به گفته سفیر ایران در مسکو، علیرغم فشارهای ایالات متحده امریکا و اسراییل، جمهوری اسلامی انتظار دارد، روسیه ظرف دو ماه آینده سامانه پدافندی اس-۳۰۰ را به ایران تحویل دهد.

این ابراز امیدواری از سوی ایران در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از تحلیل‌گران باور دارند مسیر همکاری فنی، تکنولوژیکی و نظامی ایران و روسیه با رای مثبت مسکو به قطع نامه جدید آژانس علیه ایران بسیار دشوارتر از گذشته خواهد بود.

بر اساس توافق ایران و روسیه در سال 2005 مقرر شد که مسکو در بعد همکاری های نظامی و دفاعی میان دو کشور موشک‌های اس 300 را که توانایی ردیابی 100 هدف را به طور همزمان در آسمان دارد تحول تهران دهد اما این وعده تا امروز به دلایل مختلفی که سیاسی است اما طرفین تلاش دارند آن ‌را فنی و غیر سیاسی جلوه دهند، همچنان عملی نشده است.

یکی از عمده موانع پیش روی تحقق این وعده، مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و امریکا با تحویل موشک‌های اس 300 روسیه به ایران بود؛ قابل درک است که این دو کشور بهره‌مندی ایران از موشک‌هایی را که یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های ضدهوایی در جهان محسوب می‌شود در منطقه حساسی چون خاورمیانه پذیرا نبوده و بر ضد منافع خود می‌بینند. در مقابل برای مسکو که همکاری‌های مختلفی با آمریکا داشته و از توان نظامی اسرائیل با خبر است، تاخیر در تحویل به موقع موشک‌های اس 300 به همسایه جنوبی‌اش یعنی ایران معنا دارد.

گفته می‌شود که هدف ایران از دریافت این موشک‌ها حفاظت از تاسیسات هسته‌ای کشور است، درست در همین زمینه به تازگی ایران مانور پدافندی مشترکی میان ارتش و سپاه برگزار کرد که برای صاحب نظران دارای معنا و مفهوم ویژه‌ای بود. تهران در حالی که این مانور مهم را در دست برگزاری داشت از توان ملی برای ساخت موشک‌های اس 300 نیز خبر داد و برخی مقامات نظامی کشور تاکید داشتند که ایران در انتظار کمک‌های دیگران نمی ماند.

با وجود این تاکیدها همچنان شاهد تلاش‌ها و رایزنی‌هایی از سوی ایران برای دریافت موشک‌های اس 300 از روسیه هستیم، روز جمعه ششم آذر ماه، محمود رضا سجادی سفیر ایران در روسیه اعلام کرد که "هر چند روسیه در موعد مقرر این سامانه موشکی را به ایران تحویل نداده است، با این حال مسکو به تهران اطمینان داده است که به زودی آن را در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد."
به گفته او "برخی افراد در باره عدم تحویل این سلاح‌ها به ایران اظهار نظر کرده‌اند. اما وقتی که ما از مقام‌های مسئول (در روسیه) سوال کردیم، آنها چنین اظهارنظرهایی را تکذیب کردند و ما از لحن مباحث صورت گرفته چنین استنباط می‌کنیم که این مساله در ظرف یکی دو ماه آینده حل و فصل می‌شود."
تحقق این پیش بینی در شرایطی که وضعیت همراهی روسیه با ایران در مساله هسته‌ای کشور با رای مثبت مسکو به قطع نامه جدید زیر سوال رفته است، در ابهام قرار دارد با این وجود نمی‌توان تاثیر عوامل مختلف را در رایزنی‌های دیپلماتیک میان کشورها نادیده گرفت.

قابل فرض است که مسکو علی رغم همراهی با دیگر اعضای گروه 1+5 در تصویب قطع نامه‌ای علیه ایران بخواهد که سیستم‌های موشکی اس 300 را به تهران تحویل دهد تا بازی دیگری را در فضایی متفاوت به اجرا گذارد. این در حالی است که  علی رغم فشارهای  کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی بر مسکو برای خودداری از تحویل موشک‌های اس 300 به ایران، مسکو تاکنون از لغو قرارداد تحویل سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران خودداری کرده است.

سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را تحت پوشش قرار داده و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک را در ارتفاع کم یا زیاد ره‌گیری و مورد هدف قرار دهد. این سامانه پدافندی در صورت تحویل به ایران می‌تواند، در حمله احتمالی اسراییل به مراکز هسته‌ای ایران اخلال جدی ایجاد کند.

اما اظهار نظر برخی مقامات روسی مبنی بر این که ایران توان ساخت موشک‌های اس 300 را ندارد یا برگزاری مانور پدافندی ایران با هدف نمایش قدرت این کشور در حفاظت از تاسیسات اتمی تنها مانوری تبلیغاتی بوده، شاهدی بر این مدعاست که روسیه ایران را نیازمند کمک‌های تسلیحاتی، نظامی و فنی خود می‌داند؛ به این ترتیب بی شک کرملین می‌تواند با ادامه تاخیر در تحویل موشک‌های اس 300 یا راه اندازی نیروگاه بوشهر هر چه بیشتر از ایران امتیازگیری کند و اینجاست که تهران باید راهکارهای جایگزینی را پیش بینی کند تا بر اساس آن، کارایی کارت بازی با ایران برای کرملین از بین برود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجيد IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۱
    8 1
    اين اقا را بيدار كنيد. ديروز روسيه گفت از وضع تحريمهاي جديد حمايت مي كند. و حتما" اس 300 هم به شما مي دهد!!!!
  • ب IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۱
    10 0
    هر وقت نيروگاه بوشهر سر موقعش تحويل ايران شد اين موشكها هم سر موقع به ايران مياد
  • بدون نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۱
    4 8
    از لحنش فهمديد؟ تا اين موشكا تو ايران نصب نشد باور نكنيد تازه اگر ايران ميتونست اس 300 بسازه كه نميرفت از روسيه خوش قول بخره؟
  • دانیال IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۱
    7 6
    این سیستم تا دو ماه دیگر (نوری )به ایران تحویل داده میشود
  • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
    9 5
    ساخت اس 300 از چندین سال پیش آغاز شده بود ولی ایران برای خالی نماندن آسمان در ارتفاع بالا مجبور به خریدی همچین سیستمی بود که خدا رو شکر دیگه کم کم داره آماده میشه .