افت رشد جمعیت که از اوایل دهه 70 شروع شده است، اگر به چشم هیچ کس نیامده باشد، کم کم برای پسران کاملا مشهود می شود؛ چون مدت زمان سربازی دوباره اضافه می شود.

امید کریمی: سال گذشته، تغییرات عمده ای در قانون نظام وظیفه اتفاق افتاد و معافیت هایی که تا پیش از این وجود داشت و جوانان ساده تر از اکنون، از خدمت معاف می شدند، عملا سخت یا حذف شد. در همین راستا، مدت خدمت سربازی هم افزوده شد و از 18 ماه به 21 ماه رسید.

اکنون خبر از افزوده شدن سه ماه دیگر به دوره سربازی می رسد. یعنی 24 ماه. البته مدت قانونی سربازی همیشه 24 ماه بوده است، اما ستاد کل نیروهای مسلح، با توجه به افزایش تعداد سربازان، پیشنهاد کم شدن مدت آن را به فرمانده کل قوا داده بود و به همین دلیل، سربازی حداکثر 18 ماه شد.

اما جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح اخبار مربوط به کاهش طول مدت خدمت سربازی را تکذیب کرده و حتی از افزایش مدت سربازی به 24 ماه خبر داده است.

سردار موسی کمالی این خبر را به ایسنا داده. 

او تلویحا افزایش مدت سربازی از سال 92 را تایید کرده است: معیار محاسبه طول مدت خدمت سربازی، "سال اعزام" است و به عنوان مثال آن دسته از افرادی که در سال 90 به خدمت اعزام شده‌اند، مدت سربازی‌شان نیز مانند قوانین همان سال برابر 18 ماه است. درباره کسانی که در سال 91 اعزام شده باشند، طول مدت خدمت سربازی‌شان برابر با مقررات همان سال اعزام است.

سردار کمالی شایعات مربوط به کاهش طول خدمت سربازی را رد کرد و دلیل احتمال افزایش مدت سربازی را کاهش موارد تولد پسران در دهه 70 عنوان کرد: بر اساس قانون، خدمت سربازی می‌تواند تا 24 ماه نیز افزایش پیدا کند، با توجه به احتمال کاهش موارد ذکور، ممکن است طول مدت خدمت سربازی در آینده به 24 ماه برسد.

افزایش مدت سربازی نخستین نشانه افت رشد جمعیت از ابتدای دهه 70 است؛ در یک سال گذشته، جمعیت شناسان با استناد به آمار بارها اعلام کرده اند، از ابتدای دهه 70 و به طور مشخص سال های 71-72 اهداف کنترل جمعیتی محقق شده است و پس از آن، افت رشد جمعیت در ایران حاکم شده. به همین دلیل اکنون تعداد مشمولان پسر، کم شده است. ضمن اینکه در دو سه سال گذشته، افزایش ظرفیت دانشگاه ها، عملا زمان ورود به خدمت سربازی پسران را حداقل 4 سال به تعویق انداخته است و همین ار تعداد مشمولان کاسته است.

پیش از این سردار صدر السادات، رییس سازمان نظام وظیفه به خبرآنلاین گفته بود: خدمت دوره ضرورت به موجب قانون وظیفه عمومی، 21 ماه نیست؛ 24 ماه است. اما در گذشته ضرورت ایجاب کرده بود که با توجه به نیروی مازاد، یک مدتی به صورت موقت از طول خدمت سربازی کم شود و یک سری امتیازات دیگری که از طول دوره انتظار می کاهد، داده شود. اما می دانید که تعداد موالید ما در ایران کم شده است. در یکی دو دهه گذشته نرخ رشد جمعیت بیشتر بود ولی اکنون کمتر شده است. به همین دلیل از ابتدای سال جاری خدمت دوره ضرورت 21 ماه اجرا می شود، البته مهلت اجرای سربازی 18 ماهه در سه ماهه سوم سال 90، تمام شده بود. اما از ابتدای سال 91 سربازی 21 ماه اجرا شد
 

سازمان نظام وظیفه باید نیاز نیروهای نظامی به نیروی انسانی را که عمدتا از سربازان وظیفه است، تامین کند. اما اکنون به نظر می رسد افت رشد جمعیت و افزایش ظرفیت دانشگاه ها، به کاهش مشمولان و کمبود نیروی انسانی منجر شده است و همین افزایش مدت سربازی را اجتناب ناپذیر می کند.

