اگر تاکنون نرخ ارز را طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه افزایش می دادیم در حال حاضر هر دلار 2هزار و 606 تومان در بازار به فروش می رسید.

آذرجزایری: براساس اظهارات محمد پارسا رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، اگر تاکنون نرخ ارزرا طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه افزایش می دادیم در حال حاضر هر دلار 2هزار و 606 تومان در بازاربه فروش می رسید در حالیکه در حال حاضر نرخ مبادله ای ارز 2هزار و 450 تومان عنوان می شود.
البته نرخ ارز در بازار آزاد بیش از این رقم است در حالیکه اگر براساس برنامه عمل می شد در حال حاضر نیاز به مرکز مبادلات ارزی نبود ضمن آنکه تولیدکنندگان داخلی گوی رقابت را از تولیدکنندگان خارجی ربوده بودند و میزان واردات به کشور به شدت کاهش یافته بود.
این درحالی است که در سال های گذشته نرخ ارز در بودجه به صورت غیرواقعی تعیین می شد که این امر انحرافات زیادی در بودجه سالانه کشور ایجاد کرده است. این در حالی است که تعدیل سنواتی نرخ ارز که در برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده اما اجرایی نشده بود، در برنامه پنجم نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

 


اما در شرایط فعلی نیز بسیاری از کارشناسان معتقدند هنوز برای تعدیل نرخ ارز دیر نشده و اگر از همین امروز اقدام به تعدیل نرخ ارز در بودجه سال 92 شود مطمئنا می توان ظرف 10 سال با محاسبه این نرخ برمبنای تورم صنعت کشور را از رکود و ورشکستگی نجات داد. کارشناسان معتقدند اگر در گذشته نرخ ارز متناسب با تورم تعدیل می‌شد، اقتصاد کشور برپایه صادرات و فضای رقابتی شکل می‌گرفت.
براساس این گزارش،اگر نرخ ارز را طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه سالیانه معادل تورم داخلی منهای تورم خارجی تعدیل می کردیم، اکنون به طور طبیعی نرخ ارز(هردلار برابر 26060) در حدود همان نرخ ارز مبادله ای بود.
جمع درآمد حاصل از افزایش نرخ برابری ارز نیز در حدود 260 هزار میلیارد تومان بود که با در نظر گرفتن درآمد حاصل از حذف یارانه های انرژی رقمی بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان و یا میانگین سالانه 50 هزار میلیارد تومان می گردید. که در صورت حذف یکباره یارانه انرژی این درآمد به 800 هزار میلیارد تومان(سالانه 80 هزار میلیارد تومان) افزایش می یافت.
بنابراین اگر این تعدیل برای 10 سال آینده ادامه پیدا کند، با در نظر گرفتن میانگین تورم 10 درصد، هر دلار معادل 5 هزار و 126 تومان خواهد بود.
البته این رقم با احتساب تورم 25 درصد در 10 سال آینده به بیش از 19 هزار تومان خواهد رسید.

 


با بررسی تاثیر نرخ ارز بر درآمد دولت و اعمال تعدیل نرخ ارز براساس تورم درآمد دولت براساس تورم 10 درصد در سال 1401 به بیش از 3 هزار میلیارد ریال می رسد.
براساس این گزارش در صورت احتساب تورم 25 درصدی و نرخ ارز 19 هزار تومانی درآمد دولت در سال 1401 به بیش از 70 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.
دراین حالت نرخ ارز متناسب با اختلاف تورم داخلی و خارجی در طول 10 سال افزایش می یابد.
یه گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، دولت در این مدت اضافه درآمد خواهد داشت وبه بیمه های اجتماعی، بانکها، پیمانکاران، تولیدکنندگان و شهرداری ها بدهکار نخواهد بود.
براساس اظهارات محمد پارسا، درعین حال صنعت و کشاورزی در مقابل تولید کنندگان خارجی قابل رقابت خواهد شد و ایران در بیشتر زمینه ها نه تنها خودکفا شده، بلکه صادرات غیرنفتی کشور اضافه خواهد شد.همچنین وابستگی ایران به درآمد نفت کمتر شده و در مقابل تحریم ها مقاوم تر خواهیم بود.
این عضو شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی تصریح کرد: درآمد دولت از محل سود و عوارض گمرکی و مالیات ها بیشتر خواهد شد. دولت مجبور نیست برای پرداخت بدهی های خود به بیمه های اجتماعی، بانک ها، پیمانکاران و تولید کنندگان، درآمدهای خود را از محل خصوصی سازی هزینه کند و یا به جای پرداخت بدهی، مال و اموال خود را تهاترکند.
39221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    6 15
    2606 تومان یا 26060 تومان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام NL ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    خیلی جالبه.پس طبق برنامه توسعه ارزش پول ملی کشور همواره باید دردنیا آخرباشد.احسنت به این متفکرین اقتصادی وطنی.بیخودنیست وضعمون الان اینه.وقتی جهت گیری اقتصادی یک کشور برمبنای نزول همواره پول ملی باشه نباید از دلار 2500تومانی وبالاتر تعجب کرد.یک سوال دارم.مگر دلار درسال 84نسبت به سالهای پیشش چندبرابر نشده بود پس چرا به قول آقایون خبری از گوی سبقت گرفتن تولیدکنندگان وطنی نبود.خبرآنلاین حیف تو سایت به این خوبی که صحبتهای این آقایون که نادرستیش بارها درکشور تجربه شده مرتب پوشش میدی.توی اینکشور همه به فکر خودشونن وهرکی تریبون داره شانسش گفته.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    32 4
    مثل اینکه توی اینکشور فقط فعالان صادراتی آدمن وبقیه باید برن بمیرن.سالهاست سیاستهای اقتصادی کشور بافشار این گروه جلومیره وگرنه ارزش پول ملی کشور خیلی پرقدرت تربود.علنامیگن با کم کردن کاهش ارزش پول ملی به ما سوبسید بدید تا بیشترسودکنیم ولی باسوبسید به قسمتهای دیگه اقتصاد به شدت مخالفت میکنند.یک بام ودوهوا
  • شیری IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    21 4
    آی کی یو - باید حقوقها و درآمد مردم را نیز در نظر بگیری . یک طرفه قاضی نرو . به هر حال نرخ ارز با افزایش حقوق و دستمزدها نه تنها هماهنگ نبوده و این نرخ بیش تر از دریافتی شاغلین در نظر گرفته شده . در یک رویداد فاکتورهای مختلف باید با هم در نظر گرفته شود .خواهشمند است با چند اقتصاددان دلسوز مشورت کن
  • بدون نام US ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    61 5
    مثل اینکه توی اینکشور فقط فعالان صادراتی آدمن وبقیه باید برن بمیرن.سالهاست سیاستهای اقتصادی کشور بافشار این گروه جلومیره وگرنه ارزش پول ملی کشور خیلی پرقدرت تربود.علنامیگن با کم کردن کاهش ارزش پول ملی به ما سوبسید بدید تا بیشترسودکنیم ولی باسوبسید به قسمتهای دیگه اقتصاد به شدت مخالفت میکنند.یک بام ودوهوا
  • بدون نام GB ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    18 2
    پس اگه اینجوریه اصن تو اصلش مشکل داره ! برنامه کشور رو به افزایش تورم هستش بر اساس این گزارش ، این یعنی اینکه اصن کار علمی در کار نبوده و نخواهد بود اشکال کار، توقعی هستش که ما داشتیم !
  • رفیعی US ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    42 1
    دولت رسما داره دلار رو مثله یه کالا میفروشه،،
  • بدون نام IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    37 2
    دیوانه ها!!!!!!
  • آرمان DE ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    23 6
    اولا اینکه قیمت برابری دلاردرمقابل ریال طبق محاسبه صندوق بین المللی پول برای سال 2012حدود 700تومان میباشدوهیچ شخص ونهاد وفعال اقتصادی نباید به خوداجازه دهدکه ازهردولتی بخواهدارزش پول ملی رابه حدود یک سوم(یعنی هردلار2100تومان)تقلیل دهدتا بااستفاده از این کاهش وسوبسیدنفع بیشتری خارج ازسازوکارهای رقابتی ومنصفانه ببردمثل حمایت های تمام وکمالی که دراین سالهابه نام حمایت ازتولیدداخل ازخودروسازهای داخلی شدکه دودش درحال رفتن به چشم مردم است.ثانیا فراوان ازسوی بعضی افرادگفته میشودافزایش نرخ ارز به نفع صادرات است که البته بسیارحرف نادرستیست چون افزایش نرخ ارزبدلیل وابستگی تولیدکشور به مواداولیه ودرونزانبودن آن تاثیر بسیارمنفی برروی تولیدداردکه وقتی تولیدی نباشدصادراتی هم نیست.باسپاس
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    23 2
    در زمان آقای احمدی نژاد بشکه نفت از تقریبا 25 دلار به بالای 100 دلار رسید. چرا ارزش پول ملی ما باید اینقدر کاهش یابد ؟؟؟؟؟؟
  • ایرج IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    5 1
    این سیاست پولی برای کشورهای با صادرات بالا پیشنهاد می شود نه برای کشوری که عمده صادراتش نفت است و در واقع وارد کننده کالا .بعنوان مثال کشور چین با توجه به رقم بالای صادرات سالهاست که یوان را پایین نگاه داشته تا صادر کنندگان از قدرت رقابت فروش بر خودار باشند.در مجموع تداوم چنین سیاستی در کشور منجر به نابودی کامل اقتصادی می گردد.
  • پريا IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    3 1
    يعنى اينجورى خوبه كه تو شيش ماه ارزش پول يك سوم شه ؟ خوب راست ميگه ديگه اگه تو ده سال بود فشار نميومد درامد دولت هم بالاتر بود ميتونست وقتى ارزش پول مياد پايين حداقل حقوقارو اضافه كنه توليدم رونق ميگرفت من نفهميدم كجاش نادرست بود
  • بسطام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    3 0
    این کارشناس محترم هم نشسته بیرون گود و میگه لنگش کن