۱ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸

کیوان کثیریان

روزگاری در این سرزمین کسی که دارفانی را وداع می‌گفت، جدا از رنگ و‌ نژاد و زبان و جنس و سن و مسلک و مرامش، قدری احترام داشت. می‌گفتند پشت سر مرده - حتی آن‌ها که فسق و فجور اثبات شده و مشهود داشته‌اند - نباید حرف زد چرا که دستش از دنیا کوتاه است.

می‌گفتند مرده نباید روی زمین بماند و یادم هست در گذشته نزدیک - و حتی همین حالا - اگر کسی فوت می‌کرد و تابوتش را در مسیر می‌بردند و دورِ تابوت خلوت بود، مردم کوچه و بازار بی‌آنکه بدانند شخصِ درگذشته کیست و بنشینند اعمالش را حساب و کتاب کنند، سراسیمه به همراهی پیکرش می‌شتافتند و زیر تابوتش را می‌گرفتند.

یا کمتر دیده‌ایم کسی سر مزار تازه گذشته‌ای بخندد و یا به صراحت از مرگش ابراز خوشحالی کند. حتی برخی همین حالا هم وقتی در قبرستان راه می‌روند سعی می‌کنند پا رو قبور نگذارند و از میان آن‌ها عبور کنند که حرمت مرده نشکند؛ هرکس که می‌خواهد باشد.

هیچکس جز خداوند نمی‌تواند به ارزیابی و ارزشیابی عملکرد بنده‌اش بپردازد چرا که هیچکس اطلاعات کاملی از قلب و روح و ذهن و اعتقاد و عملکرد واقعی او که مرده، ندارد و هیچکس نظر خداوند را درباره هیچکس نمی‌داند!

از همین رو آن‌ها که عاقل‌تر و منطقی ترند، سعی می‌کنند با یک «خدابیامرزدش» یا یک «روحش شاد» و یک فاتحه یا یک دقیقه سکوت به او که درگذشته حرمت بگذارند، به بازماندگانش تسلیت بگویند، همدردی کنند و بدون هیچ قضاوتی، بقیه ماجرا را به خداوند وابگذارند، فارغ از مذهب و مسلک. حتی اگر به خدا معتقد نیستند، لااقل مرده را به حال خود‌‌ رها کنند و بگذرند.

اما نمی‌دانم چه بر سرِما آمده که با فوت یک انسان، به جرم سر‌شناس بودن و به بهانه آنکه نابهنگام درگذشته است، به خودمان اجازه می‌دهیم با انواع و اقسام احکام باربط و بی‌ربط، او را و حتی مرگش را قضاوت کنیم بی‌آنکه کوچک‌ترین اطلاعی از زندگی و خلوت آن آدم و جزییات ماجرای فوت او داشته باشیم. تازه به راحتی پیشگویی تخصصی هم می‌کنیم، تو گویی پزشکی هستیم که از ساعت‌ها پیش از مرگ تا پس از آن هر لحظه همراه و هم نفس او بوده‌ایم. این ماجرا چند سالی است که‌گاه حتی با بیمارشدن یک ورزشکار و یا سینماگر هم دارد اتفاق می‌افتد.

چه کسی گفته ما موظفیم و اجازه داریم در دقایق اولیه انتشارِ خبرِ درگذشتِ کسی، به سرعت و پیش از اظهار نظر پزشک، دلیل و یا شیوه مرگ را – بر اساس شایعات - اعلام کنیم و چون بنده خدا جوان بوده، انواع و اقسام دلایل غیرعادی را ردیف کنیم، گمانه زنی کنیم، حدس بزنیم، قضاوت کنیم، قصه ببافیم و بد‌تر ازهمه، تمام این‌ها را در فضای عمومی رسمی یا غیر رسمی منتشر کنیم.
 

آیا به صِرف اینکه به یک فضای رسانه‌ای دسترسی داریم، می‌توانیم وارد هر حریمی بشویم؟ این حق را چه کسی به ما داده است؟ چه از اهالی رسانه باشیم و چه نه، یکهو رسالت اطلاع‌رسانیمان قلمبه می‌شود، یکپا پاپاراتزی می‌شویم، مسابقه آگاهی از راز‌ها و افشای اخبار پشت پرده راه می‌اندازیم، خودمان معما درست می‌کنیم، خودمان هم حلش می‌کنیم، هرچه را هم نتوانیم در فضای رسمی رسانه‌ای منتشر کنیم، با خیال راحت در فضای مجازی و شبکه اجتماعی می‌نویسیم و دلی از عزا در می‌آوریم. و اساساً یادمان هم می‌رود که چنین موقعیتی می‌تواند برای خود ما هم پیش بیاید.

اما حالا اگر برای او که درگذشته، حرمتی قائل نیستیم، چرا به خانواده‌اش فکر نمی‌کنیم؟ آن‌ها که به هر دلیل عزیزشان را از دست داده‌اند و داغدارند و حالا باید انواع شایعات بی‌اساس را هم درباره او تحمل کنند؟ به فرزند نوجوان عسل بدیعی فکر کرده‌ایم؟

اصلا چه کسی، چه مرامی و چه منطقی به آدم‌ها اجازه می‌دهد بعد از فوت یک انسان، حتی پیش از آنکه پیکرش به خاک سپرده شود، بروند توی صفحه فیسبوکش و مهملات بنویسند و کامنت‌های بی‌ربط بگذارند؟ چه کسی گفته دمکراسی و آزادی بیان و تریبون آزاد معنایش این است؟ آخر کجای این کار اخلاقی است؟

این انسان همنوع – اصلاً هنرمند بودنش به کنار - چه آزاری به این زندگان رسانده که حالا این‌ها دارند به او و نامش و آبرویش آسیب می‌زنند؟ به جای آنکه تصمیم ارزشمند عسل بدیعی - اهدای اعضای بدن - را بستاییم و اینکه پس از مرگ به چندین نفر حیات بخشیده را قدر بگذاریم تا فرهنگ این کار ترویج شود، داریم به نام و اعتبارش و خانواده‌اش زخم می‌زنیم. چرا؟ که چه بشود؟

ضمناً این چه ماجرایی است در این شبکه اجتماعی که جدیداً همه به صفحه همه آدم‌ها دسترسی دارند و حتی اگر در فهرست دوستان طرف هم نباشند، می‌توانند مثل آب خوردن در صفحه‌اش کامنت بگذارند و منتشر کنند. پس اساساً فهرست دوستان به چه درد می‌خورد؟

با چه منطقی حالا که صاحب صفحه دستش از دنیا کوتاه است و حتی توان حذف کامنت‌های توهین آمیز را ندارد، توهین‌های نامناسب عده‌ای باید در صفحه‌اش دیده شود؟

