۰ نفر
۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹

واحدمرکزی خبر:

واکنش ها در تونس به صدور فتوای موسوم به «جهاد نکاح» که دختران تونسی را به عزیمت به سوریه تشویق می کند همچنان ادامه دارد.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، برخی گروه های سیاسی در تونس دستگاه های امنیتی این کشور را به مجبور کردن شماری از دختران تونسی به عمل به این فتوا متهم کردند.
مراد الدلنسی گزارشگر المیادین از تونس گزارش داد: «جهاد نکاح» اصطلاح جدیدی است که در جامعه تونس جنجال به پا کرده است. این فتوا که در کشوری دور از سوریه صادر شده است موجب شد برخی دختران تونسی به آن عمل و به سوریه عزیمت کنند با این تصور که با این کار در راه خدا جهاد می کنند.
چهره تونسی ها با شنیدن اصطلاح «جهاد نکاح» حالتی حیرت آور به خود می گیرد هرچند نخبگان سیاسی و دینی تونسی به اتفاق نظر این فتوا را محکوم کرده اند.
مراد العمدونی نماینده مجلس موسسان تونس از جنبش الشعب گفت: «من دولت و کل ساختار حکومت از جمله مجلس موسسان را مسئول این گونه حوادث می دانم. متاسفانه امروز تونسی ها به ابزاری در دست دستگاه های اطلاعاتی تبدیل شده اند».
ولی بخشی از سیاستمداران در تونس به ویژه افراد وابسته به جنبش النهضه همچنان درباره وجود چنین پدیده ای (پدیده جهاد نکاح) در تونس ابراز تردید می کنند هرچند شواهد متعددی درباره آن وجود دارد.
سلما صرصوط نماینده مجلس موسسان تونس از جنبش النهضه گفت:
«من باور نمی کنم که کسی از دختران ما برای جهاد نکاح راهی سوریه شده باشد».
احزاب متعدد در تونس از جمله حزب ندای تونس که مخالف دولت است این پدیده را محکوم و آن را بخشی از سریال افت جایگاه زنان در تونس توصیف کردند. این دیدگاه احزاب مخالف است ولی دو حزب لائیک موجود در کابینه نیز با آن موافق هستند. المولدی الریاحی نماینده حزب تکتل در مجلس موسسان تونس گفت: «روشن است که برخی باندها در حال شستشوی مغزی جوانان ما هستند».
مردم تونس ناخرسندی خود را از این پدیده پنهان نمی کنند و می گویند کسانی که چنین باوری دارند نماینده جامعه تونس و حتی دین اسلام نیستند. با این حال در صورتی که موارد بیشتری از عمل به فتوای جهاد نکاح مشاهده شود، این مسئله در تونس جنجال بیشتری ایجاد خواهد کرد.
گزارشگر المیادین در پایان گفت: جهاد نکاح پدیده جدیدی است که تونسی ها با محکوم کردن و تحریم و باور نکردن به آن واکنش نشان داده اند. ولی بخش بزرگی از مخالفان در تونس مسئولیت این پدیده را متوجه دولت می دانند و آن را به نادیده گرفتن این پدیده متهم می کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا TH ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    7 5
    ملتي كه نسنجيده انقلاب ميكند حقشه از اين بلاها سرش بياد!
  • محمد IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    9 3
    یعنی دخترا تونسی میرند جبهه سوریه که نیازهای تروریست ها را برآورده کنند!!!!!!!!!!
  • حسین IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    4 3
    ملتی که رهبر ندارد به این بلاها گرفتار می شود