حجت الاسلام پورمحمدی گفت: امسال به طور میانگین 6 هزار میلیارد تومان به بیت المال برگرداندیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص موضوع مبارزه با فسادهای اقتصادی سازمان بازرسی گفت: امسال به طور میانگین 6 هزار میلیارد تومان از بیت المال را به صندوق برگرداندیم. این 6 هزار میلیارد شامل معاملاتی می شود که باطل کردیم و همچنین زمین هایی بوده که بازگرداندیم.
اهم سخنان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در گفت وگو با مشرق در ادامه می‌آید:
  •  (چراطلبه های مدرسه حقانی بیشتر به عنوان چهره های امنیتی در جامعه مطرح هستند؟) این طور نیست. ما الان طیف گسترده ای هستیم و چندصد نفر هستیم که در حوزه های مختلف چه نسل قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در دانشگاه ها، استان ها و در بخش های مختلف کشور و در طیف های مختلف سیاسی حضور داریم. اما علت برجسته شدن این موضوع این است که مرحوم آیت الله قدوسی که دادستان انقلاب شدند از تعدادی از ماها دعوت کرد و یک تیم 15 – 20 نفره ای رفتیم به دادستانی کل. حاکم شرع شدیم، دادستان شدیم و مقامات قضایی را بر عهده گرفتیم. وقتی وزارت اطلاعات تشکیل شد و آقای ری شهری شدند وزیر اطلاعات، تعداد معدودی از این جمع دعوت شدیم به وزارت اطلاعات. شاید از مدرسه حقانی 5 یا 6 نفر رفتیم به وزارت اطلاعات.
  • یعنی من نه از اول در وزارت بودم و نه تا آخر آنجا ماندم. یک دوره ای دعوت شدم و به آنجا رفتم. حالا چون ما چهره های اصلی وزارت بودیم و به ما هم میگفتند طلبه های مدرسه حقانی، خواهی نخواهی این وجهه مدرسه حقانی برجسته شد وگرنه در دادگاه ها و دادستانی و جاهای دیگر هم بچه های مدرسه حقانی حضور داشتند.
  • ما در ضد جاسوسی خیلی درگیر مرصاد نبودیم. در مرصاد بیشتر بچه های امنیت و بخش خارجی درگیر بودند. من چون متمرکز روی جنگ و فعالیت های جاسوسی عراق و اسرا کار می کردم تمام ذهن و درگیری ام موضوع اسرا بود. خب آن موقع هم اوج موضوع اسرا بود. هم کمک می کردیم به اردوگاه اسرای عراقی که اینها باید آماده می شدند و تبادل انجام می شد و هم باید اطلاعات اسرای ایرانی در عراق را تکمیل می کردیم. تقریبا حوزه کاری من عمدتا درگیر اسرای خودمان بود و ارتباط گیری ها و مباحث سیاسی و مذاکرات. به همین خاطر در عملیات مرصاد ما خیلی درگیر نبودیم.
  • دوستان ما مقر اشرف را شناسایی کردند. خب منافقین آن زمان خیلی اذیت می کردند. بمب گذاری می کردند، مردم عراق را اذیت می کردند. فعالیت های انفجاری در ایران داشتند و بالاخره تصمیم گرفته شد ما اطلاعات لازم را تهیه کنیم و در اختیار نیروی هوایی کشور قرار بدهیم و نیروی هوایی هم برود مقر منافقین را بمباران کند. خب دیگر هماهنگ کردیم و گزارش هایی تهیه کردیم و مورد موافقت قرار گرفت که این عملیات انجام شود. نیروی هوایی هم با یک اسکادران عمل کرد اما خب یک هواپیما هم سقوط کرد و دوتا از خلبانان ما آنجا دستگیر شدند که الحمدالله بعد از چند سال این دو خلبان آزاد شدند.
  • ( شما چند دور با صدام حسین دیدار داشتید. درباره این دیدار ها بگویید) این دیدارها در باره مسائل کلی کشور بود . دو دور دیدار داشتم که جزییات اینها را به وقتش اعلام می کنم.
  • اینها واقعا خدماتی است که وزارت اطلاعات انجام داده و دوستان زیادی که زحمت کشیدند به برکت بچه مسلمان ها و ایرانی ها و هواداران جمهوری اسلامی در سراسر دنیا که الحمدالله بخش زیادی از تکنولوژی ها و اطلاعات مورد نیاز کشور به داخل کشور منتقل شد و دانش های نوینی مانند نانو، بیوتکنولوژی، هوافضا و غیره با یک حجم خوبی به داخل کشور وارد شد و الحمدالله امروز کشور توسعه خوبی در این بخش ها پیدا کرده است.
  • (ظاهرا در ماجرای شهادت دیپلمات های ایرانی در افغانستان تصمیم شورای امنیت این بود که ایران به افغانستان حمله کند و شما با این موضوع مخالف بودید. ماجرا چه بود؟) نه تصمیم گرفته نشد. بحث هایی در خصوص اینکه ما در آنجا اقدام عملیاتی بکنیم مطرح شد که دیگر ما آنجا چون مسئول پیگیری کارها بودیم اصلا نگذاشتیم که این فکر جا بیافتد و این ایده ها مطرح بشود. چون ما دوستانی در افغانستان داشتیم که با اینها منافع و اهداف مشترکی داشتیم و اینها هم فکر ما بودند و حضور و دخالت ما در افغانستان ذهنیت بدی را ایجاد می کند. حالا ما کلی به افغانستان و مردم مظلوم این کشور کمک کرده بودیم که از اشغال شوروی خارج شوند. بعد هم کشور های همسایه دیگری آمدند دخالت کنند که باز ما جلوی اینها ایستادیم و یک چهره همسایه غمخوار و دلسوز و حامی داشتیم. حالا یک عده افراد تندروی طالبان آمدند و چند تا از بچه های ما را شهید کردند. ما باید وقار و صبر خودمان را اینجا به نمایش می گذاشتیم.
  • (گفته می شود از سوی وزارت امور خارجه به این دیپلمات ها اجازه بازگشت داده نشد) نه این درست نیست. اتفاقا این دیپلمات ها با ما هم کار می کردند. به هر حال شرایط سختی بود و میدان جهاد بود. ما به اختیار خودشان گذاشتیم. گفتیم شرایط برایتان سخت است اما این یک رسالت بزرگ است. اگر برگردید از شما استقبال می کنیم. بخواهید بمانید هم مانعتان نمی شویم. بالاخره میدان جنگ است و برای ما حضور دیپلمات هایمان در متن صحنه ای که می خواهیم در آن تحول کنیم مهم است و اگر کسی مرد جنگی باشد و با اراده خودش بخواهد بماند ما او را نهی نمی کنیم. البته به آنها دستورات امنیتی دادیم و گفتیم اگر شرایط سخت شد این امکان هست که به خانه های امن بروید اما واقعا فوق العاده غافلگیرانه بود. یعنی برای خود مقامات مزار شریف هم که این حادثه در آن اتفاق افتاد غیزمترقبه بود که چنین اتفاقی به این سرعت بیافتد. عجیب این بود که وقتی طالبانی ها آمدند یک خط مستقیم علیه کنسولگری ما گرفتند.
  • (آقایان مشایی و بقایی در وزارت اطلاعات زیر دست شما بودند؟) یک مدتی آقای مشایی با من کار می کرد. زمانی که در مرکز بررسی ها بودم. ایشان در یک موسسه وابسته به مرکز کار می کردند. اما با آقای بقایی من سابقه همکاری نداشتم. ایشان در بخش امنیتی کار می کردند و من تا همین اواخر اصلا ایشان را نمی شناختم. آقای مشایی هم خیلی طولانی نشد. فکر می کنم حدود یک سال بود.
  • (آقای مشایی آن زمان در چه حوزه ای فعالیت داشتند؟) مطالعات فرهنگی و قومیتی. در حوزه کاری خودش موفق بود. هر چند وقت یک بار ایشان را می دیدم و گزارشی می دادند. ایشان از اوایل تشکیل وزارت آمده بودند و من آن زمان در وزارت نبودم.
  • جامعه روحانیت نمی خواهد کاندیدا داشته باشد. ما اعضا هستیم و الان هم الحمدالله اعضا زیاد است. چه اعضای قدیمی و چه اعضای جدید. یک صحبتی در جامعه روحانیت مطرح شده بود که خوب است از اعضای جامعه فقط یک نفر کاندیدا بشود. من هم گفتم اگر به این جمع بندی رسیدید من هم موافقم. طبعا آن فرد هر کسی باشد دیگری باید به نفع او کنار برود دیگر. نتیجه آن بحث این می شود اما هنوز جامعه به این جمع‌بندی نرسیده است.
  • اگر قانونی باشد که قاضی نباید عضو حزب باشد این حرف درست است. اما اینکه نظر سیاسی نداشته باشد این از همان جنس حرف هایی است که می گوید دین و آخوند ها در کار سیاسی دخالت نکنند. اگر کسی قاضی باشد، در مقام حکم و داور باشد خب این نباید عضو حزب سیاسی باشد.اما اینکه گرایش سیاسی داشته باشد این منعی ندارد. وقتی هم که منع قانونی ندارد چرا باید روی آن اصرار داشته باشیم؟ اینها موضوعات سلیقه ای است.