در زمانه‌ای که آدم زنده و حریم شخصی‌اش حرمت ندارد، هنرمند هم احترام ندارد، حریم شخصی هم معنا ندارد، اخلاق هم وضعیتش روشن است، کاش لااقل معرفتش را داشتیم که به درگذشتگان و حریم شخصیشان احترام بگذاریم.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • از تهران IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    242 5
    ممنون از توجه تان به این موضوع. متن خوبی بود.
    • زینب IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      49 51
      ما همیشه فیلم ها و سریال های عسل بدیعی را نگاه می کردیم و همیشه بهش عشق می ورزیدیم و از ته دل دوستش داشتیم . و وقتی کم کار بود از دلایلش باخبر می شدیم وقتی که قرار بود در فیلمی بازی کند از نقشش جویا می شدیم. حالا که بازیکر محبوبمان فوت کرده آن هم در جوانی آیا این حق این را نداریم که درباره ی چگونگی مرگش مطلع شویم؟؟!! وقتی یک ماشین تصادق میکند همه حتی راهنمایی و رانندگی هم میخواهد بداند علت سانحه چه بوده. مگر انسان از ماشین کم تر است که باید سوال علت مرگ بی جواب بماند!!
    • بدون نام US ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      46 15
      به هر حال بعضی از ما متاسقانه کمی حراف ، فضول ، حسود ، دروغ گو ..... هستیم و همه هم میدانیم ، وهمیشه پای کوروش و مهمان نوازی و تاریخ فلان ساله او فرهنگ رو وسط میکشیم - از کامنت همین حافظ شما تا تهش برو چه لزومی داره در باره مردن یه نفر شما تفحص کنید !!! حالا اگه بگن شما برو ماهی یه کتاب بخون فرهنگت بره بالا هزار بهانه هست ، وقت نداریم !! ، کتاب خوب نیست ! گرونه !!!
    • بدون نام GB ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      43 23
      خانم زینب وقتی می خوای علت مسئله ای رو بدونی کمی در این مورد فکر کن که دونستنش چه دردی رو میتونه از دردهات کم کنه یا امکان داره چه دردهایی رو به دردهای یک کس دیگه اضافه کنه!!!
    • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
      19 1
      این واقعیت رو نمیشه انکار کرد که آدم های مشهور همیشه زندگیشون مورد توجه مردمه، همه جای دنیا هم همینه... ربطی به فضولی هم نداره وقتی آدم معروف میشه باید این سختیاشم بپذیره که همیشه تو چشمه و همه دوست دارن بدونن طرف چجوری زندگی میکنه چی میخوره چی میپوشه و حتی چجوری میمیره بعدشم وقتی اخبار ضد و نقیض داده میشه این اتفاق بیشتر جلب توجه میکنه و مردم بیشتر بهش حساس میشن...
  • حافظ IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    سلام آقای کیوان کثیریان یک سوال محترمانه داشتم : خدایی چند بار فیلم "درباره ی الی" رو دیدی که آدم هرچی از متنت میخونه یاد اون فیلم میفته؟ بنظرم یه چیزی از خودت بگو! این حرفا دیگه تکراری شده! درسته که نباید قضاوت بیجا کرد اما بد نیست کمی هم تحقیق و پرسش بشه با این اوصاف که شما گفتی موقع مرگ اوباما هم باید براش خدابیامرزی فرستاد و هیچ سوالی نپرسید!
    • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      آقای حافظ کلا مشکل داری شما نه؟ من چند بار این کامنت شما رو خوندم هیچی نفهمیدم. خصوصا جمله آخر که دیگه شاهکار بود. شما وصیت کنید (بعد 1000 سال )بعد از فوتتون حتما کارگروه تحقیق و تفحص تشکیل بدند.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      اگر بعد از مرگ اوباما هم خدابيامرزي بفرستي ،فهم و درك بالاي خودت از انسانيت را نشان مي دهي، فراموش نكن كه هيچ كس جز خدا درمقام قضاوت در خصوص ذات بشر نيست
    • شورین بابایی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      163 5
      آقای حافظ جان تو خوبی - تو خفنی. شما آقای اوباما مرد انقدر نفرین و بد و بی راه بگو ببینم کجا را تو آخرتت می گیری.
    • بدون نام JP ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      10 65
