شرکت بوئینگ از طرح مفهومی به‌روز شده جنگنده نسل ششم خود که فعلا F/A-XX خوانده می‌شود رونمایی کرد. این طرح می‌تواند مقدمه‌ای برای ساخت نسل بعدی هواپیماهای جنگنده در طول دو دهه آینده باشد.

محمدحسین جهان‌پناه: شرکت بوئینگ از طرح مفهومی به‌روز شده جنگنده نسل ششم خود که فعلا F/A-XX خوانده می‌شود رونمایی کرد. این طرح که فعلا تنها مدلی مفهومی برای کسب اطلاعات به شمار می‌رود می‌تواند مقدمه‌ای برای ساخت نسل بعدی هواپیماهای جنگنده در طول دو دهه آینده باشد.
طرح جدید بوئینگ همچنان بسیاری از خصوصیات طرح مفهومی قدیمی این شرکت را حفظ کرده با این حال اصلاحات معناداری را نیز می‌توان در آن پیدا کرد. در طرح جدید همچنان الگوی بدون سکان عمودی هواپیما حفظ شده اما ابعاد بدنه کمی تغییر کرده و از همه مهم‌تر به پیش‌بال متحرک نیز مجهز شده است. این اصلاحات تا حدودی تعجب‌آور است زیرا استفاده از سطوح متحرک کنترلی در قسمت جلوی بدنه به خاطر افزایش بازتاب راداری معمولا در هواپیماهای پنهان‌کار توصیه نمی‌شود.

با این حال بدون در نظر گرفتن این موضوع، فقدان سکان عمودی روی بدنه هواپیما به تنهایی می‌تواند زمینه لازم برای پنهان‌کار بیشتر جنگنده از تمامی زوایا را فراهم کند. از سوی دیگر این طور که در طرح مفهومی تازه بوئینگ مشخص است محل قرار گیری کابین در نمونه سرنشین‌دار، دید عقب جنگنده را به صورت مستقیم برای خلبان محدود می‌کند. در مقابل همانند جنگنده اف35، هواپیما به دوربین‌های فروسرخی مجهز خواهد بود که میدان دید این قسمت را پوشش می‌دهند. این هواپیما خواهد توانست به صورت سرنشین‌دار یا بدون سرنشین پرواز کند.
طرح مفهومی F/A-XX پاسخی است به درخواست نیروی دریایی آمریکا در زمینه طرح‌های احتمالی از نسل بعدی جنگنده‌های جایگزین F/A-18E/F در آینده‌ای مشخص. این طور که بوئینگ می‌گوید جنگنده‌های نسل بعدی برد و سرعتی بیشتری نسبت به جنگنده‌های امروزی خواهند داشت و احتمالاً از نسل جدید تسلیحات لیزری نیز به صورت گسترده استفاده خواهند کرد.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    107 8
    خدا آخر و عاقبت ما رو به خیر کنه!!
  • بدون نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    27 99
    قاهر313 ایرانی به خاطر داشتن همین پیش بال گفته می شد رادارگیز نیست و سرعت مانور و...کمی داره و اصلا نسل پنج هم نیست جالبه بوئینگ امریکا در نسل 6 خودش هم اومده سراغ پیش بال......
  • بدون نام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    طرح تبلیغاتی است . بعداز 12 سال هنوز در اف 35 نسل پنجم موندن و نمی توانند این پروژه را عملیاتی کنند. با هزار مشکل برخورد کردند و تا سال2016 هم به تعویق افتاده است
    • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      115 5
      اونا مثل ایران نیستن که بیان مثلا پرایدو همش چراغاشو عوض کنن و بگن خودرو به روز و توپی زدیم!! اونا تحقیق و توسعه دارن. کلی از علمشون(علم به روز) استفاده میکنن و در نهایت یه چیز عمری میسازن، مثل همین اف 35 که شما میگی. یا اف 4 که واقعا فوق العادس و نمونه ارتقا یافته اش رو خودشون هنوز هم که هنوزه دارن استفاده میکنن. اونا سی 130 رو خدا سال پیش طراحی کردن و مدلهای مختلف و با کاربریهای مختلف ساختن و هنوز هم که هنوزه یکی از مهمترین هواپیماهای استراتژیکشونه. اونا وقتی میخوان یه چیزی بسازن، سمبل نمیکنن که زود بسازن.... کاملا سنجیده کار میکنن.
  • احسان IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    24 77
    هواپیما ساختن واسه هر کشوری ساده است. به شرطی که بتونه آلیاژی که آمریکا واسه ساخت موتور هواپیما استفاده میکنه رو به دست بیاره. ...
    • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      98 3
      بیا بسازیم. من یه گاراژ دارم تو شهریار. متریال از تو مهندسی از من.
    • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      74 5
      هواپیما که فقط موتور نیست!! کلی طراحی پیچیده توی بخشها و سیستمهای مختلفش داره! خیییلی زیاد!! خیییییلی پیچیده!!!!!!
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      38 0
      احسان جان هواپیما سازی یک صنعت های تکنولوژی ست یعنی ترکیبی از تمامی علومی که بشر شناخته در این صنعت استفاده میشه ! در نتیجه کشورهایی که صنایع زیرساخت و تولیدی قوی و دانش و فناوری های روز دنیارو نداشته باشن قادر به ساخت نخواهند بود
  • بدون نام EU ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    111 3
    کافیه با پراید بری روی گارد ریل اونوقت مثل هواپیما پرواز میکنه احتیاج به جنگنده فلان هم پیدا نمیکنی خودش جنگندس ...!
    • بدون نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
      83 5
      البته پراید فقط رادارگریز نیست از مسئولین خواهشمندیم سیستم رادار گریز رو برای پرواز روش نصب کنن
    • m IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      47 3
      دمت گرم(::::::::::::::::::::::::::::
  • حالا هرچی A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    43 3
    این دیگه میشه آپشن اضافه قطعا با تغییر قیمت همراه میشه