امسال گرانی نرخ ارز سبب شد تا به یکباره سفرهای خارجی کاهش پیدا کند، مسئولان این را به نفع گردشگری داخلی دانستند.

مریم صدرالادبایی-زهرا تالانی:برخی تصور می کردند که  کاهش سفرهای خارجی،سفرهای داخلی را افزایش می دهد از طرفی ایران کشور ارزانی برای گردشگران می شود.در این زمینه ایرج ندیمی رئیس فراکسیون گردشگری به خبرآنلاین می گوید:رونق گردشگری داخلی مقطعی است چون با افزایش هزینه ها، مردم هزینه های خود را مدیریت می کنند.و در نهایت به حذف سفر می انجامد.


اول بهتر است یک ارزیابی از وضعیت گردشگری در سال گذشته داشته باشید؟
بحث گردشگری در کشور ما به مسایل مختلفی وابسته است؛ مسایل اقتصادی، ارزی، حمل و نقلی و سیاسی به این حوزه مرتبط هستند. وی می‌گوید: ما به لحاظ همپوشانی تور‌های مرتبط با حوزه گردشگری در وضعیت خوبی نیستیم. هزینه‌های اقامت، کاهش پرواز‌ها و نبود ارتباط اقتصادی هم یکی دیگر از دلایلی است که حوزه گردشگری خارجی ما را دچار مشکلات کرده است. اما همانطور که می دانید چندین شاخص در گردشگری تاثیر دارد.نرخ ارز ،قیمت بلیط هواپیما،تبلیغات علیه ایران ،که همه این عوامل سبب شد تا میزان ورود گردشگر به داخل کم باشد.اگر آمار تجاری هم جزو ورود گردشگر به کشور بدانیم که درست نیست،چون میزان تجارت به حداقل رسیده است، سرمایه گذاری کم شده و آماری هم در این زمینه نداریم.در زمینه گردشگری داخلی وضعیت بهتری بود.چون مردم به لحاظ نقدینگی و یارانه میل به تردد بیشتری داشتند.بنابراین ایرانگردی بیشتر بود که تصور می کنم این موضع هم مقطعی باشد و کاهش یابد.در کل به نظرمن اصل گردشگری رو به روکود است و حتی اگر جابه جایی در سفر هم انجام شود تاثیر چندانی ندارد.


در شرایطی که نرخ ارز بالاست و سفرهای خارجی گران تمام می شود چرا باید سفر داخلی کم شود؟
چون خانواده ها ما در میان مدت در سبد هزینه خود تجدید نظر می کنند و طوری مدیریت می کنند که هزینه سفر را حذف یا کم کنند.یعنی در هزینه های خود اولویت بندی می کنند.بنابراین در کوتاه مدت با پیک مسافرت ایرانگردی مواجه هستیم اما در میان مدت آسیب پذیر است به خاطر اصلاح الگوی سبد خانوار.


اتفاقا در نظر سنجی که ما هم داشتیم مردم بیشتر دوست داشتند کفش ولباس بخرند تا اینکه به سفر و گردش بروند؟
بله،چون مردم در میان مدت مدیریت در هزینه دارند و مثلا بین خوردن و گشتن،خوردن را انتخاب می کنند و این در بحث ترجیحات درست است.البته در تمام شهرها اینگونه نیست.در در شمال ایران گردشگری خیلی مهم است ،اما الان کاهش یافته نه اینکه حذف شده باشد.چون میل گشتن در درون آدم است اما نحوه آن در میان خانواده ها متفاوت است. بنابراین هر فردی در مدیریت خانوار سفرشان را تعریف می کنند و این طبیعی است.در اروپا هم در زمان بحران مردم برنامه ریزی و مدیریت داشتند.


بنابراین از نظر شما رونق گردشگری داخلی موقتی است؟
بله.وقتی درآمد خانواده ثابت باشد،مجبورند که هزینه ها را مدیریت کنند. باید روی وضعیت گردشگری داخلی کار کنیم که آن هم با توجه به کاهش ارزش پول و قدرت خرید مردم و همچنین هزینه‌های اقامت، رو به افول است و تنها شهر‌های زیارتی ما آن هم به دلیل موقعیت خاص گردشگری مذهبی، رونق دارند. در کل ما در این حوزه نمی توانیم بدون دلواپسی به آینده حرکت کنیم و همه درها باز نیست. به نظر من گردشگری باید باز مهندسی شود و نسبت به گذشته تغییر کند وتعریف درستی از گردشگری و آمار درستی ارائه شود.


