دادستان کل کشور گفت: دادگاه رسیدگی کننده به پرونده متهمان کهریزک، درباره ایراداتی که مرتضوی به صلاحیت دادگاه گرفت پاسخ می دهد.

به گزارش خبرآنلاین؛ غلامحسین محستی اژه ای، امروز در حاشیه همایش سالانه پلیس پیشگیری، در جمع خبرنگاران عملا پاسخی به اظهارات روز گذشته سعید مرتضوی که در حاشیه دادگاه دوم پرونده کهریزک بیان کرد، نداد. او پاسخ به اظهارات مرتضوی را بر عهده دادگاه رسیدگی کننده به پرونده دانست.

به عنوان مثال سخنگوی قوه قضاییه، درباره سخنان روز گذشته مرتضوی درباره صلاحیت دادگاه قضات تعلیق شده کهریزک، گفت: ایراداتی که اقای مرتضوی مطرح کرده قطعاً توسط خود دادگاه پاسخ داده خواهد شد. بالاخره اتهاماتی به این افراد وارد شده که در حال حاضر دادگاه در حال اخذ دفاعیات متهمان است و متهمان می‌توانند به صورت حضوری و با دادن لایحه از خود دفاع کنند. دادگاه پس از شنیدن دفاعیات متهمان و اظهارات شکات و ملاحظه محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام کرده و رای لازم را صادر خواهد کرد. البته در حال حاضر دادگاه در مرحله شنیدن اظهارات و دفاعیات متهمان پرونده است.درباره مطالب مطرح شده دادگاه رسیدگی کننده جواب می دهد.

او همچنین درباره این بخش از دفاعیات مرتضوی که گفته بود در زمان بازداشت ها مرخصی بوده است هم گفت: این موضوع از سوی دادگاه بررسی می شود.

 دادستان کل کشور تشخیص قانونی بودن یا نبودن انتشار دفاعیات مرتضوی که در دادگاه غیرعلنی بیان شده است را هم بر عهده دادگاه دانست: درباره این موضوع هم به طور قطع خود دادگاه بررسی‌های لازم را انجام داده و اعلام نظر خواهد کرد.

گفتنی است در حالی که با حکم قاضی پرونده، دادگاه غیر علنی برگزار می شود، روز گذشته متن دفاعیه سعید مرتضوی ازسوی خبرگزاری ایرنا و ایسنا منتشر شد. (اینجا را بخوانید)

 

اجرای حکم متهمان فساد مالی آغاز شده است

محسنی اژه ای همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده فساد بزرگ بانکی نیز اظهار داشت: اجرای حکم افرادی که در این پرونده حکمشان قطعی شده بود آغاز شده و از طرف دادسرا فردی برای این کار مشخص شده است. برخی از این افراد به رد مال، جزای نقدی و اعدام محکوم شدند که اجرای هر بخش حکم به دلیل اجرا نشدن بخش دیگر متوقف نمی شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده سلطان پتروشیمی نیز گفت: تعبیر سلطان از روی رسانه ها مطرح شده است و در این رابطه فردی دستگیر شده که پرونده اش در مرحله تحقیقات قرار دارد.

یکی از خبرنگاران از محسنی‌اژه‌ای درباره سرنوشت اخلالگران بازار ارز و سکه پرسید که محسنی‌اژه‌ای گفت: اتفاق جدیدی در این پرونده نیفتاده است و عده‌‌ای در نوبت رسیدگی در دادگاه قرار دارند و پرونده عده‌ دیگری مفتوح و در مرحله تحقیقات دادسرا است.

او همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره فتنه جدیدی که در راه است گفت: آن چیزی که مشخص است بر اساس مجموعه قرائن و شواهد، تحرکاتی از جانب غرب آغاز شده و برای آینده برنامه‌ای دارد. البته ما امیدواریم که آنها در انجام عملیات خود موفق نباشند اما همه ما باید مراقب و مواظب باشیم گویا دشمن در تلاش است به ما ضربه بزند.

دادستان کل کشور گفت: قطعاً فتنه جدید با فتنه سال 88 متفاوت است زیرا این فتنه با چهره فریبکاری و نفاق به میدان می‌آید و به همین دلیل شناسایی آن سخت‌تر است و باید دقیق‌تر عمل کرد.

دادستان کل کشور درباره نقش پیشگیری در کاهش وقوع جرائم نیز، گفت: قطعا با آگاهی دادن به مردم خودکنترلی بوجود می آید و این موضوع نقش موثری در پیشگیری از وقوع جرائم دارد. دستگاه قضایی و پلیس تمام تلاش خود را انجام می دهد تا هموطنان احساس امنیت داشته باشند.

 

بانک مرکزی در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی نظارت کافی نداشت
محسنی‌اژه‌ای همچنین در جمع فرماندهان پلیس پیشگیری ناجا به فساد بزرگ بانکی رخ داده در سال 90 اشاره کرد و گفت: در این ستاد بانک‌ها وجود 14 مورد تخلف داشته‌اند. در این پرونده به جرأت می‌توان گفت بانک مرکزی وظایف خود را در زمینه رعایت نظارت و رعایت سقف تسهیلات اهدا شده را رعایت نکرده بودند.

به گفته او در این پرونده چهار دستگاه نظیر گمرک، وزارت اقتصاد، بانک‌ها و بانک مرکزی به درستی به وظایف خود عمل نکرده‌اند و ارتباطی که لازم بود تا از وقوع این پرونده جلوگیری شود را نداشتند: اگر از کنار این پرونده آسیب‌شناسی‌های لازم صورت نگیرد به طور قطع شاهد تکرار این پرونده و جرم شبیه به ان خواهیم بود و تکرار شدن آن دور از ذهن نخواهد بود.

محسنی اژه ای گفت: البته در این پرونده کسانی بودند که قصور و سهل‌انگاری داشته‌اند که باید به اندازه همان قصور و سهل‌انگاری‌شان با آنها برخورد شود. ممکن است در مجلس فردی قصد مجرمانه‌ای نداشته اما از فردی که در این پرونده نقش داشته حمایتی کرده و براساس رابطه‌ای که میان این افراد برقرار شده نزد بانک‌ها سفارشی شده باشد.

 

پلیس باید از مردم در برابر جرایم حمایت کند

دادستان کل کشور همچنین در بخشی از سخنانش به روند پیشگیری و برخورد با جرایم اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی، پیشگیری، درمان، جراحی، مبادله، برخورد و بازپروری یک بزهکار همگی باید در یک زنجیره به هم پیوسته انجام شود. نمی‌توانیم مجموعه این اقدامات را از یکدیگر مستقل بدانیم و هر کدام به شکلی جداگانه عمل کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: خداوند ما را در موارد متعدد به اخلاق توصیه کرده و بعد از آن که برنامه لازم را به ما ارائه داده در پیچ‌های خطرناک تابلو نصب کرده اما گفته است که اگر کسی بعد از وجود این تابلوها و برنامه‌ها دست به خطا زد بدون اغماض باید یک رفتار متناسب با این متجانس صورت گیرد.

او گفت: این رفتار باید باعث شود تا فرد دیگر عمل مجرمانه‌اش را تکرار نکند و همچنین بدانند که مجازاتی متناسب برای این فرد در نظر گرفته شده است و حاکمیت فرد متجاوز را رها نکرده است. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که باید همیشه راه بازگشت و راه جبران برای مجرمان فراهم باشد. زیرا خداوند خودش هم وعده داده در صورت توبه و بازگشت فرد را پذیرفته و آغوش خود را برای او باز می‌کند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: بارها پیش آمده که فردی شرایط جاری شدن حد را داشته و برای مثال قرار بوده انگشتان دست وی قطع شود. در اجرای این گونه حدود باید این نکته لحاظ شود که فرد باید پس از اجرای حکم به جامعه بازگردد و این گونه نباشد که قطع کردن انگشتان دست وی او را از ادامه حیات در جامعه بازدارد.

دادستان کل کشور همچنین گفت: در امر پیشگیری از وقوع جرم به طور قطع وظیفه صرفا برعهده یک دستگاه نیست بلکه همه دستگاه‌ها وظیفه دارند برای مثال وقتی در جای انگیزه وقوع جرم فقر و بیکاری دیگر پلیس نمی تواند به تنهایی وارد شده و زمین‌های فقر را از بین ببرد. در آنجا سایر دستگاه‌ها باید وارد عمل شده و وظیفه خود را اجرا کنند.

محسنی اژه ای گفت: البته به این نکته هم اشاره شود که اگر جایی مجرمی قرار است از ابزاری استفاده کند باید دستگاه‌ها ورود پیدا کرده و از دستیابی فرد به ابزار ارتکاب جرم جلوگیری کرده و زمین‌های دستیابی را خشک کنند. متأسفانه خیلی وقت‌ها اطلاعاتی وجود دارد اما از آنجایی که جمع‌بندی نشده و بعد از آن به صورت یک مجموعه تحلیلی در اختیار نظام قرار نمی‌گیرد نمی‌توان از آن به درستی استفاده کرده و ضعف اطلاع‌رسانی را شاهد هستیم.

سخنگوی دستگاه قضا به ملزومات پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: مردم باید این اعتماد را به پلیس داشته باشند که پلیس می‌تواند از آنها در برابر جرایم حمایت کرده و آنها را در مواقع خطر پشتیبانی کند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: اگر مردم به این اعتماد نرسیده باشند به طور قطع پلیس در انجام وظایف خود مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم موفق نخواهد بود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =