۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹

معرفی «مدل درخت حادثه، پنیر سوئیسی، موانع، پاپیون، تری پاد بتا، وانگ و دیگر مدل‌های علمی و تجربه شده» برخی از سرفصل های این کتاب کاربردی و آموزشی است.

به گزارش خبرآنلاين، سازمان مديريت صنعتي، كتاب «بررسي و تحليل حوادث شغلي و صنعتي» با بهره‌مندي از شاخص‌ها و معيارهاي سنجش و ارزيابي عملکرد ايمني نوشته دكتر منوچهر اميدواري و ساجد نوروزي را منتشر كرد. كتاب به معرفي روش ها و تكنيك‌هاي متنوعي كه با به كارگيري و استفاده از آنها مي‌توان از بروز بسياري از حوادث پيشگيري نمود و يا حداقل آنها را مديريت و كنترل كرد مي‌پردازد.
​كتاب‌ با ارائه اطلاعات جامع در خصوص ماهيت رويدادها و حوادث، چگونگي وقوع آن‌ها را با استفاده از مدل‌هاي بررسي حادثه و رويداد تشريح مي‌كند و به واكاوي استراتژي‌هاي پيشگيري از حوادث و خسارات مي‌پردازد. همچنين با استفاده از شاخص‌ها و معيارهاي سنجش و اندازه گيري مي‌توان عملکرد ايمني سازمان‌ها را در ابعاد مختلف مورد بررسي قرار داد تا از اين طريق برنامه‌هاي دقيق‌تري را در خصوص بهبود شرايط ايمني پيگيري نمود. در نهايت سعي بر آن دارد تا با ارائه يک روش اجرايي، الگويي مناسب را براي سازمان‌ها در خصوص بررسي و تجزيه و تحليل حوادث ارائه نمايد.

در مقدمه اين كتاب مي خوانيم: «اين مجموعه سعي بر آن دارد با اطلاعاتي مفيد در خصوص ماهيت رويدادها و حوادث و همچنين چگونگي ايجاد و وقوع آنها با استفاده از مدل‌هاي بررسي حادثه و رويداد، علل و عوامل موثر در شكل‌گيري آنها را تعيين نمايد، تا با اعمال تمهيدات و اقدامات پيشگيرانه و اصلاحي متناسب و كارا بتوان با كنترل اين عوامل حوادث را تحت كنترل درآورد.»  
معرفي «مدل درخت حادثه، پنير سوئيسي، موانع، پاپيون، تري پاد بتا، وانگ و ديگر مدل‌هاي علمي و تجربه شده» برخي از سرفصل هاي اين كتاب است.
 

ناشر در تشريح چرايي توليد اين اثر آورده است: «بيش از 4000 نفر بر اثر نشت گازهاي سمي در يك كارخانه مواد شميايي در سال 1984 در بوپال هند كشته شدند، 650 كشته، 2700 زخمي و 20 ميليون دلار نيز حاصل خسارت آتش سوزي در نوامبر 1984 و كشته شدن 10هزار نفر نتيجه حادثه چرنوبيل اوكراين از جمله تلخ‌ترين حوادث شغلي است كه در تاريخ صنعت و اقتصاد دنيا ثبت شده است. منابع انساني از محورهاي اساسي در شكوفايي و توسعه يافتگي و جزء مهم‌ترين عامل‌ها در دستيابي به توليد بهره‌ور هر سازماني است. اين منابع ارزشمند‌ترين سرمايه هر سازمان است و حفظ و صيانت از آنها از اصلي‌ترين دغدغه‌هايي است كه مديران با آن مواجه‌اند، زيرا تحميل ضايعات انساني، از بين رفتن و از دست دادن منابع انساني براي هر سازماني جبران ناپذير و اثر‌گذار است. امروزه در تمام بخش‌هاي صنعتي كشورهاي توسعه يافته توجه به استانداردها و الزامات ايمني از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و همواره در اولين گام‌هاي ايجاد سيستم‌هاي صنعتي (مراحل طراحي سيستم) ديدگاه‌هاي فني در خصوص پياده سازي و اجراي تمهيدات و اصول ايمني و حفاظتي نقش عمده‌اي دارند. از اين طريق است كه مي‌توان در بهينه‌ترين حالت ممكن سيستم‌هاي صنعتي را از ضريب اطمينان و ايمني بالايي برخوردار كرد. اين مهم سبب خواهد شد تا از طريق به كارگيري پيش بيني‌هاي لازم، بتوان به راحتي از وقوع و بروز بسياري از وقايع ناگوار و پيامد‌هاي ناشي از آنها پيشگيري كرد.»


اين كتاب در هفت فصل و در 364 صفحه، با قيمت 13هزار تومان، منتشر كرده است. علاقمندان مي‌توانند براي تهيه اين كتاب با انتشارات سازمان مديريت صنعتي، تماس بگيرند.
 

6060

کد خبر 278145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =