مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی درباره پیشنهاد 1+5 در خصوص تعلیق فعالیت​های غنی سازی ایران، می​گوید: «غنی سازی چه 5 و چه 20 درصد جز حقوق ملت ما است.»

به گزارش خبرآنلاین، سعید جلیلی در پایان مذاکرات آلماتی 2 در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پیشنهادی از سوی طرف غربی را پذیرفته است، گفت: 1+5 در آلماتی 1 پیشنهاد هایی دادند که محورهای مختلفی داشت. ما این موارد را در استانبول به بحث های دقیق گذاشتیم و در آلماتی 2 ما طرح عملیاتی خود را پیشنهاد کردیم.
تعلیق غنی سازی از سوی ایران دیگر موضوعی بود که خبرنگار رویترز درباره آن سوال کرد و جلیلی در این زمینه تصریح کرد: « غنی سازی جز حقوق ملت ما است. چه 5 و چه 20 درصد. ملت ایران این حقوق را براساس ان.پی. تی دارد ولی ما معتقدیم این امر می تواند یک موضوع برای اعتماد سازی باشد».
منصور حقیقت پور نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با ایلنا گفته است که به تیم مذاکره کننده ایرانی پیشنهاد کرده تعلیق 6 ماهه فردو را برای اعتماد سازی در این دور از مذاکرات مطرح کنند.
جلیلی با بیان اینکه اعتماد سازی یک مفهوم انتزاعی نیست، اظهار داشت: اعتماد سازی یک مسیر دو طرفه است و باید ناظر به رفتارهایی باشد که موجب همکاری بین طرفین است. هر میزان 1+5 در مسیر اعتماد سازی حرکت کند می تواند گفت وگو ها به مسیر واقعی خود برسد.
جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه به نظر می رسد این مذاکرات تا انتخابات ریاست جمهوری ایران جلو نرود، اظهار داشت: قبل از مذاکرات در سخنرانی که در دانشگاه فارابی قزاقستان داشتم این سوال مطرح شد و بنده بیان کردم که موضوع دفاع از حقوق هسته ای یک اجماع ملی در ایران است و تمام جریانهای سیاسی در خصوص آن توافق نظر دارند.
وی درباره مهمترین مانع در نرسیدن مذاکرات به نتایج مطلوب هم اظهار داشت: اختلافات بین ایران و 5+1 می‌تواند وجود داشته باشد اما با گفت‌وگو بر مبنای مشترک می‌شود به نتیجه رسید و یکی از این مبانی مشترک حقوق تصریح شده برای اعضا در ان‌پی‌تی است، که از جمله آن می‌توان به حق غنی سازی و فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد.
/29212
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =