فرمانده نیروی انتظامی احتمال بخشودگی نمرات منفی و کم شدن جرایم رانندگی را رد کرد. او همچنین از نتایج یک نظرسنجی درباره انتخابات ریاست جمهوری 92 حرف زد.

به گزارش خبرآنلاین؛ سردار اسماعیل احمدی مقدم، در حاشیه «چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها» با رد برخی شایعات مبنی بر "کاهش جریمه‌ها و پاک‌کردن نمره‌های منفی در آستانه دهه فجر"، گفت: حوزه فرماندهی انتظامی نمی‌تواند جرم و تخلف را پاک کند.

او البته در مورد کاهش نمرات منفی به یک اختیار قانونی پلیس اشاره کرد و گفت: قانون این اجازه را به پلیس می‌دهد به خصوص در مورد افرادی که مدت مدیدی تخلف نداشته باشند و در چنین شرایطی می‌توان برای تشویق متخلفان در راستای رعایت قوانین این موارد را اعمال کرد، اما نمی‌توانیم جرم و تخلف را پاک کنیم.

فرمانده ناجا همچنین از روند نزولی جرایم در سال 91 خبر داد و گفت: در سال جاری شاهد کاهش 9 تا 10 درصدی قتل در کشور و جرایمی همچون آدم‌ربایی، سرقت‌مسلحانه، تجاوز و ... بوده‌ایم. امروز شرایط امنیتی از هر زمانی بهتر است، تنها دغدغه ما در حوزه جرایم و سرقت‌های خرد بود که از نیمه شهریورماه با افزایش قیمت ارز و گرانی‌ها، فزونی یافته بود، اما با اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصادی در آذر و دی‌ماه شاهد روند نزولی این‌گونه سرقت‌ها در کشور بوده‌ایم که به نظر می‌رسد به واسطه‌ طرح‌ها و برنامه‌هایی که به خصوص در آستانه نوروز ایجاد می‌شود، شاهد بهبود این گونه جرایم خرد در کشور باشیم.

احمدی مقدم عامل دیگر در کاهش جرایم در کشور را قاطعیت و سرعت دستگاه قضایی عنوان کرد و در مورد برخی اخبار مبنی بر "فعالیت زورگیران در یکی از مناطق تهران"، گفت: مطمئن باشید فرمانده انتظامی تهران بزرگ به دنبال پیگیری این پرونده است و تصور نکنید اگر پرونده‌ای رسانه‌ای می‌شود، پلیس آن را زودتر کشف می‌کند.

او گفت که 98 درصدی جرایم به عنف در کشور کشف می شود: این تصور که اگر رسانه‌ها تصاویر و اخبار زورگیری و سرقت را منتشر نکنند، پلیس هم پیگیری نمی‌کند، غلط است.

احمدی‌مقدم با اشاره به افزایش سرقت‌های خرد در کشور، گفت: افزایش این گونه سرقت‌ها به عوامل اقتصادی مربوط است و روند افزایش قیمت ارز و گرانی در مهر و شهریور ماه، موجب افزایش سیر بروز این‌گونه جرایم در کشور شده بود، اما در آذر و دی ماه شاهد روند نزولی این گونه جرایم در کشور هستیم.

فرمانده ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر "راه‌اندازی کارآگاهان خصوصی"، گفت: هیچ وقت قرار نبود کارآگاه خصوصی داشته باشیم، بلکه مقرر شده بود که دفاتر مشاور آگاهی برای ارائه خدمات و مشاوره به شرکت‌ها، مردم و ... احداث شود. قرار نیست کارآگاه خصوصی داشته باشیم، قانون نیز این اجازه را نمی‌دهد که ضابط قضایی در حوزه فعالیت‌های خصوصی قدم بردارد و اگر روزی قرار بر این منوال باشد، آیین دادرسی باید تجدیدنظر کند.

 

 

بخشی از اظهارات احمدی مقدم را به نقل از ایسنا بخوانید؛

- در انتخابات سال 88، فعالیت رسانه‌های دشمن از دی ماه آغاز شد، اما در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، فعالیت رسانه‌های بیگانه از تیرماه آغاز شد. رسانه‌های بیگانه با سوژه‌پروری و بزرگ‌نمایی تحریم‌ها تلاش بر بی‌ثباتی کشور دارند، البته مشکلات در کشور وجود دارد، اما نباید اجازه دهیم که این مسائل به حلقه‌ای برای دشمنان ایجاد شود.

- سال 91 به عنوان سالی که هیچ حادثه تروریستی در آن رخ نداده است، حائز اهمیت است.

- نیروی انتظامی با کمک مجموعه سازمان‌های متولی امنیت تا ایستگاه انتخابات پیش می‌رود، مطمئن هستم یکی از امن‌ترین انتخابات را خواهیم داشت.

- بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته نرخ مشارکت در انتخابات آتی 60 و 65 درصد تخمین زده شده است، قطعا با تمام فضاسازی‌ها، مردم مشارکت فعالی خواهند داشت.

- فضای سیاسی در دانشگاه‌ها، فعال و پویا بوده است و هم دانشگاه‌ها امنیت لازم را دارند. دانشگاه‌ها اجازه نداده‌اند که جریان‌های سوءاستفاده‌گر از محیط دانشگاه در راستای اهداف خود استفاده کنند.

- در افق چشم‌انداز سند 1404 باید پلیس ایران، پلیسی برتر، الگوساز و الهام‌بخش در منطقه باشد.

- پلیس ایران در منطقه نیز الگوساز است، کشورهای منطقه در حوزه امنیت و انتظامی، کشورهای توسعه‌یافته را الگو قرار داده‌اند و بر همین اساس ما باید تلاش کنیم در حوزه علم و فناوری و امنیت به پای کشورهای توسعه یافته برسیم، هر چند به دلیل بنیان‌های سنتی نیروی انتظامی این کار بسیار سخت است.

- بر اساس تعریف‌های قدیمی، پلیس حافظ حاکمان بوده و مردم را به عنوان تهدیدی محسوب می‌کرده است، اما با توجه به رویکرد جامعه‌محوری، پلیس باید از مردم در برابر تهدیدات محافظت کند. در نگاه جامعه‌محوری، نیروی انتظامی حافظان امنیت جامعه در برابر تهدیدات هستند، باید تلاش کنیم تا اجتماع امنیتی شده را به امنیت اجتماعی شده تغییر دهیم.

- نیروی انتظامی سازمانی فعال است که به جای رویکرد مقابله‌محور، رویکرد پیشگیری و پیش‌بینی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

- بزرگترین مراکز تولید موادمخدر در همسایگی ایران قرار دارند و مرزهای خاکی شرقی و غربی تهدیداتی هستند که به بی‌ثباتی ایران دامن می‌زنند.

- به نظر می‌رسد ترکیه دارای باثبات‌ترین مرزها باشد. این در حالی است که به دلیل حضور گروهک‌های پ. ک. ک و پژاک، شاید مرز ترکیه از بی‌ثبات‌ترین مرزها باشد.

- مرزها تهدیدزا هستند، سرویس‌های امنیتی، نیروهای خارجی و بیگانه در کشورهای پیرامون ایران حضور دارند و مداخله فعالی برای بی‌ثبات‌سازی کشور ما انجام می‌دهند، بنابراین پلیس باید دانش‌بنیان و مسلح به انواع فناوری‌ها باشد.

- در هفت سال گذشته در اسفندماه یک پایشی در مورد احساس امنیت و بروز جرم از مردم اخذ می‌شود، احساس بروز جرم از 62 درصد به 39 درصد کاهش یافته و احساس امنیت نیز از 35 درصد به 59 درصد افزایش داشته است.

- نرخ کشف جرایم جنایی در کشور بیش از 95 درصد تخمین زده شده است.

- نرخ کشف جرایمی همچون قتل، 95 درصد و جرایمی همچون تجاوز به عنف بیش از 95 درصد است، ارائه این آمارها، مطالبات مردمی را افزایش می‌دهد و برخی تصور می‌کنند که اگر نیروی انتظامی جرمی را کشف نمی‌کند، نمی‌خواهد اما واقعیت این است که اگر پلیس روی کشف جرمی تمرکز کند، این جرم در حداقل زمان ممکن کشف می‌شود، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که پلیس امکان تمرکز بر همه جرایم را ندارد.

- پایین‌ترین شاخص کشف جرم در کشور 65 درصد است و میزان کشف جرایم در پلیس فتا نیز 67 درصد است.

- فضای دانشگاه‌ها امن، آرام، اما پویا است. دشمنان سعی دارند با تمرکز بر نارضایتی‌های اقتصادی، آن را محرک اصلی قرار دهند، اما نباید اجازه دهیم که این مسئله به پاشنه آشیل بدل شود.

- اطلاعاتی که ما از دانشگاه‌ها داریم نشان می‌دهد که مدیریت دوستان ما در مجموعه دانشگاهی، موجب نشاط سیاسی، امنیت و آرامش شده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیات IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    3 3
    با سلام چند بار شماره کارت ماشینم رو به شماره 30005151 پبامک زدم هیچ جوابی برایم نیامده خواهشمندم راهنمایی فرمایید