سربازی در ایران و بسیاری از کشورها، دوره ای از زندگی پسران است که به هرحال راه فرار از آن کمتر وجود دارد. اما اجرای قانون جدید خدمت وظیفه در سال 91، حواشی مختلفی به همراه داشت.

امید کریمی: هرچند که این قانون کمتر جوانان ناراضی از این دوره را راضی کرد، اما مسوولان نظام وظیفه بارها اعلام کرده اند که قانون جدید برای خوشایند و عادلانه شدن سربازی تدوین شده است.

البته تفاوت ذهنیت جوانان با مسوولان نظامی در نگاه به سربازی دراین است که برخی جوانان سربازی را سکته ای در روند معمول زندگی تصور می کنند، اما مسوولان نظامی، سربازی را بخشی از زندگی و ادای دین جوان به کشورش می دانند. همین تفاوت است که سبب ناراضی بودن جوانان و اصرار مسوولان می شود.

جدول زیر، مروری است بر مهمترین خبرهایی که در سال 91 درباره سربازی و نظام وظیفه منتشر شد؛

 

ماه عنوان جزییات
فروردین - افزایش زمان خدمت سربازی و اجرای قانون جدید

- سن مشمولیت سربازی تغییر کرد؛ برابر قانون جدید وظیفه عمومی، هر فرد ذکور ایرانی در ماهی که در آن ماه به سن هجده سال تمام می‌رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی می‌ شود.

- خدمت سربازی 21 ماه شد؛ مدت خدمت دوره ضرورت برای کارکنان وظیفه درنیروهای مسلح و یگان‌های حفاظت 21 ماه و این مدت برای کارکنان وظیفه مامور به دستگاه‌های غیرنظامی به جز یگان حفاظت 24 ماه است و همچنین مدت خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و امنیتی درگیر 18 ماه و برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی غیردرگیر و مناطق عملیاتی و مناطق محروم و بد آب و هوا 19 ماه است.

- توقف اجرای معافیت سه برادری؛ معافیت سه برادری (بعنی معافیت یک فرزند از خانواده‌ای که سه فرزند آن خدمت کرده) از سال 1388برابر مصوبات و ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح به مرحله اجرا درآمد و تا پایان سال 1390 نیز استمرار داشت اما اجرای این معافیت از اول فروردین ماه 91 متوقف شده است.

- رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا: کسر خدمت ها کلا حذف شده است. تنها معافیت های فرزندان ایثارگران از سربازی وجود دارد. همه مشمولان باید 21 ماه خدمت بروند.

اردیبهشت

- مهلت برای بخشودگی غایبان سربازی و پاسخ به سوال مهم پسران جوان؛ چرا اصلا باید به سربازی رفت؟

- دلیل افزایش مدت خدمت سربازی

- سازمان وظیفه عمومی ناجا تا ابتدای خرداد ماه به مشمولان غایب مهلت داد تا خود را معرفی کنند و جزای این غیبت را تحمل نکنند؛ یعنی افزایش طول خدمت و دادگاهی شدن مشمول انها نشود.

- جانشین سازمان و ظیفه عمومی ناجا از اجرای طرح تعویض کارت های قدیمی معافیت با کارت هوشمند ویژه متقاضیان ایرانی مقیم خارج از کشور خبر داد.

- سردار حمید صدرالسادات، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا: همه ایرانی هایی که در این کشور زندگی می کنند، در بخش های مختلف از مواهب و امتیازاتی که در کشور هست بهره مند می شوند؛ تحصیل، بهداشت و همین که در این آب و خاک زندگی می کند خیلی شرایط برایش مهیا می شود. طبیعی است کسی که از همه امتیازاتی که برای همه وجود دارد، استفاده می کند و حقی برای استفاده دارد، یک تکلیفی هم برایش بوجود می آید. مثل کاری که فردی برای سازمانی می کند و حقوقی می گیرد. این معادله همه جا برقرار است. در سربازی هم باید این قاعده را حساب کرد. بالاخره هر جوانی که به سن 18 سال تمام می رسد تا سن 50 سالگی مشمول قانون وظیفه عمومی است ؛ که دو سال آن دوره ضرورت و بقیه ذخیره و احتیاط است و باید به خدمت سربازی برود

- در زمان های مختلف با توجه به نرخ رشد جمعیت جوانانی که به دوره سربازی می رسند و نیازهای نیروهای مسلح، نوسان هایی در سربازی بوجود می آید؛ اگر موالید کمتر شود، امتیازات برای معافیت نیز کمتر می شود و اگر موالید بیشتر شود، امتیازات هم بیشتر می شود. رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا: در یکی دو دهه قبل رشد نرخ جمعیت و موالید بیشتر بود ولی اکنون کمتر شده است تغییر موقتی مدت خدمت از 24 ماه به 18 ماه طبق ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح تا آبان ماه سال 1390 قابل اجرا بود. اما مدت خدمت سربازی از ابتدای سال 1391 به 21 ماه تغییر کرد که باز هم نسبت به مدت قانونی 24 ماه، 3 ماه کاهش دارد. درحقیقت باید این را بگوییم که مدت خدمت سربازی به نسبت قانون کاهش داشته است.

- سردار صدرالسادات در گفت و گویی با خبرآنلاین به سوالات مختلفی درباره قانون جدید سربازی پاسخ داد (اینجا را بخوانید)

خرداد

- پایان مهلت معرفی مشمولان غایب و بهره بردن از بخشودگی غیبت

- مهلت تازه برای معافیت ها

- سوم خردادماه، پایان مهلت بخشودگی مشمولان غایب اعلام شد. پس از این مدت همه مشمولان غایب با توجه به مدت غیبت با افزایش مدت خدمت و یا معرفی به دادگاه مواجه شدند.

- مشمولان غیرغایبی که تا پایان سال 1390 واجد شرایط معافیت‌هایی از قبیل معافیت جد و جده ، سه‌برادری و .. بوده‌اند در صورتی که همچنان واجد شرایط معافیت هستند تا 31 شهریور 91 فرصت دارند تا برای ثبت و رسیدگی به درخواست خود اقدام کنند.

- براساس قانون معافیت مراکز تربیت معلم، از تاریخ تصویب قانون تمامی فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم که به موجب مقررات مربوط، فرد متعهد به انجام حداقل پنج سال خدمت در آموزش و پرورش شده و پس از گذراندن دوره مقدماتی آموزش نظامی و ایفای تعهد از انجام دوره خدمت ضرورت در زمان صلح معاف هستند

تیر

- حذف معافیت کفالت پدر 59 سال برای عادلانه شدن سربازی بود

- جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح: در قانون جدید تنها به فرزندانی کفالت پدر داده می شود که پدر آنها قادر به اداره خود نباشد. ما بر این باوریم که باید بر اساس نیازها و آن چیز که عدالت حکم می کند قانون را به پیش ببریم. برای مثال چرا کسی که پدرش در سن 59 سالگی قرار دارد باید معاف شود ولی کسی که پدرش در شرایط نامناسب است و تنها 58 سال سن دارد نباید از معافیت بهره مند شود. صرف داشتن سن 59 سال نمی‌تواند پایه مناسبی برای احقاق عدالت به حساب آید چرا که شاید فردی در این سن باشد ولی به دلیل تمکن مالی هیچ نیازی به فرزند خود برای سرپرستی نداشته باشد لذا فرزند ذکور این افراد از خدمت معاف نخواهند شد و در مقابل آن اگر کسی حتی در سن 50 سال قرار داشته باشد و توانایی مالی و جسمی مناسبی برای گذران زندگی خود نداشته باشد با توجه به پرونده تشکیل شده یک فرزند ذکور وی از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

مرداد

- طلایی های المپیاد از سربازی معاف شدند

- مقایسه ای میان مدت سربازی در ایران و کشورهای دیگر

- راستای توسعه استعدادهای درخشان کشور فراملی کردن "المپیاد زبان و ادبیات فارسی" و برگزاری "المپیاد جغرافیا" و "قرآن" نیز در دستور کار قرار گرفته است.

- کیفیت و زمان انجام سربازی در هر کشوری بسته به موقعیتهای سیاسی ، جغرافیایی ، اجتماعی و حتی اقتصادی متغیر است. برخی از کشورها مردانی را که به سن خاصی (مثلاً 18 سال) می‌رسند به خدمت وظیفه سربازی اعزام می‌کنند، در برخی دیگر از کشورها (مانند کوبا) این اجبار برای زنان نیز وجود دارد. با این‌حال برخی از افرادی که از نظر سنی مشمول این خدمت می‌شوند به دلایل گوناگون (همچون نارسایی‌های فیزیکی یا روانی و یا اعتقادات مذهبی) از خدمت معاف می‌شوند. (مقایسه ای دراین باره را اینجا ببینید)

شهریور

- آخرین مهلت برای استفاده از قانون معافیت کفالت از سربازی

- دستگیری پزشکی که با دستکاری ستون فقرات، معافیت سربازی می داد

- شرطی برای ادامه تحصیل مشمولان

- طرح معافیت سربازی برای مدال آوران المپیک و بازی‌های آسیایی

- سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا آخرین مهلت برای ثبت معافیت کفالت پدر 59 سال را اعلام کرد؛ مشمولانی که تا تاریخ 5/1/91 معافیت کفالت پدر بالای 59 سال تمام به آنان تعلق گرفته ولی تا آن تاریخ درخواست خود را ثبت نکردند، تنها تا پایان شهریورماه سال 91 فرصت داشتند تا برای ثبت درخواست خود اقدام کنند.

- رییس پلیس آگاهی استان اصفهان از دستگیری یک پزشک و دلال که با انجام عمل جراحی در ستون فقرات افراد مشمول خدمت سربازی سبب دریافت معافیت پزشکی برای آنان می‌شد، خبرداد.

- فارغ التحصیلان دیپلم و پیش دانشگاهی چنانچه در مدت یکسال از تاریخ فراغت در مقطع متوسطه در دانشگاه پذیرفته شوند با اخذ معافیت تحصیلی می‌توانند به تحصیل ادامه دهند.

- رییس تربیت بدنی نیروهای مسلح: براساس طرحی که به مجلس ارائه شده قرار است تا نفرات مدال آور در المپیک و آنهایی که در بازی های آسیایی مدال می گیرند از خدمت معاف شوند.این کار به این دلیل قرار است انجام شود که ورزشکاران ایران انگیزه های زیادی برای افتخار آفرینی داشته باشند. بازیکنان ایرانی که بیشتر از 10 سال در خارج از کشور حضور دارند می توانند با مراجعه به سفارت و تحویل دادن مدارک خودشان ازشرایط معافیت استفاده کنند. آقایان دژاگه، نظری و قوچان نژادبازیکنان ایرانی ساکن در خارج از کشور هستند. جای هیچ نگرانی نیست و معافیت بازیکنان انجام خواهد شد.

مهر

- فارغ التحصیلان تربیت معلم چگونه سربازی می روند؟

- نحوه خرید بیمه خدمت سربازی تغییر کرد

- بر اساس قانون گذشته، فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم پس از پنج سال گذراندن دوره تعهد و دیدن آموزش نظامی کارت پایان خدمت دریافت می کردند. اما با توجه به اینکه وزارتخانه مسئول تامین هزینه آموزش بود، باید هزینه ها تامین می شد. به دلیل عدم تامین هزینه بسیاری از این افراد آموزش نظامی را ندیدند. با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تمامی افرادی که تا 31 شهریورماه 91 تعهد خود را به پایان رسانده اند با اخذ تعهد برای گذرندان دوره آموزش کارت پایان خدمت دریافت کردند. البته افرادی که از ابتدای سال به خدمت گرفته شده اند ابتدا باید دوره آموزشی را طی کنند.
آبان - بررسی معافیت های سربازی در کمیسیون امنیت ملی مجلس - سردار موسی کمالی: نماینده های مجلس درباره معافیت ها و کسر خدمت هایی که وجود دارد، سوالاتی داشتند. می خواستند آخرین وضعیت قانون خدمت سربازی و علل تغییرات را بدانند. توضیح دادیم که قانون جدید خدمت سربازی که تصویب شده نسبت به قانون قبلی معافیت ها را گسترش داده است.
آذر

- هزینه های معافیت از سربازی و خروج از کشور

- احمدی مقدم: اگر بگوییم معتادان به سربازی نیایند همه مردم معتاد می‌شوند.

- اگر در کشورهای دیگر بودید اوضاع سربازی‌تان چطور بود؟

- سازمان نظام وظیفه طبق قانون می تواند به افرادی که شرایط خاصی باشند معافیت بدهد. این معافیتها شامل معافیت پزشکی،کفالت و موارد خاص باشد.مشمولان می توانند با داشتن شرایطی که نظام وطیفه برای گرفتن کارت معافیت اعلام کرده با پرداخت مبالغی این کارت معافیت را دریافت کنند و برای این کار لازم است که پلیس به اضافه 10 مراجعه کنند. هر یک از این معافیت ها تعرفه خاصی دارد که در این جدول این تعرفه ها آورده شده است.

- اعتیاد در نیروهای مسلح مشاهده می‌شود که طبق مقررات باید با آنان برخورد و آنان را اخراج کرد اما در سربازان وظیفه به تونلی بدل شده است که اگر بگوییم معتادان به سربازی نیایند همه مردم معتاد می‌شوند که این مشکلات و آسیب‌هایی است که باید برطرف شود.

- سربازی در بسیاری از کشورها اجباری است، در بسیاری از کشورها اختیاری، در بعضی کشورها در حال حذف شدن است و .... با دیدن این اینفوگرافیک می‌توانید اطلاعاتی را درباره سربازی در کشورهای دیگر به دست بیاورید

دی

- قهرمانان ورزشی از سربازی معاف می‌شوند

- از سربازی معاف هم باشید، باید آموزش نظامی ببینید

- جزییات محاسبه بیمه رایگان سربازی و خرید خدمت

- قانون معافیت پرداخت بیمه سربازی عطف به ماسبق نمی شود

- نمایندگان مجلس در جلسه علنی یکشنبه 3 دیماه، کلیات طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن قهرمانان ورزشی از خدمت سربازی معاف می‌شوند و برای جذب و استخدام در اولویت‌ خواهند بود.

- مطابق قانون وظیفه عمومی مشمولانی که به واسطه معافیت های کفالت، ایثارگران، مددجویان و موارد خاص (غیر از معافیت پزشکی) از خدمت دوره ضرورت معاف می شوند صرفا در صورت گذراندن دوره آموزش نظامی می توانند کارت معافیت دریافت کنند.

- براساس برنامه ریزی‌های انجام شده امکان خرید خدمت و برخورداری از بیمه رایگان برای سربازان و همچنین افرادی که طی مدت زمان خاصی خدمت سربازی خود را گذرانده اند فراهم شده است.

- کساتی که پیش ازسربازی بیمه پرداخت می کردندشامل معافیت پرداخت حق بیمه سربازی می شوند.همچنین قانون عطف به ماسبق نمی شود.این پاسخ سازمان تامین اجتماعی به خواننده ای است که درباره عودت پول به کسانی که پیش ازاین بیمه سربازی را پرداخت کرده اند داده شده است.

- معافیت های خاص سربازی (اینجا و اینجا)

بهمن

- فقط دو نوع کسر خدمت سربازی وجود دارد

- خرید خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور لغو می شود.

- مدت سربازی نه تنها کم نمی شود، شاید سال آینده 24 ماه هم بشود

- درسال 91 مشمولان تنها می توانستند از کسرخدمت های مربوط به بسیج (موضوع قانون احتساب بخشی از خدمت دوره ضرورت مشمولان عضو بسیج نیروی مقاومت سپاه پاسداران) یا انجام پرو‍ژه های تحقیقاتی مربوط به نیروهای مسلح بهره مند شوند. حداکثر میزان کسرخدمت بسیج 6 ماه است. همچنین مشمولانی که پروژه های تحقیقاتی فوق را انجام داده اند در صورت تایید توسط بنیاد نخبگان نیروهای مسلح ، می توانند از دو ماه یا بیشتر کسرخدمت استفاده کنند.

- معافیتهای جدید سربازی اعلام شد (اینجا و اینجا)

- جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح، از بررسی طرحی خبر داد که به موجب آن فروش سربازی برای مشمولان خارج از کشور متوقف می‌شود: در حال حاضر آن دسته از افراد ذکور عادی که تا پیش از پایان سال 82 از کشور خارج شده و نیز آن دسته از دانشجویانی که تا پایان شهریور 85 اقدام به خروج از کشور کرده‌اند می‌توانند نسبت به خرید خدمت سربازی خود اقدام کنند. فعلا شرایط همانند سال 90 است، اما مشغول بررسی طرحی هستیم که به موجب آن امکان خرید و فروش خدمت مشمولان خارج از کشور همچون داخل کشور متوقف شود.

- سردار موسی کمالی: معیار محاسبه طول مدت خدمت سربازی، "سال اعزام" است و به عنوان مثال آن دسته از افرادی که در سال 90 به خدمت اعزام شده‌اند، مدت سربازی‌شان نیز مانند قوانین همان سال برابر 18 ماه است. درباره کسانی که در سال 91 اعزام شده باشند، طول مدت خدمت سربازی‌شان برابر با مقررات همان سال اعزام است. بر اساس قانون، خدمت سربازی می‌تواند تا 24 ماه نیز افزایش پیدا کند، با توجه به احتمال کاهش موارد ذکور، ممکن است طول مدت خدمت سربازی در آینده به 24 ماه برسد.

اسفند

- امریه سربازی حذف می شود

- سرباز معلم هم موقتی است

- هیچ معافیت جدیدی برای سال 92 وجود ندارد

- مشمولان می توانند تا مقطع دکتری تخصصی ادامه تحصیل دهند

- حداکثر میزان کسرخدمت بسیج 6 ماه است.

- جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح از بررسی طرحی خبر داد که به موجب آن احتمال تعدیل یا حذف سربازان امریه در ستاد کل وجود دارد.

- سردار موسی کمالی: طرح سرباز معلم، طرحی موقت است و به منظور جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اجرا شده و در صورتی که آموزش و پرورش دیگر نیازی به سرباز معلم نداشته باشد، قطعا این طرح متوقف خواهد شد.

- جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح: قانون اصلاح شده سربازی مربوط به بیست و دوم آبان سال 90 است و بعد از آن هیچ تغییر جدیدی در آن ندادیم و برای همین تمام خبرهایی که در مورد مدت سربازی، معافیتهای جدید یا فروش سربازی اعلام می شود شایعه هستند.

- برابر قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال 1390 مجلس ، مشمولان می توانند قبل از انجام خدمت دوره ضرورت در صورت داشتن شرایط لازم تا مقطع دکتری تخصصی (PHD) و کسب تخصص در رشته های پزشکی و دام پزشکی ادامه تحصیل دهند.

- موعد اعزام افراد متاهل درشرایط خاص به تعویق می افتد. (اینجا)

- کسرخدمت تنها به بسیجیان و محققین پروژه های مربوط به نیروهای مسلح داده می شود. این پاسخ سازمان نظام وظیفه عمومی درباره نحوه محاسبه کسر خدمت به خوانندگان خبرآنلاین بود.

 4747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 70
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرباز بدبخت IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    من سربازم! آخه من فوق لیسانس با 28 سال باید برم 21 ماه خدمت کنم و زیر دیپلم با 18 سال هم بره 21 ماه خدمت کنه؟!!!! آخه چرا کسری مدرک رو خذف کردین!! چرا تو این مملکت به تحصیلات اهمیت نمیدن!!!آقایون دیدار به قیامت!!
    • یاسر IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
      113 7
      خبر انلاین تو رو خدا پیگیری کنید لااقل برای مدرک کسری بدن مثل سابق.الان 28 سال دارم اگه 21 ماه برم خدمت باید تو سن 30 سالگی بشینم به آزمون های وکالت و سردفتری اگه باشه و اگه شانس بیارم که تو همون سال قبول بشم. تازه خود ازدواج خودش خیلی پروسه داره که و از زمانی که قصد ازدواج می کنی تا یک موردو انتخاب کنی 2 سال وقت می بره. اونایی که تو بالابالاها نشستن خودشون سوابق جبهه دارن و اون زمون قسمتشون شده رفتن و الان پسراشون مشکل سربازی ندارن که به فکرشون برسه این مشکل سربازی و مدت زیاد اون رو حل کنند. واقعا آدم بعضی مواقع که فکر میکنه از ناعدالتی های فاحش رنج می بره.ولی ما خلاصه این خدمتو تموم میکنیم و تا 32 سالگی تو خط عرفان می زنیم تا نفس بر ما غلبه نکنه ومشکلات اقتصادی را درک نکنیم.
    • یک پزشک IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      45 1
      با سلام بنده سال 80 پزشکی قبول شدم و به مدت 12 سال بدون وقفه ادامه تحصیل دادم و الان با مدرک متخصص جراحی فارغ التحصیل شدم. 3 سال قبل هم ازدواج کردم. الان با یک بچه منو انداختن مرز زابل خدمت کنم. آخه ای مسئولین محترم این انصاف است؟ من پس از اینهمه تحصیل و کشیکهای سنگین دوره رزیدنتی حالا باید دست زن و بچمو بگیرم برم مرز زابل 21 ماه خدمت کنم :( اونم با حقوقی که پول بلیت اتوبوس هم نمیشه. بخدا زندگیم داره از هم میپاشه کاش حداقل مجرد بودم. آخه اون بچه چه گناهی کرده. خبرانلاین محترم توروخدا پیگیری کنید. به هر دری زدم نشد. اصلا محل خدمت و مدت آن به کنار، واقعا با حقوق سربازی چجوری خرج زن و بچمو بدم؟ پس اندازی هم ندارم آخه با حقوق 500هزار تومنی که در دوره رزیدنتی به ما میدادن نمیشد پس انداز کرد...
    • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      15 3
      سربازی اساسش بی منطق است من فقط یک سوال دارم کدام کشور پیشرفته دنیا را دیده اید که نیروی متخصصش را ببرند کهه توالت بشور خدا لعنت کند رضا خان رو با این میراثی که از خود بجا گذاشت
  • محمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    173 5
    یکی از مهم ترین بخش ها را ننوشتی که مرخصی مهانه سرباز را از ماهی 2/5 روز کردن 1 روز بخدا فقط زورتون به ما سربازا رسیده بجا این که خدمت ما را از 18 ماه کردین 21 ماه لااقل مرخصی هامونو بیشتر کنین تاز کمترش کردین تروخدا شما برا ما یک کاری بکنن یک اعتراضی سوالی چیزی 21 ماه از اوج جوونیو زندگیمونو باید تلف کنیم برا این که چی آخه؟
    • امیر آریان IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
      60 4
      با سلام متاسفانه جدیدا مرخصی تشویقی هم نمی دن!
  • بدون نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    62 56
    چرا این معافیت های کارت ایثارگری را برداشتید.خیلی ها ازاین کارتها استفاده نکردند.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    148 7
    چرا به سربازان حقوق نمی دهند
  • شهاب IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    165 6
    بنده با عبارت سکته موافقم چراکه بنده دقیقا 2 سال پیش هم کار داشتم و هم پول و می توانستم ازدواج کنم اما امروز اول از همه باید دنبال کار بگردم و در ضمن یک دست غذای عروسی که دو سال پیش با 3500 تومان هزینه درست می شد امروز باید بابت آن 8000 هزار تومان هزینه شود و متاسفانه من تا 4 سال دیگر باید کار کنم تا بتوانم بلکه ازدواج که حق مسلم تمام جوانان است را انجام دهم سربازی در کشوری با چنین تورم های نجومی به مدت دوسال خیلی زیاد است لطفا نظرم را منتشر کنید
    • hamid IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
      23 2
      همه همین مشکلو دارن و نتیجش بالا رفتن سن ازدواج و کم شدن بیشتر افراد ذکور است. من خیلی از دوستام هستن که چون نمی تونن ازدواج کنن به راه غیر شرعی کشیده شدن و باعث افزایش فحشا و زن های خیابانی شدن ....
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    130 6
    سکته است آن هم از نوع مغزی و قلبی با هم چون هم کارت رو ازت میگیرن هم عشقت رو
  • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    103 4
