رییس کمیسیون فضای کسب و کار اتاق تهران گفت:در صورت تعلیق طرح حمایت از تولید، دولت و مجلس باید پاسخگوی بیکاری گسترده در واحدهای تولیدی باشند.

در یکی دیگر از نشست های مشترک کمیسیون صنعت و معدن و کمیسیون فضای کسب و کار، کارآفرینی اتاق تهران، اعضای هر دو کمیسیون دور هم جمع شدند تا آخرین مسائل و مشکلات روز را با هم در میان گذاشته و راه چاره ای برای آن بیندیشند، در عین حال پیشنهاداتی نیز اگر دارند تصویب کرده و به اطلاع هیات رییسه اتاق تهران برسانند.
در نشست اخیر این کمیسیون، قرار بود فخرالله مولایی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، نیز حضور داشته باشد اما این معاون وزیر نیامد و به جای وی مشاور او در جمع فعالان اقتصادی حاضر شد. ضمن اینکه مدیرعامل مجتمع سراسری هیات امنای شهرک های صنعتی نیز در نشست مشترک دو کمیسیون اتاق تهران حضور پیدا کرد و گلایه هایی به نحوه اداره و مدیریت شهرک های صنعتی و اعمال نفوذ دولت در هیات امنای شهرک های صنعتی داشت که در این نشست از زبان وی بیان شد.
در ابتدای این نشست و پسش از ورود به دستور جلسه، مطابق معمول اعضای کمیسیون اخبار و حواشی حوزه صنعت و محیط کسب و کار را تشریح کردند.

رقابت برای زمین زدن صنعت
محمدرضا نجفی منش که از مدیران خودرویی کشور و عضو انجمن قطعه سازان است در این نشست، به صراحت اعلام کرد: هر روز حلقه فعالیت های اقتصادی و صنعتی برای کارآفرینان و صنعتگران تنگ تر می شود. او در ادامه افزود: به نظر می رسد که مسابقه ای میان بانک مرکزی و کشورهای تحریم کننده ایران به راه افتاده که کدامیک شانه تولید در کشور را به زمین می زنند که فعلا بانک مرکزی برنده است.

شرایط سخت وام 2 میلیاردی
احمد پورفلاح رییس کمیسیون فضای کسب و کار، کارآفرینی و مقررات نیز در ادامه این نشست، شرایط مربوط به وام صنایع از صندوق توسعه ملی را تشریح کرد و ابتدا این توضیح را داد که صندوق توسعه ملی وام 2 میلیارد تومانی به واحدهای صنعتی را خرد کرده و در اختیار بانک های عامل قرار داده است در حالی که بانک ها شرایط دشوار و سختی را برای اعطای این وام پیش روی واحدهای تولیدی قرار داده اند.
پورفلاح در ادامه به بخشی از شرایطی که برای دریافت این وام درنظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: بر اساس یکی از بندهای درنظر گرفته شده، حقوق صاحبان سهام بالای 20 درصد در ترازنامه دارایی های جاری، باید بدهی های جاری واحد متقاضی وام را پوشش دهد.
او همچنین از دیگر شرایط درنظر گرفته شده برای اعطای این وام پرده برداشت که فرسوده نبودن ماشین آلات، تنوع و سودآوری محصولات تولیدی، فعالیت هایی که مورد تحریم قرار گرفته اند، فعالیت های بهینه در مصرف انرژی، بخشی از این شرایط است.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه نرخ سود تسهیلات این وام را 16 درصد و مدت بازپرداخت آن را 12 ماهه عنوان کرد و با سخت و غیرعملی خواندن شرایط اعطای این وام به واحدهای تولیدی، افزود: باید کاری کرد که این بودجه که در بانک های عامل راکد مانده به دست صاحبان صنعت و تولیدکنندگان برسد.
در ادامه، محمدرضا نجفی منش پیشنهاد کرد تا نامه ای از سوی اتاق تهران در خصوص شرایط سخت و دشوار اعطای وام به واحدهای تولیدی تهیه و به بانک ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای مربوط ارسال شود.

دخالت دولت در شهرک های صنعتی
مدیرعامل مجتمع سراسری هیات امنای شهرک های صنعتی نیز در ادامه این نشست، از گزینش اعضای هیات امنا و مدیرعامل شهرک های صنعتی توسط دولت انتقاد کرد. به گفته رضا جلالی، دولت با ایجاد شرکت های خدماتی شهرک های صنعتی، در آینده ای نزدیک نفوذ خود در شهرک های صنعتی و حتی عزل و نصب مدیران عامل این شهرک و هیات امنای آن تسری خواهد داد و در صورت این اتفاق، باید منتظر خروج هرچه بیشتر واحدهای تولیدی از شهرک های صنعتی بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد که در حال حاضر یکی از اعضای هیات امنای شهرک های صنعتی که مدیرعامل این شهرک صنعتی نیز هست از سوی دولت منصوب شده است. وی در ادامه نسبت به دریافت "حق انتفاع" از صاحبان صنعت و ارائه میزان مشخص از مصرف انرژی در دفترچه قرارداد از سوی شرکت خدمات شهرک های صنعتی انتقاد کرد.

دولت دخالتی ندارد
مشاور مدیرعامل صنایع کوچک و سازمان شهرک های صنعتی نیز در این نشست، ابتدا با بیان اینکه در حال حاضر 170 تا 180 شهرک صنعتی در ایران دارای هیات امنا هستند، تصریح کرد که هیات امنای شهرک های صنعتی را و تعیین مدیرعامل ها برعهده واحدهای بخش خصوصی در این شهرک ها است و دولت دخالتی در آن ندارد.
این در حالی است که مدیرعامل مجتمع سراسری هیات امنای شهرک های صنعتی اعتقادی به این گفته مشاور مدیرعامل سازمان شهرک های صنعتی نداشته و معتقد است که طبق اساسنامه شرکت های خدماتی شهرک های صنعتی، مدیرعامل و اعضای هیات امنای سهرک های صنعتی ابتدا باید از سوی دولت گزینش شوند که به گفته وی، این خلاف قانون است.
مرسل صدیق از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در ادامه این نشست، به مشکل برخی شهرک های صنعتی از جمله شهرک صنعتی کاوه ساوه اشاره کرد و افزود: طبق قانون قرار بود هیات مدیره شهرک های صنعتی از بین مدیران واحدهای صنعتی انتخاب شود، در حالی که رییس هیات مدیره توسط شرکت شهرک ها تعیین می شود، در نتیجه عدم امکان دخالت واحدهای صنعتی که مالکیت شهرک ها را دارند، وجود ندارد. او ادامه داد: انتظار فعالان اقتصادی این است که قانون مصوب شهرک ها برای کلیه شهرک ها اجرایی شود و انتخاب هیات مدیره از بین بخش خصوصی و مالکان اصلی شهرک ها صورت بگیرد.

تعیین وکیل برای دفاع از حقوق شهرک های صنعتی
محسن خلیلی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به اینکه انجمن مدیران صنایع درباره مدیریت شهرک های صنعتی سال ها وقت گذاشته، پیشنهاد کرد که از میان شهرک های صنعتی چند نماینده انتخاب شوند و در ارتباط با کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز باشند، و با هزینه اتاق تهران وکلایی آگاه با قانون تجارت برای آنها انتخاب و موارد مورد اعتراض شهرک هی صنعتی به طور جدی مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد.
به گفته وی، خواسته شهرک هی صنعتی از این طریق احصا شده و این خواسته ها در کمیسیون صنعت و معدن مورد بحث و تصویب قرار گرفته و در نهایت با مسوولان مربوطه و وزارتخانه های مرتبط در میان گذاشته می شود تا به نتیجه نهایی برسد.

تلاش برای به جریان افتادن طرح حمایت از تولید
در ادامه این جلسه، احمد پورفلاح به طرح حمایت از تولید اشاره کرد با بیان اینکه این طرح در ابتدا با 6 ماده شروع شد و سپس در کمیسیون های مجلس به 26 ماده رسید تا آنجا که پس از بررسی های بیشتر تعداد ماده های این طرح به 61 رسید. او در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ماده های این طرح به 56 رسیده است،افزود: با توجه به سنگینی طرح حمایت از تولید بعید است که تا پایان امسال این طرح در مجلس به تصویب برسد. وی همچنین خواستار سبک شدن این طرح و رسیدن تعداد ماده های آن به حداکثر 12 شد.
پورفلاح تصریح کرد که مدتی است در مجلس زمزمه هایی مبنی بر تعلیق طرح حمایت از تولید شنیده می شود. او گفت: همه فعالان اقتصادی باید دست به دست هم دهند تا این طرح در مجلس از جریان نیفتند چرا که در صورت توقف آن، این دولت و مجلس هستند که باید پاسخگوی بیکاری گسترده در واحدهای تولیدی باشند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    15 0
    اوایل دهه ی70 بود که من و شریکم بر سر تولید و تجارت بحث داشتیم . من علاقمند به تولید بودم و او علی رغم تکیه اش بر تولید معتقد بود که تولید آن هم توسط بخش خصوصی و بدون رانت محکوم به نابودی است .او به سمت تجارت رفت و من به سمت تولید . اینک پس از گذشت نزدیک به 20 سال و پافشاری من بر تولید و اشتغال او در تجارت ،فاصله ی میان من و شریک سابقم فاصله ای به اندازه ی دربان یک شرکت با مالک آن شرکت است . نمی خواستم باور کنم که تولید در این کشور محکوم به فناست ولی گذر زمان واقعیت تلخ آن را نشانم داد .