۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰

یک گام به جلو رفتن ایران و 1+5 ، نه در هوای معتدل استانبول، نه در گرمای سوم خرداد بغداد، نه در هوای نسبتا معتدل مسکو در 29 خرداد که در برف و هوای سرد آلماتی قزاقستان رقم خورد.

محمود عزیزی: آلماتی مه آلود، مرحله عبور از زمستان هسته ای بود، چرا که دو طرف در پایان مذاکراتشان از «یک گام به جلو بودن آن» سخن گفتند.
بیش از ایران و 1+5، قزاق ها از مذاکرات دو روزه هسته ای در کشورشان خوشحالند. نقش میانجیگری آنها، اگر هم دور بعدی مذاکرات در بهار سال آینده شمسی هم به ثمره نرسد، نمره منفی زیادی برای حساب نمی شود ولی موفقیتش به معنی ارتقای جایگاه بین المللی این کشور آسیای میانه است.

ویدئو خبرآنلاین درباره معرفی کشور قزاقستان را اینجا ببینید.

روند انتخاب گزینه محل مذاکرات را هم اینجا ببینید.

پیش بینی ها از مذاکرات
اگر در ماههای ابتدایی سال توجه ضربان بازار ارز تهران به مذاکرات بغداد بود، و حتی مردم به طور ویژه اخبار مذاکرات هسته ای را دنبال می کردند، اما 10 ماه بعد در داخل، خیلی ها آلماتی را «ایستگاه موقت» مذاکرات می دانستند که غربی ها همچنان بر مواضع خود پای می کوبند و مذاکرات هم فایده ای نخواهد داشت. اینجا را ببینید.

دیدگاه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درباره سرنوشت مذاکرات را هم اینجا ببینید.

ایران قبل از آغاز مذاکرات، از قدرت هایش رونمایی کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که «ذخایر جدید اورانیوم در کشور را شناسایی کردیم.» اینجا را ببینید، نمایندگان مجلس  در حمایت از برنامه هسته ای ایران نامه امضا کردند، اینجا را ببینید. رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 8 برگزار شد و مذاکره کننده هسته ای ایران گفت که غرب با «راهبرد جدید» به مذاکرات بیاید. اینجا را ببینید.

صبر 8 ماهه کارساز شد و لحن ها در قزاقستان تغییر کرد. جلیلی گفت که «حرفی ازتعطیلی فردو نیست» اینجا را ببینید.

واشتون هم در کنفرانس خبری اش وقتی خبرنگار بی بی سی فارسی از او درباره فردو پرسید، این بار گفت که «لطفا به شایعات توجه نکنید.»
این همه شاید به دلیل تعبیر جک استروا وزیر اسبق امور خارجه انگلیس باشد که قبل از آغاز مذاکرات در یادداشتی در دیلی تلگراف نوشت که « ایرانی ها مذاکره کنندگان سرسختی هستند. مذاکره با آنها دشوار است.»
پیشنهاد 1+5 چه بود
کت و شلوار خاکستری روشن جلیلی و کت دامن پوست پیازی اشتون که در آلماتی چهره اش دیگر آن هیجان مذاکرات بغداد را نداشت، اگر چه امید به مذاکرات قزاقستان را کم کرد، اما نتیجه روز دوم متفاوت متفاوت بود.
پیش از مذاکرات مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که «ما یک پیشنهاد تغییر یافته را ارایه خواهیم کرد.»اما پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت: «پیشنهاد 1+5 در آلماتی به ایران در واقع جدید نیست و صرفا برخی تغییرات جزئی نسبت به پیشنهاد بغداد در آن اعمال شده است. » اینجا را ببینید.
بعد از این اظهارات ،خبرگزاری ها خبر دادند که در بسته اروپایی ها کاهش جزئی برخی تحریم ها در حوزه طلا، پتروشیمی و برخی موارد کم اهمیت بانکی پیشنهاد داده است.اتفاقی که قبلا در مذاکرات مسکو درباره قطعات هواپیما رخ داده بود.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز قبل از آغاز مذاکرات در 8 اسفند در خبری که شبکه راشا تودی منتشر کرد گفت که در صورتی که ایران نشان دهد هدفش از فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز است،« مذاکرات جدید می‌تواند کارگشا باشد.» راشاتودی در تیتر خبر خود به نقل از ریابکوف نوشته است که در این صورت ممکن است برخی تحریم‌های ایران برداشته شود. اینجا را ببینید.
ابهام در روز اول مذاکرات
این موارد در کنار برخی خبرها که اعلام می کرد کشورهای عضو 1+5 به دنبال «یک توافق‌نامه نهایی درازمدت در ازای رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران» هستند، ابهام را درباره موضع نهایی غربی ها و میزان انتظار از مذاکرات قزاقستان در ابهام فرو می برد. اینجا را ببینید.

هتل رکسوس آلماتی محل برگزاری مذاکرات روز نخست فضای سنگینی را سپری کرد. دو طرف کمتر اظهار نظر کردند و تنها منابع نزدیک به دو طرف برخی اخبار را منتشر کردند.
حاشیه مذاکرات را اینجا ببینید.

تحریم ها در مسیر لغو شدن
 اما روز دوم مذاکرات متفاوت بود و هر دو طرف در کنفرانس مطبوعاتی شان از کارساز بودن مذاکرات گفتند. تیم ایرانی بیانیه داد و و ابراز امیدواری کرد مذاکرات سازنده ادامه یابد. اینجا را ببینید.

این بار حرف جلیلی و اشتون به هم نزدیک تر شده بود. جلیلی می گفت خوشحال است که 1+5 واقع بین شده است و اشتون از خوشبینی و نظر مثبت طرف ایرانی شادمان اما گفت که نمی تواند درباره جزئیات این طرح اظهارنظر کند.
چند روز پیش سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا گفته بود«بسته پیشنهادی امریکا به ایران در قزاقستان ارائه می شود». ایـنـجـا 
 پیشنهاد1+5 چه بود که دو طرف مذاکرات را مثبت خواندند؟ اگر ادعای سرگئی ریابکوف که می گوید کشورهای عضو گروه 1+5 پیشنهاد «کاهش تحریم‌ها علیه ایران را در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم با غنای 20 درصد» داده‌اند قبول کنیم می توان حدس زد که روزهای حل مساله هسته ای ایران نزدیک استاینجا را ببینید.
 
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =