مسلمانان سوئیس دیگر حق ساختن مناره برای مساجدشان ندارند.

سوئیس یکی از کشورهای مهاجرپذیر است که مردم با ادیان و اعتقادات گوناگون در آن زندگی می‌کنند. این کشور یکی از کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی در ابراز عقیده است.

هفته‌های گذشته مسلمانان سوئیس که 400 هزار نفر از ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند. روزهای پرکاری را پشت سر گذاشتند. آنها خود را برای برگزاری همه‌پرسی درباره پخش اذان از مناره‌های مساجد در این کشور آماده می‌کردند. در سال‌های اخیر با توجه به تبلیغاتی که از سوی تندورهای مسلمان و غیرمسلمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم برضد دین اسلام شده است، بالا گرفته و عده بسیاری از گسترش این دین در جهان و به ویژه در اروپا نگران هستند.

این نگرانی حتی به کشورهایی هم که ادعای آزادی عقیده و بیان آن را دارند سرایت کرده و آنها را به نشان دادن واکنش وادار کرده است. مدتی قبل حزب مردم سوئیس که یک گروه سیاسی محافظه‌کار است، خواستار برگزاری یک همه‌پرسی شد تا مانع از احداث مناره‌های جدید در این کشور شود. این حزب که بزرگ‌ترین حزب در مجلس سوییس است، مناره‌ها را نماد قدرت سیاسی مسلمانان می‌داند.

سوئیس 200 مسجد دارد که فقط 4 باب آنها مناره دارد. در هفته‌های نزدیک به برگزاری همه‌پرسی مسلمانان مناطقی از سوئیس درهای مساجد را به روی افراد محلی گشودند و از شهروندان دعوت کردند با حضور در محل عبادت آنها، با دین اسلام بیشتر آشنا شوند. این در حالی است که هانس رودلف مرز، رئیس‌جمهور سوئیس در روزهایی که کشورش آماده برگزاری همه‌پرسی در مورد ساخت مناره مساجد در ۲۹ نوامبر می‌شد، ضمن درخواست از مردم سوئیس برای مخالفت با این ممنوعیت، بر ضرورت حق عبادت مسلمانان و وجود مناره در این کشور تاکید کرد.

با این که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد بیشتر شهروندان سوئیسی با خواسته این حزب برای منع مساجد از احداث مناره، مخالف بودند اما حدود 59 درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به ممنوعیت احداث مناره در سوئیس، رای مثبت دادند. انجمن مبارزه با نژادپرستی سوییس به تازگی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مسلمانان سوییس به دلیل گرایش‌های دینی خود، در انجام فعالیت‌های روزمره با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

این انجمن با انتقاد از برخورد نادرست بخش‌های اقتصادی و اداری این کشور با مسلمانان، تصریح کرد: این گروه از مسلمانان در زمینه‌های آموزشی و دسترسی به فرصت‌های شغلی با مشکل مواجه هستند. در این بیانیه آمده است: رسانه‌های جمعی سوئیس، مسلمانان این کشور را در هر اقدام تروریستی در جهان شریک می‌دانند، این در حالی است که چندین بار عدم ارتباط آنها با هرگونه عقاید افراطی ثابت شده بود. بزرگترین هدف برگزاری این همه‌پرسی این بود که مخالفت با ساخت مناره در سوئیس در قانون اساسی این کشور وارد شود تا مخالفان دین اسلام تا مدتی نگرانیشان از توسعه اسلام در سوئیس برطرف شود.

دو حزب «مردم» و «اتحاد دموکراتیک» پیشنهاد دهندگان برگزاری همه‌پرسی درباره ساخت مناره در سوئیس بودند که با جمع کردن 100 هزار امضا آن را به برگزاری نزدیک کردند. حدود پنج میلیون نفر فراخوانده شده بودند تا در این همه‌پرسی شرکت کنند. به جز حزب راست و تندروی «مردم» بقیه احزاب، مردم و حتی دولت سوئیس با تصویب این طرح مخالف بودند؛ چرا که این طرح وجهه کشور سوئیس را که تا به حال نمادی از مأمنی برای دیدگاه‌ها و عقاید متنوع بوده است، خدشه‌دار خواهد کرد.

مجمع همگرایی مهاجران سوئیس و سندیکای این کشور نیز طی اطلاعیه‌ای تاسف خود را از پیروزی موافقان ممنوعیت برپایی مناره در سوئیس اعلام کردند و این اقدام را پیروزی نیروهای خارجی‌ستیز در سوئیس برای تشدید ترس در میان بیشتر رای‌دهندگان کشور دانستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27609

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رشیدیان اسفراین(انوشیروان) IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
    0 0
    خوب بود