سازمان ICANN در بزرگترین تحول تاریخی در حوزه آدرسهای اینترنتی بعد از دات کام، اجازه داد تا صدها پسوند اینترنتی به بدنه آدرسهای اینترنتی ملحق شوند.

در این راستا پسوند هایی مانند .cadillac، .vegas و .music و به لیست پسوندهای موجود اضافه شد. این بزرگترین رشد در بخش آدرسهای اینترنتی از دهه 1980 تا کنون ارزیابی شده است.
زبانهای خارجی اولین اولویت در اضافه شدن پسوندها اعلام شده و بعد برند های معروف (مانند دات کادیلاک)، و بعد مناطق جغرافیایی مانند دات وگاس در این لیست اضافه خواهند شد.
نام های عمومی مانن .app و .tech و مشابه آن در آخرین لیست جای گرفته است و شامل اسامی و گروههایی است که بعد از موافقت عمومی، در ICANN ثبت خواهد شد.
مدیر اجرایی آیکان، فادی چیهادا، به آسوشیتدپرس گفت مالکان مارک های تجاری می توانند از نام منحصربفرد خود با پرداخت 150 دلار سالانه ، دفاع کنند.
گفتنی است 2 هزار کسب و کار معروف فرم های آیکان را در این رابطه پر کرده که 1400 پسوند جدید لحاظ شده است.
همچنین در سال 2006 بحث شد تا سایتهای با محتوای ویژه دارای پسوند مخصوص شوند که این موضوع رد شد اما در سال 2011 مورد تصویب قرار گرفت.
پسوند های جدید از آوریل 2013 و هفته ای 20 پسوند به طور متوسط ، به صورت عملیاتی به لیست اصلی اضافه خواهند شد.
 
آیکان (به انگلیسی: ICANN)‏، شرکت اینترنتی برای نامها و شماره‌های واگذار شده (به انگلیسی: Internet Corporation for Assigned Names and Numbers)‏ شرکتی غیرانتقاعی است که مقر آن در منطقه مارینا دِل رِی شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا واقع شده است که در تاریخ 18 سپتامبر 1998 ساخته شده و در 30 سپتامبر 1998 برای اینکه قادر به سرپرستی بخشی از وظایف مربوط به اینترنت که پیشتر مسوولیت انجام آن مستقیما به عهده دولت ایالات متحده بوده و بوسیله سازمان‌های دیگر انجام می‌شده باشد ثبت شد، بویژه آیانا منبع صحیح شماره‌های واگذار شده در اینترنت (به انگلیسی: Internet Assigned Numbers Authority)‏.
آیکان مسوول مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت است. وظایف آیکان عبارت است از ضمانت تخصیص آدرس پروتکل اینترنت برای یک فضا در اینترنت، واگذاری پروتکل شناسه، سیستم مدیریت نام دامنه سطح بالا، و عملگرهای مدیریت ریشه کارگزار (به انگلیسی: root server)‏. تا به امروز، بسیاری از کار معرفی دامنه‌های عمومی سطح بالای جدید نگران بودند. کار فنی آیکان ارجاع به عملگر آیانا است.
از اصول اولیه عملکردی آیکان به عنوان راهنمایی برای حفظ ثبات عملیاتی اینترنت، ترقی رقابت، دست یافتن به نمایندگی گسترده‌ای در جامعه جهانی اینترنت، و توسعه سیاستی مناسب برای ماموریت خود از آغاز تا انتها، و فرآیندهایی مبنی بر توافق عام توصیف شده‌است.
در 29 سپتامبر 2006، آیکان موافقت نامه تازه‌ای را با وزارت بازرگانی (به انگلیسی: Department of Commerce)‏ ایالات متحده امضا کرد که به موجب آن تشکیلات خصوصی را در آینده وادار به مدیریت کامل سیستم اینترنت مرکزی می‌کرد.
 

56501

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mco EU ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    8 2
    اگر دات کام خداحافظی کنه قیمت دات کام افزایش پیدا میکنه