گفتنی است در حال حاضر مدت خدمت سربازی 21 ماه است، این مدت برای سربازان مناطق عملیاتی و امنیتی 18 ماه، سربازان مناطق محروم بدآب و هوا 19 ماه، سربازان مشغول در یگان‌های حفاظتی مراکز دولتی 21 ماه و برای مابقی سربازان دستگاه‌های دولتی امریه‌دار که مشغول به کار تخصصی هستند، 24 ماه در نظر گرفته شده است. مدت سربازی مشمولان اعزامی سال 91 بر همین اساس محاسبه می‌شود.

با تمام اینها جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح پیشنهاد نکرده مشمولان زودتر برای سربازی اقدام کنند و یا از درس و زندگی شان بزنند، او فقط از مشمولان خواسته است، پیش از آن‌ که وارد غیبت شود وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 90
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    سربازی 24 ماه هم کم است. این پسرانی که ما می بینیم هیچ وقت مرد نمیشن!
    • بدون نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
      نیست دخترای الان زن زندگین؟
    • بدون نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
      سحر خانوم کسی از شما نظر خواست ؟ یه سوال تو مردی در چی می بینی ؟ این نکته مهم رو هم بدون تا کسی از نظر نخواست خودتو نخود هر آش نکن.
    • سعید IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      کاملاحق باتوست سحرخانم.امابازجای امیدواری هست که 1راهی برای آدم کردن پسرهاوجود داره اماهیچ راهی واسه آدم کردن دخترا وجودنداره
    • فردین IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
      7 18
      وحید جان همان 24 ماه حساب میشه
    • محمد IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      49 7
      ای خدا این دخترا هم بیان خدمت من الان سربازم آی زورم میگیره اینا راس راس میچرخن ما باید عذاب بکشیم اقا مرد باشید بعد خدمت زن نگیرید من که نمیگیرم
    • ساج IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
      70 4
      سحر خانوم هر وقت شوهرت سرباز بود میفهمی 24 ماه کمه یا زیاد الکی مرد و نامرد راه ننداز
    • رضا A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      20 4
      بچه ها ازتون میخام تو این دوره با هم خدمتیاتون رفیق باشین با هم خوش بگذرونین حتی لحضه های سخت هیچوقت ,هیچوقت جلو کسی مخصوصا مافوقتون ضعف نشون ندین چون این ضعف باعث میشه خیلی بهتون سخت بگذره ولی میگذره یادمه تو اموزشی به کلاغ بالا سرمون حسودیمون میشود یا دلمون لک زده بود برای الکی بازو بسته کردن در یخچال خونه
    • محسن IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      14 3
      پس دخترا کی دختر میشن و قدر پسرا را میدونن .
    • مجید A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      15 1
      بنظر من خدمت سربازی نباید تغییر میکرد.چون عدالت بین افراد مذکر جامعه رعایت نمیشه.مثلا کسی که 18ماه خدمت کرده و 6ماه هم قرض بر شرط جنگ دارد اصلا ضرر نکرده.چون جنگ های نفر به نفر عمرشون تموم شده و دیگه اینا رنگ خدمت رو نمیبینن.اما ما سربازانی که21ماه هستیم ضرری بزرگ در انتظارمونه.چون این رویه به ضرر کشوره.کسانی که میتوونن اشتغال زا باشن و کارآفرین الان توو پادگانا دارن غاز میچروونن.فقط تنها کار مفیدشون یک پست برجک یا پاسبخش نگهبانان است.خواهش میکنم این نظر رو به گوش مسئولان برسووونین.چون میدووونم حتی یک کارشناس هم پشت این تصمیمات نیست و فقط بر پایه ی احتمالات این نظر ها رو تصویب میکنن
    • امیر GB ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      14 2
      دوست عزیز چی باعث شده فکر کنی سربازی آدم رو مرد می کنه؟
    • حسام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      6 2
      سلام سحر خانم ميشه بگي چرا از پسرا اينقد متنفري در ضمن تا حالا هيشكي با سربازي رفتن نمرده
    • نادیا IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      15 0
      سحر خانم خیلی از پسر ها هم هستن که سربازی نرفته مرد واقعی هستن به خدا چشم می خواد ببینی.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    86 10
    معیار محاسبه طول مدت خدمت سربازی، "سال اعزام" است یعنی چی؟ من سال 90 اعزام شدم اما بعد از چند ماه ارشد قبول شدم اومدم دانشگاه. سال 92 باید برگردم خدمت. یعنی من 18 ماه حساب میشم یا 24 ماه؟ صحبت از 6 ماه اختلافه!! کجا میشه متن دقیق قانون رو بخونیم؟ هر روز یه قانون میزارن آدم تکلیفش روشن نیست
    • امید IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
      22 21
      توهمون 18 ماه خدمت میکنی
    • بدون نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
      37 10
      مطمئن باش با قانون سال 92 حساب می شه. من توی کارگزینی وظیفه ها مشغول خدمت هستم.
