اعتماد یکی از شاخص‌های مهم در تعاملات اجتماعی و بین‌ فردی است که برخی بررسی‌ها حاکی از پایین بودن سطح آن در جامعه است.

مینا عینی‌فر:بسیاری از جامعه‌شناسان به تاثیر اعتماد بر همبستگی و نظم اجتماعی توجه نشان داده‌اند. آنها اعتماد را از بالاترین سطوح سیاسی و اقتصادی جامعه تا خردترین روابط فردی مورد بررسی قرار داده‌اند و تا جایی پیش رفته‌اند که برخی از آنها مانند آنتونی گیدنز آن را شاکله زندگی فردی و اجتماعی می‌دانند که بدون آن زندگی پر از نگرانی و اضطراب خواهد بود. اما نتایج بررسی‌های گوناگونی در ایران نشان از کمرنگ بودن این شاخص مهم اجتماعی دارد که پیامدهایی مثل تاخیر در ازدواج را به دنبال دارد.

به تاخیر افتادن ازدواج در کمبود اعتماد
بسیاری از افراد شرکت کننده در پژوهش‌های مختلف نبود اعتماد را عامل موثری در بالا رفتن سن ازدواج می‌دانند.
یک گزارش تحقیقاتی در سازمان ملی جوانان در سال 81 نشان داد یکی از موانع ازدواج جوانان از نظر خود آنها نداشتن اعتماد به جنس مخالف عنوان می‌شود. به نظر آنها میزان تاثیر «نداشتن اعتماد به جنس مخالف» در به تاخیر انداختن ازدواج بالاتر از حد «زیاد» بوده است. همچنین زنان تاثیر این عامل را بیشتر از مردان ارزیابی کرده بودند.
یک تحقیق دیگر در سال 88 نشان می‌دهد 800 جوان تهرانی میزان اعتمادشان به جنس مخالف را «کم» ارزیابی کرده‌اند. به گزارش روابط عمومی اداره کل امور جوانان استان تهران، مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی طی این تحقیق 1/24 درصد پاسخگویان میزان آشنایی جوانان جامعه را با روحیات و نیازهای جنس مخالف بسیار زیاد و زیاد و 8/36 درصد کم و بسیار کم ارزیابی کرده‌اند. 5/50 درصد تأثیر سختگیری‌های خانواده را در این رابطه در حد بسیار زیاد و زیاد ارزیابی کرده و 4/51 درصد نیز نتیجه تأثیر این ناآشنایی را بر عدم تمایل جوانان به ازدواج و یا تأخیر در آن بسیار زیاد و زیاد دانسته‌اند.
همچنین 7/41 درصد پاسخگویان میزان اعتماد دختران جوان جامعه به پسران جهت قبول مسئولیت‌های زندگی مشترک را کم و بسیار کم ارزیابی کرده‌اند و 2/47 درصد میزان اعتماد پسران به دختران را کم و بسیار کم اعلام کرده‌اند که در هر دو مورد بالاترین درصدها را به خود اختصاص می‌داد. این بی‌اعتمادی با افزایش سطح تحصیلات و سن پاسخگویان بیشتر می‌شود. 5/70 درصد از پاسخگویان این عامل را بر عدم تمایل و یا افزایش سن ازدواج در بین دختران و پسران بسیار موثر دانستند.
دختران کمتر به پسران اعتماد می‌کنند
یک پژوهش در دانشگاه الزهرا با مطالعه اعتماد به جنس مخالف در میان جوانان 15 تا 29 ساله شهر تهران با میانگین سنی 21 سال در دو بعد بین‌شخصی و عام میزان آن را نشان داده است. در این تحقیق دکتر فاطمه جمیلی، دکتر سوسن باستانی و فاطمه نصر اصفهانی با استفاده از 254 پرسشنامه نشان داده‌اند که میزان اعتماد به جنس مخالف کمتر از متوسط است. یعنی زنان و مردان قابلیت اعتمادپذیری اندکی دارند.
در این پژوهش اعتماد در روابط میان دو جنس در روابط چهره به چهره (اعتماد بین شخصی) و اعتماد بین جوانان دسته‌های مختلف مردم به طور کلی (اعتماد عام) و میانگین هر دو بررسی شده است. واژه اعتماد به معنای حالت ذهنی و روحی که می‌توان آن را به صورت حسن ظن فرد نسبت به فرد جنس مخالف تعریف کرد مورد استفاده قرار گرفته است. 48درصد پاسخگویان تحصیلات دانشگاهی داشته، 33درصد دیپلمه و 18.5 درصد پایین‌تر از دیپلم بودند.


در جدول و نمودار زیر خلاصه‌ای از وضعیت اعتماد زنان و مردان تهرانی به جنس مخالف را ببینید.

 


بر اساس این یافته‌ها، میانگین اعتماد عام، بر روی طیفی از 0 تا 100 نمره، 54.85 است که نشان از اعتماد بیش از متوسط افراد به جنس مخالفشان دارد. میزان این شاخص در میان زنان اندکی بیش از مردان است. بنابراین بر اساس اعتماد تعمیم‌یافته (اعتماد عام در سطح جامعه و خارج از چهارچوب روابط بین فردی) مردان قابل اعتمادتر تشخیص داده شده‌اند تا زنان.
اما بر خلاف اعتماد عام، در مقوله اعتماد بین‌شخصی نمره میانگین کمتر از متوسط است و عدد 48.56 را نشان می‌دهد. این میزان می‌گوید اعتماد بین‌فردی نسبت به جنس مخالف در میان جوانان پایین‌تر از متوسط است. در این شاخص نمره زنان کمتر از مردان است. یعنی زنان به مردان اعتماد کمتری دارند و در تعاملات روزانه و روابط متقابل بین فردی ترجیح می‌دهند کمتر به مردان اعتماد داشته باشند.
ترکیب این دو بعد اعتماد (عام و بین شخصی) میانگین کمتر از حد متوسط را نشان می‌دهد. بر این اساس به طور کلی دو جنس در ارتباط با یکدیگر کمتر از حد متوسط به هم اعتماد می‌کنند. میانگین نمره آنها 48.97 است. در مجموع نمره زنان چهار نمره پایین‌تر از متوسط، و نمره مردان یک نمره بالاتر است. یعنی زنان بسیار کمتر از مردان به جنس مخالف خود اعتماد می‌کنند.


اعتماد در چه شرایطی افزایش می‌یابد؟
سایر نتایج این تحقیق نشان می‌دهد میان احساس نیاز به جنس مخالف و اعتماد رابطه وجود دارد. یعنی می‌توان انتظار داشت با افزایش نیاز فرد به رابطه با جنس مخالف، اعتماد او به جنس مخالف نیز افزایش پیدا کند. همچنین میان احساس امنیت و اعتماد به جنس مخالف رابطه وجود دارد. افزایش فراغت از ترس و تهدید در جامعه و احساس امنیت نسبت به جنس مخالف، باعث افزایش میزان اعتماد به جنس مخالف می‌شود. تعهد نیز از عوامل دیگری است که در میزان این اعتماد دخیل است. با افزایش تعهد در روابط با جنس مخالف، اعتماد در دو بعد عام و بین شخصی افزایش پیدا می‌کند.

