مهرزاد دانش

 ظاهرا بیش از آن که آمریکایی ها و مخصوصا بن افلک و جورج کلونی از موفقیت آرگو در اسکار خوشحال باشند، بعضی از جریان های خودارزشی پندار داخلی خرسندترند و نمی توانند شادمانی خود را از آن پنهان کنند، چه آن که گمان می برند حالا ادعای شان درباره سیاسی بودن اسکار و مخصوصا مشکوک بودن موفقیت پارسال جدایی نادر از سیمین در اسکار اثبات شده است و از همین رو با ذوقی سرشار در تریبون های شان، تصاویر پارسال فرهادی و امسال افلک را مجسمه در دست کنار هم قرار می دهند تا مثلا ماهیت مشترک این جوایز را برملا سازند و حتی بعضا مطالبی هم می نویسند و در زنجیره تریبون های شان تکثیر می کنند راجع به این که حالا مدافعان سال گذشته فرهادی چه جوابی دارند به این افشاگری ها بدهند؟ راستش هنوز محو افاضات جناب رییس سازمان سینمایی کشور درباره لابی کردن با اسکاری ها هستیم که شادمانی دوستان خودارزشی پندارمان هم مزید بر علت شد تا کمی بیش تر به ماجرای اسکار فرهادی و افلک بیندیشیم، اما حاصل آن بسیار متفاوت با نتیجه های ساده انگارانه ای است که برادران سر آن به ذوق آمده اند.

دوستان معتقدند از آن جا که جایزه اسکار به فیلم ضعیف و ضدایرانی آرگو ماهیت سیاسی داشته است، بنابراین جایزه سال قبل همین آکادمی به جدایی نادر از سیمین هم سیاسی بوده است. بخشی از صغرای این گزاره، یعنی ضعیف بودن آرگو کاملا درست است. نگارنده قبلا نقدی بر این فیلم مزخرف نوشته است و نیازی به تکرارش نمی بیند که از لحاظ سینمایی نقص هایش را برشمارد. در این باره هم که آرگو لحنش علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است و در طی آن حتی مردم ایران را هم عمدتا افرادی با وجهه های ناهنجار و منفی ترسیم کرده است، حرفی نیست. اما ماهیت سیاسی را اگر بدین معنا به کار ببریم که مثلا دولتمردان سیستم سیاسی آمریکا تصمیم گرفته اند امسال آرگو را علم کنند، سخنی اشتباه است و استناد به حرکت ژورنالیستی اعلام نام برنده توسط بانوی اول آمریکا هم در این زمینه، وجهه منطقی ندارد.
 
این که چرا آرگو در اسکار و بسیاری دیگر از محافل سینمایی آمریکا نظیر گلدن گلوب بیش تر از حد و قواره اش تحویل گرفته شد، برمی گردد به حس عمیقا تحقیرشده ای که 33 سال قبل آمریکایی ها به مثابه یک ابرقدرت، آن هم در فضای جهان دوقطبی، در جریان تسخیر سفارت شان در تهران توسط تعدادی دانشجو در مملکتی جهان سومی که هنوز یک سال هم از تأسیس نظام نوین سیاسی اش نگذشته بود، متحمل شدند. این تحقیر عمومی و ملی، به خاطر ابعاد گسترده اش هنوز جاری است و یادآوری آن مقطع حتی برای بسیاری از آمریکایی هایی هم بعد از جریان تسخیر سفارت به دنیا آمده اند سنگین است. در برابر این حقارت بزرگ، قطعا از هر التیامی استقبال می شود و آرگو به مثابه التیامی سینمایی بر این زخم همچنان زنده است. آرگو دقیقا درباره همان موضوع است؛ با این امتیاز که داستان فراری دادن شش نفر از جاماندگان سفارت، داغ دل آمریکایی ها را تا حدی ولو به شکل مجازی مرهم می گذارد، ولو آن که در بستر داستانی نه چندان باقوام تعریف شده باشد. داوران اسکار و ...اغلب آمریکایی هستند و همان حسی را از ماجرای سفارت دارند که هر آمریکایی دیگری و برای همین به نظر می رسد در برابر تماشای این اثر، حس «آمریکایی» شان، معیارهای سینمایی را تحت الشعاع قرار می دهد و در نتیجه، فیلمی سطح پایین اما با کارکرد التیام بخش، به عنوان اثر برگزیده معرفی می شود. برای همین هم آرگو در محافل سینمایی غیرآمریکایی مثل اروپا و آسیا و ...به جز مواردی معدود، اصلا به حساب نیامد.

اما جدایی نادر از سیمین...واقعا موفقیت این فیلم چه ربط و یا شباهتی به آرگو دارد؟ جدایی...برخلاف آرگو در اغلب جشنواره ها و محافل سینمایی معتبر دنیا اعم از آمریکایی و غیرآمریکایی موفقیت های چشمگیر کسب کرد و برای همین جوایز آمریکایی اش تنها بخشی کوچک از زنجیره افتخاراتش هستند. ثانیا این فیلم در بخش فیلم های غیرانگلیسی زبان اسکار موفقیت کسب کرد و تجربه نشان داده است که برخلاف معیارهای عموما بومی آمریکایی در بخش های داخلی که ممکن است هر از چند گاهی نتایجی نامعتبر دربرداشته باشد، این بخش خارجی نتایج معتبرتر مستمری داشته است؛ کما این که امسال هم فیلم عشق میشل هانکه برنده بهترین فیلم خارجی شناخته شد؛ فیلمی که ساختاری مغایر با سلائق هالیوودی دارد و ربطی به استانداردهای هنری سینمای آمریکا ندارد.
این نشان می دهد که اصولا اسکار، مثل هر محفل سینمایی دیگری از جمله جشنواره فجر و عمار و رویش و غیره، می تواند واجد گزینش هایی معتبر یا نامعتبر در یک سال و یا سال های متوالی باشد و این که اگر فیلمی در یک دوره و در یک بخش بنا بر معیارهای غیرسینمایی برنده اعلام شود، دلیلی ندارد آن را به همه ادوار و بخش ها تعمیم دهیم و مدعی شویم حالا که آرگوی سیاسی برنده شده، پس همه برنده های اسکار ماهیت سیاسی دارند! به زبان خودمانی ترش؛ هر گردی گردو نیست! ما دوستداران جدایی نادر از سیمین، همان طور که پارسال از برنده شدن شایسته این فیلم در اسکار به وجد آمدیم، امسال موفقیت آرگو را در همین اسکار، ناشایست – اگرچه قابل درک – می دانیم و این دو موضع منافاتی هم با هم ندارند ؛ چه آن که جزئی از یک کل را نباید به تمامیت آن تعمیم داد؛ مخصوصا اسکار که چندگانگی در بسیاری از نتایج داوری هایش مشهود است و نمی توان با استناد به یک نتیجه، آن را به عنوان مانیفست اساسی و کلی سیستم معرفی کرد.

مشکل دوستان خودارزشی پندارمان آن است که چون معمولا به پدیده ها به شکل قطب بندی شده و لاینقسم می نگرند و توان تحلیل های معطوف به توابع متغیر را ندارند، خیلی راحت با چهارتا عبارت فرموله شده خیال خود و تکلیف خلق الله را راحت و روشن می سازند و خلاص!  شاید بد نباشد رفقا کتاب هایی که علم منطق را به زبان ساده توضیح داده است تهیه و مطالعه کنند تا دیگر صورت بندی قضایای منطقی و استدلالی خود را با گزاره هایی همچون نمونه ساده انگارانه و پرغلط زیر انجام ندهند و عرض خود برند و زحمت دیگران بدارند:
1- دلیل موفقیت آرگو در اسکار امسال سیاسی است.
2- جدایی نادر از سیمین یکی از جوایز پارسال اسکار را برد.
3- نتیجه: دلیل موفقیت جدایی نادر از سیمین در اسکار پارسال سیاسی بود!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    بسیار تحلیل صحیحی بود
  • بدون نام IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    83 31
    خیلی ممنون از تحلیل زیباومنطقی شما. عالی بود
  • سعید IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    37 96
    بنابر استدلال شما یک جدایی هم شاید حس دروغگو بودن ایرانی ها را در داوزان زنده کرده که اسکار گرفته است
  • بدون نام IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    63 47
    جناب نویسنده سلام. نظر شما برای ما محترم است. ولی اگر نظر ما هم برای شما ارزش دارد باید عرض کنم که به نظر بنده فیلم آرگو فیلم خوبی بود و در کنار فیلم جانگوی آقای تارانتینو از بهترین فیلم های امسال سینمای جهان بود.
  • محمد IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    باز بگيد اسكار فرهادي بخاطر سيا نمايي نبود
    • علي آنلاين IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
      90 25
      اسكار فرهادي براي سيا نمايي نبود
    • آرش IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
      58 19
      اسکار فرهادی برای سیاه نمایی نبود
    • علی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      20 7
      اسکار فرهادی برای سیاه نمایی نبود
  • سمانه IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    62 24
    عالی بود.عالی.به شدت باهاتون موافقم.
  • بدون نام IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    41 88
    چه قدر مغالطه و ضد و نقیض تو این مقاله بود !
  • سروش آریا US ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    45 19
    و در پایان حتی اگر ندانسته و یا نفهمیده به این نتیجه برسیم که جدایی نادر هم به دلایلی سیاسی جایزه اسکار را از آن خود کرده، باز هم این موضوع چیزی از ارزش‌های هنر فرهادی کم نمی‌کند.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    46 7
    ایا ما توانسته ایم فیلمی موفق درباره نقش امریکا در کودتای 28 مرداد بسازیم فیلمی برای جهان نه برای پسد خودمان
    • بدون نام IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      11 12
      من نمیدونم چرامیگن کودتا 28 مرداد.یعنی شاه حق نداشت نخست وزیری رو که خودش اورده رو عزل کنه؟اونهم نخست وزیری که حق نداشت مجلس رو منحل کنه وپاروازقانون فرترگذاشته بود؟
  • بدون نام US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    25 49
    آقای دانش! شما که منطق خوانده اید واقعا به این دلیل می توان گفت اسکار به فرهادی سیاسی نبود. مگه جوایز کن و برلین و ونیز و ... نمیتونه سیاسی باشه؟ آن سالی که فرهادی فیلمش رو ساخت حوادث سال 88 تازه اتفاق افتاده بود و کل دنیا آن را دنبال می کرد و از آن سال به این طرف نگاه سیاسی به ایران بسیار غلیظ تر شده. شاهدش ماجرای گلشیفته فراهانی ، جعفر پناهی و رسول اف است.
  • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    20 45
    اسکار به ضدایران متعلقه و پارسال هم
  • بدون نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    26 32
    چقدر توجیه کرده نویسنده
  • بدون نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    8 36
    فرهادی شخص بزرگی است اما انصافا حق فیلمش اسکار نبود . فرهادی باید برای فیلم های قبلی اش اسکار میگرفت
    • شادی US ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
      7 0
      اسکار که جایزه قرن نیست. جایزه سال است . به نظر شما پارسال کدام فیلم از جدایی نادر از سیمین بهتر بود؟
  • رضا FR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    18 9
    یک نکته نباید فراموش شود : معمولاً فیلم هایی به مرحله ی نهایی جشنواره ها می رسند ، چون بهترین ها هستند ، ارزش های هنری آن ها نزدیک به هم است و گاهی فاصله ها بسیار کم است . در چنین شرایطی طبیعی است که مولفه های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی در تصمیم گیری ها اثرگذار باشد. غیرمنطقی هم نیست . بین دو فیلم که هر دو ارزش ساختاری تقریباً همسانی دارند داوران احتمالاً فیلمی که انتخاب می کنند که ارزش غیرساختاری/محتوایی آن بالاتر باشد.
  • صادقي IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    20 36
    سلام آقاي نويسنده ظاهرا يد طولايي در مغالطه دارند. خاصيت ژورناليست بودنه كاريشم نمي شه كرد! ايشون در اين چند سطر كاملا دارن مغالطه مي كنن: «اما ماهیت سیاسی را اگر بدین معنا به کار ببریم که مثلا دولتمردان سیستم سیاسی آمریکا تصمیم گرفته اند امسال آرگو را علم کنند، سخنی اشتباه است و استناد به حرکت ژورنالیستی اعلام نام برنده توسط بانوی اول آمریکا هم در این زمینه، وجهه منطقی ندارد.» واقعا اعلام نام برنده توسط همسر رئيس جمهور آمريكا سياسي نيست؟ اگه سياسي نيست پس چيه لابد هنريه و همسر اوباما كارشناس هنر؟ درباره فيلم جدايي به نظر مي رسه ما خودمون فيلم رو يه عنوان يه فيلم ضد انقلاب قلمداد كرديم. به نظرم اگه برخورد بهتري باش مي كرديم و اجازه نمي داديم كه اونو كنن نماد جنبش سبز و اپوزوسيون بهتر مي شد
    • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
      3 12
      داداش چه ربطی داره اگه نظریه داروین توسط یک اقتصاد دان ارائه می شد نباید قبولش می کردیم!؟
  • پوریا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    12 9
    به نظر من کسانی که اسکار فرهادی رو زیر سوال می برند به خاطر اینه که ایرانی ها در زمینه ی فیلم اعتماد بنفس ندارند و در برابر فیلم های هالیوود خودشون رو دست کم میگیرن. شاید سینمای ایران ز لحاظ امکانات فنی در سطح مطلوبی نباشه ولی فرهادی نشون داد که ایران بازیگرهای توانایی داره و کارگردان های بزرگی که اگر در زمینه ی نوشتن فیلمنامه آزادی داشته باشن،یک اسکار که سهله ،باید منتظر اسکارهای بیشتری هم بود!
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    6 9
    تحلیل خوبی بود.ممنون
  • جک لندن US ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    9 3
    Hello محض اطلاع جناب دانش عرض می شود که جایزه بفتا در مملکت انگلستان برگزار می شود و داوران آن هم انگلیسی هستند و انگلستان هم کشوری در اروپا است. و من الله التوفیق goodby
  • Ali CN ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    10 3
    بسیار مفید و منطقی. امثال پگاه اهنگرانی از جشنواره فجر سیمرغ دریافت کرد و همه بهش میگن هنرمند ضد نظام پس جشنواره فجر ضد نظامه؟! کجای این تحلیل توجیه و مغالطه بود بگین ما هم بفهمیم.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
      0 2
      اشتبا موافق زدم! مخالفم
  • بدون نام IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    14 4
    1- اگر اسکار آقای فرهادی سیاسی بوده، پس چرا آقای شمقدری گفتند ایشون لابی کردن که اسکار بگیره؟ 2- آگه آقای شمقدری تونستن لابی کنن که فیلم "یک جدایی" اسکار بگیره، چرا نتونستن لابی کنن که فیلم صهیونیستی و ضد ایرانی "آرگو" اسکار نگیره؟