داشتن یا نداشتن تلفن همراه در مدارس،مسئله این است.

زهرا تالانی:با اینکه عنوان می شود ورود تلفن همراه در مدارس غیرقانونی است اما به راحتی دانش آموزان این وسیله ارتباطی را با خود به مدرسه می برند و با نشان دادن عکسها و بولوتوثها،از داشتن آن لذت می برند.
اما به تازگی اعلام شده که با این موضوع در مدارس برخورد می شود و امروز هم وزیر آموزش و پرورش داشتن موبایل دانش آموزی را ممنوع اعلام کرد.در همین زمینه با دکتر شهربانو قهاری گفت وگو کرده ایم:


موضوع همراه داشتن یا نداشتن موبایل در مدارس این روزها خیلی مطرح می شود و حتی امروز هم آقای حاجی بابایی نظر خودشان را در این زمینه اعلام کردند.از نظر شما ضرورت دارد که دانش آموزان تلفن همراه با خود به مدرسه ببرند؟

حضور تلفن همراه در مدرسه می تواند مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد،الان تمام گوشی های همراه مجهز هستند وامکان استفاده از بلوتوث، فیلم، موسیقی و بازی در بیشتر گوشی‌های همراه وجود دارد و استفاده نادرست از این وسیله می تواند باعث افسردگی و گوشه‌گیری در میان دانش آموزان شود. علاوه بر این اینها استفاده از تلفن همراه می تواند تاثیراتی را بر سلامت کودکان داشته باشد. ‌برخی پژوهش ها در کودکان زیر 12 سال نشان می‌دهد که احتمال اثر تشعشعات تلفن همراه بر بافت مغزی این افراد وجود دارد و می‌تواند تاثیراتی را روی شنوایی کودکان و احتمال ایجاد تومور مغزی در افرادی که از این وسیله ارتباطی به صورت نادرست استفاده می کنند، داشته باشد.


علاوه بر این خانواده از نظر اقتصادی هم باید هزینه هایی پرداخت کنند؟
این که مشخص است.اما چون خانواده های متاسفانه فرزند سالار هستند گاهی گوشی یک پسر بچه دوره متوسطه از والدینش گران قیمت تر است.


وقتی یک دانش آموز از تلفن همراه استفاده می کند علاوه بر خطرهای جسمانی که به آن اشاره کردید چه حوادث دیگری ممکن است برای او اتفاق بیفتد؟
وقتی نوجوانی از تلفن ‌همراه استفاده می‌کند نوعی وابستگی در وی ایجاد می‌شود که این وابستگی موجب خواهد شد تا فرد در پی برقراری تماس‌ یا ارسال پیامک‌های غیر‌ضروری به دیگران باشد. از سوی دیگر یکی از نیازهای مهمی که در سن نوجوانی شکل‌ می‌گیرد نیاز به ارتباط با جنس مخالف است و تلفن همراه ارتباط‌هایی از این نوع را برای دانش‌آموزان فراهم می کند. ارتباط با جنس مخالف که از طریق استفاده از تلفن ‌همراه صورت می‌گیرد، افت تحصیلی را نیز برای دانش‌آموزان به همراه دارد با توجه به اینکه نیاز غالب دانش‌آموزان در مقطع راهنمایی و دبیرستان نیاز به ارتباط با جنس مخالف و نیاز عاطفی است اگر این ابزار ارتباطی وارد مدارس شود می‌تواند زمینه‌ساز محرک‌های جنسی را نیز فراهم کند. همچنین با در اختیار گذاشتن تلفن‌همراه در مدارس، دانش‌آموزان می‌توانند تصاویر مختلفی را از طریق بلوتوث به یکدیگر مبادله کنند که این امر می‌تواند موجب کاهش میزان اثربخشی آموزش‌ها در حوزه‌های مختلف اخلاقی و اجتماعی شود.از سوی دیگر الان با تلفن همراه به راحتی وارد اینترنت می شوند و دانش آموزان می توانند وارد سایتهایی شوند که والدینشان از آنها آگاهی ندارند و این آسیب زا است.