  • (اگر آقای هاشمی کاندیدا بشوند شما باز هم کاندیدا می شوید؟) دلیلی ندارد که من کاندیدا نشوم. آن زمان که من رسما اعلام کنم که آمده ام و کاندیدا بشوم تنها یک موضوع می تواند موجب انصراف من بشود و آن هم اینکه جمع اصولگرایان به این نتیجه برسد.
  • (درباره دعوت ائتلاف سه نفره از پورمحمدی) یک صحبت اولیه داشتیم و نظر من را خواستند که من گفتم چون من عضو جامعه روحانیت هستم طبق مدل جامعه روحانیت عمل می کنم.
  • (گزینه اول دولت چه کسی است؟) ظاهرا شخص شخیص رحیم مشایی. نه کسی می تواند جلوی انجام انتخابات در کشور را بگیرد و نه کسی قدرت دارد نتیجه آرا را تغییر دهد. مطمئنا در کشور ما آرا وابسته به صندوق است و هر آنچه که در صندوق است بدون تغییر اعلام خواهد شد. من فکر می کنم که الان صندوق ناموس کشور ماست و نظام نه به کسی اجازه تعرض به صندوق را خواهد داد و نه به آرای مردم.
  • عده ای دوست دارند فضای انتخابات را هدایت کنند. ما هم داریم طوری بررسی می کنیم که اگر کاندیدا شدیم آرا به نفع ما رقم بخورد. از این منظر طبیعی است اما اگر منظور این باشد که نظام به دنبال طراحی خاص است، این طور نیست. فراز و فرود های انتخاباتی در کشور ما نشان داده که واقعا فضای انتخابات فضای بازی است و نتیجه انتخابات دقیقا در صندوق های رای شکل می گیرد.
  • هر کسی که کاندیدا می شود حتما احساس می کند که توان مدیریت کشور را دارد. تلقی من این است و تجربه کاری ام هم این را نشان می دهد. بالاخره من بزرگترین دستگاه های ملی را اداره کردم و گسترده ترین و متنوع ترین حوزه ها را مدیریت کردم و اگر هم چیزی بلد نبودیم هم دیگر حالا یاد گرفتیم. اگر در هر حوزه ای هم فقط یک کاری را یاد گرفته باشیم الان خیلی شده.
  • شورای نگهبان مانند سری های گذشته بررسی خواهد کرد. حالا تمایل بر این است که اگر بشود افراد صلاحیت دار تر حضور داشته باشند اما الزاما این طور نیست که به این نتیجه برسد.البته این مصوبه شورای نگهبان است که دیگر هر کسی وزیر بوده الزاما صلاحیت کاندیداتوری برای ریاست جمهوری را ندارد و به اینها نمی شود گفت رجل سیاسی مدیر و مدبر. درست هم هست این منطق. خب طرف باید توان ساماندهی یک لشکر مدیر را زیر دست خودش داشته باشد. با مدیران و طیف های مختلف مدیریتی باید بتواند ارتباط داشته باشد و نشان بدهد که مدیریت کرده و توانایی مدیریت را دارد. با افکار عمومی باید بتواند تعامل کند و با توده ها وطیف های مختلف سیاسی و اجتماعی قدرت همراهی داشته باشد. این ها لازمه کار است. خب ما یک مقداری با مسامحه عمل کردیم و عملا فضایمان خیلی به هم ریخته و شلوغ شده.
  • الان وقت سند رو کردن نیست. اگر کسی سندی داشته باشد و تا کنون آن را ارائه نداده باشد و اعلام جرم نکرده باشد و به مراجع رسمی مراجعه نکرده باشد، مجرم است و قابل تعقیب کیفری. اگر کسی سند تخلف و جرمی را دارد باید به محاکم و مراجع رسمی مراجعه کند و نگهداری سند مجرمانه خودش جرم است و عدم معرفی مجرم خودش جرم است و عدم پیگیری تعدی به حقوق بیت المال هم خودش جرم است. اینها همکاری با مجرم است و کسی هم که اینها را منتشر کند خودش مجرم است. حالا دیگر فضای دروغ و اتهام و تهمت های اینچنینی متاسفانه سکه بازار است.
