خاموشی یک‌ساعته خانه‌ها، ساختمان‌های تجاری و آثار تاریخی در ساعت زمین که از سال 2007/1386 آغاز شده، حرکتی نمادین برای حفاظت از محیط‌زیست است. برج ایفل برای مشارکت در این حرکت جهانی تنها 5 دقیقه در خاموشی فرو رفت.

محبوبه عمیدی: خاموشی یک‌ساعته در ساعت زمین که از سال 2007/1386 در سیدنی استرالیا آغاز شده، شیوه‌ای نمادین برای مقابله با گرمایش جهانی است که ساعت 20:30 دقیقه به وقت محلی در بسیاری از نقاط جهان اجرا می‌شود. البته این خاموشی تنها تلاشی نیست که با الهام گرفتن از ساعت زمین برای بهبود شرایط زیست‌محیطی جهان آغاز شده است. تاکنون بیش از 500هزار اصله درخت در اوگاندا برای جلوگیری از جنگل‌زدایی کاشته شده و بیش از 100هزار امضا برای ممنوع‌کردن قطع درختان در مناطقی از روسیه جمع شده است. خاموشی ساعت زمین در اواخر مارس/ اوایل فروردین‌ماه هر سال انجام می‌شود تا با اعتدال بهاری در نیمکره شمالی و اعتدال پاییزی در نیمه جنوبی زمین همزمان باشد. سال گذشته بیش از 150 کشور جهان با خاموش کردن چراغ‌ها در این رویداد شرکت کردند؛ امسال تونس و فلسطین هم به جمع این کشورها اضافه شده‌اند. در سال گذشته بیش از 7000 شهر کوچک و بزرگ در این حرکت نمادین برای حفاظت از محیط‌زیست شرکت کردند.   

 

سیدنی، پیش از آغاز ساعت زمین

همان‌طور که در این تصویر که پنج‌شنبه 21 مارس 2013/اول فرودین‌ماه 1392 گرفته شده، می‌بینید نور چراغ‌های شهر بزرگ سیدنی آب‌های ساحلی آن را به رنگ‌های گوناگونی نقاشی کرده است.

 

سیدنی در طول ساعت زمین

چراغ‌ها در ساعت زمین (20:30 دقیقه تا 21:30 دقیقه روز 23 مارس/سوم فروردین‌ماه به وقت محلی در سیدنی) خاموش شده‌اند. بر اساس اعلام وبسایت رسمی ساعت زمین، این اتفاق اولین‌بار 6 سال پیش در این شهر استرالیا آغاز شده و طی آن 2.2میلیون نفر و 2000 شرکت چراغ‌ها را برای شروع این حرکت خاموش کرده‌اند.

 

هنگ‌کنگ، پیش از آغاز ساعت زمین

در این تصویر که روز 23 مارس و پیش از ساعت زمین گرفته شده، روشنایی ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌ها در منطقه مالی‌تجاری هنگ‌کنگ چشم‌ها را خیره می‌کند.

 

هنگ‌کنگ در طول ساعت زمین

بسیاری از چراغ‌ها در منطقه تجاری‌مالی هنگ‌کنگ به احترام ساعت زمین خاموش شده‌اند. عده‌ای از برگزارکنندگان خوش‌شانس این رویداد به سکوی دید sky 100 که در طبقه صدم مرکز تجارت جهانی واقع‌شده، آمده‌اند تا خاموشی شهر را از ارتفاع 393 متری از سطح دریا تماشا کنند.

 

برج ایفل، پیش از آغاز ساعت زمین

چراغ‌ها در تاریکی شب جلوه بیشتری به نماد شهر پاریس داده‌اند.

 

برج ایفل در طول ساعت زمین

روشنایی برج ایفل به افتخار ساعت زمین به خاموشی تبدیل شده است. بد نیست بدانید با اینکه خاموشی در ساعت زمین یک ساعت به طول می‌انجامد، زمان خاموشی برج ایفل به دلایل امنیتی تنها 5 دقیقه بوده است.

 

وین، پیش از آغاز ساعت زمین

در این تصویر که روز 21 مارس از تالار شهر وین گرفته شده، این عمارت در هاله‌ای از نور سفیدرنگ می‌درخشد. پایتخت اتریش هم یکی از هزاران شهری است که در سال جاری در خاموشی ساعت زمان شرکت کرده است.

 

وین در طول ساعت زمین

در پایتخت اتریش هم چراغ‌ها مانند شهرهای بسیار دیگری در سراسر جهان خاموش شده‌اند. عمارت شهرداری وین تنها یکی از ده‌ها قلعه باستانی و اثر تاریخی است که در این شهر به مدت یک‌ساعت چراغ‌ها را خاموش کرده‌اند.

 

کی‌یف، پیش از آغاز ساعت زمین

در این تصویر مجسمه یادبود مادر میهن در کی‌یف را می‌بینید که پیش از خاموشی ساعت زمین در روشنایی چراغ‌ها دیده می‌شود. این مجسمه که از فولاد ضدزنگ ساخته شده، بخشی از موزه ملی تاریخ جنگ‌‌جهانی دوم در اوکراین است.

 

کی‌یف در طول ساعت زمین

پس از خاموشی چراغ‌ها در کی‌یف هنوز هم «مادر میهن» در تاریکی مه‌گرفته شهر دیده می‌شود و به‌نظر می‌رسد که ایستاده و دارد از این شهر و ساکنان آن مراقبت می‌کند.

 

بامبرگ، پیش از آغاز ساعت زمین

پیش از آغاز ساعت زمین، پل شهرداری در بامبرگ که توسط یونسکو به عنوان یکی از میراث‌های جهانی آلمان به ثبت رسیده، غرق در نور طلایی چراغ‌ها دیده می‌شود.

 

بامبرگ در طول ساعت زمین

چراغ‌ها خاموش شده‌اند و پل تاریخی شهرداری در تاریکی فرورفته است. مطابق اعلام یونسکو این شهر مرکز روشن‌فکران آلمانی در آخرین سال‌های قرن 18ام بوده است.

 53273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    19 3
    برج ميلاد هم خاموش شد. لطفا چاپ بنما
  • کوتوله سبز مریخی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    17 1
    و عکسهای ایران؟ما اونروز مهمون داشتیم!فقط تونستم چن تا ازچراغارو خاموش کنم! اما بعضی زادوستان تونشتن همه چراغارو خاموش کنن وشمع روشن کردن...
  • بدون نام IN ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    10 0
    عکس های نیویورک رو هم چاپ میکردید خیلی زیبا بود... راستی یه بشر از خاموش شدن چراغهای برج میلاد عکس نگرفته؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    چراغ هم حرفیه