    سریازی فقط زیاد شد، همین.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    119 4
    متاسفانه خدمت سربازی یک شوک بزرگ به زندگی جوانانی است که می توانند با تلاش و پشتکار آینده خود را بسازند اما در کشوری مثل ایران با این اوضاع گرانی باید دو سال جیره خور پدر یا خانواده باشند و متاسفانه یک نفر مثل بنده که خرجی ده خانواده هم هست باید در طول دوران خدمت چیکار کند باید از کجا در آمد کسب کند خواهش می کنم به گوش مسئولان برسانید
  • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    113 5
    خبر آنلاین پیگیری های خوبی داشتی تا به امروز اما آیا از خودت پرسیده ای که دو سال از عمر یک جوان آن هم درست در مقطعی که می تواند تحصیل کند و کار کند و ازدواج و.... یعنی چه...............لطفا از مسئولین هم بپرسید
  • m IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    78 2
    هاهاها..احتمالا خوشایند البته خوشایند مسوولان گرامی:)..من که هر مشمولی می بینم دادش تو هواست میگه هر روز طول خدمت میره بالاتر هر روز سختر میشه و معلوم نیست از جون ما چه می خوان همچین حرفایی خودتون بهتر گفتین احتمالا اونها از نظر و جایگاه خودشون دیدن که عادلانه و خوشایند هست بهرحال جایگاه متفاوت دیدگاها رو متفاوت می کنه اما به نظر من باید نگاه کرد و نظر مردم رو دید نه نظر و دیدگاهی رو به نام قانون به مردم تحمیل کرد..الان خیلی سخت تر شده..نوشتن امکانات تحصیل من از شما می پرسم تحصیل دانشجویان ما سود هم واسه کشور داره با این دانشگاه آزادشون مگه در دانشگاه دولتی رو رو مردم باز کردن اونکه سالهای سال کنکور جلوش هست!..این از تحصیل حالا بقیش بماند
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    158 7
    در 147 کشور دنیا سربازی اجباری وجود نداره و ارتش حرفه ای دارند. ایران ازنظر طول مدت سربازی و حقوق سربازان یکی از بدترین کشورهای دنیاست
  • بدون نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    72 12
    ما که دل زدیم به دریا و رفتیم! شکر خدا 14 ماهش هم گذشت! ولی خدایی کسری ها خیلی اعصاب خورد کنه! خیلی از هم دوره ای هام ترخیص شدن با چند ماه کسری ولی من باید تا 4 ماه دیگه برم!!! فقط بخاطر... بماند!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    96 1
    آقا میخ آهنین نرود در سنگ...متاسفانه وضعیت سربازی به جای اینکه به سمت حرفه ای شدن و پیشرفت و استفاده از نیروهای متخصص پیش رود رو به عقب می رود........ همانطور که می بینید هم عادلانه شده و هم خوشایند...
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    78 4
    سلام آقا سربازی خوب ما بد.فقط بفرمایید که چرا بدون سربازی رفتن تو این کشور نمیشه هیچ کاری کرد؟ نه کار میدن نه درس میتونی بخونی نه زن میدن نه اجازه خروج هست؟البته با کلی سند و وثیقه و دنبال دویدن همه ی اینها امکان پذیره اما.... بگذریم ما که قید 2 سال از زندگیمونو زدیم اما بعد از خدمت قید همه ی زندگیمونو زدیم.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    104 1
    ناعادلانه و ناخوشایند برای جوانان ، عادلانه و خوشایند برای کشور
  • سرباز 17 ماه خدمت IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    95 3
    سلام ای کاش در مورد حقوقی که به سرباز می دن در قبال این همه زمان بیشتر صحبت بشه، کجای اسلام اینو تأیید می کنه؟
  • سعید_ح IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    57 9
    ما یه مشت سربازیم جون به کف....
  • John IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    88 12
    سلام بنده لیسانس دارم اسفند 90 اعزام شدم افتادم جایی که فکرشم نمیکردم کجای دنیا لیسانس جامعشون رو میفرستند نقطه صفر مرزی و امنیتی درگیر با اشرار این کار چه توجیهی میتونه داشته باشه ؟!!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      8 22
      الان همه لیسانس دارن دیگه
    • بدون نام IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
      21 0
      نشون دهنده بی اهمیتی علم هست عزیز. متاسفم
  • بدون نام US ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    88 2
    میگم یه سوال: اگه تعداد سربازاتون به حدی برسه که مجبور بشین خدمت وظیفه رو 48 ماه یا بیشتر بکنین این کارو انجام میدین آیا؟ یعنی این موضوع هیچ راه حل بهتری واسش وجود نداره!! لطفا پاسخ بدید.
  • حسین US ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    95 4
    تا کسی نره سربازی متوجه نمیشه چه استعدادها و فرصت هایی که تو این 2 سال تلف نمیشه!! باور کنید من قبل از اینکه برم خدمت انگیزه م خیلی بالا بود ولی در طول خدمت اونقدر فشار روحی بهم وارد شد که اصلا یه آدم بی خیال شدم! چه سختی هایی که نکشیدم خدا میدونه خدمت تو نیروی انتظامی چقدر سخت و طاقت فرسا هست. امیدوارم یه فکر درست و حسابی برای ساماندهی خدمت سربازی بشه.
    • بدون نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
      45 1
      منم با نظر این دوستم موافقم ، بعد از خدمت انگیزه از آدم گرفته میشه ، خدا میدونه من قبلا چقدر اراده و انگیزه داشتم اما الان اصلا هیچ اراده ای برام نمونده ، وقتی میبنی کارت پایان خدمتت به هیچ کاریت نمیاد حس بدی بهت دست میده چون کار هم پیدا نمیشه .
  • بدون نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    با تشکر از مسیولین عزیز ممنون از این که باعث شدن تبعیض در قانون جدید از بین بره ما که 4 ماه سربازیم. هیچ بدی هم ندیدیم دوستانی هم که دم از مدرک میزنن فکر میکنن باقی مردم تا تصمیم کبری خوندن .دیگه الان تو کشور همه لیسانس و فوق دارن.حالا 2 ماه اینور و اونور م هیچ فرقی نداره
    • امیر IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      28 3
      اگه همه لیسانس و فوق لیسانس دارند پس شما چرا ندارید عزیز ؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام CA ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    41 8
    من دو سال پیش رفتم سربازی ، با مدرک لیسانس، دوستات عزیز با این که حین سربازی خیلی سختهی و آدم یک دقیقشم براش زو داره، بعدش حسابی دلش براش تنگ میشه، میدونم الان باور نمیکنین و احتمالا میخواین منو خفه خه کنین! اما بنظرم بهترین حالتش این بود که مدت دورشو به یکسال کاهش میدادن، چون دو سال وقت تلف کردنه و هر چی در مورد سختی های زندگی و مقدمات نظامی بخوای یاد بگیری تو همون سال اول گرفتی، سال دوم چیزایی که نباید یاد بگیری رو یاد میگیری مثل جیم زدن! در صمن الان من برای تحصیل کانادام و چیزی که ناراحت کنندس اینه که افراد پول دار بچه هاشون همه تو این کشوران"تو سربازی کمتراز بالا شهر کسی رو ببنی" و همه به باهانه تحصیل اومدن اینجا و بعد چند وقتم همین جا میخرن سربازیو با خیال رابرمنکمیگردنن
    • بدون نام CA ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
      13 25
      بخاطر اشکالات تایپی عذر میخوام "با تبلت تایپ کردم و جالب نشد" یک چیزی رو فراموش نکنید ، ما معمولا تو زندگیمون اگه با خودمون صادق باشیم خیلی وقت تلف میکنیم ، حالا بهتره بجای نرفتن به سربازی به بهانه وقت تلف شدن! ، زود تر برین و سعی کنین حداقل یک چیزی از این دوره یاد بگیرین ، حالا که اجباریه به جای غصه خوردن! ، در آینده خیلی راحت فرق خودتون با کسایی که نرفتن رو میفهمین.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    64 5
    فقط سربازی رو بکنید 18 ماه . به سربازی رفتن راضی شدم الان 6 ماه سربازم تورو خدا برگردونید رو 18 ماه خبر انلاین پیگیری کن لطفا. شما بخواهید میشه. 3 ماه اضافه اخه چرا . 3 ماه تو سربازی یه عمره
  • محمد US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    36 4
    دوستان من دوسالی هست از خدمت فرار کردم. قصد هم ندارم برگردم. گاهی میان دم خونه دنبالم که میپیچونمشون... حالا میخوام ببینم اگه من خونه ام رو عوض کنم بازم میگردند پیدام میکنند یا دیگه بیخیال می شند.از یه دژبان پرسیدم گفت دیگه دنبالت نمیاند. گفتم کسی شرایط من رو داره از تجربه ش استفاده کنیم.ممنون
  • شاینا IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    18 40
    سربازی با همه بدی هایش برای انسان هایی که به زندگی راحت و بی خیال شهری عادت کرده اند، به تیپ زدن و عینک دودی ، به اینکه همیشه خیالشان راحت باشد پدر و مادر حامی آنها هستند ، برای آنهایی که فکر می کنند زندگی بدون خانواده بهتر است ، کسانی که انعطاف ندارند ، کسانی که دست به سیاه و سفید نمی زنند، کسانی که زندگی یکنواخت خسته شان کرده و هیجان می خواهند ، کسانی که شب دیر می خوابند و ظهر بیدار می شوند، کسانی که نیاز دارند مدتی از خانواده دور باشند و فکر کنند، کسانی که از مشکلات و خطرهای موجود اطلاع کافی ندارند ، و کسانی که دنبال مجالی هستند تا قدرت و شجاعت خود را نشان دهند خوب است.
  • مری IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    52 3
    فقط یک کلام بگم با این شرایط کار و . . . بهتر نریم سربازی.مثل ماشین که نخریدیم یا پسته.به جای 24 ماه بکنید 100 ماه من که نمیرم
  • amir IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    23 1
    ما یه مشت سربازیم جون به کف عزراییل با اکیپ ما جور پس ما سربازا خسته شدیم از این همه چرا !!
  • lمحمدرضا A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    15 2
    سلام من 2ساله پیش رفتم خدمت با فوق دیپلم .بعد از 9 ماه لیسانس قبول شدم اومدم دانشگاه.حالا که دوباره قراره برم باید همون 18ماهو خدمت کنم یا 21ماه؟ممنون میشم اگه کسی میدونه بگه
    • رامین IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      7 2
      متاسفانه میگن چون اعزامت ، سال 92 هست باید طبق قانون جدید خدمت کنی.یعنی 21 ماه.من هم همین بلا سرم اومد
    • hamid IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
      4 0
      بچه هایی که سال 92 میان خدمت یه خبر بد براشون دارم امروز تو پادگان بودم چنتا برگه مرخصی برده بودم فرمانده گردانمون امضا کنه می گفت قانون جدید براشون اومده از سال 92 خدمت 24 ماه است. من خودم اردبیل خدمت میکنم اعزامی 1/8/91 هستم و 21 ماه باید خدمت کنم - 2 ماه کسری به خاطر بدی آب و هوا جمعا 19 ماه
  • محمد IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    36 1
    با این نظرا معلوم شد دل همه پره لااقل تو پیگیری کن برا این قشر مظلوم یک کاری کن هم 21 ماه کم کنن هم مرخصیو که یک سوم کردن برگردونن بخدا عمرمونه که داره تلف میشه
  • احمد IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    46 5
    تورو خدا پیگیری کنید. تورو خدا پیگیری کنید. به خدا این انصاف نیست با فوق لیسانس مکانیک شریف، صبح ساعت 6:30 برم سر چهار راه تا ساعت 8 شب. ای خدااااااا
  • یک رفیق قدیمی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    30 0