45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    63 69
    یکی از نتایج مادی گرا شدن آدم ها و افزایش خودخواهی همین کاهش اعتماد نسبت به دیگرانه
    • سارا IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      عزیزم. دنیا رو پول میچرخه و همه چیز رو میشه با پول خرید. حتی عشق و محبت را !
    • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      50 23
      متاسفم واسه طرز تفکراتی مثل سارا. همچین آدمایی یهو به خود میان و میبینن زندگیشونو خیلی مفت از دست دادن و حالا هیچ کاری از دستشون بر نمیاد.
  • شهرام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    75 90
    توی این مورد هم به وضوح میشه تاثیر رسانه هایی مثل ماهواره و ترویج خیانت ، بی بند باری و بی عفتی توسط اونها رو مشاهده کرد.
    • بدون نام US ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      81 8
      تاثیر رواج چند همسری و صیغه را چرا از قلم انداختید و به ماهواره ربط دادید؟
  • رضا IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    هیچ کدام قابل اعتماد نیستند! تــــنهایـــــی شرف داره بخدا
    • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      55 61
      یکیش خود تو!آخه چه جوری میشه به کسی با این طرز تفکر اعتماد کرد؟!
  • هوشنگ IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    آخه چه جوری میشه برای یه عمر زندگی،به دخترایی که همه فکر و ذهنشون زاویه ی انحنای بینیشون و کیفیت رنگین کمان صورتشونه اعتماد کرد البته بلا نسبت خانمایی که واقعاَ خانمن.
    • بدون نام EU ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      86 16
      اتفاقا همین شما آقایون برای ازدواج به انحنای بینی و رنگین کمان صورت نگاه می کنید تا خانم بودن و با حیا بودن دختر
    • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      38 5
      بدون نام راست میگه. آقایون بیشترشون به قدو وزن ودور کمر و مدل بینی و ... . در کل به ظاهر دقت می کنند. رفتار این خانم ها ناشی از این نگاه آقایان است.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    34 79
    آخه مگه چند درصد آقایون توی زندگی هدفشون همون چیزیه که براش انسان ها خلق شدن که بشه بهشون اعتماد کرد. خیلی ها کیفیت زندگیشون از نظر حرکت به سمت هدفٍ حقیقی از حیوانات پایین تره!
  • 23 IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    71 47
    خانمها [نه همه، اما قاطعانه 80درصد] بعد از زادواج بخاطر چشم و هم چشمی که با دختران اقوام و دوستان دارند ، حتی در شرایط مطلوب مالی هم زندگی مشترک را به محلی برای خالی کردن خواسته های قبل از ازدواجش تبدیل می کند .. این موج خشمی که در ذهن مردان علیه رفتار زنان وجود دارد و آقا پسرها دلهره دارند از ازدواج فقط دلیلش همین ترس از همین رفتارهای دوگانه آینده است ..
    • بدون نام US ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      28 42
      در عوض یک افا با ازدواج و قبول مهریه با توجه به قوانین موجود صاحب برده ای بی اختیار به نام زن میشود که اختیار هیچ چیزش را ندارد تازه مردش دائم توسط رسانه های دولتی به ازدواج مجدد و صیغه و..(خیانت ) تشویق میشود و در برابر این تحقیر حتی از حق طلاق هم محروم است
  • مریم IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    حداقل خانوما مهریه رو دارن که اگه اعتماد کردن و بعدا مشکل پیدا کردن یه چیزی دستشون رو میگیره (البته در اکثر مواقع یه چیز تپل ) هرچند از نظر روحی شاید ضربه بخورن ولی آقایون بدبخت چی که اگه اعتمادشون جواب نده کلا مالی و روحی زیان میبینن .بنده خدا ها گناه دارن .آدم دلش میسوزه برا آقایون.
  • فرزاد IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    27 28
    وقتی حرف از ازدواج و اعتمادبه جنس مخالف و سن ازدواج و ......از این حرفا میشه همه واسه نظر دادن و محکوم کردن جنس مخالف میان و بشدت هر چه تمام تر ...... !!!! چرا؟؟؟؟؟؟؟
    • بهروز IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      38 1
      جوابش خیلی ساده است. چون هر دو طرف به هم به شدت بی اعتماد و بدبینن! به نظر من هم هر دو به یک اندازه حق دارن. چون امکان نداره تو یک جامعه فقط مردها یا فقط زنها خوب یا بلعکس بد باشن. اگه بدی و پلیدی هست همه به یک نسبت توش سهیمن.
  • مژگان IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    18 20
    هردو جنس فقط میخوان به هر دلیلی طرف مقابل رو محکوم کنند . و این دقیقا"یعنی بی اعتمادی.
  • خشایار IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    31 16
    من با نظز 23 موافقم من بعداز19سال زندگی به این نتیجه رسیدم که دخترهایی که در خانوادههای سنتی و مذهبی بزرگ شده اند قابل اعتمادترند.
  • احمد IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    38 13
    اصلا چرا ازدواج که بعدش اینقدر مکافات .
  • پارسا IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    17 11
    شاید باور نکنید اما کسانی که با ایمان هستند واعتقاد دارند با اعتمادمتقابل زندگی خوبی دارند.
  • بدون نام US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    14 5
    أروم باشين
  • اهواز IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    17 21
    مجرد بمانید واز لحظه لحظه زندگی لذت ببرید.
  • بنیامین IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    21 3
    من خودم از یک خانواده مذهبی یک دختر خانم انتخاب کردم و الان 10 سال هم داریم با هم زندگی میکنیم.دو تا دختر خوشگل هم داریم و خیلی از زندگیمون راضی هستیم!صادقانه بگم که دو نکته خیلی در موفقیت ازدواج ما کمک کرد:1-قناعت در خرج زندگی 2- حیا و عفت هر دو نفر ما