رییس سازمان غذا و دارو گفته مشکلات ارز دارو هنوز هم وجود دارد. این درحالی است که قرار بود مشکل ارز دارو پیش از بقیه بخش ها برطرف شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ احمد شیبانی امروز در حاشیه مراسم تولید قلم هورمون رشد مایع در هتل آزادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره میزان ارز اختصاص یافته برای دارو بدون آنکه به میزان رقم ارز اختصاص یافته اشاره کند، گفت:‌ الان وضع ارز دارو خوب است و با بانک همکاری خوبی وجود دارد اما بالاخره شرایط سختی است دیگر، ارزی که تا حالا لازم بوده تأمین شده و الان هم روند دادن ارز ادامه دارد. این کار هر روز ماست که برای تخصیص ارز با بانک (مرکزی) در ارتباط باشیم تا کارها جلو بیفتد و بتوانیم اوضاع را جمع و جور کنیم.

او گفت: با این حال در شرایطی نیستیم که به راحتی ارز دارو در دسترس باشد اما با هماهنگی‌هایی که وجود دارد، کارها را جلو می‌بریم تا بتوانیم وظایفمان را در قبال مردم انجام دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین تلویحا کیفیت پایین تر داروهای ایرانی نسبت به نمونه های خارجی را تایید کرد: عمده داروهای وارداتی به کشور یعنی بالای 96 درصد آن از شرکتهای معتبر اروپایی وارد می‌شود و علت اینکه ما اکثر داروهای وارداتی را از اروپا وارد می‌کنیم این است که کیفیت و اثربخشی دارویی که بیماران ما استفاده می‌کنند، برایمان اهمیت زیادی دارد. در سالهای اخیر در تولید داروهای با فناوری بالا(hi-tech) به خصوص داروهای بایوتکنولوژی پیشرفتهای بزرگی داشته‌ایم و چون جزو معدود تولید کنننده‌های این داروها در دنیا هستیم، زمینه صادرات این داروها نیز فراهم است.

او گفت: سیاست وزارت بهداشت در حوزه دارو، حمایت از تولید در داخل و مدیریت واردات است و منظور از مدیریت واردات این است که با همکاری شرکتهای خارجی زمینه تولید داخل داروهای وارداتی را با استفاده از امکانات داخلی در کشور فراهم کنیم و این داروها با همان نام برند اصلی در داخل تولید شود.

شیبانی در پاسخ به این پرسش که چرا پزشکان با تجویز داروهای گرانقیمت هزینه بیماران را زیاد می‌کنند، گفت:‌ تلاش ما این است که کیفیت داروهای تولید داخل به حدی باشد که هم پزشک را اقناع کند و هم بیمار را راضی نگه دارد و این وظیفه صنعت داروی کشور است که در این زمینه با مطالعات و کنترل دقیق عمل کند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره شایعه قیمت 11 میلیون تومانی داروی بیماری ام اس گفت: نه فکر نمی‌کنم صحت داشته باشد من چنین چیزی نشنیده‌ام.

 

بخشی هایی از سخنان او را به نقل از فارس و مهر بخوانید؛

- چون در شرایط سخت و محدودیتهایی هستیم، تولید داروهای خارجی در داخل کشور مزایای زیادی دارد و انتظار ما از تولید این داروها در داخل علاوه بر تأمین بازار ایران، ورود فناوریهای جدید به کشور و صرفه‌جویی ارزی است.

- قیمت دارو بر اساس تغییر نرخ ارز بوده و غیر از آن هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته ایم.

- سیاست ما این است که مردم به خاطر یک قلم دارو نباید از شهرستان به تهران بیایند بنابراین چنین مواردی قابل پیگیری است.

- باید به گونه‌ای مدیریت و کنترل کنیم که دارو در دسترس مردم باشد و بازار دارو خدای نکرده به سمت سوداگری و تجارت نرود. درست است که دارو هم یک کالاست و مسائل اقتصادی دارد و درست است که کارخانه تولید دارو و عرضه کننده آن یک بنگاه اقتصادی است اما در حوزه دارو بحث سلامت مردم و اخلاق خاص آن هم باید رعایت شود

- دارو عرصه سوداگری نیست و من همیشه از تولید کنندگان و عرضه کنندگان دارو این درخواست را داشته و دارم که واقعاً سعی کنند از این کالای استراتژیک که نیاز سلامت بیماران نیازمند است برای تجارت استفاده نکنند زیرا این کالایی غیر قابل جایگزین برای سلامت بیماران است.

- خواست ما این است که دارو نباید چند قیمتی باشد و دارو نباید در عرصه سوداگری بیفتد. ما هم در این برنامه نیستیم و اگر لازم باشد باید قیمتها را بیشتر کنترل کنیم و اگر با این قضیه مواجه باشیم بیشتر محدودیتها ممکن است به خاطر مسائل روانی باشد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    19 0
    چرا لیست شرکتها و میزان ارزی که امسال و سال گذشته گرفته اند را منتشر نمی کنید؟!