    • حامد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      22 2
      21ماه منم شرایط تو رو دارم و الان دارم خدمت میکنم. اگه فرق کرد به منم خبر بده قربونت
    • وحید IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      9 3
      شما اعزام مجدد حساب میشی و با توجه به سالی که به خدمت برمیگردی خدمتت حساب میشه اگه 90 برگردی 18 ماه با 2 ماه کسری ارشد 91 میشه 21 ماه 92 را خدا میدونه ولی به شما قول میدم که 18 ماه خدمت نمیکنی ، من خودم لیسانسم اعزامی 91 به این قانونها هم مسلطم
    • بدون نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
      4 3
      شما با اجازه با قانون جدید خدمت میکنی مثل خودم که اعزام مجددیم و با قانون جدید خدمت می کنم مگه اینکه بالای یکسال خدمت کرده باشی
    • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
      3 2
      برای اشخاصی که از معافیت تحصیلی استفاده میکنند ملاک قانون سال اتمام معافیت تحصیلی است. خودم اعزامی سال 90 هستم و باقانون 18ماه خدمت کردم؛ اما دوستم اعزامی سال 88 بودو بعد چندماه کارشناسی قبول شد، چون درسش سال 91 تموم شد، الان باید 21 ماه خدمت کنه.
    • vahid A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      0 0
      با سلام شما 21 ماه خدمت میکنی
  • vahid IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    17 4
    من سال 89 به خدمت اعزام شدم اما بعد از چند ماه ارشد قبول شدم اومدم دانشگاه. سال 92 باید برگردم خدمت. طول مدت خدمت سربازی من 18 ماه حساب میشه یا 24 ماه؟
  • vahid IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    10 2
    آیا معافیت سربازی در سال 92 برای ایثارگران (با مدت 24 ماه حضور در جبهه) باقی مانده است؟
  • علی IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    14 5
    فرق مایی که سال اول سال 92 با اونایی که آخر 91 اعزام به خدمت شدن چیه؟!! اونا خونشون از ما رنگین تره که فقط به خاطر چند ماه زودتر رفتن باید سه ماه کمتر خدمت کنن!!!!
    • میلاد IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
      33 2
      فرق منی که برج 1 نود و یک اعزام شدم با برج 12 نود چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟من باید 3 ماه اضافه خدمت کنم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    6 56
    24 ماه کمه زیاد ترش کنن بهتره
    • مهدي IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
      48 5
      واقعا تاسف باره،تو اين وضعيت بيکاري بخدا قسم 21 ماهشم زياده. توروخدا فقط بيشترش نکنيد......
    • سرباز A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      1 1
      اصلا میدونی سربازی چی هست ؟؟؟
  • فری IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    44 6
    ما چه گناهی کردیم که در دهه 70 به دنیا اومدیم که هم باید 24 ماه خدمت کنیم. مثلا اگر من 18 سالگی دیپلم بگیرم اگه فوقش بتونم 20 سالگی فوق دیپلم بگیرم 22 سالگی لیسانس و بعدش 24 ماه خدمت کنم بشه 24 سالم اگه بتونم یه کار پیدا کنم یه 2 سالم پس انداز کنم بشه 26 سالم که بخوام یه خونه بخرم و قسط بدم و یک دختر خوب پیدا کنم که فکر نکنم پیدابشه مثل خونه پیدا کردن دیگه خیلی زرنگ باشم می تونم سر 30 سالگی یه خونواده تشکیل بدم تازه اگر تا اون موقع زنده بمونم با ین اوضاع .
  • مهران IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    5 9
    سلام..من 92/01/19 اعزامم مدت خدمت سربازیم چه قدره ؟...اضافه خدمت هم ندارم ..
    • جاسم IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
      4 7
      21 ماه خدمت میکنی برادر.فعلا 24 ماه تایید نشده و حتی اگر تایید بشه از همون موقع اجرا میشه ..به شما نمیخوره .
  • مـــــــــــــهدی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    16 2
    اگه بشه 18 ماه خیلی بهتره ولی اگه قراره 24 ماه بشه لا اقل حد اکثر سن برای استخدامی رو زیاد کنید بعدشم اگه زیاد بشه یه جون باید تا 26 یا 27 سالگی بره سربازی پس زندگی چی میشه ازدواج کار چقدر باید پس انداز کنه که بتونه یه زندگی تشکیل بده حداقل باید 3 سال کار کنه که یه سرمایه اندک بیاد دستش کلا میشه 30 سالش بعدشم در جواب سحر خانوم شما دخترا که سربازی نمیرید البته درسته سربازی آدمو یه مرد واقعی میکنه و خدمت به کشوره منم قبول دارم ولی خدا کنه یه قانونی تصویب بشه شما دختر ها هم مثل بعض کشورا برید سربازی
  • مهدی IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    1 5
    ضمنا با تشکر از فری خان
    • حسن A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      11 1
      خيلي نامردن چه خبره ٢١ماه ١٢ماه هم زياده
  • مهدی IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    16 1
    من داخل یکی از سایت ها خونده بودم به دلیل اینکه جمعیت پسر ها رو به کاهش است سربازی مدتش بیشتر شده خوب به ماچه که کم شده شما خانواده ها رو تشویق کنید بچه بیارن تازه اگه اونم شانسشون دختر باشه
  • سیامک IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    6 40
    بابادلتون خوش من که توپدافند هوای اصفهان خدمت می کنم جامم خوبه ای کاش240ماه بود
  • فرشادشکیبا IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    5 7
    به نظر من سربازی اگه حقوقش یه کم زیادتر باشه قابل تحمل تره.یه سؤال دارم اگه جواب بدین ممنون میشم.معافیت دوبرادری امکان تصویبش تا یک سال دیگه وجود داره یا نه؟
  • وطن IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    23 1
    دوسال پيش آقايان مسئول تا تونستن هرچي پسر و پسراي فاميل داشتن رو با اون طرح هاي مزخرف و بيجا معاف كردن و الان كه با كمبود نيرو وسرباز برخورد كردن ما ها بايد تاوانشو پس بديم.
  • VAHID IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    8 1
    21ماه هم زیاده وای به حال ما 74 ای ها اگه24 ماه بشه
  • محمد از خرم آباد IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    6 8
    من 24 خدمت هستم. 3ماه اضافه خدمت هم دارم که میشه 27 ماه. تازه محل خدمتم اهوازه اونم تو تابستون... برید تمومش کنید هرچه زود تر اینقدر هم ناز نکنید.
  • جاسم IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    9 1
    ای کاش میگفتن مناطق عمیلاتی در کدام استان ها هست
    • حسین IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      8 1
      خوزستان-چهارمحال بختیاری-کردستان-بلوچستان
  • سیدمحمد IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    8 10
    خداوندا ازتو تشکر میکنم که معافیت کفالت را به من عطا کردی/پدر عزیزم دوستت دارم.دوستت دارم نه به خاطر اینکه به من آب دادی و نان بلکه موجبات این را فراهم کردی که پسر عزیزت2 سال از عمرش را هدر ندهد.
    • حسین A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      0 0
      این ادبیاتت منو کشته . اگه تو هم مثل ما مجبور بودی 24 ماه خدمت کنی الان مثل ما به زمین و زمان فحش میدادی . برو حالشو ببر داداش
  • سربازنیروی هوایی IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    12 4
    سربازی فرق نداره چه 19چه24ماه بشه مرد خدمت خدمت میکنه(ستاد روحیه دهی به سربازانجدید)
  • یک سرباز اسکل IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    2 10
    خدمت خیلی خوبه من که همه جا خدمت کردم از این شهر به اون شهر :مشهد/سمنان/چابهار/دوباره مشهد/تهران/بیرجند/تبریز/اهواز/دوباره مشهد/ خدا چرا تموم نمیشه پس. خدا کنه بشه 2000 سال اصلا م که 5 ماه مونده به درک که چی میشه اصلا
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    5 1
    نبووود 7 ماه
  • میثم A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    8 13
    مثل یه مرد 1000کیلومتر دورتر از خونه دارم خدمت میکنم اونم 21 ماه
  • رسول A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    18 2
    بعد درس و دانشگاه2 سال هم باید بریم سربازی اونوقت کی وقت کنیم کار پیدا کنیم تشکیل خانواده بدیم. توی 2 سال میشه خیلی کارا کرد خیلی پیشرفت کرد. آخه با این گرونی 2 سال هم بریم سربازی بدون سرمایه توی سنی حداقل 25 سال چیکار میتونیم بکنیم. تقصیر ما چی بوده که تعداد پسرا کم شده. آخه چرا کسی خودشو جای ما جوونا نمیزاره. ما هم دوس داریم ازدواج کنیم و تا قبل پیری مزه ی داشتن زن و بچه رو بچشیم. خواهشن به جای اینکه هر سال چن ماه به مدت سربازی اضافه کنید به ما جوونا هم فکر کنید. تو این وضعیت که به اندازه ی کافی مشکل داریم دیگه شما بیشترش نکنید خواهشن
  • مرتضی A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    35 3
    واقعا تاسف باره که به زور باید 2سال از سالهای مفید یک جوون رو بگیرین و وقتشو به بطالت بگذرونه.زمانی که من وارد دانشگاه شدم سربازی 18ماه بیشتر نبود.وامسال با آوردن رتبه خوبی در کنکور ارشد باید بعد از ارشد24 ماه خدمت کنم.چرا درسو میخوام ادامه بدم چون اقتصادمونم افتضاحه با این گرونی ها با این حقوق ناچیز نمیشه زندگی رو چرخوند.با این شرایط واقعا قید ازدواج رو زدم و نیازهامو به صورت نامتعارف برطرف میکنم.همه ی اینها به خاطر خدمت سربازی و مسائل اقتصادی کشوره.من گناه میکنم فکر میکنین شما در این گناه سهیم نیستین؟؟؟؟؟؟؟
  • مرتضی A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    27 2
    اینو از همه مسئولین میپرسم.شاید صدها هزار نفر مثل من باشند.قانون را درست کنید.در بیشترکشورهای خارجی سربازی دل به خواهی است.وپول میدن زن ومرد برن خدمت.چرا باید بین زن و مرد اینقد تبعیض قائل بشین.میتونین مراکزی رو به خانوم ها اختصاص بدین تا خدمتشونو بگذرونن.تا قدر دان بشن.و تو این مراکز یکم اونارو به دین تشویق کنید.باید بافرهنگ دینی واسلام آشناشون کنید.باید رو مسائل فرهنگی کار بشه.خانم ها بدون هیچ دغدغه ای درس و زندگی وکار پیدا میکنن و بستر کاراینامشروع واسشون بازه بازه.باید این بستر ها محدودتر بشه.خیلی بها دادین.در کل مرد شده یک برده در اختیار زن.ایران ما واسه این انقلاب نکرد.تاسف باره
  • رضا A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    13 5
    اخه چه لزومی داره بشه 24 ماه.بابا بقران بجز الافی چیز دیگه ای نیست.من خودم فوق لیسانس زلزله اومدم خدمت.گذاشتنم برا نامه نگاری.اخه اینم شد خدمت.بنظر شما مدرک من با این کار بخم میخوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    24 2
    دو سال از بهترین سالهای عمر را به ناحق از ما می دزدند، بیگاری ازت می کشند، بدو بیراه بارت میکنند. یکی به من بگه واسه چی؟
  • بی نام RS ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    15 3
    سلام درسته با اضاف کردن مدت خدمت وقت زیادی از آدم میگیرن من الان 10 ماه خدمتم با فوق لیسانس اومدم با اینکه اونجوریم که میگن سخت نیست اما بعد یه مدت دیگه نمیگزره ....................
  • فاطی A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    36 1
    واقعا نامردی . اخه چرا 24 ماه؟؟؟ بدبخت پسرا. اگه قرار بر مردی باشه که تو 10 ماه هم مرد میشن. خوب جوونن .گناه دارن!!!!!!!!!!!!
