گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور، بار دیگر صنعت خودرو را در سال 1391 کانون توجه قرار داد.

 افزایش بی سابقه قیمت خودرو و رسیدن قیمت پراید به عنوان ارزانترین خودرو سواری داخلی در بازار به حدود 18 تا 20 میلیون تومان، کار را به جایی رساند که رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی از خودروسازان بپرسد بالاخره «خودرو کیلویی چند؟»
خبر خوش هزار میلیاردی
صبح روز بعد از گفت وگوی تلویزیونی احمدی نژاد، رئیس سازمان حمایت به خودروسازان شش ماه فرصت داد قیمت ها را کاهش دهند. مدیرعامل سایپا از تلاش برای کاهش 10 تا 20درصدی قیمت خودرو گفت و مدیرعامل ایران خودرو از تشکیل کمیته بازنگری در قیمت خودرو خبر داد. رئیس جمهور نیز در جلسه 13 اسفند کارگروه حمایت از تولید داخل، دستور داد ارز مورد نیاز ایرانخودرو و سایپا به نرخ مبادله ای تامین شود و بانک مرکزی هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار دهد.
شورای رقابت وارد می شود
اسفندماه، مسوولیت قیمت گذاری از سازمان حمایت به شورای رقابت منتقل شد. به گفته جمشید پژویان، رئیس این شورا، دستورالعمل جدید قیمت گذاری تا پایان سال قرار بوداعلام شود. بر اساس قیمت گذاری قبلی، در بهمن، همزمان با اجازه فروش قیمت خودرو به نرخ تجاری (حد فاصل نرخ محاسباتی بر اساس دلار مبادله ای و نرخ بازار آزاد)، قیمت های جدیدی برای 42 خودرو از سوی سازمان حمایت اعلام شده بود که افزایش قابل توجهی نسبت به قیمتهای مصوب قبلی داشت.
پراید کیلویی 20 هزار تومان
هر چند به نظر می ر سد صحبت های رئیس جمهور در مورد میزان مصرف پلاستیک یا آهن در تولید یک خودرو بیشتر جنبه مزاح و کنایه داشته است، اما این صحبتها بهانه ای برای بررسی قیمت وزنی خودرو توسط رسانه ها شد. بر اساس محاسبه روزنامه «دنیای اقتصاد»، پراید 900 کیلویی با قیمت حدود 17 میلیون و 800 هزار تومان، کیلویی 19 هزار و 800 تومان به فروش می رسد. در این میان، خودروسازان هم دست به محاسبه زدند و مستندات قیمت گذاری پنج خودرو پرفروش را اعلام کردند. پس از خودروسازان، قطعه سازان نیز از بحران صنعت قطعه سازی و افزایش قیمت خودرو در نتیجه کاهش ارزش پول ملی به یک سوم گفتند. به گفته قطعه سازان، رشد قیمت ارز و افزایش مبلغ مورد نیاز برای گشایش السی از اصلی ترین علل بحران این صنعت است.
راهکاری به نام افزایش عرضه
رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی، خودروسازان را به افزایش عرضه به منظور کاهش قیمت خودرو دعوت کرد.10ماه نخست سال جاری، صنعت خودروسازی با تولید 602 هزار دستگاه خودرو، کاهشی حدود 50درصدی در تولید را نسبت به سال قبل نشان می دهد. ظاهراً این بار مسوولان بخش صنعت، افزایش عرضه را بیش از قبل جدی گرفته اند. صالحی نیا، معاون وزیر، اعلام کرده است170هزار خودرو از سوی دو خودروساز در ماه اسفند عرضه می شود. مدیرعامل ایران خودرو نیز از افزایش20تا 25درصدی عرضه خودرو در سال آینده خبر داد.
زمستان صنعت خودرو
قیمت خودرو در بهمن ماه بیشترین افزایش را تجربه کرد. البته باید توجه داشت شتاب رشد قیمت خودرو مدتها قبل و از تابستان کلید خورده بود. در مهر و آبان ماه، قیمت رسمی و بازار خودرو با هم متفاوت بود که البته این تفاوت برای خودروهای نسبتاً ارزان قیمت همچون پراید، کمتر از20 درصد بود. اما این تفاوت قیمت به تدریج افزایش یافت چنانکه در بهمن ماه، خودرو پراید با نرخ های تا  20میلیون تومان به فروش می رسید؛ در حالی که قیمت رسمی نمایندگی آن در روزهای ابتدایی بهمن کمتر از 13 میلیون تومان بود. در روزهای آخر بهمن، به تدریج از قیمت خودرو کاسته شد و بعد از گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور نیز این مساله ادامه یافت. قیمت خودرو سایپا 111 که اواسط بهمن بیش از 19 میلیون تومان گزارش می شد، تا حدود 17 میلیون کاهش یافت.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 3
    ساپکو و ایساکو اگر در بورس بودند اوضاع شفاف تر بود.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    30 0
    تنها راه کاهش قیمتها لغو گمرکی خودروهای ارزان قیمت و ایجاد رقابت و از بین بردن انحصار تولید خودرو در ایران میباشد و در غیر این صورت خرید پراید 30 میلیونی در سال جدید دور از ذهن نمی باشد
  • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    15 0
    از ماهی سفید گرانتره
  • بدون نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    8 0
    چقدر هم شورای رقابت تاثیر گذار بود! بابا این قانون کشور ماست که چیزی که گرون بشه گرون تر میشه اما ارزون نمیشه!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    1 0
    من هم تایید میکنم گفته های ایشان را ، تنها راه کاهش قیمتها کاهش شدید گمرکی خودروهای ارزان قیمت و ایجاد رقابت و از بین بردن انحصار تولید خودرو در ایران میباشد و در غیر این صورت خرید پراید 30 میلیونی در سال جدید دور از ذهن نمی باشد