کرده‌اند که حدود 70 متر قطر و 10 متر ارتفاع دارد. این سازه در نزدیکی یکی از خروجی‌های باستانی مرده رود اردن واقع شده است؛ ناحیه‌ای که از زمان عصر برنز دارای اهمیت اقتصادی بوده است. به دلیل تنوع جزئیات وابسته، محققان حدس می‌زنند که این سازه زمانی بین قرن چهارم و سوم پیش از میلاد ساخته شده است. یافته‌های آنان در شماره اخیر مجله International Journal of Nautical Archaeology منتشر شده است.


جزئیات اندکی در این باره وجود دارد. تنها اطلاعاتی که محققان در حال حاضر در اختیار دارند، تصاویر اسکن سونار جانبی و عکس‌های تهیه شده توسط هیئت اکتشافی غواصی است. هیچ حفاری تا کنون انجام نشده و در نتیجه تخلخل، سن، و حتی نحوه ساخت سازه محل تردید است. به دلیل اطلاعات جانبی ضد و نقیضی که وجود دارد، محققان حتی مطمئن نیستند که آیا این تل‌سنگ زمانی‌که سطح آب دریاچه در تراز پایینی قرار داشته است روی خشکی ساخته شده است؛ و یا اینکه عمدا از ابتدا زیر آب ساخته شده است. مناطق دور و بر نشان می‌دهد که در زمانی از تاریخ، کل منطقه بالاتر از سطح آب قرار داشته و مسکونی بوده است؛ بنابراین سازه باید از ابتدا زیر آب ساخته شده باشد. اما سایر محققان به فرونشست‌های ناشی از زلزله در زمین‌های اطراف دریای گالیله اشاره می‌کنند. به عقیده آنان کاملا محتمل است که تمام مکان‌های باستانی منطقه در امتداد ساحل ساخته شده باشند و سپس در اثر زلزله‌ای که باعث جابه‌جایی زمین شده است، به زیر آب فرو رفته‌اند.

در حال حاضر این تل‌سنگ باستانی 10 متر زیر آب قرار دارد، و توسط ماهیان تیلاپیا احاطه شده است. به همین دلیل برخی محققان عقیده دارند که این تل‌سنگ یک محل باستانی ماهیگیری بوده است؛ سازه‌ای که با جذب ماهیان شکار آنها را ساده‌تر می‌کرده، و نشیمن‌گاهی بزرگ در امتداد خط ساحلی برای ماهیگیران فراهم می‌ساخته است. محل‌های ماهیگیری کوچک‌تری در دریای گالیله کشف شده است، به همین دلیل این نظریه خیلی هم دور از واقعیت محسوب نمی‌شود.
اما تا زمانی‌که محققان این تل‌سنگ را حفاری نکنند و مشخص نشود که آیا آن به عنوان سازه‌ای زیرآبی ساخته شده است یا خیر، هدف اصلی ساخت تل‌سنگ کماکان در حد حدسیات باقی خواهد ماند.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    13 60
    این هم به احتمال زیاد یکی از برنامه های مخفی صهیونیست ها است که حالا می خواهند به اسم آثار باستانی بر آن سرپوش بگذارند.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    24 12
    به نظرم معادل درست دریای گالیله دریای جلیله است. یهودیها به بلندیهای جولان هم بلندیهای گولان میگویند.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    32 6
    احتمالا تاریخ ساخت آن به عصر ساخت استون‌هنج انگلستان باز می‌گردد؛!!!!! درست بنویسید چند سال قبل یا بعد از میلاد این چه طرز زمان گفتن است؟
  • من EU ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    7 58
    تاریخی که برای ما نوشته اند اشتباه است منظورم این است که حضرت سلیمان بر تمام جهان حکومت می کرده ولی در تاریخ هیچ گاه اسمی از امپراطوری جهانی حضرت سلیمان حرفی زده نشده این اثار مربوط به دوران حضرت سلیمان است که توسط اجنه ساخته شده
    • بیسواد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
      58 4
      واقعا!!! افرین به ذکاوت شما. چرا این نظریات گهر بار رو اعلام نمیکنید تا جهانیان بهره متد شوند
  • ميثم IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    13 8
    يعني تو اون تاريخ با تكنولو‍‍‍زي هاي او زمان ماهيگيري اينقدر مي ارزيده كه همچين چيزي و براش درست كنند ؟!!!
    • ايليا IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
      17 2
      ارزش ها در طول قرون و اعصار تغيير ميكنه مثلا در زمان ما ديگه ساختن اهرام ثلاثه بعنوان مقبره اصلا منطقى و پذيرفتنى نيست در حاليكه پنج هزار سال قبل مصريلن با افتخار (و شايد اجبار) اين كارو انجام دادن.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    9 2
    10 متر ارتفاع داره و 10 متر زیر آبه ؟ منظور شنا اینه که 10 متر فاصله ی سطح آب با تاج سازه است پس در عمق 20 متری دریاست .