      آقايان سوپر اخلاق ، نفس صحبت حافظ كه اشتباه نيست....ذات رسانه همه جاي دنياست...شمايي كه سنگ اوباما را سينه مي زني از كاربرد رسانه هاي اونجا هم ياد بگيريد...چنون ژست اخلاقگرايي گرفتين كه آدم هاج و واج مي مونه...
    • بدون نام EU ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      13 30
      درسته که نباید قضاوت بیجا کرد اما بد نیست کمی هم تحقیق و پرسش بشه . اگه يكي از عزيزان خودت نيز فوت ميكرد همچين حرفي را مي زدي ؟
    • حافظ IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      5 98
      حق داری نفهمی عزیزم!!! منم بودم نمیفهمیدم!!! مگه کسی خوشش میاد بهش بگن چرا از اصغر فرهادی تقلید میکنی؟؟ چرا حرفی از خودت نمیگی؟ مشکل از گیرندست...شما حتما پیش یه دکتر برو جمله اخرمم شاهکار نبود نظریه جدید شما ها بود!!! درباره ی من نیازی به تشکیل گروه تفحص نیست!!! چون ادم سالم که از لحاظ روانی مشکل نداره قبل از مرگ رفتاری از خودش نشون میده که بعد از مرگ ملت جمع نشن بگن کی بود چی بود دربارش قضاوت نکنیم!!!
    • S CA ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      68 4
      يعني جز تاسف خوردن براي شما كار ديگه اي از من ساخته نيست اقاي حافظ
    • کثیریان IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      58 1
      دوست عزیز آقای حافظ. من چندباری درباره الی را دیدم و این فیلم را دوست دارم. اما حرف زدن از قضاوت یعنی تقلید از فرهادی؟ مگر این مفهوم اختراع فرد خاصی است؟ حتی اگر اینطور هم باشد مهم نیست. امیدوارم اصل حرف بیشتر مورد توجه قرار گیرد. درهر حال از تذکرتون ممنون.
    • میثم IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      23 1
      متاسفانه حافظ جان انگار شما از اصل مطلب غافل شدین ، موضوع نه تقلید نه اون چیزی که شما بیان کردی ، موضوع فرهنگ ایران ، موضوع شرافت و مردونگی ای هست که از بین رفته ، موضوع آدمای هزار چهره ای هستند که امروز درود میفرستن فردا مرگ باد میگن بدون اینکه 1 % بشناسن طرف مقابل رو ، حساب همه با خداست شما به حساب کار خودت برس ......
    • بدون نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
      8 1
      منفی
  • Ali GB ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    109 4
    آقای کثیریان، با شما موافقم و خودم هم از بزرگواری این بانوی مرحوم لذت بردم. کاش جامعه ما انقدر بزرگوار بود که هنرمندان مثل بقیه مردم بتوانند در خیابان هایش قدم بزنند.
  • نمینی US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    138 6
    بسیار نزدیک است ؛سقوط ارزشهای انسانی و اخلاقیات در جامعه ما.
    • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      61 3
      نزدیک است؟ سقوط از این بیشتر؟
    • بدون نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      47 2
      نزدیک نیست بلکه سقوط کرده ایم.
    • سقوطی به دره پوچی و نیستی !!!! IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
      14 0
      اخــلاق در بالای دار و در اخرین نگاهی که به جمعیت کرد پس آهی کشید و مرد!
  • بدون نام US ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    122 2
    ♥خدا بیامرزش
  • سامیار US ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    47 40
    اخرین کامنت ایشون در فیس بوک " دوباره از گور بر خواهم خواست" ...به نظرتون از این واضح تر کسی میتونه بگه .....
    • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      43 4
      به فرض محال حق با شماست و به قول خودتون ...! کسی از شما خواسته که تحقیقات جنایی انجام بدید!؟
  • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    114 2
    خدا رحمتش کنه
  • رضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    53 1
    یعنی اخلاق در میان خیلی از ما مردم ایران : صفر و حتی زیر صفر
  • نون IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    31 0
    به نظر من قضاوت نکردن این نیست که به حق یا نا حق به خود بقبولانیم که دلیل مرگش "این" بوده یا چیز ِ دیگری کاش همه ی بتوانیم اگر هم هر دلیلی رو میدونیم این احترامو قاعل بشیم که انسان ها ازاد اند ، و یاد بگیریم فارق از هر باید ها و نباید های اجتماعی از او یاد کنیم، برایش آرامش ارزو کنیم و برای خانواده اش صبر .....
  • جاوید... IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    24 4
    فقط در ایران این‌گونه است... فقط در ایران...
  • نقی GB ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    9 23
    خدا رو شکر که تو این مملکت همه بی اخلاقن و در عین حال معلم اخلاق ! خیلی ممنون از آموزه های اخلاقیت بی احترامی جاییه که به شعور مخاطب توهین بشه ، این خانوم این کارو کرده کرده کجاش مشکل داره ، دلشو داشته وجودشو داشته . چرا خانواده ش باید ناراحت باشن ؟ البته ناراحتی هم داره و جای تکذیب هم داره ، چرا خانواده ش قبل از این به فکرش نبودن ؟ حالا به فکر افتادن ؟ اگه این خدا بیامرز گذرش به بیمارستان لقمان هم نمیافتاد با یه نگاه به چهره ش غو غصه و ناامیدی رو میشد در چهره ش دید.
  • احمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    41 0
    که گفت در رخ زیبا نظر خطا باشد خطا بود که نبینند روی زیبا را سعدیا پیکر مطبوع برای نظر است گر نبینی، چه بود فایده چشم بصیر دیده را فایده آن است که دلبر بیند ور نبیند چه بود فایده بینایی را درود بر روح شریفش کاش مردم به جا این که به حاشیه نگاه کنند کار زیبای ایشون که هنرمندیشو کامل کرد با اهدای عضو نگاه می کردند کاش .جهان سوم یعنی این ...
    • زنده باد عسل که شیرین پــــــــرگشود !! IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
      9 2
      جهــــــــــــــــــــــــــان سومی بودن هم لــــــــــــیاقت می خواهد که با کمال تاسف خیلی ها لایق ان نیستند!
  • هادی IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    11 37
    سلام آقای کثیریان خیلی از مقام بالا و با پرستیژ و با قدرت این جملات را نوشته ای و به نظرم ساعتها فکر کرده ای تا خوب بنویسی. ولی ما در عصری زندگی می کنیم که بدیعی ها و دیگران فرقی نمی کنند و همه مثل هم هستند. پس باید در هر زمینه ای تفحص و کاوش گردد. این را بدان مردم کشور من مردمی با احساس و پاک هستند و از مرگ کسی خوشحال نمی شوند ولی از دستشان کاری بر نمیآید. لطفآ شما هم ژست با کلاسی و دگر اند یشی به خود نگیرید
    • بدون نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      16 5
      حرفهای شما بیشتر شبیه جوک بود!
  • کامیار US ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    16 5
    فیسبوکم را می بندم . همین الان.
  • بدون نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    11 0
    از برخی مردم جامعه‌ی امروز ما انتظار دیگه‌ای جز همین برخوردها اشتباهه. بعضی از ما اخلاقیات و انسانیت و وجدان و شرافت رو سال‌هاست که فراموش کرده‌ایم. نیاز به تأسف خوردن هم نیست چون تأسف رو باید برای کسانی خورد که از پایه و اساس ویران نیستند نه این قومی که الان تنها افتخارات باقی مونده براشون مربوط به 3000 سال پیش میشه.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    11 1
    دست شما درد نکند؛ بسیار نیکو و به جا نوشته اید...
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    14 0
    جناب کثیریان متاسفانه اخلاق نفسهای آخر را در جامعه ما می کشد و هیچ چیز بیش از این مرا آزار نمی دهد. من عاجزانه از جامعه شناسان دلسوز و اساتید اخلاق کشور استدعا دارم چاره ای بیاندیشند. می دانم اصلاح امور دست شما نیست ولی هشدار که می توانید بدهید!
  • منصور IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    7 29
