روزنامه آرمان در گفتگو با سیدعبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون درباره آخرین وضعیت جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری نوشت:

*تا این لحظه تصمیمی در جریان اصلاحات اتخاذ نشده است که من یکی از تصمیم گیران آن باشم. مقدم بر من، بزرگانی هستند که نماد جریان اصلاح طلبی هستند. آنچه من اطلاع دارم این است که به سوال اصلی که اصلاح‌طلبان دارند، پاسخی داده نشده است.
*سوال این بود که آیا بالاخره دست‌اندرکاران انتخابات، در نظر دارند انتخابات رقابتی که همه جریان‌های معتقد به نظام و علاقه‌مند به فعالیت در ذیل قانون اساسی در آن حضور داشته باشند را برگزار کنند. این سوال اصلاح‌طلبان تاکنون پاسخی نداشته و نتوانسته‌اند از مراجع رسمی پاسخی دریافت کنند. از برخی علائم و نشانه‌ها از جانب جریان رقیب چنین استنباط می‌شود که هنوز فضا برای همه گروه‌ها در حد انتظار آنها مهیا نیست تا بتوانند کاندیدا داشته باشند.
*وقتی جریانی اعلام می‌کند ما زیر چتر قانون اساسی و در چارچوب میثاق بین مردم و حاکمیت فعالیت می‌کنیم، طبیعی است در مقابل حاکمیت نیستند‌. مگر می‌شود جریانی تابلوی حضور در متن حاکمیت را در دست داشته باشد و فعالیت زیر چتر قانون اساسی که شاخص‌ترین چارچوب حاکمیت است را داشته باشد، آن وقت به آنها بگویند شما با حاکمیت مشکل دارید؟ مجموعه اصلاح‌طلبان هیچ وقت نگفتند ما با ساختار نظام و قانون اساسی مشکل داریم و کارکرد و عملکرد این جریان نیز ساختارشکنانه نبوده و نیست. اما اگر منظور این باشد که با جریان اصولگرا مشکل داریم، درست است چون ما دیدگاههای آنها را قبول نداریم و برنامه‌های آنها را برای اداره کشور ناکافی می‌دانیم.
* جریان اصولگرا عادت کرده به جای اثبات خود، نفی دیگران را دنبال کند. به جای سخن گفتن از جبهه، حزب و جریان خودش، عادت کرده که پشت سر عناوینی که آنها جزو محکمات جامعه است، پنهان شود‌. اگر بتوانیم با همین امکانات اندک رسانه‌ای روشن کنیم بین جناحی که خودش را عین نظام می‌داند و بین نظام تفاوت وجود دارد، خیلی خوب است. ما هم قبول داریم کل جریان اصولگرا، جریانی است که در نظام تعریف می‌شود همانطور که جریان اصلاح طلب هم در درون این نظام تعریف می‌شود و همانطور که ما نمی‌گوییم حرفی که ما می‌زنیم حرف نظام است، آنها هم مرد و مردانه بیایند و بگویند حرفی که ما می‌زنیم حرف خودمان است‌.
* من همان روز که موضوع شرط گذاری برای حضور در انتخابات مطرح شد، در مصاحبه‌‌ای اعلام کردم که شرطی نداریم و برداشتها اشتباه است. شرایط انتخابات مدنظر بوده و نه شرط اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات. اصلاح‌طلبان هیچ وقت نگفته‌اند که شرایط ما برای حضور در انتخابات این موضوعات است‌. آنها می‌گویند انتخابات رقابتی منطبق بر قانون اساسی و قوانین موضوعه دارای شرایطی است و صفت انتخابات رقابتی را شمردن غیر از شرط گذاشتن برای کسی است که ممکن است حاکمیت یا جناح اصولگرا یا ... باشد.
*در عرصه اقتصادی که امروز شرایط مورد انتظار را نداریم و در عرصه بین‌المللی هم وضعیت به همین نحو است که می‌بینید. از نظر اشتغال و تورم وضعیت خوبی نداریم و قدرت خرید مردم به گفته کارشناسان، کاهش پیدا کرده است. هیچ جا نماند که نبض کار در اختیار جریان اصولگرا نباشد. در این فضایی جریان اصولگرا، کارنامه‌‌ای که پس از 8 سال ارایه می‌دهد چیست؟ در حوزه مناسبات بین المللی وضعیت ما چطور است. در حوزه مسایل فرهنگی چطور؟ هتاکی‌ها و افشاگری‌های پشت سر هم و اختلاس‌های چند هزار میلیاردی و...‌.
*معتقدم طیف دولت مشکل جریان اصولگرایی است. اصولگرایان به 2 دلیل با طیف دولت مشکل دارند. یکی اینکه طیف دولت بخشی از جریان اصولگرایی است و آنها نمی‌توانند منکر این واقعیت شوند چون با تمام وجود در پیدایش و شکل‌گیری این دولت نقش داشتند.  از سویی این دولت به جریان اصولگرایی وصل است و از همان روش‌هایی استفاده می‌کند که تمام جریان اصولگرا به آن مستمسک می‌شوند بنابراین نمی‌دانند چطور باید برخورد کنند چون خودشان هستند بنابراین مساله طیف دولت مساله آنها است. مساله ما یعنی اصلاح طلبان، جریان اصولگرایی است؛ حالا چه در قالب احمدی‌نژاد و طیبفش باشد و چه موتلفه وجبهه پایداری. اینها در زیر چتر اصولگرایی با اصلاح‌طلبان رقیب هستند.
*{ در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند که طیف دولت در حال چراغ سبز نشان دادن به جریان اصلاح طلبی است}: اینها که شوخی است‌. آنها با هم هستند یعنی این حرف، حرف جریان اصولگراست. جریان اصولگرا چون نمی‌تواند از عملکرد دولت دفاعی داشته باشد، می‌خواهد خرج خودش را از دولت جدا کند اما مگر می‌تواند این کار را بکند؟ اینها 7 سال در عزا و عروسی دولت حضور داشتند حالا می‌خواهند در آستانه انتخابات بگویند ما این دولت را نمی‌شناسیم!. شوخی می‌کنند، این حرفها چیست؟
*باهنر عامل اصلی روی کار آمدن این دولت است. باهنر و خواهرزاده اش یعنی همان ثمره هاشمی فکر می‌کردند دولت در دستشان است‌. با آنها هماهنگ است.
*سران اصلاحات نظرشان در مورد آقای هاشمی مثبت است. آقای هاشمی به عنوان یک چهره سابقه دار و ریشه‌دار در نظام و انقلاب شناخته می‌شود. او در بحران‌ها به نظام خدمت می‌کند بنابراین حضورشان می‌تواند برای عبور از مرحله افراطی گری موثر باشد. تا آنجا که من می‌دانم آقای هاشمی داعیه کاندیداتوری ندارد. طبیعی است که اگر آقای هاشمی اعلام آمادگی و اعلام حضور کند، جریان اصلاح‌طلبی با اقای هاشمی با نگاهی متفاوت از گذشته برخورد خواهد کرد.
*فکر می‌کنم آقای هاشمی و اصلاح‌طلبان هر دو به یک نقطه مشترک رسیده‌اند که وضعیت کشور به وضعیتی رسیده که باید به حداقل‌ها بسنده کرد. فکر نمی‌کنم آقای هاشمی به عنوان کاندیدا به صحنه بیاید ولی قطعا اگرایشان امروز بگوید من کاندیدا هستم، جریان اصلاح طلب ایشان را رقیب خودش تلقی نمی‌کند.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    131 6
    جانا سخن از زبان ما میگویی.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    157 3
    در تاييد گفته اقاي موسوي لاري همين اقاي باهنر 8سال پيش در رقابت بين هاشمي و احمدي نژاد گفت كه مردم با راي به احمدي نژاد در دور دوم انتخابات انقلاب را از انحراف 16 ساله به مسير اوليه برگردانند
  • ميثم IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    125 5
    هر آنچه كه ايشان گفته اند حرف حق هست و بس. واقعا زيبا،بجا،كامل،روشن و غير قابل انكار هستند اين سخنان ، افتخار كردم به اين كه پيرو اين رويكرد هستم .
  • بنده خدا IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    132 7
    احسنت آقا سید، حرف حساب جواب ندارد. اصولگرایان یاد گرفته اند که هر جا جوابی لازم شد بگویند اصلاح طلبان بودند که اشتباه کردند گویی خودشان از خطا و اشتباه به دور هستند
  • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    1 9
    سوال این بود که آیا بالاخره دست‌اندرکاران انتخابات، در نظر دارند انتخابات رقابتی که همه جریان‌های معتقد به نظام و علاقه‌مند به فعالیت در ذیل قانون اساسی در آن حضور داشته باشند را برگزار کنند. آقای موسوی لاری توجه کنند که آقای احمدی نژاد در سال 82 با انتخاباتی روی کار آمد که مجری آن خود آقای موسوی لاری بودند. پس اگر بگویند انتخابات آزاد نیست پس این آقا چطور رییس جمهور شد اگر بگویند آزاده پس این حرف و حدیثا چیه دیگه؟؟؟!!!
  • جبیب IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    7 1
    امیدوارم که هرچه زودتر به جواب برسید وکاندیدا معرفی کنید تا اقایان جریان مقابل ببینند وبفهمند که مردم اصلاح طلبها را کنار نگذاشتند .
  • ali_sakhti A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    11 0
    نمیدونم این تآخیر در کاندیداتوری خوبه یا نه ولی امیدوارم به حضور خاتمی منتهی بشه