عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان می گوید در دولتم از اصلاح طلبان استفاده خواهم کرد.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، عضو جامعه روحانیت مبارز و آخرین عضو الحاقی به ائتلاف اکثریت اصولگرایان است که به خیل دیگر اصولگرایان علاقه‌مند برای رییس جمهور شدن پیوسته است. وی در گفتگو با ایسنا حول موضوعات مختلفی همچون دلیل اصلی کاندیداتوری‌اش در انتخابات و نظر جامعتین در این رابطه، برنامه‌های اقتصادی‌اش و همچنین ماموریتش در مورد پیگیری حوادث کوی دانشگاه در دوره هشتم مجلس پرداخته است که گزیده آن را در ادامه می خوانید:
* از دیرباز از زمان حضور در نهاد قانونگذاری به این باور رسیده‌ام که نقش دستگاه اجرایی و دولت به طور خاص در تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در فراهم آوردن بستر حرکت پرشتاب نظام، بی‌بدیل، استثنایی و منحصر به فرد است. از طرف دیگر نظام جمهوری اسلامی اکنون به مرحله‌ برخورداری از توانایی‌های گرانبها و کم‌نظیر در بسیاری از حوزه‌ها نظیر عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با منابع انسانی قوی دست پیدا کرده است. این دو موضوع در کنار شرایط امروز کشور، بنده را به این نتیجه رساند که می‌توانم با حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری از توان حداکثری دولت برای استفاده بایسته و بهینه از سرمایه‌های متراکم، انبوه و ارزشمند نظام استفاده کنم.

*اعتقادم بر این است که می‌توان با گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق از سایر بازیگران عرصه سیاسی، اقتصادی و فعالان عرصه‌های گوناگون با هر سلیقه فکری البته در چارچوب نظام و نگاهی مبتنی بر اجماع حداکثری با هدف دستیابی به نقطه‌ی مشترک استفاده کرد تا شکاف‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و احیانا اقتصادی در کشور به وجود نیاید.
با عقلانیت می‌توان برای اداره کشور به اجماع حدکثری رسید

*معتقدم که با عقلانیت، دانش، اخلاق و تدبیر می‌توان برای اداره کشور به اجماع حداکثری دست یافت و در حول گفتمان مبتنی بر علم از شکافها و ناهنجاری‌ها در بروز رفتارهای غیرقابل دفاع جلوگیری کرد، رویکردی که می‌توان آن را در عرصه مدیریت اجرایی کلان نیز پیاده نمود.
*به عنوان عضوی از جامعه روحانیت مبارز از دیرباز به وحدت و انسجام حداکثری نیروهای انقلاب و معتقد به مبانی اسلام، رهبری و نظام تاکید داشته‌ام و اکنون نیز بر این موضوع معتقدم چرا که اصولا یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار نظام جمهوری اسلامی را تحقق شعار کلیدی وحدت ملی در عالی‌ترین سطح آن می‌دانم.
تمامی امور باید بر محور جامعتین پیش رود

*بر همین اساس در طول ماه‌های گذشته حضرت آیت‌الله مهدوی کنی دبیر معزز جامعه روحانیت مبارزو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رایزنی و گفت و گو هایی داشتند و تمامی علما و شخصیت‌های طراز اول سیاسی و علمی کشور بر وحدت نیروهای انقلاب و چهره‌هایی که باور و التزام به حرکت در چارچوب اصول را دارند، تاکید داشتند. در همین راستا گمانم این است که تمامی کارها باید بر محوریت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باشد یعنی نیروهای وفادار به انقلاب و نیروهای اصولگرا به وحدت قابل قبول و به یک نقشه راه قابل دفاعی دست خواهند یافت.
از طرف جامعه روحانیت کاندیدا نشده‌ام

*جامعه روحانیت مبارز فعلا نظری در مورد کاندیداها اعلام نکرده است. و من نیز کاندیدای جامعه روحانیت نیستم.

*بر این باور هستم که در زمان پیش‌رو نیروهای اصولگرا با احترام و التزام به جایگاه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و همچنین جایگاه حضرت آیت‌الله مهدی کنی و یزدی به یک تصمیم اصولی دست خواهند یافت که تمامی دغدغه‌ها را برطرف خواهد کرد. 

در نهایت طبق نظر جامعتین تصمیم نهایی را می گیرم
*قاعدتا اصولگرایان به تصمیم صحیح و قابل دفاعی خواهند رسید. بنده قطعا در همین چارچوب و مدل جامعه روحانیت مبارز و تصمیمی که جامعتین می‌گیرند، حرکت خواهم کرد. 

ائتلاف 2+3 در نهایت طبق نظر جامعتین تصمیم می گیرد

*{در پاسخ به این سوال که آیا ائتلاف 2+3 قصد ندارد رایزنی‌هایی با ائتلاف 1+2 انجام دهد؟ }: در گذشته گفت‌وگوهایی با ائتلاف 2+1 انجام شد و در این رابطه نیز اطلاعات من حکایت از این دارد که تمامی نیروهای وفادار انقلاب به نقشه راه مورد نظر جامعتین در نهایت التزام پیدا خواهند کرد.
برای ریاست مجلس کاندیدا نمی شوم
*نیازی برای ورود به عرصه رقابت برای ریاست مجلس ندیدم. به نظرم دوستان دیگری بودند که می‌توانستند به خوبی انجام وظیفه کنند. بنده در دوره دوم نیز برای ریاست مجلس کاندیدا نمی‌شوم.
*اعتقادم بر این است که باید از خرد جمعی برای رسیدن به تصمیم درست در بالاترین سطح ممکن استفاده کرد. مجلس نماد خرد جمعی است و کمیسیون‌های تخصصی‌اش نیز از تجربه‌ها و ظرفیت‌های ستودنی بهره می‌برند لذا قطعا در بالاترین سطح ممکن با مجلس تعامل خواهم داشت. تجربه سال‌های گذشته بنده نشان می‌دهد که می‌توانم بدون کمترین دغدغه، عالی‌ترین تعامل را با مجلس داشته باشم.
از تمامی افراد شایسته و نمایندگان در تیم خود استفاده می کنم
*نگاه بنده به شایسته‌سالاری است و اعتقادم بر این است که افراد شایسته و توانمند در هر کجا باشند باید خدمت کنند.
اصلاح طلبان در انتخابات گزینه خواهند داشت 

