در پی سفر محمود احمدی نژاد به ونزوئلا برای شرکت در مراسم خاکسپاری هوگو چاوز، حاشیه های متعددی نسبت به این سفر، اظهارات خبر ساز و تصاویر منتشره در خصوص در آغوش گرفتن مادر و دختر چاوز در خبرگزاری ها و سایت های مختلف داخلی و خارجی منعکس شده است. صرفنظر از صحّت و سُقم مراتب مزبور- خبر یاد شده بازخوردهای شدید و فراوانی را از سوی عوامل دولتی و غیر دولتی، مراجع محترم تقلید و افکار عمومی داخل و خارج به مانند رسانه های مختلف با خود به همراه داشته است

در پی سفر محمود احمدی نژاد به ونزوئلا برای شرکت در مراسم خاکسپاری هوگو چاوز، حاشیه های متعددی نسبت به این سفر، اظهارات خبر ساز و تصاویر منتشره در خصوص در آغوش گرفتن مادر و دختر چاوز در خبرگزاری ها و سایت های مختلف داخلی و خارجی منعکس شده است. صرفنظر از صحّت و سُقم مراتب مزبور- خبر یاد شده بازخوردهای شدید و فراوانی را از سوی عوامل دولتی و غیر دولتی، مراجع محترم تقلید و افکار عمومی داخل و خارج به مانند رسانه های مختلف با خود به همراه داشته است. این نوشتار، کوتاه نگاهی اجمالی به این موضوع و تحلیل حقوقی حقوقی مراتب دارد.
 
واکنش های مثبت و منفی به تصاویر احمدی نژاد و خانواده چاوز :
ماجرای عکس دلداری احمدی نژاد به مادر چاوز، از زمره جنجالی ترین اخبار هفته گذشته و جاری بوده است. تصاویر منتشره از درآغوش گرفتن دختر و مادر چاوز از سوی مراجع دولتی و خبرگزاری های وابسته تکذیب شده و آنرا مونتاژ و استفاده از ظرفیت های فتوشاپی و نرم افزاری تلقی نموده و برعکس، خبرگزاری های خارجی  بر دریافت آنها از کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا تاکید دارند! تصویر مادر چاوز و احمدی نژاد در سایت Euronews بعنوان عکس روز سایت مزبور معرفی شده است. 
برخلاف شیوه سنتی و عرفی احمدی نژاد در بالا بردن دو دست خود به نشانه ادای احترام و اظهار خاکی و مردمی بودن خویش- مادر چاوز این شیوه سنتی وی را با گرفتن دستان نامبرده و نزدیک ساختن خویش به وی مخدوش ساخته و تصویر خبر ساز مزبور، مبنی بر در آغوش نمایاندن وی با رئیس جمهور ایران رسانه ای شد! (سایت شبکه ایران). علاوه بر تصویر مزبور- انتشار عکس دختری در آغوش احمدی نژاد و منتسب نمودن آن بعنوان دختر چاوز، خود جنجالی دیگر در این ارتباط آفرید و یاد آور عبارت معروف " گُل  بود به سبزه نیز آراسته شد " ، بود! در پی انتشار آن، خبری مبنی بر جعلی بودن آن تصویر و عذرخواهی سایت منتشر کننده منعکس شد و حتی، دختر مشهود در تصویر منتشره با احمدی نژاد بعنوان یک پسر ایرانی و نه دختر چاوز! متعاقباً معرفی شد. از سوی دیگر یک سایت خبری هم با انتشار گزارشی مفصل، مدعی شد؛ عکس منتشر شده از احمدی نژاد فتوشاپی و جعلی بوده و عکس اصلی متعلق به پیرمردی دیگر است و نه مادر چاوز؟! . اما ماجرا با انتشار عکس اصلی پیرمرد موردنظر به ظاهر، تمام شد. پیرمردی که درواقع ، محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای است. کسی که البته، در این مراسم هم حضور نداشته است !. بلافاصله، سایتی دیگر نیز عکس اصلی بوسه البرادعی را منتشر کرد. بوسه ای که البته، نه بر احمدی نژاد، بلکه بر صورت علی لاریجانی نشسته است؟! گرچه، انتشار فیلم ویدئوی و حرکت آهسته مصاحبت احمدی نژاد و مادر چاوز، نیز حکایت و نظر دیگری را با خود به همراه داشته است!
