عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان می گوید هاشمی آمادگی روحی و جسمی برای کاندیداتوری را ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در جریان سفر به قم در دانشگاه آزاد این شهر حضور پیدا کرد و در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به سؤالات مختلف آنان پاسخ داد.

آقای هاشمی به من گفت به لحاظ جسمی و روحی آمادگی کاندیداتوری ندارم

پورمحمدی در پاسخ به این‌که نقش هاشمی و خاتمی در انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید و این‌که سایر کاندیداها دست نگه‌داشته‌اند تا ببینند تصمیم این‌ها چه می‌شود، گفت: ما به‌طور جدی آمدیم و هیچ انتظاری هم نداریم. اگر هم بیایند ما کارمان را جدی انجام می‌دهیم. از آقای هاشمی شنیدم که گفت به لحاظ جسمی و روحی آمادگی ندارم. حتی به خود من هم این را گفتند. آقای خاتمی هم یک نکته‌ای گفته بود مبنی بر این‌که در کشور باید چرخش نخبگان ایجاد شود و این حرف واقعاً حرف درستی است.

ریخت و پاش عظیم، بی‌برنامگی و این‌که پول و سرمایه کشور در جای خود خرج نشود

پورمحمدی در پاسخ به این‌که نظر شما درباره فرقه انحرافی در دولت چیست، گفت: به هر حال من به غیر از ریخت‌وپاش‌هایی که به چشم خیلی‌ها می‌آید و سمینارهایی هم با هزینه بالا انجام می‌شود، می‌خواهم از ریخت‌وپاش‌هایی بگویم که عظیم و ویرانگر است. بی‌برنامگی و این‌که پول و سرمایه کشور را در جای خود خرج نکردن یعنی ریخت و پاش عظیم. در همین قم چند پروژه داریم که یکی از آن‌ها حیف بزرگ بیت‌المال است. نمی‌خواهم بگویم که میل می‌کنند و از این پروژه‌های در کشور فراوان داریم.

وی ادامه داد: وقتی درآمد نداریم، جوانان بیکار هستند، تورم و گرانی در کشور وجود دارد، باید پول و سرمایه و منابع کشور را به تولید و افزایش درآمد ملی اختصاص دهیم. نه این‌که ساختمان‌های شیک درست کنیم. الآن ساختمان‌های بانک‌ها را نگاه کنید، شیک‌ترین و بهترین ساختمان‌ها را دارند و این برای اقتصاد کشور فاجعه است. باید جلوی این‌ها گرفته شود.

اهم اظهارات رییس سازمان بازرسی را در ادامه بخوانید؛

*{در پاسخ به این سوال که چه کسی باید جلوی این‌ها را بگیرد}: همین شما و افرادی مثل شما با رأی دادن‌های‌تان. این مشکل از زمان آقای هاشمی بود. در زمان آقای خاتمی هم بود و در این دولت هم بیشتر شده است. 

* این‌هایی که به موسوی و کروبی رأی دادند برای همه ما عزیز و محترم هستند. متأسفانه در برخوردهایی که بعد از انتخابات شد حقوق این رأی‌دهندگان رعایت نشد. حرکت آقای موسوی و کروبی کاملاً خلاف قاعده بود. دو روز پس از انتخابات با موسوی تلفنی صحبت کردم و گفتم: در دولت شما بودم و شما را می‌شناسم. شما می‌گویید حقم ضایع شده. اگر واقعاً حق‌تان ضایع‌شده باید از مبادی قانونی پیگیری کنید. به وی گفتم: اگر در انتخابات شرکت کردید باید اصول آن را بپذیرید و رعایت کنید. به او گفتم مسایل امنیتی مسایل پیچیده‌ای است و باید اصول آن را رعایت کنید.