این موضع تبدیل به چشم و هم چشمی هم در مدارس شده است؟
بله.ممکن است دانش آموزی تلفن‌همراه نداشته باشد، اما مشاهده می‌کند همکلاسی‌اش از تلفن‌همراه استفاده می‌کند، خانواده خود را مجبور می‌کند تا برای وی تلفن همراه تهیه کنند.البته گاهی اوقات هم والدین برای اینکه عدم حضورشان در کنار نوجوان دیده نشود و بیشتر به کارهای خود برسند، برای فرزند خود تلفن همراه تهیه می‌کنند.


برخی مدیران اعلام کردند که در مدارس امکان تقلب هم با تلفن های همراه آسان شده است؟
بله. ذخیره کردن فرمول‌ها و درس‌های شفاهی در گوشی تلفن همراه برای فرار از حفظیات، گوش دادن به هندزفری در سر جلسه امتحان و جواب دادن به سوالات از راهکارهای دانش آموزان تنبل برای فرار از حفظیات است.


با اینحال در مدارس خارج از کشور دانش آموزان از تلفن همراه استفاده می کنند .شاید این آسیبهایی روانی که به آن اشاره کردید به خاطر این باشد که هنوز فرهنگ سازی نشده و دانش آموزان مهارت استفاده از آن را بلد نیستند؟

بالاخره آسیب‌های استفاده دانش‌آموزان از تلفن‌همراه در افراد مختلف متفاوت است چراکه ممکن است در خانواده‌ای نظارت دقیق والدین و آموزش چگونگی استفاده نوجوان از تلفن همراه برقرار باشد اما در خانواده‌ای درست مقابل این شرایط وجود داشته باشد.اگردانش آموز دچار کمبود عاطفی باشد میزان آسیب استفاده از تلفن همراه نیز در آن به مراتب بیشتر است.به نظر من آموزش و پرورش در مدارس خود می تواند این آموزش را شروع کند و مهارت استفاده از آن را به دانش آموزان بیاموزد.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    22 2
    باید بحث نحوه استفاده از تبلت را بررسی کنند
  • پوریا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    14 4
    واقعا سطح فرهنگی دانش آموزان و تربیت آنان اینقدر پائینه که هنوز باید شاهد بلوتوث فرستادن و عکس و فیلم دیدن با موبایل در مدارس باشیم....واقعا برا خودمون متاسف باشیم بهتره
  • یاسر IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    17 17
    تنها راه این است که گوشی همراه فرد دانش اموز باید یک طرفه و خیلی ساده باشد.منظور از یک طرفه این است که فقط والدین و سرپرستان بچه ها امکان تماس داشته باشند.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    19 3
    من خودم سوم دبیرستانم تو این سه سال یه بار نشده گوشیمو به مدرسه نبرم ! همه گوشی میارن معلم ها و ناظم ها هم میدونن..و خودشم مشکل دانش آموزا آوردن گوشی نیست..
  • بدون نام BE ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    7 8
    با پیشنهاد آقا یاسر بسیار موافقم. در صورت گسترش خدمات عزیزان پلیس 110 و پاسخ دادن فوری به تماسهای اضطراری، تلفن همراه که یک طرفه شده باشد، بسیار ایده آل و کافی است.
  • محمد TN ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    8 0
    مخالفت با استفاده از تکنولوژی به هیچ نتیجه ای نمیرسد. من خودم معلم هستم و در استفاده از موبایل در مدرسه اشکالی نمی بینم اشکال این است که اگر دانش آموز از تلفن بد استفاده کرد چه کنیم. مشکل مدارس ما نداشتن نظام تنبیهی و تشویقی مناسب است و گرنه هر چیزی میتواند بد استفاده شود .
  • ميثم IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    5 4
    نبايد بزارند فرهنگ ما خيلي پايينه من خودم دانش آموزم مي بينم بلوتوث بازي ميكنن تصاوير غير اخلاقي و .....
  • دانش IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    7 2
    گوشی همراه بیارن بهتر است ولی گوشی ساده بدون بلوتوث و دوربین واگر قراره گوشی مدل بالا بیارن پس بهتره بد و خوبش راهم آموزش ببینند.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    5 1
    یا نه