پور محمدی در خصوص اختلافش با رییس جمهور در دوران مسئولیش گفت: اختلاف ما در وزارت کشور با احمدی نژاد با انتصاب قالیباف آغاز شد و هر روز هم گسترش یافت.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشستی صمیمی با اساتید و دانشجویان دانشگاه یزد که در محل سالن آمفی‌تئاتر این دانشگاه برگزار شد، به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: رأی مردم موجب ثبات و پایداری کشور است و تا زمانی که در مواضع حق ایستادگی کرده و بر ارزش‌های اسلامی و انسانی تأکید داریم، دشمنی‌های دشمنان با نظام جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مزیت‌ها و ویژگی‌های ژئوپلتیک و ارزشمند کشور ایران را یادآور شد و افزود: دشمن حاضر نیست از این مزیت‌ها بگذرد و اگر نقش مردم را کنار بگذاریم نمی‌توانیم حتی یک روز هم در مقابل دشمنان دوام بیاوریم. آنچه که سبب پایداری شده نقش و حضور سیاسی و رأی مردم بوده است. و این جزو اصلی‌ترین مؤلفه اقتدار و امنیت ملی نظام است.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: اگر بدون تأمل و تدبیر شرایط را تعقیب کنیم فضا برای ما دشوار می‌شود. باید با اطلاع‌رسانی دقیق و درست، فضای اجتماعی و سیاسی کشور را اقناع کنیم و اجازه ندهیم این فضا با تصویرسازی‌های مبهم موجب خسارت و از دست دادن فرصت‌ها شود.
وی انتخابات را رکن جدی زندگی دانست و گفت: باید به‌طور جدی برای این رکن برنامه‌ریزی کرد و دوره‌های مختلف انتخاباتی فرصت مناسبی برای تغییر و بازنگری شرایط و ایجاد فضای مناسب برای کشور است.

فضاسازی، جنجال‌آفرینی و افشاگری از رفتارها و مراودات نامطلوب اجتماعی است
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نشست‌های مختلفی که با بازاریان و صاحبان صنایع و معادن کشور داشته، اظهار داشت: در شرایطی که این ایام به رشد و پیشرفت اقتصادی نیاز داریم و مقام معظم رهبری بر این نکته تأکید دارند، اما آمارها و شاخص‌ها نزولی است. وی خاطرنشان کرد: متأسفانه با نارسایی‌ها، چالش‌ها، سیاست‌های مبهم و عدم تعامل و همبستگی در بخش‌های مختلف مواجه هستیم. در این زمینه دو مسئله محوری وجود دارد. یکی ساختاری است و دیگری مربوط به نوع نگاه می‌شود. مسئله ساختاری این است که شرایط کشور با شرایط پرخاشگرانه و خارج از منطق مطلوب و صحیح مراودات اجتماعی مواجه است. از جمله این رفتارها این است که اگر کسی بخواهد رأی بیاورد باید به افشاگری و حرکت‌های جسورانه و رفتارهایی از این قبیل روی بیاورد. متأسفانه این نوع رفتارها به تدریج در حال تبدیل‌شدن به بخشی از زندگی ما است. این‌که می‌بینیم کسی علیه کسی می‌خواهد فضاسازی و جنجال‌آفرینی و افشاگری بکند از جمله رفتارها و مراودات نامطلوب اجتماعی است.
پورمحمدی ادامه داد: متأسفانه روند به سمتی پیش می‌رود که جامعه به این رفتارها عادت کرده و اگر چند روزی از این مسایل نباشد انگار اتفاقی در کشور نمی‌افتد. برای ما که جامعه‌ای با پیشینه تمدنی بزرگ هستیم بد است که ذهنمان را درگیر حرکت‌های غیرمتعارف کنیم. باید با منش والای اخلاقی جامعه را به سمت کمال و پیشرفت سوق دهیم و ا جازه ندهیم ارزش‌های جامعه متزلزل شود. این‌ها باعث می‌شود که فرصت‌ها، منابع، انرژی و توان جامعه هرز برود و از دستیابی به هدف‌های اصلی باز بمانیم.

نظام اداری باید کم‌هزینه و پربهره باشد
پورمحمدی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر که جامعه را رنج می‌دهد نظام بروکراسی حجیم و پرهزینه است. نظام اداری باید کم‌هزینه و پربهره باشد. نباید برای ارایه یک خدمت اداری هزینه زیادی بشود. تا این نظام دیوان‌سالاری متحول نشود اگر قوی‌ترین تیم مدیریتی و بیشترین امکانات هم باشد، خروجی مطلوب را نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: اگر قرار است تحولی در کشور ایجاد شود، ابتدا باید نظام اداری متحول شود. من نمی‌خواهم نسبت بد به کسی بدهم. مدیران ما از مدت‌ها قبل این دغدغه را داشتند که نظام اداری را اصلاح کنند اما چون هزینه و ریسک بالایی دارد، خودداری کرده‌اند. اصلاح نظام اداری، زیرساخت اصلاح و تحول در سایر بخش‌ها است و ابزار آن هم فراهم است. فقط باید اراده کرد و پای آن ایستاد.
پورمحمدی به اجرای طرح مدیریت کنترل سوخت اشاره کرد و گفت: این طرح از زمان آقای هاشمی مطرح شد، اما بنا به دلایلی دولت‌های مختلف نتوانستند آن را اجرا کنند. تا این‌که ما این پیشنهاد را به دولت نهم دادیم و از آنجایی که پیشنهاددهنده من بودم، اجرای آن هم به بنده واگذار شد. وی ادامه داد: اجرای این طرح با توجه به قاچاق سوخت و هدررفت منابع کشور ضروری بود و از طرف دیگر ما را از وجود برخی خطرات ناشی از اجرای طرح کنترل سوخت انذار می‌کردند اما بالاخره با همکاری بخش‌های مختلف این طرح انجام شد. منظورم از طرح این موضوع این است که اگر کل کشور پای کار بیاید و اراده قوی و محکم شکل بگیرد، می‌توان منشأ تحول و خلق حماسه بود.
پورمحمدی در ادامه به سؤالات دانشجویان پاسخ داد. کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این‌که در صورت انتخاب چه رویکردی درباره حماسه اقتصادی و سیاسی خواهید داشت، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، حماسه سیاسی با حضور گسترده در انتخابات شکل می‌گیرد. باید روابط اجتماعی‌مان را تغییر دهیم و از مناسباتی که برای کشور آزاردهنده است عبور کرده و به رفتار فاخر دینی و ملی برگردیم.
پورمحمدی در پاسخ به این‌که چقدر در تحقق عدالت اجتماعی که دولت آن را عنوان کرده بود موفق بودید، گفت: من کارگزار دولت نیستم. من هم مثل شما ناظر هستم و اعلام هم کردیم این‌که خروجی دولت در برخی بخش‌ها مناسب نیست. البته این را هم بگویم که کارهای مثبت و مناسبی هم انجام شد. اما برخی اتفاقات، رفتارها و عملکردها هست که سایه سنگینی بر روی کارهای خوب ایجاد کرده است.

اشاره پورمحمدی به منطق صحیح خاتمی درباره چرخش نخبگان
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این‌که یکی از شخصیت‌های سیاسی گفته اگر خاتمی کاندیدا شود رد صلاحیت می‌شود، گفت: در کشور ما رؤسای مختلف با گرایش‌های متفاوت رأی آورده‌اند. همچنین در کشورهای مختلف فیلترهایی وجود دارد که کاندیداها باید از طریق آن‌ها تأیید صلاحیت شوند. در کشور ما هم نظامات تأیید صلاحیت شرایط مخصوص به خود را دارد. وی ادامه داد که مطلبی از خاتمی چند وقت پیش خوانده‌ بودم که گفته بود: «این چه حرفی است که باید به قدرت برگردیم. در کشور باید چرخش نخبگان صورت گیرد.» پورمحمدی گفت: این یک منطق صحیح و درستی است و حتی در بعضی کشورها قانونی وجود دارد که اگر کسی دو دوره ریاست جمهور بود دیگر نمی‌تواند عهده‌دار این سمت شود.

با سیستم‌های سنتی نمی‌توان کنترل و مدیریت کرد
پورمحمدی در پاسخ به این‌که آیا مشابه مفاسد چند میلیاردی در کشورهای مختلف وجود داشته، گفت: بخش بزرگی از فساد در دنیا از طریق پولشویی و انباشت ثروت شکل می‌گیرد. به همین دلیل قوی‌ترین پلیس‌ها در دنیا، پلیس‌های مالیاتی هستند. در دنیا مشابه این فسادها وجود دارد. اما نکته مهم این است که با نظامات کنترلی که در کشور ما وجود دارد، امکان کنترل فساد برای ما فراهم نیست. وی ادامه داد: در شرایطی که نقدینگی کشور به 500 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده چطور باید آن را کنترل و مدیریت کرد؟ آیا با روش‌های سنتی قابل کنترل است؟ من چند سال قبل در مجلس نسبت به این موضوع هشدار دادم. دیگر با این سیستم‌های سنتی نمی‌توان کنترل و مدیریت کرد.
پورمحمدی در پاسخ به سؤالی در خصوص بررسی صلاحیت کاندیداها از طریق برنامه‌های آن‌ها توسط شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان طبق قانون صلاحیت کاندیداها را بررسی می‌کند. اما نکته‌ای که درباره رئیس دستگاه اجرایی کشور وجود دارد این است که رئیس جمهور مجری برنامه‌های مصوب است و این طور نیست که خود بیاید و هر برنامه‌ای را اجرا کند. ما برنامه پنج‌ساله داریم که مورد تصویب مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. این برنامه در واقع محصول تمام نخبگان کشور است و هر کس رئیس جمهور شود باید این برنامه را اجرا کند.

اگر دولت با سازمان بازرسی کل کشور همراهی می‌کرد منشأ پیشرفت و تحول زیادی بودیم
پورمحمدی در پاسخ به این‌که نتوانید رئیس قوه مجریه شوید در چه جای دیگری مایل هستید به‌کارگیری شوید گفت: مهم این است هر کس در هر جایی وجود دارد منشأ تحول و پیشرفت کشور باشد. در مدتی که در سازمان بازرسی بودم اگر دولت با من همراهی می‌کرد، منشأ پیشرفت و تحول زیادی بودیم. اگر خواستند در سازمان بازرسی می‌مانم و اگر نخواستند می‌رویم و تشکر هم می‌کنیم.

کشور از نظر شاخص‌های زیست‌محیطی آسیب دیده است
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این‌که باور جناب‌عالی در خصوص حفاظت از طبیعت و محیط زیست و توسعه پایدار کشور چیست، گفت: یکی از مهم‌ترین و دغدغه‌آفرین‌ترین مسئله امروز جامعه ما محیط زیست است. محیط زیست حوزه خطر زیست آینده کشور ما است. من نسبت به محیط زیست متعصب هستم. کشور از نظر شاخص‌های زیست‌محیطی بشدت آسیب دیده، به سمت ویرانی در حال حرکت است. وی ادامه داد: 590 هزار حلقه چاه در کشور داریم که 280 هزارتای آن غیرمجاز است. منابع آلی کشور بشدت افت کرده است. دریاچه ارومیه در حال خشک‌شدن است. این در حالی است که نزدیک به 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز در اطراف این دریاچه است. جزو بدمصرف‌ترین کشورهای دنیا از نظر آب هستیم و واقعاً در این عرصه باید کارهایی جدی و اساسی صورت گیرد.
پورمحمدی در پاسخ به این‌که چرا در برخی زمینه‌ها نظارت و بازرسی ضعیفی وجود دارد گفت: کار ما مثل پزشک است. ما نسخه می‌نویسیم و اگر بیمار با پزشک همراهی نکند مؤثر نخواهد بود. نظامات اجرایی باید با نظامات نظارتی هماهنگ باشند. در کشور متأسفانه تبادل اطلاعات صورت نمی‌گیرد. حتماً‌ باید سیستم‌های مدرن را به خدمت بگیریم و از آن‌ها استفاده کنیم. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه سفر به یزد در گفت و گو با پایگاه خبری یزد فردا نیز گفت: اختلاف بین ما در وزارت کشور با رئیس‌جمهور با انتصاب آقای قالیباف آغاز و روز به روز به اختلافات افزوده شد و هر روز گسترش یافت.
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم پیرامون اختلافات میان خود و احمدی‌نژاد اظهارداشت: اختلاف من با احمدی‌نژاد در رابطه با آقای قالیباف اتفاق افتاد.

وی در تشریح بروز اختلاف با احمدی‌نژاد تصریح‌کرد: همزمان با حضورم در وزارت کشور شورای اسلامی شهر تهران آقای قالیباف را به عنوان شهردار انتخاب کرده و انتصاب وی با حکم وزیر کشور قطعی می‌شد و این همان چیزی بود که احمدی‌نژاد با آن مخالف بود و با توجه به اینکه امضای حکم قالیباف در آن زمان کار درستی بود بدون در نظر گرفتن نظر رئیس‌جمهور و بدون اطلاع وی حکم قالیباف را امضاء کردم.

پورمحمدی در ادامه افزود: متاسفانه احمدی‌نژاد تنها به این دلیل که قالیباف رقیب انتخاباتی‌اش در انتخابات بود با انتصاب وی به عنوان شهردار تهران مخالف بود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شوم قطعا از تمام پتانسیل رقبای انتخاباتی خود برای اداره امور کشور استفاده خواهم کرد.

پورمحمدی گفت: اختلاف بین ما در وزارت کشور با رئیس‌جمهور با انتصاب آقای قالیباف آغاز و روز بروز به اختلافات افزوده شد و هر روز گسترش یافت.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    114 4
    خاتمی حرف های دست و خوب خیلی زده. فقط همن یه مورد به دردتون می خورد که بهش رفرنس دادید؟؟؟