  • (شما را تهدید نکردند؟) چرا از همان اوایل چیز هایی گفتند و ما به آنها گفتیم که اگر چیزی دارید و نگویید آدم های بی معرفتی هستید. خوب است که به مردم معرفی کنید و آنها را در جریان بگذارید. به هر حال خوب است که مردم با مدیرانی رو برو بشوند که بهتر آنها را بشناسند.
  • اجازه بدهید من طیف عرض کنم خدمت تان. امسال بزرگترین پرونده ها کنترل بانک ها بود. به نظر من امسال سال بسیار موفق و برجسته ای در ساماندهی به بانک ها بود. یک سری از بانک های خصوصی، صندوق های تعاون اعتبار، موسسات مالی اعتباری، قرض الحسنه ها را که نظام پولی و مالی ما را به هم ریخته بودند در سطح وسیعی کنترل کردیم. به بانک مرکزی فشار آوردیم. شاید ظرف 15 روز آخر سال 4 – 5 هیات مدیره بانک ها آمدند پیش من و از ما مهلت می خواستند اما ما کارمان را به طور جدی دنبال می کنیم.
  • امسال به طور میانگین 6 هزار میلیارد تومان بیت المال برگرداندیم در حوزه های مختلف. اینها شامل معاملاتی می شود که باطل کردیم، زمین هایی بوده که بازگرداندیم. بخش اعظم آن دولتی است اما این به معنای این نیست که ما فقط روی دولت زوم کرده ایم. بلکه به این دلیل است که بخش اعظم اقتصاد ما دولتی است. همان سهم را دارد. یعنی در اقتصاد ما چون بخش اعظم آن دولتی است عملا هیچ اتفاق بزرگی بدون شراکت دو کارمند دولت ممکن نیست. اما اینکه سودش را دولتی ها خوردند نه الزاما به این معنا نیست. خیلی از سود ها را افراد خارج از دولت برده اند.
  • برآورد ما از مشارکت مردم در انتخابات یک مشارکت معمولی است. یعنی حدود 60 درصد. که این میزان هم جزو نرم های خوب دنیاست.
  • (اگر شما تصمیم گیرنده باشید اجازه می دهید اصلاح طلبان در انتخابات حضور داشته باشند؟) به نظر من باید اعلام موضع کنند. اصلا حادثه سال 88 را بگذاریم کنار؛ ما نباید افراد را مجبور کنیم که نسبت به یک حادثه نظر بدهند بلکه باید از آنها بپرسیم که شما نسبت به انقلاب، امام، رهبری، نظام، قانون، قانون اساسی و ولایت فقیه پایبند هستید یا نه. اینها اصول ما است. اصول نظام است. هر کس به این اصول پایبند باشد و خلاف این عمل نکرده باشد؛ یعنی واقعا التزامش را به نظام بیابیم بر اساس مبانی قانونی باید با حضور او موافقت کنیم. من فکر می کنم که شورای نگهبان هم همین نظر را دارد. نباید افراد را الزام کنیم که نسبت به یک حادثه موضعگیری کند. شاید اصلا آن فرد در آن حادثه حضور و همراهی ای هم نداشته اما بر اساس ملاحظات جناحی و سیاسی و شرایط خاص خودش نمی خواهد اعلام نظر صریح کند.
  • (پیش بینی می کنید که قبل از انتخابات فتنه ای صورت بگیرد؟)توسط برخی جریانات اگر خواسته هایشان تامین نشود احساس نگرانی می کنیم.(توان بسیج عمومی را دارند؟) نه تلقی من این نیست و خیلی هم موفق ارزیابی نمی کنم اما در مسائل امنیتی خوشبینی کار غلطی است و نباید از این احتمال غافل شد. اتفاقا باید با نگاه بدبینانه به حوادث نگاه کرد چون حیطه خطرناکی است و درصد های پایین هم در آن مهم است.
  • شعارهای بنده گرایش‌های تحولی و اهداف اقتصادی را نشان خواهد داد.
  • نظام پارلمانی مبتنی بر یک زیرساخت هایی است که ایجاد این زیرساخت ها در کشور بسیار سخت است و حداقل الان این امکان را نداریم و به دلایلی که بحث مفصلی را می طلبد نظام ریاستی بیشتر در جامعه ما جوابگو است.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.رعیت IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    با سلام به نظر می رسد کاستن موضوع 88 به یک "حادثه" برای فرار از جواب صریح است. جناب محمدی از آن دسته اطلاعاتیهایی است که اتفاقا صریح و شفافند لابد صلاح مهمی دارند که چنان پاسخی داده اند! وگرنه موضوع سال 88 برای همه مهمتر از یک "حادثه" بود. چه موافق چه مخالف.