۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۷

وضعیت بازار خودرو به گونه ای شد که اعتراض رئیس‌جمهوری را نیز برانگیخت تا او برای بازنگری در قیمت‌های جدید خودرو دستور دهد.

محمد هیراد حاتمی:

« در رابطه با موضوع قیمت خودرو حق با شورای رقابت است؛‌ بنده در این رابطه با هیچکسی توافقی نکردم؛ خودروسازان به دولت آمدند و گفتند که ما نیازمند منابع هستیم و در دولت هم بحث مفصلی شد که ما چطوری به تأمین منابع خودروسازان کمک کنیم؛ این یک تصمیم کلی بود که ماه‌ها پیش گرفته شد تا غیر از کالاهای اساسی سایر کالاها با ارز مبادله‌ای باشد و این حرف جدیدی نیست. » زمانیکه رییس جمهوری در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود مقابل پرسشی درباره افزایش قیمت خودرو قرار گرفت به این شکل از عدم توافق خود با خودرو سازان خبر داد تا موضوع گرانی خودرو وارد فصل تازه ای شود.

هنوز چند ساعتی از این اظهارات رییس جمهوری نگذشته بود که مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقاد های  رئیس جمهور از قیمت خودرو در بازار گفت: « دستور تجدیدنظر در قیمت جدید خودروها صادر شد. » (اینجا )   وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور رئیس جمهور برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان را لازم‌الاجرا عنوان کرد و  بر این اساس به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان دستور داد تا در راستای این دستور بررسی کنند که چگونه می توان بر روی قیمتها تجدیدنظر کرد.

دقیقا چند ساعت پس از اخباری که وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت خودرو اعلام کرد، عضو کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جزئیات جلسه کارگروه مشترک دولت و مجلس برای تدوین شیوه نامه جدید قیمت‌گذاری خودرو، گفت: «با نهایی شدن این دستورالعمل، قیمت مصوب خودروها 10 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. » (اینجا )  

از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه همایش تعالی سازمانی در جمع خبرنگاران از کاهش قیمت خودرو طی روز های آینده خبر داد: « قیمت جدید خودروها با اعمال کاهش از سوی شرکت‌های خودروساز طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. »

براین اساس گمانه زنی های درباره کاهش قیمت خودرو با محوریت سازمان حمایت مطرح شد تا اینکه  جمشید پژویان، رئیس شورای ملی رقابت در گفت و گوی ویژه خبری  با تأکید بر اینکه سازمان حمایت هیچ حقی برای تعیین قیمت خودرو ندارد، گفت: رعایت پارامترهای دستورالعمل شورای رقابت، قیمت خودرو را کاهش می‌دهد. ( اینجا )

 اخبار مربوط به کاهش قیمت خودرو و نحوه اجرایی شدن آن در حالی منتشر شد که دبیر انجمن خودروسازان با تشریح ۳ پیش‌شرط کاهش قیمت خودرو، گفت: در صورت عملی شدن این شروط، قیمت پراید تا حدود 38 درصد کاهش خواهد یافت. او حتی به صراحت عنوان کرد که همه حقایق به طور کامل به رئیس جمهور انتقال داده نمی‌شود و  توضیح داد که  ارزش پول ملی کاهش یافته و در عین حال دولت معتقد است خودرو، کالای حساسی است و قیمت آن باید ثابت باقی بماند.
در راستای شفاف سازی بیشتر دلایل افزایش قیمت خودرو در روز چهارشنبه 9 اسفند شرکت ایران خودرو آنالیزقیمت تمام شده محصولات تولیدی خود را اعلام کرد. بر این اساس مقایسه قیمت تمام شده و فروش محصولات ایران خودرو در سال 1391 نسبت به سال 1390 نشان می‌دهد که قیمت برخی مواد اولیه رشد 100 درصدی را تجربه کرده است.