*با بیانات شفاف و روشن مقام معظم رهبری در روز اول فروردین ماه در جوار حرم امام رضا(ع) و با عنایت به اینکه بسیاری از نیروهای درون جریان اصلاحات خود را نسبت به نظام و ارزش‌های آن متعهد می‌دانند، معتقدم که اقتضای این تعهد حضور و مشارکت موثر اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات است. براین اساس معتقدم که آنها در این عرصه ورود پیدا خواهند کرد.
رییس جمهور یازدهم از اصولگرایان است 

*معتقدم در این دوره نیز رییس‌جمهور از جریان اصولگرایان انتخاب خواهد شد.
*{در پاسخ به سوالی درخصوص اسفتاده از نیروهای جریان اصلاحات و دولت در دولت آینده}: گمان می‌کنم که اقتضای شایسته‌سالاری نیز همین موضوع باشد. شایسته‌سالاری نیز بدان معناست که از نیروهای معتقد به اسلام و انقلاب با دانش و کارنامه قابل قبول و برخوردار از انگیزه‌های بالا استفاده کرد. طبیعتا در این چارچوب از تمامی نیروهای توانمند در دولت خود استفاده خواهم کرد.
*قطعا از تجارب دولت‌های گذشته و فعلی استفاده خواهم کرد و سفرهای استانی را نیز با نگاه ویژه‌ای ادامه می‌دهم. اعتقاد دارم سفرهای استانی نباید در روزهای کاری انجام شود تا به فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی آسیبی وارد نشود. بهتر است این سفرها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه بدون اطلاع انجام گیرد تا با بازدید سرزده از دستگاه‌های اجرایی و مناطق شهری بتوان با مسئولان و مردم گفت‌وگوها و ملاقات‌هایی را انجام داد.
*همان‌طور که می‌دانید بنده در طول سال‌های گذشته به عنوان نایب رییس کمیسیون تلفیق و برنامه پنجم توسعه نقش موثری را در بررسی و تبیین بودجه و برنامه پنجم داشته‌ام. از طرف دیگر با توجه به جایگاهم در مجلس به مسائل کشور به ویژه مسائل اقتصادی اشراف لازم را دارم. با همین نگاه و با استفاده از نیروهای توانمند و چهره‌های عالم و باتجربه در عرصه اقتصادی برای برون‌رفت از تنگنای موجود برنامه مدونی را در نظر گرفته‌ام. اعتقادم بر این است که باید نگاه خود را به عرصه اقتصاد تغییر داد. باید نگاهمان معطوف به تولید ثروت در کشور باشد.
مساله اول کشور باید افزایش منابع درآمدی از تولید کالاها باشد
*مساله اول کشور باید افزایش منابع درآمدی و ثروت به دست آمده از ارزش افزوده و تولید کالا باشد. طبیعتا با این نگاه می‌توان با شتاب و سرعت به سمت تبدیل شدن به اقتصاد بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان پیش رفت.
*به گمانم می‌توان حداقل تا حدود پنجاه درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کرد و این صندوق را به موتور محرکه اقتصاد ایران تبدیل کرد. در این شرایط است که می‌توان با این ذخایر عظیم، مدیریت بازار ارز را در دست گرفت و آن را کنترل و هدایت کرد. این شرایط در نهایت منجر به عبور از تحریم‌های غرب خواهد شد. در واقع ما می‌توانیم از تحریم برای تغییر ریل اقتصاد ایران استفاده کنیم.
*در حال حاضر ده‌ها نفر از چهره‌های اقتصادی اعم از مدیران تحصیل کرده دانشگاهی در عرصه اقتصاد کلان و خرد و چهره‌های فاخر و برجسته علمی دانشگاه با بنده همکاری نزدیک دارند و برنامه‌های اقتصادی‌ام را تدوین می‌کنم. این برنامه‌ها در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. چهارده کارگروه نیز متشکل از نیروهای برجسته علمی و مدیران اجرایی توانمند در حوزه‌های مختلف مسئولیت تدوین برنامه‌های اقتصادی و سایر حوزه‌ها را در دست گرفته‌اند، برنامه‌هایی که متناسب با سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری راه را برای دستیابی به اهداف برنامه پنج سال در سال‌های باقیمانده تسریع می‌کند.
بعد از کنترل نوسانات ارز و تورم می توان فاز دوم هدفمندی را اجرا کرد

*قانون هدفمند کردن یارانه‌ها محصول کار مشترک دولت و مجلس است. قانونی قابل دفاع که قابلیت اجرایی دارد و طبیعتا می‌تواند راه را برای تولید ثروت، استفاده بایسته از منابع، کاهش شکافهای طبقاتی و کاهش فقر هموار کند. با این وجود اعتقادم بر این است که هنگامی می‌توان کلید اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را زد که ثبات متغیرهای کلان اقتصادی، کاهش و کنترل نوسانات نرخ ارز و مهار تورم ایجاد شود.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسن۱۰۱ IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    10 2
    باسلام موفق باشیدپاک باش وخدمتگذار