۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۰

نمایشگاه مارتین اسکورسیزی در سینماتک برلین وجوه مختلف کاری و شخصی او را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرآنلاین، نکته انحرافی درباره غول‌های مقدس سینما مانند مارتین اسکورسیزی این است که تفسیر جمعی از کار آن‌ها، غالبا توصیفی ساده از خلاقیت‌ و مهارت‌شان ارائه می‌دهد.
 

اسکورسیزی بخصوص در آمریکای شمالی اغلب به عنوان کارگردان فیلم‌های گانگستری، خشن و یک فیلمساز صاحب سبک شناخته می‌شود. هرچند فرشینه بصری پیچیده اسکورسیزی به عنوان یک هنرمند می‌طلبد به کار او با ظرافت بیشتر نگاه شود.
 

نیلز وارنکه متصدی سینماتک برلین و تیم او اولین نمایشگاه محترم‌ترین فیلمساز همچنان فعالِ هالیوود را برپا کرده‌اند. در این نمایشگاه چیزی حدود 600 قطعه به نمایش گذاشته که به بیننده کمک می‌کند با هنر اسکورسیزی آشنا شود.
 

نمایشگاه مارتین اسکورسیزی به هفت بخش مانند «خانواده»، «برادران» و «خانواده» تقسیم شده و وجوه مختلف کاری و شخصی او را به نمایش می‌گذارد. تمرکز اصلی نمایشگاه بر تبار تاریخی و هنری اسکورسیزی، عناصر تربیتی او به عنوان یک مرد، یک شیفته سینما و در نهایت یک فیلمساز با توجه ویژه به علائق و منابع الهام اوست.


 

فیلمنامه‌ها و استوری‌بوردها با دست‌نوشته‌های اسکورسیزی، نمودارها و دیگر نوشته‌های شتاب‌زده، روش قرص و محکم او را مورد توجه قرار می‌دهد. توضیح درباره نماها به عنوان مثال در فیلمنامه «کازینو» و یک سری توصیفات جزئی درباره نوع قاب‌بندی که با طراحی‌های مختلف درباره موقعیت‌های متفاوت دوربین همراه است و درمجموع توجه به جزئیات نشان می‌دهد که ذهن اسکورسیزی به لحاظ تصویری چقدر دقیق کار می‌کند.
  

سطح توجه اسکورسیزی به تک‌تک نماها حیرت‌آور است و وقتی که او صرف فیلمنامه‌هایش می‌کند تماشاگر را به حیرت فرو می‌برد که چگونه برای ساخت این همه فیلم وقت دارد. نسخه بازنویسی‌شده فیلمنامه «رنگ پول» و یادداشت‌های اسکورسیزی توجه او به جزئیات را به خوبی نشان می‌دهد.
 

در بخش «خانواده»، عکس‌هایی از پدربزرگ، مادربزرگ و پدر و مادر اسکورسیزی کمک می‌کند با گذشته او آشنا شویم. یکی از عکس‌ها که خود اسکورسیزی از یک جوان در اتاقش گرفته، به شکل تکان‌دهنده‌ای شبیه نمایی معروف در فیلم «رفقای خوب» است، جایی که هنری ویل جوان از پنجره اتاق به دنیای بیرون نگاه می‌کند.
 

یادگاری‌های شگفت‌انگیز از تمام فیلم‌های اسکورسیزی در سراسر نمایشگاه پخش شده‌اند. یک کارت که تراویس بیکل در فیلم «راننده تاکسی» برای پدر و مادرش می‌فرستد، قطعا یکی از خاطره‌انگیزترین اشیاء فیلم‌های اوست.
 

از دیگر اشیاء ارزشمند می‌توان به یک نقاشی مات از فیلم «عصر معصومیت» و اولین استوری‌بوردهای اسکورسیزی که او در 11 سالگی برای یک فیلم حماسی رمی کشید و هنگام کشیدن آن‌ها مارلون براندو را برای نقش اصلی در ذهن داشت، اشاره کرد.
 

یکی از مفیدترین بخش‌های نمایشگاه که در بخش «نیویورک» استفاده شده، نموداری سه‌بعدی از نیویورک است که با همراهی تصاویر، لوکیشن‌های استفاده‌شده در فیلم‌های اسکورسیزی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این نمودار توجه ویژه اسکورسیزی به محله‌های کارگری «ایتالیای کوچک» و «آشپزخانه جهنم» و پرهیز او از محله‌های ثروتمند نیویورک را نشان می‌دهد.


 

یک بخش که خیلی ساده «سینما» نامگذاری شده، علاقه شدید و دیرین اسکورسیزی به خود این هنر را به نمایش می‌گذارد. این بخش شامل مجموعه شخصی او از پوسترهای فیلم و دیگر یادگاری‌هاست. از جمله این یادگاری‌ها کفش‌های قرمز استفاده‌شده در فیلم «کفش‌های قرمز» ساخته مایکل پاول و امریک پرسبرگر در سال 1948 است.
 

مجموعه نامه‌های دیگر فیلمسازانی که بیش از 30 سال پیش به اسکورسیزی پیوستند و با درخواست او در مخالفت با فیلم‌های رنگی ایستمن کداک - که تنها پس از چند سال از بین می‌روند -  موافقت کردند، بخشی دیگر از آثار نمایشگاه است.
 

جوزف لوزی، ناگیسا اوشیما، آکی‌را کوروساوا، ترنس مالیک و لنی ریفنشتال از جمله فیلمسازان موافق او بودند که نامه‌هایشان در این بخش به نمایش گذاشته شده است.
 

یک طراحی رنگی زیبا از اسکورسیزی در قالب ون گوگ که در فیلم «رویاها» (کوروساوا، 1990) به کار رفت و یک اثر از پی‌یر پائولو پازولینی از دیگر اقلام مجموعه شخصی اسکورسیزی است.
 

شاید بهترین بخش نمایشگاه یک اینستالیشن اثر وارنکه باشد که در آن با استفاده خلاقانه از صدا و تصویر اسکورسیزی، سبک کاری او مورد تاکید قرار می‌گیرد.
       

نمایشگاه مارتین اسکورسیزی از 10 ژانویه در سینماتک برلین آغاز شده و تا 12 مه ادامه دارد. قرار است این نمایشگاه در تورین و ژنو ادامه پیدا کند.


 

اسکورسیزی متولد سال 1942 در کویینز در نیویورک است. او در دوران کاری خود که حدود پنج دهه است ادامه دارد، بیش از 50 فیلم بلند، کوتاه و مستند ساخته و برنده جوایز اسکار، نخل طلای جشنواره کن، امی، گلدن گلوب، بفتا و انجمن کارگردانان آمریکا شده است.

فیلم‌های اسکورسیزی مضامینی چون هویت آمریکایی‌های ایتالیایی‌تبار، برداشت‌های کاتولیک از گناه و رستگاری، جاهل‌مآبی، جنایت در دنیای معاصر و خشونت را در برمی‌گیرد.
 

اسکورسیزی برای فیلم «مردگان» (2006) برنده اسکار بهترین کارگردانی شد و پیش از آن شش بار دیگر نیز نامزد دریافت این جایزه بود.

او پارسال فیلم سینمایی «هوگو»‌ را روی پرده سینماها داشت و این روزها پروژه «گرگ وال استریت» با بازی لئوناردو دی کاپریو را در مرحله پس از تولید دارد.
 

ایندی وایر / 26 فوریه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حیدر IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    1 11
    کارهای درخشان مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو در دهه های 70 ، 80 و 90 یعنی گاو خشمگین ، راننده تاکسی ، رفقای خوب ، خیابان های بی رحم و سلطان کمدی از شاخص ترین کارهای تاریخ سینماست هرچند او با پیوستن به لئوناردو دی کاپریو و ساختن کارهای سخیف یک دهه اخیر پرونده خودش رو سیاه کرده و تازه داره با این خط مشی خودش حالم می کنه.
    • محمدحسین IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      1 1
      سخیف که اغراقه ولی واقعا حیف از اسکورسیزی با این کارهای ضعیف اخیرش.
    • علی IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      1 1
      واقعا همینطوره.