در ٢٠ ساعت بعد از رخداد زلزله کاکی 20 فروردین 92 که در ساعت 16:22 به وقت محلی در فاصله حدود 90 کیلومتری جنوب شرق شهر بوشهر رخ داد، 60 پسلرزه با بزرگای بیش از ٣.٦ رخ داده است. سازوکار زلزله فشاری با مولفه امتداد لغز بوده است. توزیع بیشتر پسلرزه ها به سوی شرق کانون لرزه اصلی است. 

زلزله های مهم تاریخی در منطقه زلزله زده کاکی در استان بوشهر عبارت اند از زلزله های تاریخی سیراف (بندر طاهری امروزی) که در فاصله حدود 160 کیلومتری جنوب شرق کانون زلزله کاکی در سالهای 978 و 1008 میلادی رخ دادند و برای آن زلزله های بزرگای 5.3 و 6.5 برآورد شده است .ولی با توجه به وقوع سونامی و خرابی بندر سیراف در این زلزله ها – به ویژه در زمینلرزه 1008 میلادی- به باور من در برآورد بزرگای این دو زلزله باید تجدید نظر شود، چرا که بررسی های ما نشان می دهد که رخداد سونامی (تنها موارد اشاره به رخداد سونامی با امواج کم ارتفاع در تاریخچه خلیج فارس) و خرابی وسیع در بندر سیراف به احتمال با بزرگایی بیش از این مقدارها (بزرگای برابر با حدود 7) مربوط بوده اند. ضمنا در همین منطقه سیراف، زمینلرزه تاریخی 1883 در زمان قاجاریه – اواخر دوره ناصرالدین شاه – هم رخ داده است که بزرگای متوسطی داشته – بزرگای 5.8 برای آن برآورد شده است. ضمنا در 29 بهمن 1380 نیز زمینلرزه ای با بزرگای 5.6 در شمال بندر دیر با خسارتهای محدودی به مناطق روستایی رخ داد (در حدود 70 کیلومتری جنوب شرق کانون زلزله کاکی).

پسلرزه ها در این پهنه ادامه می یابد و انتظار می رود که در هفته های و ماههای آینده زلزله های کوچکتری همچنان در این محدوده رخ دهند. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاگرد استاد در سال88 GB ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    به کسانی که به مطالعه کتاب در بخش زلزله علاقه مند هستند توصیه می کنم کتاب ذیل که نوشته دکتر زارع است را مطالعه نمایند نام کتاب:مقدمه ای بر زلزله شناسی کاربردی انتشارات پژوهشکده زلزله شناسی و مهندسی زلزله مولف: دکتر زارع دانشیار دانشگاه تهران و معاون پژوهشکده زلزله شناسی و مهندسی زلزله در این کتاب در رابطه با موضوعات مختلف زلزله صحبت شده است که از جمله آنها می توان به زلزله های القایی و شتابنگاری و راه های تشخیص زلزله های واقعی از زلزله های حاصل از آزمایشات اتمی و... اشاره کرد.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    3 5
    سونامی فقط در آقیانوس ها رخ میدهد. خلیج فرس محاله