موج جهانی افزایش روابط جنسی پیش از ازدواج به ایران رسیده است و آخرین پژوهش های دانشگاهی از افزایش میزان این مسئله حکایت دارد.

محمد حسین نجاتی: نتایج تحقیق صورت گرفته در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشان می دهد، رابطه جنسی "پیش از ازدواج " در ایران در حال افزایش است، در حالی که سیاست غالب نادیده گرفتن آن است. یافته های این پژوهش نشان می دهد، که مواردی چون احساس نیاز، حس کنجکاوی و کسب تجربه، شبکه روابط اجتماعی و گروه دوستی سوژه، بیکاری و شرایط اقتصادی، افزایش سن ازدواج از جمله مهم ترین عوامل پیدایش و گسترش این روابط هستند.
البته این روند تنها مربوط به ایران نمی شود و در کشور های دیگر به مراتب زودتر از کشور ایران صورت گرفته است. به طوریکه مطالعات جامعه شناسی خانواده حکایت از تغییرات گسترده ای در این حوزه در طی نیم قرن اخیر درسراسر جهان دارد. به طوریکه گسترش رابطه جنسی پیش از ازدواج محصول انقلاب جسنی در اواخر دهه 1960 میلادی در جوامع غربی است.

 

در جدول زیر وضعیت اشتغال افراد بررسی شده در این پژوهش را بخوانید؛

وضعیت اشتغال فراوانی درصد 
غیر شاغل 14 41
شغل پاره وقت 9 26
شاغل تمام وقت 11 33
جمع 34 100


در این پژوهش که از سوی اساتید علوم اجتماعی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفته است، از میان مردانی که مورد مصاحبه قرار گرفته اند، جوان ترین آنها 21 ساله و مسن ترین آنها 33 ساله بوده است. همچنین ماینگین سن افراد مصاحبه شونده در حدود 27 سال بوده است. در مورد وضعیت تحصیلی مصاحبه شوندگان 53 درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات دیپلم و پایین تر و 47 درصد نیز دارای تحصیلات دانشگاهای بودند که از این میان ، بیشترین میزان فراوانی مربوط به مردان با تحصیلات دیپلم با 35 درصد و بعد از آن ، مردان با مدرک لیسانس با 23 درصد از کل پاسخگویان است.

 

در جدول زیر میزان تحصیلات افراد بررسی شده در این پژوهش را بخوانید؛

 تحصیلات فراوانی درصد فراوانی
زیر دیپلم 6 18
دیپلم 12 35
فوق دیپلم 3 9
لیسانس 8 23
فوق لیسانس و بالاتر 6 15
جمع 43 100

همچنین نزدیک به 70 درصد از پاسخگویان غیر شاغل و دارای مشاغل پاره بودند که در نتیجه آن، از درآمد بالایی برخوردار نبودند و تنها حدود 30 درصد پاسخگویان دارای شغل تمام وقت و درآمد مشخص فردی بودند. از سوی دیگر از بین پاسخگویان غیر شاغل 23 درصد آنها را دانشجویان تشکیل می دادند.

 

"تیپ شناسی" روابط جنسی قبل از ازدواج
همچنین در این پژوهش سوژه ها بر حسب نوع رابطه شان در سه دسته کلی روابط صیقه ای، روابط آزاد و روابط شبه هم بالینی می توان طبقه بندی شده است که به شرح زیر است: روابط صیغه ای: این گونه روابط در سوژه هایی مشاهده می شود که پایبندی مذهبی بالاتری داشته اند. این افراد معتقد بودند که ازنظر شرغی مجاز هستند و میتوانند تحت هر شرایط خاصی با زنان غیر شوهر دار رابطه بر قرار کنند. روابط آزاد : این سوژه ها برخلاف دسته اول اعتقادی به جنبه های دینی محدودیت های آن در برقراری رابطه هایشان نداشتنه اند.آنها غیر از پارک هاو خیابان و معرفی دوستان و شبکه های اجتماعی از امکاناتی همچون تلفن، چت و اینترنت برای پیدا کردن افراد مورد نظرشان بهره می گیرند. روابط شبه هم بالینی: این افراد مانند دسته دوم اعتقادی به جنبه های دینی و محدودیت های آن ندارند و ولی در عین حال برخلا دسته قبلی با هر دختر ویا زنی رابطه بر قرار نمی کنند. آنها بیشتر به دنبال دخترانی هم سن و سال خود یا روحیات مشابه بودند تا بتوانند علاوه بر رابطه جنسی رابطه عاطفی نیز برقرار می کنند.

 

در نمودار زیر علل پیدایش روابط جنسی پیش از ازدواج را ببینید؛

 

45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    درصد بیکاریش خیلی جالب بود!!! p اون وقت از این جوان ها انتظار دارید ازدواج کنن تا روابط جنسی قبل از ازدواج نداشته باشن؟ خدایا فریاد ما رو فقط تو می شنوی و این تو هستی که در آخر قضاوت می کنی و برای ما فقط قضاوت تو اهمیت دارد نه هیچ کس دیگه. ( مرجع جان خواهش می کنم نظرم رو نشون بده)
  • يه بدبخت IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    106 0
    راهکار بديد لطفا!
  • ماهان US ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    89 19
    آخه همه که امکانات فضایی ندارند.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    به داد این جوون ها برسید شرایط ازدواج رو فراهم کنید
  • مجرد IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    62 47
    خب چیکار کنیم؟
  • امین IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    98 33
    ماشالله در راستای کاهش این روابط وام ازدواج هم تا اطلاع ثانوی قطع شد!
  • رضا US ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    70 8
    دنيا هميشه به سوي حق مي رود
  • امير IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    60 42
    ازدواجم آرزوست !!
  • بدون نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    در این روابط پیش از ازدواج مقصر اصلی آقایون هستن که با خودخواهی و هوسرانی خودشون خانم ها رو اغفال میکنن و با اونها رابطه برقرار میکنن و معمولا خانم ها هم به امید ازدواج و ترس از دست دادن طرف مقابل زیر بار این کار می رند
    • یاسین IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      7 4
      آخی ..
  • 8 IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    41 52
    فکر نکنم این تحقیق درست باشه یعنی خانما هم به خاطر نیاز غریزیشون تن به این کار میدن؟!!
  • بدون نام US ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    48 51
    خوشبختانه تا الان خودم رو خیلی نگه داشتم ولی اگه همین طوری وضع پیش بره و نتونم ازدواج کنم و شرایط جور نشه تا کی میتونم پاک بمونم؟
  • خشایار IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    74 5
    متاسفانه وقتی کسی به این مسئله اهمیت نمیده جه کاری میشه کرد. هرگز ازدواج نکنید مگر با نیمه گمشدهتان
  • بدون نام US ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    49 9
    خود جوونها باید دست به کار بشن . باید خرافات و سنتهای دست و پا گیر رو کنار بزنن و برن باهم زندگی کنن . به همین سادگی . البته اگر مثل غرب میشد ی خونه با وسایل ( فرنیش ) با کمترین قیمت گرفت هم خوب بود . متاسفانه ما مشکلات فرهنگی خیلی زیادی داریم که باید درست بشه .
  • پدربزرگ IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    20 42
    درزندگی سنتی ماایراتیهاتنهاداشتن یک اطاق اضافی درمنازل برای ازدواج یک پسربه بلوغ رسیده کافی بود.این زندگی مدرن است که امروزه این نوع گرفتاری هارابه وجوداورده است.
  • مهری IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    18 10
    سلام ممنونم از مطالب بسیار مفید و به جاتون به نظر من اگه جوانامون یه خورده توقعاتشون رو بیارن پایین میشه راحت و ساده ازدواج کرد من و همسرم سنامون خیلی کم بود ازدواج کردیم خدارو شکر الان بعد از چند سال مشکلاتمون هم حل شده به امید روزی که مشکلات همه حل بشه
  • دخترایرونی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    18 7
    من فکرمیکردم دوروبرمن همه مجردن حالا میبینم همه جا یه جوره.بنظرمن بیاین خود ما جوونا فرهنگ سازی کنیم به جای هزینه براطلا وجواهر وعروسی اسباب زندگی مشترک رو تهیه کنیم البته هردوخانواده دختروپسر مشترکا.همچنین بیایم مهریه رو حذف کنیم وبه جاش مثل غربیهاحق طلاق رو به زنا بدیم.اگه اینکارارو کردیم که میریم سرخونه زندگیمون اگه نه خدا به دادمون برسه که معلوم نیس پاکیمون کجا خواهد رفت.ضمنا آقا پسرا باید پا پیش بذارن ماکه دختریم نمیتونیم ، پا پیش گذاشتن از شما سخت نگرفتن ازما