به نظر شما چه تمهیدی باید برای  حفظ این صنعت داشت؟
الان فرصت خوبی است که گردشگری داخلی را رونق دهیم چون کسانی که سفرهای خارجی می روند به خاطر گرانی به دنبال جایگزینی هستند.مثلا الان کیش مکان خوبی برای گردشگران شده است و کسانی که امارت می رفتند به کیش می روند.البته برای برخی ترددهای سیاسی و اقتصادی جایگزین ندارد. وقتی نرخ بلیط و هتل را افزایش می دهند، چطور می توان انتظار داشت که گردشگر داشته باشیم.باید واقع بین بود.از طرفی،متاسفانه همه مجموعه های گردشگری کشور ما برای شرایط عادی تعریف شده اند و هیچ کدام از مسئولان حتی در بخش خصوصی دنبال مشتری نمی روند. درحالیکه آنها باید تحول پیدا کنند و خودشان دنبال مشتری باشند.مثلا شرکتهای هواپیمایی به جای اینکه در هواپیما یک غذای معمولی به مشتری بدهند، وقتی در خطر باشد خدمات بهتری می دهند و مشتری را تحویل می گیرند.این کار برای حفظ بقا است.بخش خصوصی هم باید متحول شود.الان این بخش انحصاری عمل می کند.دولت و بخش خصوصی هر دو باید در این زمینه تلاش کنند.باید این موضوع را هم در نظر گرفت که اگر مردم هم بخواهند هم خودشان را با شرایط تطبیق دهند و مثلا سالی یک بار سفر داشته باشند به خاطر کاهش ارزش پول و غیر قابل پیش بینی بودن نرخ سفر این امکان وجود ندارد.
واقعیت این است که گرچه جاذبه‌های دیدنی ایران، بیشتر از اکثر کشورهای جهان است اما گردشگران خارجی حتی نمی‌دانند که ایران از ترکیه امن‌تر است و در دنیا بسیاری از متقاضیان گردشگری آسیا، ایران را جزو کشورهای عربی می‌شناسند و شناخت درستی از کشور ما ندارند زیرا در این زمینه اطلاع رسانی کافی از سوی دولت و نمایندگی‌های رسمی ایران در سایر کشورها صورت نگرفته است. وقتی کشوری مانند ترکیه تصمیم به رونق گردشگری می‌گیرد، از بخش خصوصی حمایت کرده و به بانک‌ها دستور حمایت تسهیلاتی می‌دهد و زیرساخت‌ها را آماده می‌کند. اما در کشور ما نه تنها دولت خودش حمایت نمی‌کند بلکه جلوی فعالیت جدی بخش خصوصی را هم می‌گیرد. باید به این مهم توجه کرد که در شرایط تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تنها با معرفی و توسعه رشته گردشگری می‌توان به بهترین شکل هم درآمدزایی کرد و ارز‌آوری داشت و هم تصویر ایران را در جامعه جهانی بهبود بخشید.


اما به نظر می رسد وقتی شرکتهای هواپیمایی با مشکل نقدینگی مواجه باشند همان غذا را هم حذف کند تا اینکه بهتر کنند؟

نه اینطور نیست.چون رقابت وجود دارد و مردم تمایل به خدمات بهتری دارند.در این زمینه بخش خصوصی هم باید تلاش بیشتری کند.دولت و بخش خصوصی دو مهره مهم هستند که باید رقابت پذیری را افزایش دهند.


در این شرایط که گردشگری با رکود روبه رو است،تکلیف اشتغال در گردشگری چه می شود؟چون بسیاری از آژانسهای مسافرتی و تورها با مشکل مواجه می شوند؟
آخرین اطلاعات مرکز آمار نشان می دهد که هنوز خدمات،درآمد زیادی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده که گردشگری بخشی از آن است.بنابراین خدمات برای کشور بسیار مهم است اما باید دید که آیا واقعا این صنعت برای مدیران ما مهم است یا نه؟به هرحال تحریم در گردشگری تاثیر می گذارد. گردشگری در دنیا به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث درآمدزایی می‌شود. اینکه ما در بخش گردشگری مشکل داریم برای این است که هنوز ما نتوانسته‌ایم مشخص کنیم گردشگری در بخش خدمات قرار می‌گیرد یا صنعت و هنوز که هنوز است به نتیجه روشنی دست نیافته‌ایم. باید مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت ها را در کشور شناسائی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه گذاری را در آنها مهیا کند. آژانس‌داران اعلام می‌کنند تمایل به جذب گردشگر به ایران دارند،اما هم اکنون شرایط به گونه‌ای است که گردشگران خارجی از این موضوع استقبال نمی‌کنند و پتانسیل لازم برای این موضوع ایجاد نشده است. ایران در سال‌های اخیر با خروج گردشگر از کشور ارز از دست داده است اما این روزها گرانی ارز فرصتی شده است تا ایران به عنوان یک مقصد ارزان گردشگری به سایر کشورهای جهان معرفی شود که این موضع مستلزم اطلاع رسانی و معرفی است.