    اقتضاي شغل اين خانم ايجاد مي كنه كه رفتارش رسانه اي بشه. چرا هنرمندا رفتارهاي ناهنجار انجام مي دن كه بعد بخوان همچين مقاله اي در موردش بنويسن!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    34 0
    هنر هفتم سینما است خانم بدیعی با بخشش هفت عضو یک هنرمند کامل شد...
  • حبیبیان US ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    22 0
    خدا بیامرزد اموات کسانی را درگذشتگان را با درخواست رحمتی از سوی خداوند بسوی او بدرقه میکنند .
  • بدون نام MY ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    23 3
    از ماست که بر ماست ! بهتره این ادعای تمدن 2500 ساله امان رو ببریم بذاریم دم کوزه و آب بخوریم! مسلما اینکه رحم و مروت در قاموس ما ایرانیان جایی ندارد که اگر داشت هیچوقت شخصیت یک انسان رو زیر سوال نمی بردیم!مهم نیست که عسل بدیعی چه طور رفته،مهم اینه که الان مادر و خواهرش داغدار و دلتنگشن! پسر نو جوونش صدمه زیادی از حرف و حدیثها می بینه! به جز آنکه دلتنگ مادری که فردا باید باهاش وداع کنه! این شایعات بالاخره تا یک هفته نهایت دو هفته دیگه تموم میشه،اما زخمی که به روح خانواده بدیعی خورده از این حرفها و نبودن دختر جوون و بی مادری تموم نمیشه! کاش فقط کمی منصف بودیم و حال که نمیتونیم مرحم باشیم زخمی عمیقتر به این خانواده نزنیم.عسل جان روحت شاد و یادت گرامی.خانواده بدیعی براتون آرامشی عظیم خواستارم.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    24 0
    خدا همه اموات و بیشتر از آن همه احیاء را بیامرزاد که زندگان بیشتر محتاج آمرزش هستند.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    4 12
    کیوان کثیریان : لازمه تنظیمات صفحه اجتماعی خودتون رو چک کنید و مطابق خودتون تنظیم کنید تا افراد بیگانه به مطالب شما دسترسی نداشته باشند، اگر نمی دانستید البته!!! اون بنده خدا هم خدا بیامرزتش، حالا دیگه دستش از دنیا کوتاه شده، مهم نیست کی میره چی تو صفحش می نویسه..........................
  • عليرضا IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    13 5
    قرار شد عجولانه قضاوت بيجا نكنيم، خانم بديعي دسترسي وال و يا صفحه فيسبوكش را طوري تنظيم كرده ( آگاهانه يا نا آگاهانه ) كه همه اعضا اعم از دوست و غير دوست بتوانند روي آن مطلب بنويسند. من اين كار را نكرده ام و حتي نظرات و نوشته هاي دوستانم هم قابل ديدن براي همه نيست . خودش اينگونه خواسته ، آن محيط تعريفش اين است و بايد سواد استفاده اش را استفاده كننده ها داشته باشند
  • ثنا IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    10 0
    احسنت دستتان درد نکنددددددددددد حرف دل مارو زدی.خدا خیرت بده روح تمام درگذشتگان شاد و مورد مغفرت حضر ت حق ان شاالله جز دشمنان خدا
  • رامين IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    10 4
    مردم ايرانن ديگه
  • مریم US ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    23 0
    واقعا آدم با خوندن نظراتتان تاسف میخوره به خاطر خدا دست از این رفتارهای زشت و ناپسند تون بردارین یه کم به خودتون بیاین . فقط یه ثانیه خودتون رو جای خانواده اون مرحوم بذارین واقعا زجر آوره آدم عزیز از دست داده باشه تازه به جای اینکه بقیه مرهمش باشن نیشترش بشن .آخه مگه کسی از بقیه می پرسه دردت چیه ؟ کم و کسر دارین یا نه ؟اموراتتون چطور میگذره ؟یا خود ما چقدر دست بقیه رو میگیریم و کمکشون میکنیم ؟ آخه ایهاالناس فقط به درد زخم زدن میخورین ؟ خجالت از اون میت نمی کشین ؟ خجالت از اون مادر داغدیده نمیکشین ؟قیافه اون پسر مادر مرده عذابتون نمیده ؟واقعا باید خجالت بکشین .دقیقه به دقیقه کانال جم تی وی زیر نویس میکنه و مرگ عسل بدیعی رو تسلیت میگه. ما از اون وطن فروشها کمتریم
  • يوسفي IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 22
    رلستي چرا فوت كرده. خدابيامرزتش
  • مرسده مقیمی RU ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    11 9
    طرف هوادار عسل بدیعی است و زار زار دارد پای تلفن اشک می‌ریزد که چه کنم بی عسل؟ و من همدردی می‌کنم چون حدس می‌زنم اگر هنرمند محبوبم از دنیا می‌رفت چه حالی پیدا می‌کردم. مگر خسرو شکیبایی نیست که هنوز برایش اشک دارم برای ریختن؟! سعی می‌کنم این او را آرام کنم و در حالی بغض خودم را دارد خفه می‌کند بگویم مرگ حق است و... طرف می‌گوید آخه چرا خودکشی کرد؟ چرا به بچه‌اش رحم نکرد؟ خشکم می‌زند و می‌پرسم: کی گفته خودکشی بوده؟ و در پاسخ می‌شنوم که مسمویت دارویی یعنی چی؟! تأسف می‌خورم و می‌گویم یعنی مسمویت دارویی و او همان‌طور که برای هنرمند محبوبش اشک می‌ریزد می‌گوید مرسده جان حقیقت رو که نمی‌شه انکار کرد! نمی‌دانم وقتی هوادار کسی در حالی که عزادار عزیزش است به او تهمت می‌بندد چه انتظاریست از سایرین؟!...
  • مرسده مقیمی RU ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    9 8
    اما آنچه آزاردهنده است تنها رواج قضاوت بی‌مورد نیست که همه مبتلابه آنیم آنچه سخت مایه‌ی اندوه است ترویج آزادانه‌ی تهمت زدن به دوست و دشمن است. مرده یا زنده چطور می‌شود به سادگی افترا بست و آسوده خوابید؟! اما آقای کثیریان حق کاملا با شماست احترام مرده را نگاه نداشتن و در حالی که هنوز قلب او می‌تپد انواع و اقسام شایعات را ردیف کردن رسما مرگ اخلاق انسانی است و بسیار مشمئزکننده! کاش همه‌ی آن‌هایی که درباره‌ی الی را دیده‌اند! می‌توانستند به موقع یادش بیفتند و از آن استفاده کنند برای التیام روح تازه‌گذشته‌ای که احتمالا از ما آزرده است، نه این‌که آن را دیده باشند فقط برای ژشت‌های روشنفکری فیس‌بوکی! سپاس فراوان آقای کثیریان و عذر تقصیر برای ناهماهنگی‌ام با 700حرفی که برای مخاطبان در نظر گرفته‌اید.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    21 0
    این همه جنگ و دعوا سره چیه اخه؟ دلیلش اینه که درست و صادقانه اطلاع رسانی نمیشه اول یه چیز میگن بعد تکذیب میکنن همین باعت کنجکاوی و دنبال علت گشتن مردم میشه پس تقصیره مردم نیست . کلا پنهان کاری و دو دو تا چارتا کردن شده درده این مردم و اینو زرنگی میدونن در صورتیکه از همین مساله همیشه ضررشو میکشن. از اول میگفتن حالش بد شد اوردیم بیمارستان فوت کرد تمام مگه مرگ جوون پیر میشناسه؟ اگرم با دارو بوده خودش اینظور خواسته دلسوزی یا سر و صدا دییگه نداره در هر صورت خدا بیامرزه تمام
  • سپیده IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    14 2
    مردم حق ندارن از هنرمند مورد علاقشون بیشتر بدونن ؟نباید بدونند چه بلای سرش اومده ؟؟؟ فراموش نکنید که مردم هستند که هنرمندان را مطرح و حمایت میکنند. در همه جای دنیا اینگونه بوده که زندگی افراد مشهور و شناخته شده با افراد گمنام فرق داره و در معرض دید عموم جامعه هستند ... از طرفی بهتره کم کم یاد بگیریم که در این زمانه چیزی قابل مخفی کردن و سانسور نیست و بهتره همه چیز حتی مساله ای که در عرف جامعه خوشایند نیست را هم با مردم در ارتباط بگذاریم ... خداوند عسل بدیعی عزیز را به آرامش برساند.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    18 0
    دلیل بالا گرفتن شایعات نبود منابع خبری صریح و روشن و درست و دقیق است.
  • شيوا IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    7 3
    باسلام جناب اقاي كتثيريان ممنون از مطالب زيبايتان براي خود من جرقه اي بود تا در مورد ديگران قضاوت نكنم ، ما ايرانيان گاهي اوقات به علت روزمرگي ودرگيري در مسائل مختلف اخلاق را فراموش ميكنيم ، تاكيد مي كنم فراموش مي كنيم و افرادي مثل شما بانوشتن مطالب اخلاقي مي تواند مارا از فراموشي به در اورد ، دوستان من اخلاق در ايران زنده است چونكه ما ( من وشما ) به خاطر مسائل اخلاقي در اين خبر يادداشت ميگذاريم . هر كدام از ماها مي توانيم ياد اوران مسائل اخلاقي باشيم . زنده باد ايراني اسلامي ، زنده باد ايراني فرهنگي
  • بدون نام GB ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    8 3
    ای وای از این همه موشکافی وجستحوکردن درمورد زندگی دیگران باباچه کارداریدبه زندگی دیگران اگر مسلمانید به حکم مسلمانی واگرنیستید به رسم انسانیت وادب این موضوع رادنبال نکنید
  • الوند IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    13 4
    من واقعا متوجه نمي شوم كه اينكه بگويند يك متوفي خودكشي كرده(در حالي كه دلايل زيادي از جمله جمله اي كه عسل در فيس بوكش نوشته وجود دارد)، چرا توهين حساب مي شود. يك آدمي به دلايلي كه خودش مي دانست تصميم گرفت زندگي اش را پايان دهد و حداقل جرات اجرايي كردن اين كار را داشت. زندگي خودش بود و مربوط به خودش. اينكه خودكشي در فرهنگ ما قبح دارد، موضوعي جدا است. اگر عسل نمي خواست كسي بفهمد، آن جملات را در فيس بوكش نمي نوشت. البته قضاوت در اين باره كه چرا اين كار را كرد، كار افراد بيكار و ابله است، چون كسي نمي داند. ولي در كل، خودكشي كردن و اينكه ديگران بگويند فلاني بخاطر خودكشي فوت كرد، توهين حساب نمي شود. مهم اين است كه يك انسان ديگر در ميان ما نيست. بقيه، حواشي بي مورد است.
  • ز.م IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    8 1
    اخه به کسی چه این ادم چطور وچرا مرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟همینکه با مرگش 7نفر زندگی دوباره پیدا کردن کافیه تا هر هر جور که مرده را سبب ارامش خود وخانواده اش کند....روحش شاد وبهشت جایگاهش...لطفا دست از شایعه سازی بردارید وانقدر به خانواده اش استرس وارد نکنید.
  • فروغ فرخزاد IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    13 3
    آقای کیوان کثیریان شما جزو اون دسته آدمهایی هستی که شنیدی یک چیزی به اسم روشنفکری وجود داره ولی هنوز نمیدونی کجا کاربرد داره . این که به شعور مردم توهین میشه به زنده بودن یا فوت یک نفر ارتباطی پیدا نمیکنه هیچکس نیست که از مرگ مرحومه عسل بدیعی که اتفاقاً هنرمند محبوبی هم بود ناراحت نشده باشه . و هیچکس هم نیست که به روحش فاتحه نفرستاده باشه و براش آرزوی رحمت نکرده باشه . ولی دلیل هم نمیشه که در مقابل توهین به فهم و شعور مردم واکنش نشون نده در مقابل دروغ واکنش نشون نده و سوال کنه که صداقت کجاست ؟ هنرمند محبوب من چرا فوت کرد؟ دیگه مرحومه عسل بدیعی از مرلین مونرو که محبوب تر نبود و تمام دنیا سیر تا پیاز دلیل مرگش رو میدونن.
  • saj IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    9 3
    اخلاق در این کشور مُرده است.
    • ونداد IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      3 2
      عزيز من، اخلاق را در اين موضوع قضاوت نكن. اين موضوع و اينكه مردم كنجكاوند(و حق دارند)، چيز غيراخلاقي درش نيست(البته حكم صادر كردن(قضاوت) و كسي را محكوم كردن احمقانه است). اخلاق وقتي مرد كه يكي ده خانه ميلياردي دارد و يكي نان شب ندارد و هيچكس ككش نمي گزد. اخلاق وقتي مرد كه يكي بخاطر دزديدن 70 هزار تومن اعدام شد و ديگري باوجود دزديدن ميلياردها، آقايي مي كند. اخلاق وقتي مرد كه فقط يك ژست شد.
  • فرزاد فرومند EU ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    2 1
    دليل اينهمه شايعه و شايعه سازى در اين مُلك فقط و فقط عدم وجود جريان آزاد اطلاع رسانى است و بس ! و اين قصه شايعه سازى از سالهاى خيلى دور بوده و همچنان ادامه دارد ، پس لطفاً به هر بهانه اى به مردممان انگ بى فرهنگى و بى اخلاقى نزنيم چون اگر بدى وجود دارد همه ما در آن سهيم هستيم و بايد از خود شروع كنيم . براى مرحومه عسل بديعى آمرزش و آرامش از خداوند بخشنده و مهربان آرزو ميكنيم ، يادمان نرود كه ما مردم مهربان و با فرهنگى بوديم و انشالله خواهيم بود …
  • لیلا IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    5 0
    فقط اینو می دونم که همه مون به نوعی تنها هستیم و به احساسات و عواطفمون کسی تره هم خرد نمی کنه خدا به داد همه مون برسه