*ظاهراً‌ صحبت تلفنی من با موسوی تأثیرگذار نبود. چند روز بعد نامه‌ای به وی نوشتم و گفتم: از مبادی قانونی مسایل خود را پیگیر شوید و بازیچه دست دشمنان نشوید. ضمن این‌که 23 روز قبل از انتخابات از ستاد موسوی و کروبی که شامل وزرای اسبق کشور، شهردار اسبق تهران و استانداران اسبق بودند، پیش من آمدند و گفتند تخلفاتی وجود دارد. به آن‌ها گفتم: یک سری از تخلفات است که ما رسیدگی می‌کنیم و یک سری دیگر از تخلفات وجود دارد که رسیدگی آن به عهده شورای نگهبان است. اگر واقعاً تخلفی دیده‌اید به شورای نگهبان گزارش دهید تا رسیدگی کند. اما فردا نگویید در انتخابات تقلب شده. به این‌ها گفتم: ارزیابی من این است که احمدی‌نژاد پیروز انتخابات خواهد بود. هر چند شاید خودم به ایشان رأی ندهم.

* آقای احمدی‌نژاد واقعاً برنده انتخابات بود. هر چند که برخی تخلفات وجود داشت اما نگوییم تقلب شده است.عامل این بدرفتاری‌ها، بی‌سیاستی و در زمین دشمن بازی‌کردن آقایان بود. ما نباید واقعیت‌ها را اشتباه بگیریم. به‌هر حال امروز زمان من و شما فرارسیده و نقش اساسی را مردم باید ایفا کنند.

یکی از دغدغه‌های بزرگ من فساد اقتصادی، اداری و مالی است

* یکی از دغدغه‌های بزرگ من فساد اقتصادی، اداری و مالی است. به‌خصوص الآن که با لایه‌های پنهان این قضیه بیشتر آشنا شدم. ما برای تحول اداری یک راه بیشتر نداریم. این راه هر چند که سخت است، اما شدنی است. نمی‌خواهم تعبیر انقلاب اداری را در این خصوص استفاده کنم. اصطلاح تحول اداری را به‌کار می‌برم. در مورد ضعف سیستم اداری فقط یک مثال می‌زنم. وقتی دنبال پرونده 3 هزار میلیاردی رفتیم، دیدیم بانک مرکزی خبر ندارد که در کشور چندهزار میلیارد تومان از یک بانک به بانک دیگر منتقل شده. واقعاً جای تعجب و سؤال است. چرا باید این‌گونه باشد؟ چرا علی‌رغم وجود تجهیزات و امکانات خوب، از مدل‌های سالم اداری استفاده نمی‌کنیم. ما که می‌دانیم امکانات و تجهیزات وجود دارد. اگر اراده بکنیم به‌طور طبیعی بیش از 80 درصد فساد امکان بروز ندارد. یک چند درصدی وجود دارند که ماجراجو هستند و می‌شود برای آنان چاره کرد.

*در خصوص این‌که عملکرد دولت در بخش یارانه‌ها هم آن بخش که به طبقه محروم کمک شد، ارزشمند است. اما آن ‌بخش که بدون برنامه و مطالعه و یک توزیع علی‌السویه بین همه و آن قسمتی که منابع نداشتیم و به سایر منابع دست‌اندازی شد جای بحث است. یک بخش از جامعه باید یارانه بگیرند. اما بخش‌های دیگر جامعه را باید توانمندسازی بکنیم.

بی‌برنامگی نقش زیادی در مشکلات اقتصادی ما داشته است

* بی‌برنامگی نقش زیادی در مشکلات اقتصادی ما داشته است. بیش از 600 میلیارد دلار ظرف سال‌های گذشته درآمد ارزی داشتیم. همچنین ظرف 27 ماه گذشته نزدیک به یکصد هزار میلیارد تومان یارانه پرداختیم، پس بی‌پول نیستیم. مسئله این است که بلد نیستیم از این پول‌ها خوب استفاده کنیم. تحریم‌ها اثر دارد اما آنچه اثربخشی تحریم را بیشتر کرده، به‌خاطر این است که برنامه پیشگیری و مقابله با تحریم را خوب تعریف و اجرا نکرده‌ایم. ما مجموعه فعالان اقتصادی و صنعتی کشور جلسات متعددی داشتم. این‌ها می‌گویند شما بی‌برنامگی‌ها و تغییر سریع دستورالعمل‌ها و قوانین را از بین ببرید، ما خودمان بلد هستیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

برای تأثیرگذاری تحرکات دیپلماتیک باید از اقتصاد و تولید قوی برخوردار باشیم

*ما در فضای تحریم نیازمند تحرکات دیپلماتیک هستیم و برای تأثیرگذاری تحرکات دیپلماتیک باید از اقتصاد و تولید قوی برخوردار باشیم. امروز زبان اقتدار دنیا، زبان اقتصاد، میزان درآمد و تولید ملی است. اگر کشوری می‌خواهد فشارها را بر خود کم کند، باید اقتصاد خود را قوی کند. اگر توفیق پیدا کنم یکی از برنامه‌های من اصلاح نظام انتخاباتی است

* ما یک نظام باز انتخاباتی در کشور داریم و اعلام کاندیداتوری برای همه فراهم است. وقتی چنین است، افراد مختلف از طیف‌های مختلف اعلام حضور می‌کنند. این یک مشکلی است که در زمان وزارت کشورم سعی کردم این را حل کنم و اقداماتی هم انجام شد. اگر توفیق پیدا کنم، یکی از برنامه‌های من اصلاح نظام انتخاباتی است.

باید توانایی‌های افراد برای کاندیداتوری در نظر گرفته شود

بر تناسب آموزش با نیازهای جامعه در برنامه‌هایم تأکید دارم

*{در پاسخ به اینکه برنامه‌های شما برای آموزش عالی چیست؟}:  تا چند روز آینده برنامه‌هایم را منتشر خواهم کرد. هر کسی که می‌خواهد در مملکت کاری کند، باید از برنامه‌های مصوب تبعیت کند. باید بپرسیم آیا شما برنامه‌های مصوب را اجرا می‌کنید یا نه؟ و اگر غیر از برنامه مصوب عمل کند، خلاف کرده است. مهم این است که راهکارهای عملی برای اجرای این برنامه‌های مصوب را بگوید. نکته‌ای که در راهکارهای بنده بر آن تأکید شده، تناسب آموزش با نیازهای جامعه است. در حال حاضر رشته‌های زیادی فارغ‌التحصیل داریم اما بازار کار نداریم. همچنین رشته‌هایی داریم که بازار کار داریم اما فارغ‌التحصیل نداریم. علاوه بر این بعضی رشته‌ها هم بازار کار دارد و هم فارغ‌التحصیل، اما فرهنگ و برنامه استفاده از آن را نداریم. این نکات باید در برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

*در کل به تغییر خوش‌بین هستم و معمولاً تغییر یک ایجاد انگیزش می‌کند که برای رشد و ارتقا مفید است. تغییر و چرخش نخبگان در سیاست یک اصل است و این برای جلوگیری از تمرکز قدرت و ثروت ضروری است. اما شرایط در محیط‌های علمی فرق می‌کند. محیط‌های علمی زیاد به تغییرات سریع روی خوش نشان نمی‌دهد و برای این‌که برنامه‌های علمی به نتایج مطلوب برسد باید از ثبات بیشتری برخوردار باشد.

درخواست دانشجویان: پای کار باشید و به ما قول بدهید که کنار نکشید

در پایان جلسه و پس از این‌که پورمحمدی به سؤالات مختلف دانشجویان پاسخ داد و برنامه‌های خود را نیز در بعضی بخش‌ها عنوان کرد، دانشجویی به‌صورت حضوری پای میکروفون رفت و خطاب به پورمحمدی گفت: شما پای کار باشید و به ما قول بدهید که کنار نکشید. در ادامه سایر دانشجویان که در جلسه حضور داشتند، با ذکر صلوات این سخن دانشجو را تأیید کردند.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    4 0
    بیخیال فکر نمی کنم روحانی بتواند از مردم رای اعتماد بگیرد
  • nami AU ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    2 1
    بازم تخریب شخصیت!خبر لاین بازم منتر نکن معلومه که اصول گرا هستی.این اقای وزیر محرم یا از قالیباف نیمه اصول گرا بد میگه یا از منتقد دولت!یلی از سیاست مدار های محترم ما سن شان بیشتر از جناب هاشمی میباشد.انها از نظر اقای پور محمدی به لحاظ جسمی امادگی خدم به مردم را دارند؟؟؟؟؟