 علی رغم تکذیب مراتب از سوی محمد رضا میرتاج الدینی، معاون رئیس جمهور در این رابطه و به شهادت گرفتن صالحی، وزیر خارجه ؛ یکی از وزیران دولت احمدی نژاد ! در مراسم تشییع جنازه چاوز و انکار مصافحه موصوف، وی صراحتاً به نزدیک شدن مادر چاوز به رئیس جمهور و گرفتن دستان وی و حضور دختران، داماد و خانواده چاوز در آنجا و مراسم اذعان و اعتراف داشته است!!. این اعتراف، با وجود سمت حقوقی این معاون رئیس جمهور در این رابطه قابل تعمق است؟! وی ، سپس در تعارضی آشکار با اقرار مزبور، بر انکار تصاویر منتشره در سایت ها اشاره نمود! 
با این وجود، همزمانی و تقارن زمانی انتشار تصاویر مزبور و تلاقی نسبی آنها با اظهارات احمدی نژاد در جریان درگذشت چاوز، افکار عمومی داخلی و بین المللی و رسانه های داخلی و خارجی را به سمت خویش جلب نمود! 
  
عکس واقعی کدام است ؟
یک جست و جوی ساده در اینترنت، شما را به عکس جنجالی می رساند. عکسی که سایت یاهو به نقل از خبرگزاری رویترز در شرح آن چنین نوشته است: «محمود احمدی‌نژاد(سمت راست) مراتب تسلیت خود را به النا فریاس به مادر هوگو چاوز،رئیس جمهور ونزوئلا در جریان مراسم ترحیم در آکادمی نظامی کاراکاس ابراز می‌دارد. این عکس توسط کاخ میرافلورس(کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا) منتشر شده است. » به این ترتیب، خبرگزاری رویترز به عنوان منبع اولیه این عکس، آن را دریافتی از  کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا می داند. عکسی که خبرگزاری «شینهوا» نیز آن را متعلق به همین منبع می داند( http://khabarfarsi.com/ext/4735578)
 سایت الف نیز با تشریح موضع کیهان، مراتب یاد شده مبنی بر انتشار تصاویر مزبور از سوی خبرگزاری انگلیسی رویترز را به نقل از کیهان تائید کرد، ولی نظر به مبداء اصلی خبر در خبرگزاری مزبور، صحّت این خبر از سوی سایت الف قابل تردید اعلام شده است!  سایت انتخاب به نقل از الف با وجود انکار اولیه تصویر مزبور و جعلی دانستن آن، در خبر بعدی منتشره، مراتب عکس مصافحه واقعی احمدی نژاد و مادر چاوز را تائید کرد. این تصدیق با اظهارات و اقرار میر تاج الدینی، معاون رئیس جمهور نیز در این قسمت انطباق دارد! سایت الف در تحلیل خود ضمن نقد و انکار حضور البرادعی در مراسم تشییع جنازه چاوز و عدم انعکاس آن در خبرگزاری ها- به عدم انطباق تصویر منتشره مادر چاوز با قد بلند البرادعی و مبتنی بودن تصویر وی با علی لاریجانی، رئیس مجلس اشاره دارد و در پایان، نتیجه می گیرد؛ " ...از تمامی شواهد یاد شده برمی آید که مصافحه آقای احمدی نژاد با مادر هوگو چاوز صحت داشته است و از آنجا که چاوز در سن 57 سالگی در گذشته، مادر ایشان حداقل بایستی نزدیک به 80 ساله باشد. ..." http://khabarfarsi.com/ext/4742718
 منشأ انتشار عکس جعلی  احمدی‌نژاد و البرادعی ؟
 سفارت ایران در کویت با ارسال متنی به رسانه‌های این کشور، عکس جعلی احمدی‌نژاد و البرادعی را به جای عکس او با مادر چاوز توزیع کرد. به گزارش فارس به نقل از یک منبع از مطبوعات کویت، در بیانیه سفارت ایران در کویت خطاب به مطبوعات کویتی، عکس احمدی نژاد و مادر چاوز جعلی توصیف شده و عکس او را با پیرمردی به عنوان تصویر اصلی توصیف کرده است.  این در حالی است که پیرمردی که در عکس ارسالی توسط سفارت ایران مشاهده می شود محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی است و اصل تصویر نیز مربوط به دیدار قدیمی او با علی لاریجانی در تهران است. در بیانیه سفارت ایران در کویت اعلام شده است: این عکس، تصویر اصلی از احمدی نژاد است که با دستکاری آن، عکس او در کنار مادر چاوز جعل شده است. بیانیه مزبور در تعارض با اقرار میر تاج الدینی ، معاون رئیس جمهور و تحلیل الف و سایت انتخاب می باشد!