به هرحال این واقعیتها وجود دارد اما تدبیر چیست؟
باید به این موضوع توجه شود که آینده گردشگری در ایران یک صنعت است یا خدمت؛ بحث‌های دیگر مربوط به زیر ساخت‌های گردشگری در کشور است که هنوز آماده نیستند،در این رابطه حداقل باید مصوبات دولت در سفرهای استانی اجرایی شود.از طرفی در حالی که وضعیت گردشگری خارجی و داخلی در موقعیت مناسبی نیست، عزل و نصب‌ها در بالا‌ترین پستهای سازمان گردشگری کشور همچنان ادامه دارد به طوری که در چند سال اخیر این سازمان بیمار، حضور چندین رییس را تجربه کرده است. مساله اینجاست که گره کور گردشگری کشور با رفتن این و آن و به دنبال آن هم عزل و نصبهای پیاپی در معاونتها و مدیران سازمان باز نمی‌شود. در حال حاضر سهم ما در گردشگری حتی از کشورهایی که قابلیتهای کشور ما را هم ندارند کمتر است. کشور ما غیر از نفت و گاز، ظرفیتهای زیادی دارد که اگر در این ظرفیتها به اندازه کافی سرمایه‌گذاری شود و به افراد بها داده شود، ارزش افزوده زیادی خواهیم داشت اما دریغ از فراموشی مسؤولان.


شما در فراکسیون چه برنامه ای دارید؟ چون شما در زمانیکه ریاست فراکسیون گردشگری را به عهده گرفتید اعلام کردید که اصلی‌ترین دغدغه فراکسیون شناخت دقیق پتانسیل‌های کشور برای ایران‌گردان و جهانگردان است؟

مهمترین موضوعی کا در فراکسیون در حال حاضر می توانیم به آن بپردازیم،موضوع بودجه است.واقعیت این است که هفت پتانسیل که بر اساس آن می‌توان این هزینه‌ها را پوشش داد، از این قرار است: کشاورزی، صنعت، خدمات، آموزش، فنآوری، تجارت و بالاخره گردشگری. به عبارتی ما در مورد کشاورزی، صنعت و ... می‌توانیم به تناسب تفاوت اقلیم و مرزها و همسایگان مختلف و نیازهای خارجی سرمایه‌گذاری کرده و آورده داشته باشیم. انتظاراتی که از این فراکسیون می‌رود این است که از صنعت گردشگری حمایت کند. در این فراکسیون به واسطه عضویت اکثر نمایندگان، قدرت قابل توجهی برای پشتیبانی از فعالیت‌های گردشگری فراهم می‌شود.


جالا بر می گردیم به موضوع پیش بینی شما برای گردشگری در امسال.تصور می کنید گردشگری در ایران سال 92 چگونه باشد؟
برای گردشگری خارجی که شرایط خوبی نمی بینم چون نرخ ارز بالاست و درآمدها پایین.اما برای گردشگری داخلی هرچند که معتقدم مردم هزینه هایشان را مدیریت می کنند،با اینحال هیچ چیز قابل پیش بینی نیست،مردم ایران به یکباره تصمیم می گیرند که فردا صبح سفر بروند و نمی توان پیش بینی کرد.همچنین من تصور می کنم که در نوروز امسال نوع سفر مردم تغییر کند.


یعنی چگونه می شود؟

با توجه به این شرایط می توان گفت عده ای از کسانی که سال های پیش توانایی رفتن به خارج از کشور را داشتند امسال تمایل بیشتری به سفرهای داخلی دارند و پیش بینی می کنم گردشگری داخلی به نسبت سال های قبل رونق بیشتری بیاید.با توجه به گرانی بسته سفر و هزینه هتل‌ها به نظر من افزایش هزینه‌ها موجب می‌شود تا در نوروز 92 الگوی سفر ایرانیان تغییر کند. الان هزینه بلیط هواپیما، سوخت ماشین‌های شخصی و اتوبوس‌ها افزایش یافته است علاوه بر این موارد، اماکن اقامتی نیز برای استقرار مسافران کرایه‌های خود را افزایش داده‌اند.این افزایش قیمت‌ها به هر حال در کاهش میزان سفرهای نوروزی تاثیر‌گذار است اما از آنجاکه ایرانیان مردم دوستدار سفر هستند می‌توانند با اعمال مدیریت حتی با وجود افزایش هزینه بلیط هواپیما و سوخت ماشین‌ها، نوروز امسال نیز به مسافرت بروند. بنابراین همانطور که گفتم افزایش هزینه‌ها موجب می‌شود تا شکل سفرهای نوروزی مردم تغییر کند یعنی مسافرت‌های طولانی مدت تبدیل به سفرهای دو تا سه روز می‌شود تا هزینه کمتر باشد.


گردگشری خارجی را چطور ارزیابی می کنید؟

با این نرخ ارز و درآمدها،طبیعی است که گردشگری خارجی رونقی مثل سابق نداشته باشد.البته کسانی که به منظور تجارت و کارهای خاص سفر می کنند،باز هم این سفرها را دارند اما گردشگری خارجی به مقصد سفر و تفریح برای عده خاصی مقدور می شود.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =