۰ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴

فارس نوشت:

پشت پرده چرایی گران شدن قیمت خودرو در ماه های اخیر در گفت وگو با فارس تشریح شد.

ناصر سراج عضو قضایی شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو و مشکلاتی که برای شهروندان در این زمینه ایجاد شده است، گفت: در پی افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان داخلی در راستای وظیفه شورای رقابت مبنی بر تنظیم دستور‌العمل قیمت در مورد خودرو که با توجه به شرایط و وضعیت آن در کشور و اقتصاد انحصار محسوب می‌شود از مسئولین دو شرکت خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) و نیز نمایندگان سازمان‌های ذی ربط جلسه‌ای برگزار شد و با حضور ایشان پیرامون موضوع و علل افزایش قیمت خودروها بحث و بررسی مفصلی انجام شد.

وی تصریح کرد: قرار شد خودروسازان مستندات و دلایل افزایش قیمت خودرو را برای بررسی و صدور دستور‌العمل‌های لازم به شورای رقابت ارائه کنند تا هر چه سریعتر نسبت به تنظیم دستور‌العمل قیمت‌گذاری و تنظیم بازار خودرو اقدام شود.

قاضی ناصر سراج خاطر نشان کرد: ولیکن در همین ایام مصوبه‌ای از سوی وزیران عضو کارگروه کنترل بازار به شماره 219604- ت 48802 ک مورخ 9/11/91 تنظیم شد و از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

عضو قضایی شورای رقابت تأکید کرد: این مصوبه به تأیید رئیس‌جمهور رسیده بود که به موجب بند اول آن شرکت‌های داخلی سازنده خودروهای سبک مجاز شدند تا با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نسبت به فروش خودرو به قیمت تجاری (قیمت حد فاصل قیمت بازار آزاد و قیمت محاسباتی با لحاظ نرخ مبادله‌ای ارزی که توسط سیستم مذکور تعیین می‌شود) اقدام کنند.

وی گفت: در این مصوبه شرکت‌ها موظف شدند تا 95 درصد از وجوه ما به‌التفاوت قیمت محاسباتی با لحاظ نرخ ارز مبادله‌ای‌ و قیمت تجاری در دوره‌های 3 ماهه را به حسابی که توسط خزانه‌داری کل کشور مشخص می‌کند واریز کنند تا در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

قاضی سراج تصریح کرد: با تصویب و ابلاغ این مصوبه و عدم وصول پاسخ خودروسازان به شورای رقابت عملا این شورا از انجام وظایف خود محروم شد چرا که قانونا با وجود مصوبه افزایش قیمت خودرو توسط مراجع دولتی امکان الزام خودروسازان به تعدیل قیمت وجود نداشت و خودروسازان با استناد به آن مصوبه ملزم به فروش تولیدات خود با قیمت بالاتری بودند.

عضو قضایی شورای رقابت خاطر نشان کرد: هر چند که مبنای حقوقی و قانونی این مصوبه در افزایش قیمت و فروش خودرو به قیمت تجاری و سپس واریز 95 درصد ما به التفاوت آن به حسابی که توسط خزانه‌داری اعلام می‌شود و سپس در اختیار وزارتخانه مذکور قرار گرفته می‌شود اساسا مشخص نشده است.

معاون دادستان کل کشور و قاضی پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: در هر صورت در حال حاضر اعضای شورای رقابت تصویب نموده‌اند که به خودروسازان ابلاغ شود که هر چه سریعتر نسبت به ارائه مستندات مربوط به نحوه قیمت‌گذاری خودرو و عوامل مؤثر در آن را به شورای رقابت اعلام کند تا پس از آن نسبت به تخاذ تصمیم قانونی در این زمینه اقدام صورت گیرد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    166 1
    واقعاً این پشت پرده بود ؟ ما که چیزی نفهمیدیم !!!! دوستان شما چطور ؟
    • مهران IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      81 0
      ما هم نفهمیدیم
    • میثم IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      43 0
      در مجموع پشت پرده اش با جلوی پرده اش زیاد فرقی نکرد! هردو گنگ و مبهم و به ضرر مردمه!
    • شاهرخ EU ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      3 0
      ما هم نفهمیدیم.
    • بدون نام IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
      1 0
      جون داداش منم نفهمیدم. اصن چه ربطی داشت ها
  • بدون نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    28 1
    کی بود کی بود من نبودم
  • بدون نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    24 2
    فک کنم تولید خودرو به ارز دولتی و فروش خودرو با ارز تجاری و پرداخت 95 درصد مابه التفاوت این سود به دولت.
  • امیر IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    21 2
    منم نفهمیدم فوق لیسا نس مدیریت هم دارم
  • بدون نام IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    29 1
    ما فهميديم نيازي به توضيح هم نداره اگه پشت خودرو سازها به يه جايي گرم نباشه كه نميتونن روي اين اهن پاره ها سود 200 300 درصدي بخورن.يه بخشي از اين سود بايد به جيب اونايي بره كه از اينها دفاع تمام قد ميكنن. و متاسفانه اون مقدار اينقد زياد هست كه با وجود پي بردن به بي آبرويي خودشون و نارضايتي 99 درصدي مردم بازم حاضر به دست برداشتن از اين حمايت كوركورانه نيستن.
  • امید IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    30 2
    جناب رئیس جمهور از یکطرف در مصاحبه مطبوعاتی خودروسازان را به گرانفروشی منهم می کنند و از طرف دیگر مجوز گرانفروشی را به خودروسازان میدهد و تازه میگوید خودروسازان، مبلغ گرانفروشی را به دولت عودت دهند. بنظر بنده دولت در مخمصه اجرای غلط طرح ساماندهی یارانه ها گیر کرده است و برای دستیابی به نقدینگی جهت واریز به حساب 73 میلیون ایرانی اين افزايش ها را انجام مي دهد
  • ص IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    13 1
    جدا اگه این جلسه درخنده بازار پخش میشد کلی موجبات خنده و شادی هممون رو فراهم میکرد.کلا سرکاریم
  • مصطفی IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    19 1
    من فهمیدم خودشون دستورافزایش قیمت دادند منتها نصف ونصف باید تقسیم کنند
  • بدون نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    2 0
    خوبه تو مملکت ما همه چیزی یه پشت پرده داره! پشت پرده ارز، دارو، خودرو، فوتبال، استیضاح، ... یعنی مسوولین وظیفه خودشون رو خوب انجام میدن و فقط این پشت پرده ها مشکل ساز میشه که اونم تقصیر مسوولین محترم نیست!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    1 0
    اين پرده چه پرده ايه ؟كه اين همه چيز پشتش جا داروه!!!!!!!!واقعا دكه جنسش ديدن داره
  • علي احمدي IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    واقغا كه !!!!!!!!!!!!!!!