    • السانا IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      8 2
      فاطی راست میگه دیگه بابا من نامزدم سربازه همون دو ماه اموزش بسه دیگه مگه پسرا چه گناهی کردن؟ :(
  • اشکان IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    5 1
    سلام.من اول تیر 92 اعزام شدم میشه بگین چند ماه باید خدمت کنم؟غیبت ندارم.دفترچه روهم اسفند 91 پست کردم. لطفا زودتر جوابم رو بدین.
  • عباس A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    13 1
    سلام به همه دوستان من اعزامی 10/91هستم متول 73 هم هستم 6ماه هم کسری دارم کلا16ماه خدمت دارم من به همتون پیشنهاد میکنم هرچی زودتر برید تموم شه خدمت سربازی رو هیچ جوره نمیشه پیچوند بلاخره کارتش به داد ادم میرسه من خودم اتشنشانی برام کار ردیف شد ولی به خاطر پایان خدمت نتونستم برم فقط اموزشی یکم سخته ولی در کل خیلی حال میده ارتش سپاه هم نداره خدمت خدمته توی بهشت هم خدمت کنی بازم لباس اشخوری تنت میکنن
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    9 1
    خدمت یکی از بدترین دوران زندگی جوونای ایرانیه،ما که 3 ماه از خدمتمون گذشت پوست انداختیم خدا به داد سربازای جدید برسه،نمیدونم شایعه است یا حقیقت داره میگن قراره خدمت تو سال 92 بشه همون 18 ماه اگه کسی خبر دقیقی داره بقیه رو هم در جریان بذاره ممنون
  • اسی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    11 1
    سلام. میگن جوانی بهترین دوران زندگیه و باید از زمان به نحو احسن استفاده کرد ، ولی تو خدمت وقتی داری نگهبانی میدی همش با خودت فکر می کنی کی زمان می گذره ،یعنی بهترین دوران زندگی من باید با نگهبانی دادن و الافی و پروندن پشه مگس بگذره. نمیدونم این چه انصافیه منی که تو سال 87 خدمت می کردم الان باید 3ماه اضاف بخورم؟؟؟ ): بر بساطی که بساطی نیست ! شایدم از ماست که برماست.
  • محسن IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    3 1
    سلام من بهمن 92 كارشناسيمو ميگيرم ميشه الان كه دانشجو ام دفترچه رو بفرستم تا بعد تمام شدن درسم فورا برم خدمت .خواهش ميكنم راهنمايم كنيد يا اينكه هم درس بخونم هم خدمت كنم.
    • behzad A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      3 1
      سلام محسن جان نمیشه که الان دفترچه پست کنی. باید اول فارق التحصیل بشی بعد به خاطر این که همه مدارکت باید تکمیل باشه که نظام وظیفه از تو قبول کنه من خودم میخواستم این کارو بکنم امانشد
  • علی A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    6 1
    برید خدا رو شکر کنید که یه برادر دقولو ندارید که بخاطر 15دقیقه زودتر بدنیا اومدن کسری به اون تعلق بگیره شما 21ماه خدمت کنین
    • moein A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      3 1
      سلام.از 2قلو ها 1 نفر معافه؟ از کجا میتونم بیشتر اطلاعات بگیرم؟
  • عادل A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    3 3
    باسلام.با این کسری ها و معافیت ها تا حالا خیلی از مردم ضربه خوردند.در ضمن ما که متحیریم چرا انقدر مدت مرد و زن شدن متفاوته......
  • حمید IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    3 5
    نبود 7ماه دیگه....................
    • حسام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      2 3
      سلام نبود 1 ماه
  • احسان IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    3 1
    مدت سربازی دقیقا در سال 92 کی تصویب میشود؟
  • سام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    2 2
    سلام بچه ها من ترم 2 كارشناسي ارشدم سال ديگه شهريور بايددفترچه پر كنم به نظرتون چند ماه بايد خدمت كنم؟ محل خدمت ارشد ها با كارشناسي ها فرق ميكنه ؟
  • matin DE ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    1 2
    اخر چند ماه شد؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    4 1
    اخه چراعدالتو برقرار نمیکنید همه را 18 ماه کنید
  • سمیه IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    9 0
    سلام.کی میدونه مدت خدمت سربازی واس اونایی ک اول شهریور92 اعزام شدن چقدره؟ همسرم تو دوره اموزشیه ولی اونجام بشون نمیگن چندماه خدمت میکنن میگن هنوزمعلوم نیست.بامیدموفقیت وکامیابی همه مردان این سرزمین
    • vahid IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      5 0
      چیه دلیت تنگ شده ؟ فعلا 21 ماه
  • جلی A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    1 1
    ببخشی من الان یازدماه خدمتم توی پادگان نیروی هوایی شیراز این پادگان چی حساب میشه عملیاتی یا ترابری کسی میدونه؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    0 5
    من که برام فرقی نمیکنه العانم سربازم 8ماه گذشته بشه 24 اول واخر میگذره
  • سام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 2
    با سلام و خسته نباشيد قرار بود حق عائله مندي بيشتر بشه چرا اين اتفاق نيوفتاد كارشناسي حقوق خوندم و افسر وظيفه هستم
  • محمد جیرفت A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    1 4
    سلام من اعزامی 18/1/91هستم مثل مرد خدمتو کردم فرقی نداره چند ماه ادم خدمت کن باشین برین خدمت بخدا صبح تا شب بیکاری می خوری و می خوابی این قدر حال میده سه ماه دیگه دارم حالشو می برم عمرت داره میره 2 سال چیزی نیست.
  • پوریا A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    3 0
    من 6 ماه دیگه خدمت دارم بدون هیچ کسری نه بسیج نه جبهه پدر . دیگه دارم دیوونه میشم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    1 4
    من ٣ ماه ديكه دارم جقدر زودميكزره
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    1 0
    من 4 ساله که سیاتیک دارم این اواخر دردش اینقد زیاد شده که بدون مسکن نمیتونم بخوابم برای من معافیتی وجود داره یا نه
  • ssm A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 1
    نه معاف نمیشی من خودم الان سربازم تو نیرو هوایی 14ماهم هست که دارم خدمت میکنم اگه دفترچه پست کنی بیوفتی ارتش میری بهداری پادگانت یه برگه اعزام به بعثت میگیری میری بیمارستان بعثت اونجا اگه ببینن مشکلت حاده تا 3 ماه بهت استراحت پزشکی میدن بعدش باید بری خدمت کنی
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    5 0
    توروخدا اگه میتونین به این مسئولین بگین مدت سربازیو بکنن 18ماه!!!!!!!بابا چرا یذره وضعیت این جوونارو درک نمیکنن!!!!!!!!!!!!!بخدا زندگیه خیلی از جوونا بخاطر همین 1سالو خورده ایو نداشتن شغل مناسب از هم میپاشه!!!!!!!!!آیندشونو این دژبانیاو مگس پرونیا میسازه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟24ماه دیگه چیه!!!!!!!!!!!!!!!
  • علی A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    3 0
    آیا این گفته ها هیچوقت به گوش مسئولین میرسه؟
  • صابر IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 5
    سلام بچه ها خدمت بهترین دوره ی زندگی هست من 4سال تموم کردم خدایی بد نیست
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    1 1
    سردار لطفا خدمت را چهار پنج سالش کن
  • بهزاد A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 2
    ناراحت نباشید زود میگذره 4 ماه دیگه تمومه
  • محمـــدرضـــا A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 0
    بچه ها من میخوام 20 دی 92 دفترچه پست کنم/یعنی خدمت برای من هنوز 21 ماهه؟؟؟؟؟؟والا من از هرکی میپرستم میگه 21 ماهه اما یجا خوندم از آخر دی میشه 24ماه میشه کمکم کنین؟؟؟؟؟اعصابم داغونه بخدا
  • حسین A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    2 0
    اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت کنیم و خدمت سربازی رو سبک سنگین کنیم نرفتن به سربازی نسبت به رفتنش برای ما ارزشش بیشتر بود دو سال نه ده سال از زندگی عقب افتادیم بخاطر چی ،به این خاطر که صبح تا شب باید دستمون باتوم باشه بالای برجک نگهبانی بدهیم ،خوب اینکارو که یه پیرمرد هفتاد ساله هم انجام میده چرا ما بریم بهترین زمان از عمرمون رو فنا کنیم.............
  • حسین IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    24 ماه هنوز تصویب نشده........اگه تو سال 92 اعزام بشی حتما 21 ماه خدمت میکنی....93 معلوم نیست
  • محمدی IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    سلام.اعزامی 91/12/1هستم.7ماه خدمت کردم بعدارشدقبول شدم .اعزام بشم دوباره طبق چه قانونی باید ادامه بدم