تلویزیون ایران چه جور تلویزیونی‌ست؟ منظورم این نیست که مارک‌اش چطور است و خرید نوروزی‌اش جایزه دارد یا نه! منظورم این است که در چارچوب برنامه‌سازی تلویزیونی ،برنامه و آینده و گذشته این تلویزیون چطور تعریف شده یا می‌شود؟ بگذارید از خوب و بد سازی آن بگذریم و برویم سراغ بنیادی‌ترین کارها در یک تلویزیون ِ سرپا.

 
 مجری‌ها و ایده‌ها در یک برنامه زنده
شما از یک مجری تلویزیونی چه انتظاری دارید در یک برنامه زنده یا ضبط شده؟
الف.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد یک فرقی میان این مجری با آدم‌های کوچه و خیابان باشد.یعنی یک دلیل موجه باشد برای حضورش جلوی دوربین.[غیر از آن دلایلی که اغلب پیش‌بینی می‌کنیم که مثلاً پسرخاله یا دخترخاله فلان یا بسار است که خب اغلب هم درست است!]
ب.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد که مجری صدای خوبی داشته باشد.
ج.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد چهره خوبی داشته باشد.
د.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد یک فرقی با دیوار پشت سرش داشته باشد.
ه.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد مقلد کسی نباشد.
و.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد به قول حافظ «آن» داشته باشد یعنی به قول امروزی‌ها جذبه داشته باشد.
ز.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد حرف زدن معمولی یک فارسی‌زبان را بلد باشد.کلمات را درست ادا کند و شما دائماً جلوی بچه‌تان مجبور به اصلاح اشتباهات‌اش نباشید و بچه‌تان هم دائم نگوید:«تو بهتر میدونی یا اون؟! تو بهتر میدونی یا اون؟!»
شما از ایده‌های به کارگرفته شده در یک برنامه تلویزیونی زنده یا ضبط شده چه انتظاری دارید؟
الف.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد که ارزش دیده شدن داشته باشد یعنی از لحاظ زیباشناسی حال‌تان را نگیرد مثلاً یک دفعه سرصبحی تلویزیون را روشن نکنید و ببینید که یک کلوزآپ دارید از یک کله پخته شده گوسفند توی سینی که یک آقایی دارد لحظه به لحظه آن را از گوشت و پوست عاری می‌کند آن هم در یک برنامه زنده و توی استودیو و مجری هم دائم سرتکان می‌دهد و کله‌پز مهمان هم چشم آن بدبخت را در نمای درشت درمی‌آورد و توضیح کارشناسانه می‌دهد که مغزش را چطور باید خالی کرد! احتمالاً دل‌تان می‌خواهد چیزی ببینید که کله پاچه را برای همیشه زهرمارتان نکند!
ب.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد ایده برنامه همان ایده برنامه‌ای امریکایی یا اروپایی یا حتی ایرانی خارج از کشور نباشد و مثلاً آکادمی اسم‌اش را نیار، نشود آکادمی اسم‌اش را بیار!
ج.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد ایده و اجرای بخش خبر یا برنامه‌های خبری یادآور بخش خبر یا برنامه‌های خبری ...[شرمنده‌ام!بنده با عوامل بیگانه هیچ گونه ارتباطی ندارم!] نباشد؛وگرنه همه می‌دانیم که کپی زدن چندان مشکل نیست و می‌شود با مختصر تغییر شبکه خبری «بی بی سکینه» را در ایران راه اندازی کرد.
د.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد ایده‌های مرتبط با زندگی روزمره خودتان عین زندگی روزمره خودتان توی تلویزیون نمایش داده شود نه شبیه آرزوهای روزمره شما.انتظارتان این است که مشکلات خودتان را ببینید نه هرهر خندیدن خودتان را در حالی که اوضاع خیلی خطری‌ست حسن!البته شما هم می‌دانید که تلویزیون‌های امریکا و اروپا مشکلات اقتصادی خیلی وخیم‌شان را لاپوشانی می‌کنند که کسی متوجه خالی بودن جیب‌اش نشود و فکر کند در پر قو دارد نان خشک به نیش می‌کشد اما تلویزیون ما تصویر واقعی بازارهای تره بار پر از گوجه فرنگی و پرتقال و سیب ارزان را نشان می‌دهد که همه هم از خریدشان خوشحال‌اند و اگر منع شرعی پخش نبود دست جمعی حرکات موزون از خودشان در می‌کردند.
برگ‌های برنده تلویزیون ایران
برنامه نود، رادیو هفت،پایتخت‌2، کلاه قرمزی 92؛ این‌ها برگ‌های برنده تلویزیون ایران‌اند در روزگاری که رقبای برون‌مرزی این تلویزیون دارند مخاطبان داخلی را مثل ماهی کیلکا در اقیانوس آرام، صید می‌کنند.
عادل فردوسی‌پور، منصور ضابطیان، محسن تنابنده ، ایرج طهماسب و حمید جبلی شوالیه‌های رسانه‌ای ما در قبال حملات رسانه‌ای شدید تلویزیون ایران به خودش هستند.آنان توانسته‌اند تصویری واقعی و پذیرفتنی از ایران امروز را نشان ایرانیان امروز دهند و برنامه‌هاشان فراتر از خود برنامه به بدنه فرهنگ و باورهای اکنونی تزریق شود.
به گمانم موفق‌ترین چهره‌های تلویزیونی امسال فامیل دور و بع‌بعی و همساده هستند عروسک‌هایی واقعی‌تر از مجریان تلویزیون ایران.بگذارید کمی به آینده نظر کنیم و ببینیم که اگر در خیل این همه کاندیدای آماده کارزار برای انتخابات آینده [که برخی از آنها با ایجادکمپین در شبکه اجتماعی و با 800 لایک زن قصد نام‌نویسی در فهرست کاندیداها را دارند] فامیل دور هم وارد شود چه وعده‌هایی برای رأی‌دهندگان دارد؟شما چه فکر می‌کنید؟
الف.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد مشکلات «دری»تان بدون دری وری حل شود.
ب.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد به جای یارانه‌ی «در»تان، پول «در»تان را دم درتان تحویل‌تان دهند.
ج.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد نتایج مذاکرات «در + در» باعث در به دری‌تان نشود.
د.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد برای جمع‌آوری «در » از پشت بام‌هاتان،دیگر درتان را نزنند و شما از این به بعد با خیال راحت در را به روی مامور آب و برق و گاز باز کنید.
ه.احتمالاً دل‌تان می‌خواهد «در»ارزان به «در» شما بخورد و بشود «در» دارو نه «در» بنز و بی ان و.
فامیل دور می‌داند که رأی‌دهندگان عاشق «دور»اندیشی‌اند و چون «در بندند ،درمانند»، علاقمند به «در»اندیشی؛بنابراین شاید بخواهد در استادیوم«در» مردم عاشق «در» را جمع کند اما مردم عاشق ِ «در» می‌دانند که استادیوم «در»، هرگز خود ِ «در» نیست.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    14 1
    احتمالا ایشون از خیلی نامزد ها واقعی تر به مسائل نگاه میکنند
    • بدون نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
      7 0
      که با این در اگر در بند در مانند درمانند.............................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مهدی IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    11 1
    "عروسک‌هایی واقعی‌تر از مجریان تلویزیون ایران"... این تیکه از متن عالی بود... عالی !
  • بدون نام IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    5 0
    واقعا
  • یکی از دور IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    1 0
    آقا ما همه تو دور مشکل داریم میایم به فامیل رای میدیم که با این درد اگر دربند درمانند درمانند مادیگه حرفی نداریم....