    عکس این خبر مرا به سالهای دور برد مرا یاد 04 بیرجند 18 سال پیش انداخت به نظر من سربازی عمر آدمو نصف میکنه قبول کنید لحظه لحظه این سربازی را تقویمو خط زدم وزیر کلامو هرماه یک ستاره انداختم تا این دوسال تمام بشه ویاد خسرو جودکی بچه بروجرد محمد رحیمی بچه خرم آباد یاوری بچه حصارک کرج تذاکری بچه تهران وپیریایی سر گروهبانمان بخیر انشاء الله همگی سالم باشند
  • علی IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    32 2
    سلام علیکم لطفا این درد من و همه ی مشمولان دورو ورم رو به گوش مسئولین و اقای صدرالسادات برسونید به خاطر قوانین نادرست سربازی 1:ایا درسته قانون افزایش سربازی (21و24) در این وضعیت اقتصادی وتورم علل الخصوص برای مشمولین متاهل اجرا می شد وشود. 2:ایا حقوقی که برای یک سرباز متاهل در نظر گرفته اید درست است؟؟؟ 3:ایا مزایایی که برای سرباز متاهلی که فرزند صغیر دارد کافی و درست است؟؟؟ 4:ایا به این موضوع فکر کرده اید که یک سرباز متاهل با همچین طول دوره خدمت و مزایا و امکاناتی که گذاشته اید هنوز چند برابر است؟؟؟ خواهش بنده حقیر از مسئولین این است که در بسیاری از قوانین سربازی تجدید نظر وبازبینی کنند قوانین نیاز به اصلاح دارد. با تشکر از همه مسئولین خدمتگذار و دلسوز.
    • سرباز مجرد US ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      20 4
      "خبر خواهشا این رو چاپ کن..." برادر من مگه مجبور بودی سربازی نرفته زن بگیری؟! چرا شما متاهلا اینجوری هستین؟! سرباز مجردی رو میشناسم که تو آژانس کار میکنه و خانوادش به پولش نیاز دارن ولی مجبوره تو پادگان وقتش رو تلف کنه سرباز مجردی رو میشناسم که مادرش بیمار است ولی مجبوره تو پادگان وقتش رو تلف کنه سرباز مجردی رو میشناسم که دو هفتست نرفته خونه و فقط بهش مرخصی ساعتی میدن چون متاهل ها چند روز چند روز مرخصی میگیرن و یکی دو روز هم نهست میکنن بعد میان میگن نتوستم از بچم دل بکنم! و اون سرباز مجرد بیچاره باز هم مجبوره تو پادگان وقتش رو تلف کنه! راحت بگم تو پادگان جور کم کاری ها و پیچوندن های متاهل ها رو مجرد ها میکشن هر چی هم میشه میگه من زن دارم!
  • بدون نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    23 1
    کسر خدمت برای فرزندان رزمندگان هم حذف شده است؟ هر ماه 18 روز کسری؟؟؟
    • بدون نام EU ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      5 2
      بله متاسفانه
  • Jack EU ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    15 0
    یه پسر تو زندگیش مگه چند بار جوان میشه ؟ تو حساس ترین مرحله زندگی یه جوان که آیندش رو تحت تاثیر قرا میده نباید این همه سخت گیری وجود داشته باشه. از یک طرف افتادن تو نقطه ای دور افتاده - افزایش مدت دوره خدمت - اجباری بودن با در تنگنا قرار دادن فرد. و از طرف دیگه تحصیل - کار - ازدواج - افزایش سن - از دست دادن فرصت های شغلی و مشکلات خانوادگی و مالی و بعد از اتمام خدمت عدم تمایل به ادامه تحصیل - فاصله گرفتن از تحصیل و کهنه شدن مطالب و در نتیجه قبول نشدن در آزمون های استخدامی و.. همه و همه میتونه بیکاری جوانان رو تشدید کنه . میتونه یه عده تحصیل کرده و بیکار تولید کنه که کم کم همه به این نتیجه میرسن که تحصیل فایده ای نداره.کم کم امید به زندگی کاهش پیدا میکنه و به مشکلات جامعه افزوده میشه
  • بدون نام IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    31 2
    همچین خوشایند شده که .. مردیم از این همه خوشی اصن!
  • خواهرتون IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    11 21
    واقعا اشکم در اومد نظراتتونو خوندم ...اقایون مسئولین عزیز این بنده های خدا واقعا گناه دارن بیاین بیخیالشون شین ....ولی خداییش خیلی هاتون تا سربازی نرین مرد نمیشین .برای همتون دعا میکنم انشاالله خوب و خوش و سلامت باشید و زود زود زود برگردین پیش خانواده و سر زندگیتون خوش باشید خدانگهدار همه تون
  • edris IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    42 4
    با سلام خداییش بعد سربازی متوجه میشی که بجای 2 سال 20 سال از عمرت ب رحمت ایزدی رفته
    • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
      10 2
      بخدا
  • مهدی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    15 22
    چرا امریه باید 24 ماه باشه؟مگه فرق ما با سربازهای عادی چیه که باید 3 ماه بیشتر بریم؟
    • بدون نام US ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
      25 3
      مرد حسابی تو تیر ماه بعد از آموزشی تهران رفته بودم پادگان شیراز 5 دقیقه زیر آفتاب مبموندم نصف آب بدنم تبخیر میشد و شما هم زیر کولر بودین...حالا فهمیدی چرا باید سه ماه بیشتر برین؟!
  • ابراهیم IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    20 0
    تو ایران خیلی بین دخترا وپسرا تبعیض وجود داره .از یه طرف قانون سهمیه ی کنکور ورو برداشتن وبیشترا پسرا نمیتونن برن تحصیل کنن واز یه طرفم پسرا 21ماه باید برن خدمت ودخترا هم با خیال راحت هم درس میخونن هم کنکور میدن واز طرف دیگه هم که موقع استخدام تو اولویت هستن. الان شما حساب کنین منی که دارم فوق لیسانس میخونم باید بعده اتمام تحصیلم برم خدمت.اوتا بیامو برم دنبال کار بگردم. ودر این مدت نتنها دخترای هم دوره ایه دانشگاهیه من بلکه دخترایی که تا اتمام خدمت من فارغ التحصیل میشن میرن سره کارو تمام فرصتهای شغلی رو پر میکنن ومنه پسر میمونم بیکار وباید برم دنبال کارگری>اگه نمیتونین دخترارو خدمت بفرستین ,حداقل قانونی وضع کنین که دخترا هم بعده فارغالتحصیلی تا مدت 21 ماه نتونن استخدام بشن.
  • پويا IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    10 5
    با برداشتن خريد سربازي از سال 80 ناعدالتي در بحث خدمت دوره ضرورت اغاز شد. يك خانواده قشر متوسط به پايين مي توانست با پرداخت مبلغي فرزند خود را از انجام خدمت ضرورت معاف كند و فرزند خود را به سمت كار و ازدواج و تامين مايحتاج زندگي سوق دهد. از سال 80 به بعد كه قانون خريد برداشته شد. عرصه براي كساني كه به منابع قدرت و ثروت و پارتي و سهميه ها دسترسي داشتند هموار شد. تا بتوانند با آشنايي با قوانين و اطلاعات ديگر اقدام به معاف كردن فرزندان خود كنند. پس سربازي شد مختص كساني كه متوسط به پايين هستند. و آن عدالتي كه در خريد سربازي براي همه يكسان فراهم شده بود(با همه نا عدالتيش) از ميان رفت.
  • محمد IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    11 10
    سربازهای امریه بنده خداها الان درادارات دولتی با ساعت کاری بسیار زیاد داره پدرشون درمیاد توروخدا خبرآنلاین پیگیری کن قوانین سربازی به صورت عادلانه اجرا شه این حق نیست که امریه ها3 ماه اضافه ترخدمت کنن
  • محمد IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    10 2
    با سلام خدمت همه خوانندگان.... در جواب شما دوست عزیز، مهدی آقا باید بگم که سربازهای عادی که در یگان ها و پادگان ها به کار گرفته می شوند علاوه بر محیط خشک و سخت پادگانی، نگهبانی های شبانه هم دارند (از هر 4 شب یک بار تا دو هفته یک بار) که بسته به تحصیلات و محل خدمت متفاوت می شود. به همین دلیل است که شما دوستان امریه، مدت خدمتتان بیشتر است. من تازه خدمتم تمام شد...و در پادگانی بودم که نیروهای آموزشی را تربیت می کرد...به همین دلیل و از آنجایی که با نیروهای آموزشی در ارتباط مستقیم بودم و مربی آنها بودم خیلی خوب این تفاوت ها را می دانم....شما با لباس شخصی می روید و نگهبانی شبانه هم ندارید دوست گلم....به امید موفقیت روزافزون...
  • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    13 1
    اخه یعنی چه چرا باید 21 ماه بشه این کاملا بی انصافی
  • بدون نام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    13 7
    حالا بگید چرا کسی که امریه گرفته به جای 21 ماه باید 24ماه خدمت کنه؟ مگر نه این که کارش تخصصی تره؟ مگه سود بیشتری به مملکت نمیرسونه؟
    • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      6 1
      عزیز من تخصص داری امریه گرفتی رفتی زیر کولر ..ایا غیر امریه ها تخصص ندارن؟؟؟؟
  • بابک EU ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    18 5
    با سلام یه خبر بد برای خودم و برای اعزامی های 92 دارم یکی از آشناهامون تو نظام وظیفه ست، بهم گفت که سربازی 24 ماه شد. واقعا بدبخت شدم.
  • محمد IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
    25 2
    خدايا خودت كمك كن.اين أنصاف نيست عمر منه جوون حروم بشه.حداقل بيشترش نكنيد.21ماه زياده به خدا
  • علی IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    11 1
    واقعا در حق پسرا ظلم میشه. این یه ظلم بزرگه.
  • فربد IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    3 1
    برج 4 اعزام میشم ، درجه هر چند مال آبگرمکن هستش توی ارتش ! اما واقعا حق لیسانس وظیفه ها استواری نیست
  • مرتضی ربیعی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 2
    سلام دوستان من شما ها که چه بخوین چه نخواین بالاخره باید برین خدمت پس طوری خدمت کنین که وقتتون تلف نشه حداقل یه چیزی یاد بگیرید من تو نیروی زمینی ارتش خدمت کردم تو یگان پاسدار تقریبا میشه گفت سخت ترین یگان برای سربازان زیر فوق دیپلم هست. توی اون شرایط من درس خوندم و بعد خدمتم دانشگاه قبول شدم. نگهبانی ما 24 ساعت و بعد از اونهم 24 ساعت استراحت بود که من 24 ساعت دوم رو بجای خوابیدن با صحبت با فرماندهان در قسمت فاوا (فناوری و اطلاعات ارتش) گذروندم و کلی چیز یاد گرفتم و الان هم مغازه تعمیرات کامپیوتر دارم تسلط من به زبان انگلیسی در زمان خدمت با جعبه لایتنر تقریبا سه برابر شد. هم زمان بامن هم خیلی ها بودند که خدمتشان را به بطالت گذروندن و چیزی یاد نگرفتن. بهترین را در بدترین بدست بیاورید.
  • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    با سلام ، فردی 34 ساله که 7،8 سال پیش فوق لیسانس شریف گرفته ، دو فرزند هستن و این فرد فرزند دوم ، و پدر 64و65 ساله هستن و سالم ... الان هم سرباز غایب محسوب میشه ، آیا معاف میشه ؟ کجا بره ؟ چی کار کنه ؟؟؟ ... مرررررررسی
  • seyd IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    ی کسر خدمتی هم برای ما فقیر بیچاره ها بزارین
  • ما رفتیم... A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    1 0
    یه ماه دیگه میرم... چون میگذرد غمی نیست... ولی تاکه بگذرد عالمیست... یعنی خدا میشه اون روز بیاد که من پایان خدمت بگیرم
  • دهه شستی بد بخت IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    3 0
    ای وای به این مسئولین.اینا میخوان روز قیامت جواب ما جوونای دهه 60 رو چی بدن . فوق لیسانسم با 28 سال سن فارغ التحصیل دانشگاه تهران .21 ماه باید خدمت کنم اونم خدایا چه خدمتی یه سری کارای الکی .چرا کسر خدمت مدرک و برداشتید.خدا ازتون نگذره من از خدمت برگرم 30 سالم شده اونوقت کی ازدواج کنم کی پس انداز کنم.نمی دونم کسی این نامه رو میخونه یا نه اما همه مسئولین ازین وضعیت باخبرن. با این همه چرا منو فرستادن یه شهر دیگه خدمت کنم.رفتم میگم شب جا نداریم شامم نمیدیم برو بیرون خونه بگیر آخه آدم دادشو به کی بگه.خدا ازتون نگذره با این بی عدالتی