با تمامی آنچه در بازار خودرو پس از انتقاد رییس جمهوری شرح داده شد به نظر می رسد بازار خودرو، روزهای پر خبر تری را ادامه خواهد داد چرا که از یک سو خبری به نقل از رییس سازمان حمایت در رابطه با کاهش قیمت ها تا پایان سال منتشر می شود و از سوی دیگر خبر مخالفت خودرو سازان با کاهش قیمت خودرو مطرح می شود. در نهایت آخرین خبر از سوی رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از تشکیل کمیته بررسی قیمت خودرو حکایت دارد تا طی دو هفته آینده نتایج این کمیته اعلام ‌شود. ( اینجا )   
در مقابل هم خبری به نقل از رئیس انجمن قطعه سازان خودرو منتشر می شود که مخالفت خودرو سازان با کاهش قیمت را آشکار می سازد. ( اینجا )  

3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    206 4
    خیلی واسم جالبه که بدونم تا حالا وزیر صنایع متوجه این موضوع نشده بود ک قیمت ها غیر واقعی بالا بوده و با اعتراض رئیس جمهور متوجه این موضوع شده !!! یا اینکه اونقد قیمت های خودروها غیر واقعی اند که با یک تهدید کوچیک از برداشتن عوارض گمرکی , اینقد به دست و پا افتادن و یهو 10 تا 20 درصد از قیمت ها کم کردن!!! این است عاقبت انحصار بازار , من موندم با این وضعیت چجوری میخوان تو صحنه جهانی رقابت کنند
  • هموطن IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    48 1
    گفته عضو کمسیون صنایع :"عضو کمیسیون صنایع همچنین از دستورالعمل سازمان حمایت در مورد اعمال قیمت‌های مصوب قبلی برای قراردادهای خرید خودرو با تاریخ قبل از 18 آذرماه خبر داد و گفت: قراردادهایی که تاریخ آنها پیش از این زمان باشد، مشمول قیمت‌گذاری قبلی خواهند شد" . فرداش نامه ای منتشر شد مربوط به یک هفته قبل از آن (علت عدم انتشار به موقع؟؟؟؟) که سازمان حمایت 3 بند جدید اعلام کرده و گفته موعد تحویلیای بعد 1 اسفند با قیمت تجاری !!!! چقدر تناقض !! ما که گیج شدیم . خبر آنلاین عزیز کدوم خبر صحیحه ؟ لطفا این موضوع رو پیگیری کن . بازم ممنون
    • mohsen IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      15 2
      این سوال خیلی هاست - لطفا این موارد رو که خیلی گذری اعلام شدن و بعضا متناقض هستند رو پیگیری کنید. لطفا صرفا به انتشار کامنت بسنده نکنید عزیزان خبر آنلاینی - یه بررسی خیلی ها رو دم عیدی از بلاتکلیفی نجات میده. ممنون و متشکر
  • ali IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    162 1
    سلام. به این میگن مقابله با بحران خود ساخته.... قبلا می گفتند خود گویی و خود خندی .... حالا می گیم خود بحرانی و خود تدبیری ....!!!
  • وبگرد IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    84 2
    واقعا خنده دار است که سازمانی هم مسئول حمایت از تولیدکنندگان باشد و هم مدافع حقوق مصرف کنندگان به نظر من بزرگترین خدمت به مردم و کمک به شفاف سازی امور این است که ابتدا این سازمان به دو نهاد مستقل تفکیک شود تا تکلیف این همه گرانی که دامن مصرف کنندگان را گرفته است مشخص شود از طرفی به تولید کنندگان هم ظلم می شود چون در اصل این سازمان وظیفه دفاع از تولیدکنندگان را دارد که به خاطر همین اشکال که تیتر جعلی حمایت از مصرف کنندگان را هم با خود دارد نمی تواند از حقوق تولیدکنندگان به صورت مستدل دفاع کند .
    • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      35 0
      ای بایا همه اش همین است. سازمان تامین اجتمایی که حامی کارگر است خودش بزرگترین کارفرمای ایران است.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    153 6
    تنها راه مقابله با گرانی ماشین فقط و فقط آزاد کردن واردات ماشین و صفر کردن تعرفه واردات ماشینه.این کش و قوس ها به هیچ جا ختم نمیشه.وقتی تولید کننده های داخلی هیچ رقیبی رو جلوی خودشون نمیبینن هر جور که دلشون بخواد قیمت تعیین میکنن و هر جور دلشون بخواد تولید میکنن و ماشینای بی کیفیت رو میدن دست مردم.آخه این چه جور حمایتیه!! میگن 2 میلیون نفر توی این صنعت مشغول به کار هستن.یعنی 73 میلیون نفر دیگه فدای این 2 میلیون بشن؟!!؟ من مطمئنم این وضعیت ادامه پیدا نمیکنه . چون همیشه حق با اکثریت بوده نه با اقلیت ! با این روند هم ایران خودرو هم سایپا در آینده ی نه چندان دور ورشکسته خواهند شد.
    • ناشناس IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      31 4
      نکنه شما تو واردات خودرو فعالیت میکنی؟ اما من هم نظرم همینه حالا که دولت رو به هر بهانه ای میکوبند خوبه آخر کاری واردات رو بدون تعرفه کنه اون وقت دوست دارم قیافه ایران خودرو و سایپا رو ببینم
  • هوتن IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    26 1
    تو رو خدا آنلاین جون اینارو ول نکنی تا آخر جواب بده
  • هادی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    20 4
    خواهش میکنیم پیگیری نمایید :ما پیش خریداران رانا که تحویل اسفند را انتخاب کردیم روا نیست که 2 بار افزایش قیمت شامل حالمان شود از خودروسازان محترم عاجزانه تقاضا داریم که کلیه خودروهای پیش فروش با زمان تحویل تا پایان امسال که هنوز قیمت نهایی خودرو مشخص نشده(قیمت بعد از کاهش) با قیمت مصوب مهرماه محاسبه نماید نگذارید دود حمایت از تولید ملی (رانا) همچنان چشم ما را بسوزاند باور کنید هیچ منطقی برای 2 بار افزایش قیمت در 9 ماه پیش فروش وجود ندارد در صورتیکه ما با پیش خریداران دیگر که همه در خرداد (اولین پیش ثبت نام رانا) ثبت نام کردیم تفاوتمان در انتخاب یک کلیک بود و اینکه به خودروساز داخلی اعتماد کردیم نگذارید دیوار بی اعتمادی بین ما و تولید کنندگان داخلی هر روز بلند تر شود
  • بهرام بهرام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    47 1
    ان موقع که پراید 12 تومن شد اقایان کجابودن ان موقع که 14 تومن شد اقایان کجا بودن و و و و حالا که به 20 تومن رسید یهو هوشیار شدید....
  • حسين IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    83 0
    همه اش سركاري است فقط بيچاره مردم . اون موقعه كه دلار زير 1000 تومن بود خودرو سازها محصولاتشون را با دلار حساب نمي كردند و چون مثلا يه پرايد حدود 5 مليون در مي امد ولي انها حدود 8 مليون مي فروختند ولي حالا كه دلار رفته بالا ماشين هاشان را با دلار حساب مي كنند.
    • بدون نام GB ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      39 0
      1000000000 آفرین
    • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      6 1
      واقعا تحلیل قشنگی بود
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    30 0
    ظاهرا دزد و پلیس هر دو یک نفر هستند
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    26 0
    پس چه شد آقاي رئيس جمهور قيمت ها پايين نيامد هيچ خودرو سازان براي شما شرط هم مي زارند؟
  • تاجيك IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    3 33
    بياييد صنعت خودرو سازي را حمايت كنيم صنعت مظلوم كه هر از چندگاه مورد هجوم غير كارشناسي قرار ميگيرد قيمت پژو از سال 86 تا 89 از 10 ميليون تجاوز نكرد وليكن قطعات ديگر گران شد حال دقت كنيد ورق خودرو 5 برابر شده لوازم جانبي 6 برابر آيا قيمت خودرو نبايد افزايش پيدا كند مگر مشكل فقط خودرو است كه ما گير داديم به آن
    • هموطن IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      14 0
      تاجیک عزیز ، سئوال من اینه ، پس تا بهمن ماه چطوری تولید می کردن ؟ چطور یه ماشین (ال 90 ) در عرض یکسال قیمتش 2 برابر میشه ؟ در هر صورت بنظر من بیشترین مسئله در قیمت خودرو سوء مدیریت و مسائل سیاسی درون آن می باشد و راهکار درست این بود که بصورت پلکانی و اطلاع رسانی درست و به موقع افزایش قیمتها اعمال می شد . نه اینکه وزیر پس از 2 بار گرونی خودرو اعلام کنه تا آخر سال افزایش قیمت نداریم و ملت با این اطلاعات خودرو پیش خرید کنن بعد یهویی بهمن ماه قیمتها کیلویی بره بالا !!! اینکار غلطه عزیز . حرف ما اینه ... مسئولین لطفا وضعیت پیش خریدیای قبل بهمن ماه (با هر موعد تحویل حتی 92) رو مشخص کنن (هر روز یه خبر و کاملا متناقض) ، چون هممون دچار استرس شدیم ... ممنون از خبرآنلاین عزیز و پیگیر
  • هموطن IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    28 0
    تعرفه واردات خودرو در برخی از کشورها: چین: 25% آمریکا : 12 % ژاپن : کمتر از 1% آلمان: 0% کره جنوبی : 26% فرانسه : 0% انگلستان :0% ایتالیا : 0%