پنجره نوشت:

مصطفی کواکبیان از اصلاح‌طلبان خوش‌مشربی است که همیشه سخنانی جذاب و شنیدنی داشته است. در مصاحبه گاهی با هیجان تن صدایش هم بلند می‌شود و گاهی کنایه‌هایش شنیدنی است. شاید شنیدن فایل مصاحبه بیش از خواندن متن پیش‌رو جذاب باشد. به هر تقدیر مصاحبه پیش‌رو حاصل 2 ساعت چانه‌زنی با دکتر مصطفی کواکبیان نامزد حزب مردم‌ سالاری در انتخابات ریاست جمهوری است.
چه اتفاقی رخ داد که شما که فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) هستند، به یک اصلاح‌طلب بدل‌شدید و از حزب جمهوری اسلامی به حزب همبستگی و مردم سالاری رسیدید؟
سال 61 که دانشگاه‌ها به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود، من در 5 دانشگاه قبول شده بودم. در مدرسه عالی شهید مطهری، رشته داندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی، علوم قضائی دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق(ع) قبول شده بودم که آن زمان به دلیل عرق دینی‌ای که داشتم احساس کردم بهتر است که به دانشگاه امام صادق(ع) بروم. بنده به امام صادقی بودنم افتخار می‌کنم و معتقدم انسان باید بر روی برخی اصول ایستادگی داشته باشد. بارها به آیت‌الله مهدوی‌کنی گفته‌ام که ممکن است بنده با شما در سیاست هم‌نظر نباشم، ولی شما را همیشه معلم اخلاق خودم می‌دانم. البته بنده بعد از دانشگاه امام صادق(ع) دروس حوزه خودم را تا پایان دوره سطح و تحت نظر آیت‌الله سیدرضی شیرازی که از نوادگان میرزای شیرازی بود، گذرانده و نزدم مرحوم آیت‌الله سیدعلی گلپایگانی مکاسب را خوانده‌ام. در باب اصلاح‌طلب شدنم باید بگویم که آن زمان که عضو حزب جمهوری بودم، بیشتر مجذوب شخصیت شهید بهشتی بودم...
 تصور می‌کردید که در انتخابات اخیر مجلس رأی نیاورید؟
اگر واقعیتش را بخواهید تا سه روز مانده به انتخابات اصلاً چنین تصوری نداشتم و مطمئن بودم که حتماً در انتخابات پیروز می‌شوم؛ ولی سه روز مانده به انتخابات اتفاقاتی رقم خورد که متوجه شدم گویا قرار نیست که بنده رأی بیاورم. همه آمارها و شاخص ها نشان دهنده پیروزی من در انتخابات بود. البته رأی من نسبت به ا نتخابات گذشته 30درصد هم افزایش داشت ولی بازهم رأی نیاوردم. اساساً بنده ریاضیاتم قوی بود ولی هندسه ضعیفی داشتم! ضعف هندسه‌ام این بود که خیلی از دوستان در تهران به بنده پیشنهاد دادند تا در تهران کاندیدا شوم و در لیست علی مطهری حضور پیدا کنم ولی بنده گفتم به سمنان عرق دارم و البته مطمئن هستم که رأی خواهم آورد، بالأخره سمنان مسقط‌الرأس من بود. نکته جالب اینجاست که در تهران خیلی‌ها من را متهم کردند که بنده مهره حکومت و اسب تروای نظام هستم! شبکه خارجی نیز جو سنگینی علیه من راه انداختند. یکی از اصلاح‌طلبان به من گفت که شما خدمتی که دارید به نظام می‌کنید از خدمت اصول‌گرایان نسبت به این نظام بیشتر است. ولی در سمنان عده‌ای پیامک‌‌هایی بنده منتشر کردند که مثلاً «رأی ندادن به کواکبیان دل امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) را شاد می‌کند!» یا «رأی به کواکبیان ادامه راه فتنه 88 است!» که همین پیامک‌ها و تخریب‌ها به اسم ولایت و بصیرت و سبب شد که من در سمنان رأی نیاورم. همان شب انتخابات که مطمئن شدم رأی نیاورده‌ام، از سمنان راهی تهران شدم و زندگی عادی خودم را پیش گرفتم. من هم بعد از انتخابات در اولین نطق خودم خدا را شکر کردم که نماینده نشدم!
چقدر احتمال می‌دهید که در دوره بعدی ریاست جمهوری بازهم یک فرد سمنانی در رأی دولت قرار بگیرد؟
آقای احمد‌نژاد اصالتاً سمنانی و اهل آرادان گرمسار است اما در واقع ایشان در کودکی راهی تهران شد و مدت زیادی را در سمنان زندگی نکرد و نمی‌توان ایشان را واقعاً سمنانی دانست. به همین دلیل شاید برای اولین‌بار است که می‌خواهیم یک سمنانی را راهی پاستور کنیم!
به هر تقدیر وضعیت کنونی کاندیداتوری شما در انتخابات چگونه است؟
جدا از کاندیداتوری بنده متأسفانه نوع انسجام و تعهد به کار تشکیلاتی در میان اصلاح ‌طلبان نسبت به اصول‌گرایان کمتر است. درست است که همین الان اصول‌گرایان 17 الی 18 تا کاندیدای آماده به خدمت دارند ولی انصافاً در تشکل‌های مختلفی در حال انجام فعالیت‌های انتخاباتی هستند. اما نگاه در جبهه اصلاح‌طلبان کمی متفاوت است. در میان اصلا‌ح طلبان سه نگاه مختلف به انتخابات وجود دارد. برخی معتقدند که اساساً نیازی به حضور در انتخابات نیست؛ نه اینکه بنای بر تحریم داشته باشند ولی معتقدند که چون شرایط مهیا نیست در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. دسته دوم معتقدند که در انتخابات شرکت می‌کنیم ولی نیازی نیست که حتماً‌ کاندیدای اختصاصی معرفی کنیم. دسته سوم که بنده و دوستان بنده در جبهه اصلاحات هستیم. معتقدیم که باید هم در انتخابات شرکت کنیم و هم اینکه کاندیدای منحصر به فرد داشته باشیم. در کنگره یازدهم حزب که در ابتدای بهمن امسال برگزار شد، همه افراد حاضر به غیر از بنده که جمعاً 500 نفر می‌شدند. به کاندیداتوری بنده در انتخابات ریاست جمهوری رأی دادند اما خودم همچنان در حال تعلل هستم تا شاید بتوانیم در میان اصلاح‌طلبان به یک اجماع و گزینه واحد برسیم.
شما میزان مشارکت مردم در انتخابات آتی را تا چه میزان پیش‌بینی می‌کنید؟
باید واقع‌بین بود. این انقلاب متعلق به مردم است و مردم هم باید حفظش بکنند و در این راهپیمایی 22 بهمن هم چون من خودم بودم دیدم چقدر مردم با شور و حرارت در آن شرکت کردند، متن مردم همین‌هایی بودند که آمدند راهپیمایی، البته نمی‌خواهم بگویم که هیچ اشکالی الان وجود ندارد لذا من پیش‌بینی‌ام این است که بین 60 تا 70 درصد در این انتخابات شرکت خواهند کرد و ما باید از فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.
شما از یک سو مدعی هستید که طرح وحدت میان اصلاح‌طلبان تاکنون جواب نداده است و از سوی دیگر اعتقادی به وجود مرزهای پررنگ میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان ندارید. چرا حول یک از اصول‌گرایان نظیر آقای مطهری وحدت نمی‌کنید؟
معتقدم اصلاح‌طلبان اگر کاندیدا نداشته باشند  بازهم بهتر از آن است که از یک کاندیدای اصول‌گرا حمایت کنند. به دلیل آن‌که ما وظیفه داریم مردم را به حضور در انتخابات دعوت کنیم ولی نباید نگاهمان به قدرت طعمه‌وار باشد. قرار نیست که چارچنگولی به دولت بعدی بچسبیم. برای حفظ هویت اصلاحات ما حتماً به یک نامزد اصلاح‌طلب نیازمند هستیم و نیازی نیست که حتماً نامزدها پیروز شوند.
چه میزان احتمال می‌دهید که نامزد دولت پیروز شود؟
ملت ما دقیقه نودی است و تا روزهای نزدیک به انتخابات نمی‌توان رفتارشان را تحلیل کرد ولی بازهم اگر اصلاح‌طلبان از صحنه انتخابات حذف شوند. بنده بعید نمی‌دانم که دولت با روی اوردن به رفتارهای پوپولیستی و طرح‌های نظیر استخدام نیم‌میلیون نفر و افزایش 5 برابری یارانه‌ها و چنین طرح‌هایی دوباره قدرت را در دست بگیرد. بنده سال 88 گفتم تقلب نشده است ولی تا دلتان بخواهد تخلف شده است. من از هم‌اکنون دغدغه چنین رفتارهایی را دارم.
برخی از سیاسیون گفته بودند که اصلاح‌طلبان باید از فتنه‌گران اعلام برائت کنند. شما به گفته خودتان سابقه تشکیل ستاد برای موسوی و کروبی را در کارنامه دارید. شما هم از وقایع 88 اعلام برائت می‌کنید؟ از رفتارتان در سال 88 پیشمان نیستید؟
از اقدامات 88 پشیمان نیستم و البته مواضع من در سال 88 کاملاً روشن و شفاف بوده است و نیازی به توبه نیست؛ مثلاً برخی از نزدیکان شما در سال 88 به احمدی‌نژاد رأی داده‌اند آیا آن‌ها هم باید توبه کنند؟ در آن زمان ما تشخیص دادیم که باید در انتخابات از این افراد حمایت کنیم و به همین دلیل نیازی به توبه نیست. برخی به بنده گفتند که در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت نکن ولی بنده گفتم که رهبری در خطبه‌های نمازجمعه تکلیف را مشخص کرده‌اند ما باید اصلاح‌طلبان را از براندازان تفکیک می‌کردیم.
شما رئیس ستاد میرحسین موسوی بوده‌اید. بعد از انتخابات ایشان نسبت به مواضع شما اظهار دلخوری و گله نداشت؟
من پس از انتخابات دیدارهای زیادی با ایشان و آقای کروبی داشتم تا مواضعشان را تعدیل کنم ولی دقیقاً چنین مسائلی را به خاطر ندارم. من تا بهمن 89 تلاش کردم تا رفتار آن‌ها را تعدیل کنم اما در شرایطی قرار گرفتم که گفتند کواکبیان با سران فتنه جلسات و ملاقات منظم دارد و فضا به گونه‌ای شد که دیگر از آن زمان به بعد ملاقاتی با آقایان نداشته‌ام.
19 301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    "همه آمارها و شاخص ها نشان دهنده پیروزی من در انتخابات بود" موسوی هم همیجوری متوهم شده بود
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    اتفاقا اگر ایشان کاندید شود به وزن واقعی خود در سیاست ایران پی خواهد برد
  • شهروند IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    بعید نیست که آقای کواکبیان نیز دستپخت اصولگرایان باشد!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    103 5
    این تیتر شما کجای مصاحبه بود؟
  • بقا IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    23 76
    كواكبيان راي مياره
  • رضا IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    1 17
    افرين كاملا موافقم احمدي نژاد رو خاتمي سر كار اورد .
  • شهرام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    11 1
    این تیتر شما کجای مصاحبه بود؟ 4 بار مصاحبه رو خوندم ولی چیزی پیدا نکردم. برا افزایش بازدید بود ؟
  • سيامك از اراك IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    5 3
    دكتر كاش رييس جمهور بشي.حالا اصولگرا يا اصلاح طلب فرق نداره مهم اون رو راستي شماست كه داري.منم به شما راي ميدم
  • امير سمنان IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    8 3
    مصطفي دوستت داريم.من خودم سمناني هستم خداييش نذاشتن راي بياره.واقعا محبوبه دكتر
  • سمناني IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    7 2
    چشم حسوداش كور.............مردم سمنان مثل كوه پشت دكتر وايستادن.
  • پناه الهي از سمنان IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    8 3
    هنوز هم در قلب ما سمـــــــــــــنانيها جا داري دكتر جان..............فقط خودت رو عشقه.هنوز فريادت در ستادت يادمونه........دوستت داريم
  • اكبر ساجدي از قم IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    7 1
    صداقت و شجاعت شما مختص اصلاح طلبانه احسنت.ما هم به شما راي ميديم
  • حامیان دکتر مصطفی کواکبیان EU ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    4 1
    دکتر کواکبیان سردار اصلاحات مردمی ، پرکار ، شجاع
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 2
    جوانمرد