بالاخره رقم کمک نقدی دولت برای جبران هزینه های تحمیل شده به مردم مشخص شد:" هر نفر بین 70 تا 100هزار تومان" اما این ارقام با کدام واقعیت های اقتصادی همخوانی دارد و تعیین آنها به چه معناست؟

علی حق: پیشتر، گمانه زنی های نمایندگان مجلس دامنه 200 تا 400 هزارتومانی را نشانه گرفته بود، اهدافی که شمس الدین حسینی، سخنگوی دولت آنها را غیر واقعی اعلام کرد. سپس صحبت از توزیع کالابرگ(کوپن) به میان آمد که ارایه طرح اجرایی آن به جایی نرسید. بدین ترتیب، بار دیگر نگاه ها به افزایش هر چه بیشتر کمک نقدی معطوف شد ولی شب گذشته و در پایان نشست های شبانه مجلس و دولت طی دو هفته گذشته، دامنه 70 تا 100 هزارتومانی برای توزیع نقدی میان دهک های 7 گانه که حدود 60 میلیون نفر از جامعه را در بر می گیرد، مورد توافق نهایی قرار گرفت.
حال دو سوال پیش می آید اول این که ارقام مطرح شده در جریان این نشست ها با کدام واقعیت های اقتصادی همخوانی دارد؟ تعیین دامنه 70 تا 100 هزارتومانی به چه معناست؟
برای تعیین رقم جبرانی هزینه های تحمیل شده به مردم طی یکسال گذشته، سه سناریو می توان در نظر گرفت:
1- محاسبه افت قدرت خرید مردم طی یکسال گذشته در فاصله آذرماه 91 تا آذرماه 90 بر اساس نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی(27.4%). بر این اساس یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی در ماه به طور متوسط 12 هزار و 467 تومان از قدرت خرید خود را از دست داده است. لذا برای جبران سالانه این افت قدرت خرید باید کمک جبرانی 149 هزا و 604 تومانی در نظر گرفت.
2-  محاسبه میزان افت ارزش پول ملی در طول یکسال گذشته منتهی به آذرماه 1391. در قالب این برآورد، نرخ دلار آزاد به طور متوسط در آذرماه سال 90 حدود 1379 تومان ارزیابی شده است. طی آذرماه سال 91 نیز نرخ مبادله ای دلار آمریکا حدود 2450 تومان بوده است که نشان از رشد 78 درصدی نرخ دلار و افت 78 درصدی ارزش پول ملی دارد. لذا قدرت خرید یارانه نقدی ماهانه حدود 35 هزار و 490 تومان و سالانه 425 هزار و 880 تومان کاهش یافته است.
3-اما گلایه ای که طی دو سال گذشته همواره در قالب نظرات مخاطبان خبرآنلاین که مشمول در یافت یارانه نقدی هستند، مطرح شده، تاخیر ادامه دار دولت در واریز به موقع یارانه نقدی بوده است. با وجود این که از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که 28 آذرماه سال 89 بود، بیست و پنج ماه و نیم می گذرد، دولت تاکنون 24 مرحله پرداخت یارانه نقدی داشته است. لذا دولت تاکنون تاخیر 1.5 ماهه در پرداخت یارانه نقدی داشته است. تاخیری که معادل نقدی آن 68 هزار و 250 تومان است. 
در نتیجه ارزیابی سه فرضیه فوق، نحوه محاسبه احتمالی دامنه 70 تا 400 هزارتومانی پرداخت جبرانی مشخص می شود. دامنه ای که رعایت کف آن در واقع جبران بدهی دولت به مشمولان دریافت یارانه نقدی است و پرداخت مازادی محسوب نمی شود.
اما توافق دولت بر سر رقم 70 تا 100 هزارتومانی یک معنای دیگر هم دارد و آن این که می توان حدود احتمالی تاثیر اجرای هدفمندی یارانه ها در افزایش نرخ تورم را محاسبه کرد.
زمانی که نرخ تورم یکساله منتهی به آذرماه سال 91 حدود 149 هزار و 604 تومان از قدرت خرید سالانه یارانه نقدی کاسته، تن دادن دولت به جبران 70 تا 100 هزارتومان آن به این معناست که دولت به طور تلویحی پذیرفته است که 47 تا 67 درصد از نرخ تورم حاصل شده، تحت تاثیر اجرای هدفمندسازی یارانه بوده است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    536 8
    ما هیچ یارانه ای نمی خواهیم فقط قیمت ها رو به همون قیمتهای سال قبل برگدونید. چنان به مرگ گرفته شده ایم که به تب هم راضی هستیم
  • بدون نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    ملاک های تعیین آن سه دهک و کلا دهکها به نظر عادلانه نیست چون دولت دسترسی به درآمدهای واقعی افراد ندارد چه بسا معلمین عزیزی که درآمد واقعیشان با دریافتیشان اصلا هماهنگی ندار و دولت دسترسی به درامد دریافتی آنها هم ندارد ( معلمان مثال بود مشاغل دیگر هم همینطور) کلاسهای آموزشگاهها تدریس خصوصی و......
  • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    9 234
    ممنون احمدی عزیز دستانت را می بوسم
  • حامد IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    181 3
    فشار که رو مردومه با 70 تومن کم میشه ؟
  • یک کارمند IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    59 26
    یارانه عیدانه , باید برابر و فراگیر باشد.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    33 6
    از موقه بكار آمدن اين دولت يكسره دغدغه كارمندان و كارگران را به سينه ميزنه ولي كاسب ها در اين ميان واقعا مظلوم واقع شدن چرا چون اگر حكمي داده مي شود براي همه جامعه است طوري كه اگر حقوق زياد مي شود در همه جاي ايران براي همه يكسان است ولي شما بايد در نظر داشته باشد كه بازاريان تهران با يك كاسب در منتهاي اليه يك شهر كوچك يا يك روستا نبايد يكسان درنظر گرفته شوند كسب و كار تهران كجا و شهرستان كجا يه بار هم شده درد دل ما را هم بچاپ آقاي خبر آنلاين
  • مرتضی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    92 2
    ای کاش این چند ماه چند روز ه تموم میشد و اجازه اجرای بقیه طرحهای مربوط به تحقق عدالت در جامعه متوقف میشد!!!!
  • بدون نام PL ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    69 22
    کاش به جای پول کالا می دادند به پول که چیزی نمی دهند.
  • رهیش IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    29 48
    آخه یارانه که فقط به طبقه ضعیف و متوسط جامعه پرداخت نمی شه دولت بررسی کنه ببینه که چند درصد از طبقه ثروتمند یارانه می گیرند. من کسی رو میشناسم که 17 یا 18 تا خونه به نامش داره و اجاره همشو میگیره کار بازرگانی می کنه و خدا تومن درآمد داره ولی یارانه می گیره. اگه طبقه ثروتمند از این مبلغ چشم پوشی کنند میشه بیشتر از اینها به طبقه پایین جامعه کمک مالی کرد.
  • جمشید IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    105 6
    بااین70هزارتومان درپایان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد خاطر خوشی درذهن مردم به جا می ماند ولی افسوس که عقل ملت درچششان است فقط پول را می بینند بدبختی خودشان را نمی بینند
  • صدای مردم IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    74 1
    راستی شماره حساب اعلام نکردید!!!حالا ما بقیه پول رو به کجا واریز کنیم؟؟!!!
  • امین IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    52 1
    با این پول نمیشه یک کیلو پسته خرید حالا شده عیدی ؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    47 0
    با70تومان 2کیلوگوشت گوسفندی یایه تی شرت میتونی برا عید بخری واین خودش کلی کمک خرجه اوه ه ه ه ه ه ه ه ه ه.....
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    35 1
    قشر آسیب پذیر فقط کارگری و کارمندی قشر هایی که درآمدشون به صورت درصدی می کشن رو کالا هیچ موقع تحت فشار نیستن. چون با گرون شدن کالا ها و خدمات، به همون میزان سود اینها هم میره بالا. ولی کارمند و کارگر چشمش به 10 20 درصد افزایش حقوق آخر ساله. که هیچ موقع قابل مقایسه با افزایش قیمت ها نیست. مدیریت ضعف کشور ماست.
  • بدون نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    34 0
    با این گرونی ها کی به فکر کارمندای دولته 70 هزارتومن آخه کدوم مشکلشو حل میکنه.ما قشر کارمند بیچاره ایم
  • محمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    8 1
    جبران هزینه های یک ماه را هم نمی کنه چه برسه به یک سال ؟ آخه کجایه دنیا یارانه نقدی می دن یا کدام اقتصاددان می پذیره این مدل کمک را؟