متن بیانیه سفارت ایران و عکس های ارسالی آن تقریبا در تمامی روزنامه های کویتی، از جمله السیاسه، الوطن، القبس، الانباء به طور کامل منتشر شده است..در گزارش مطبوعات کویتی آمده است: عکس احمدی نژاد و مادر چاوز توسط خبرگزاری های جهانی رویترز، آسوشیتدپرس و فرانسه نیز منتشر شد. این خبرگزاری ها در شرح این عکس نوشته اند که آن را از دفتر اطلاع رسانی کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا دریافت کرده اند.روزنامه مصری المصراوی هم نوشت: روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف هم با انتشار بیانیه سفارت ایران در کویت، صحت عکس منتشر شده خود را تایید کرد و انتقادات در ایران از عکس احمدی نژاد و مادر چاوز در روزنامه های دیلی تلگراف بریتانیا و لس آنجلس تایمز آمریکا هم منتشر شد.http://khabarfarsi.com/ext/4746943
مراتب مزبور از سوی جوامع دینی و مذهبی کشور و بسیار از نمایندگان و مسئولان مورد نقد و اعتراض واقع شد و عملکرد احمدی نژاد در این رابطه نقد شده است و بسیاری نیز انجام مراتب مزبور را حرام و یک فعل خلاف شرع دانسته اند.
تحلیل حقوقی مراتب :
با مطالعه و بررسی گزارشات و اخبار منتشره و مداقّه در آنها ، دو حالت عمده از حیث حقوقی قابل ذکر است :
1-    در صورت صحّت اخبار ، اطلاعات و تصاویر منتشره- صرفنظر از موهِن بودن اقدام رئیس جمهور در افکار عمومی و قانون و تعارض آن با شرع و قانون و ارتکاب به یک فعل خلاف شرع، با توجه به اقرار معاون رئیس جهمور در این رابطه و تائید بعدی مراتب از سوی برخی از سایت ها و رسانه های مربوطه- این مهم ملازمه با مسئولیت شرعی و قانونی نامبرده داشته و انکار غیر واقع برخی از مسئولان و رسانه های منتسب به دولت نیز مستوجب مسئولیت قانونی آنها و همراهان وی در این سفر خواهدبود. اقدام احمدی نژاد، پیش از این نیز از سوی رهبری بعنوان حاکم شرع در انجام عمل خلاف شرع و قانون در جریان استیضاح وزیر تعاون توصیف شده است و  با فرض درستی حالت مزبور- به جهت تعدد ارتکاب به اعمال خلاف شرع و قانون، مستوجب مسئولیت قانونی و شرعی وی و تعقیب قانونی مراتب خواهد بود(http://www.mellatonline.net/index.php/law/224-rights-of-the-nation/32023-1391-12-13-19-42-00)
2- در صورت جعلی و موهوم بودن مراتب منتشره، در مسولیت حقوقی و قانونی عاملین مربوطه و رسانه های داخلی و خارجی در این رابطه تردیدی نخواهد بود و احمدی نژاد و نهاد ریاست جمهوری و دولت وی می توانند در چهارچوب قوانین مربوط نسبت به تعقیب قانونی مراتب به منظور شفاف سازی افکار عمومی و اثبات و تاکید برائت خویش از حیث شرعی و قانونی اقدام نماید و تاخیر در انجام این مهم نیز شبهه برانگیز خواهد بود....Email:
     ایمیل نگارنده
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281874

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    30 14
    :)) عالی بود :))
  • بدون نام IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    24 14
    خيلي مهم نيست.
  • علی IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    10 8
    با عرض سلام و خسته نباشید. بیطرفانه از شما دوستان عزیز یک خواهش دارم که البته برای روشن شدن درست یا نادرست بودن این اتهام به آقای احمدی نژاد که دختری نامحرم را در آغوش گرفته چه آن دختر دختر چاوز باشد چه شخص دیگری تصاویر متعدد و کافی با نماهای دیگر از این شخص و این ملاقات لطف کنید و در اختیار عموم و همینطور بنده قرار دهید چون انصافا از این تصویر نمیشود چهره ی این شخص را تشخیص داد که آیا دختر است یا پسر دوباره خواهش میکنم اگر از دستتان بر میاید این کار را برای ما انجام دهید و تصاویر زیادی از این ملاقات با رئیس جمهور و همچنین این شخص را قرار دهید با تشکر بسیار
  • م.ق. رضایی EU ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    48 7
    بابا برید جلوی گرانی را بگیرید این حرفها چیه
  • بدون نام US ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    14 12
    خبر دقیق در مورد این مطلب رو ایران زده : احمدی نژاد مثل همیشه دست هاش رو بخاطر ادای احترام جلو گرفته در عکس های دیگرش هم میبینید، اما شگردش جواب نداده و ظاهرا نیت احمدی نژاد این نبوده متن کامل خبر ر بخونید http://www.inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=1
  • همفری بوگارت IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    27 31
    ابراز همدردی با یک پیرزن داغدار هیچ اشکالی ندارد درضمن ایشون جای مادر یا مادربزرگه احمدی نزاده جوون نیست که بهش ایراد بگیرید....
    • amir KW ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      11 11
      ربطی نداره اصلا,که پیر باشه یا جوون احمدی نژاد یک مسلمانه و اون خانم هم نا محرمه و ملت ایرانو زیر سوال برده!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    26 8
    با این حرفها دیگر مشکل کشورما ایران حل می شود
  • hey IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    16 8
    یکی نیس یه تسلیت کوچولو بابت فوت چاوز بگه؟
    • Alias_239 IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
      11 10
      من به شما و تمام دوستانتان مرگ ریس جمهور ونزولا را تسلیت عرض می کنم.
  • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    18 18
    فقط میگم الکی دارن به احمدی نژاد گیر می دن. !!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    11 13
    شماها دنبال چی هستید؟
  • amir KW ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    5 2
    به دنبال دوست ناشناسی که گفته بود شما دنبال چی هستید... من یکی دونبال حقیقتم و اینکه اخبار ایران خیلی از اخباررو نمیگن و شما فکر میکنین فقط همینه و بقیه شایعس.شما که داری نظر میدی میترسی که اسمتو بنویسی شما دونبال چی هستین.؟
  • از رنجی که می بریم IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    3 3
    چرا ؟ چرا باید این عکس منتشر شود اصلا بنا را بر این می گذاریم که این عکس واقعی است . چرا این خانم که مسلما از سواد سیاسی بالایی برخوردار است این همه رجال سیاسی را ول می کند و می چسبد به رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران چند حالات است 1- این خانم خود جاسوس امریکاست و به خوبی از این فرصت برای تخریب روابط ایران ونزولا بهره برده 2- این خانم جاسوس است و می خواهد با تخریب چهره احمدی نژاد و بر انگیختن احساسات دینی در جهان اسلامی احمدی نژاد را در پروسه ای چند ساله دچار استحاله فکری کند مانند عبدی خاتمی موسوی و کروبی 3- این خانم نااگاه بوده ولی رسانه های غربی این را فرصتی خوب برای اولا انتقام دوما استحاله عقیدتی احمدی نژاد قرار دهند که باید بسیار هشیار باشیم
    • باران IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      1 3
      دلت خیلی خوشه
  • از رنجی که می بریم IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    2 0
    نکات مهم دیگر این است که متاسفانه خلا رابطه با کشور های اسلامی و رابطه با سایر کشور های اسلامی اکنون عوارضی را دارد که این عکس یک نمونه ان است یک توطیه قدیمی که اکنون می توان رمز گشایی کرد توطده نخبگان لا مذهب در کشور های اسلامی مثلا تا قبل از انقلاب های اسلامی منطقه من شخصا مصر را با کشوری همچون انگلستان مقایسه فرهنگی می کردم در حالیکه متوجه شدم که مصر دارای مسلمانان معتقدی است نکته دیگر برنامه عمیق و صبورانه دشمن برای عقده گشایی از مبارزان است اکنون غرب که احمدی نژاد را تنها تر از همیشه می بیند سعی دارد تا استحاله اعتقادی وی را به استحاله سیاسی وی اضافه کند که ان متاسفانه از برکات انتقاد های رسانه های داخلی است و البته بد رفتاری دوستان داخلی
  • بدون نام IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
    4 2
    از نظر منم این قضیه اهمیتی نداره انسان در هر فضایی یه احساس خاص و به طبع یه رفتار متناسب با اون فضا از خودش بروز میده ایشونم انسانه چیزی که مطرحه اینه که وقتی یه نفر مدام شعار میده و جوونای مملکتشو به خاطر یه لاک ناخن یا چندلاخ موی بیرون اومده یا قد واندازه مانتو کوتاهی آستینو ............خیلی چیزای دیگه آزار میده و دم از حکومت مهدی موعود میزنه و فریادهاش که من مسلمان شیعه هستم و خدا پسرخاله بنده هست گوش فلکو کر میکنه خوب سطح توقع آدمها بالا میره آدم با خودش درگیر میشه دیگه هی میگه خدایا کی درست میگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعدم ریشه های دینی به فنا میره
  • مهدی A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
    8 3
    مگه احمدی آزادی بیاره
  • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    1 2
    به خدا پناه میبریم
    • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      6 2
      سلام احمدی دوست داریم