۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶

محققان دانشگاه میسوری با استفاده از ویژگی‌های زیستی سلول‌های سرطانی، آنها را به انباری از باروت تبدیل کرده‌اند که برای انفجار به جرقه نوترونی نیاز دارد. متلاشی شدن بافت سرطانی آسیبی به سلول‌های سالم مجاور نخواهد زد.

محبوبه عمیدی: گزارش‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها نشان می‌دهد سالانه نزدیک به 500هزار نفر، تنها در ایالات متحده قربانی ابتلا به انواع سرطان می‌شوند؛ اما خبر خوب اینکه مبارزه تمام‌عیار محققان با این بیماری مهلک طی سال‌های اخیر نتایج باارزشی به دنبال داشته که یکی از تازه‌ترین آنها توسط محققان دانشگاه میسوری ارائه شده است. نتایج این روش در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه آکادمی ملی علوم منتشر شده، ارایه شده است.

دکتر ام.فردریک هاوتورن و همکارانش در مؤسسه بین‌المللی نانوداروها و درمان‌های مولکولی وابسته به این دانشگاه موفق به ابداع شیوه پرتودرمانی جدیدی شده‌اند که علاوه بر اینکه می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد، هیچ‌یک از عوارض جانبی درمان‌های شیمیایی و پرتوی کنونی را به دنبال نخواهد داشت. آزمون‌های بالینی بر روی بیماران مبتلا به سرطان در اولین فرصت و بلافاصله پس از تأمین بودجه این شیوه درمانی آغاز خواهد شد.  

هاوتورن که به تازگی جایزه ملی علوم آمریکا را دریافت کرده، می‌گوید: «از دهه 1930/1310 تاکنون محققان متعددی تلاش کردند از شیوه «درمان با گیراندازی نوترون بور» یا به اختصار BNCT برای درمان اشکال مختلفی از تومورها استفاده کنند. در نهایت من و همکارانم در این مرکز به کمک نانوشیمی و با استفاده از مشخصه‌های زیستی متفاوت سلول‌های سرطانی موفق شدیم این شیوه را برای از بین بردن تومورها به کار بگیریم».

همان‌طور که می‌دانید سلول‌های سرطانی سریع‌تر از سلول‌های سالم رشد و تکثیر پیدا می‌کنند و در نتیجه موادمغذی و ترکیبات شیمیایی بیشتری را به درون خود جذب خواهند کرد. هاوتورن و همکارانش از این خاصیت بیولوژیک سلول‌های سرطانی استفاده کردند تا آنها را به انباری از ترکیبی از بور که توسط این گروه تهیه شده بود، تبدیل کنند. زمانی که این سلول‌های سرطانی در معرض پرتوهای نوترون قرار می‌گرفتند، اتم بور از هم پاشیده شده و سلول حاوی این اتم را با خود متلاشی می‌کرد. در حقیقت  سلول‌های سرطانی به شکل انتخاب‌شده از بین می‌رفتند و بافت سالم مجاور آنها بدون کوچکترین آسیبی باقی می‌ماند.

خواص فیزیکی بور استفاده از این عنصر را در BNCT ممکن می‌کند. شکل خاصی از این ماده زمانی که در معرض پرتوهای نوترونی قرار بگیرد، از هم شکافته شده و به لیتیوم، هلیوم و انرژی تبدیل می‌شود. اتم‌های هلیوم و لیتیومی که درون سلول سرطانی ایجاد شده‌اند، آن را از درون متلاشی خواهند کرد.

هاوتورن می‌گوید: «این شیوه پرتودرمانی که می‌تواند برای درمان طیف وسیعی از سرطان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، در درمان تومورهای سرطانی در موش‌ها بسیارعالی عمل کرده است. ما آماده آزمایش این روش روی جانداران بزرگتر و در نهایت انسان  هستیم؛ اما پیش از آن به ساخت تأسیسات و تولید تجهیزات متعددی نیاز داریم که می‌توانند دانشگاه میسوری را به اولین مرکز پرتودرمانی به شیوه BNCT در جهان تبدیل کنند».

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام JP ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    52 1
    معنای دقیق پژوهش کاربردی را در این خبری که گذاشتید می توان دید. متاسفانه در سالهای اخیر تنها حجم و تعداد مقالات پژوهشگران داخلی افزایش پیدا کرده و به جنبة کاربردی بودن پژوهش کمتر توجه می شود. من دانشجوی دکترا می شناسم که در دورة دکترا بیش از ده مقاله منتشر کرده است در حالیکه تهیه و انتشار مقاله نیازمند کار بسیار دقیق و امری زمانبر است. متاسفانه تاکید دانشگاهها هم عموما بر انتشار مقاله و نه درونمایة کار می باشد.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      4 0
      چون فقط دنبال امار هستند تا با ان پز بدهند
  • بدون نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    42 0
    آفرین............
  • بدون نام IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    23 0
    امیدوارم این کشف باعث نجات انسان های بیگناه از این درد شود با تشکر از گزارشی که گذاشتید.
  • امین IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    19 0
    دست و پنجشون درد نکنه،ان شا اله ما هم بهش برسیم.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    27 0
    زنده باد به این دانشمندان.
  • بدون نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    10 3
    این درمان هم مثل جراحی جز درمان های حجومی و سخت محسوب میشه و در اصل پاک کردن پیامدهای بیماری هست نه درمان ریشه ای آن درمان یعنی نابودی سلول های بنیادی سرطان و سازنده سلول های سرطانی و عاملی که باعث پیداش سرطان شده یعنی ترمیم یا نابودی الگوریتم های ژنتیکی دی ان ای بافت ها که باعث تشکیل سلول های بدخیم میشه اگر همه کشورهای جهان 1 سال از بودجه چند تریلیون دلاری نظامی خود را صرف تحقیق روی کدهای ژنتیکی انسان و ژن های هنوز کشف نشده کنند بلاخره روزی درمان واقعی پیدا خواهد شد.....